Allmänbildning?

fast mycket av sådan honung som säljs i vanlig matvarubutik är "utdrygade" med sockervatten, faktiskt. Sägs det.
Eftersom "äkta vara" skulle bli betydligt dyrare.
Svensk honung är inte utblandad, eftersom det svenska regelverket säger att det inte får vara utblandat med något för att få kallas honung. Så nej det är inte mycket av den svenska honungen som är utdrygad med sockervatten. Det där med "sägs det" är nog det som lurar mest folk... Lite som som att säga att man får bättre vård av läkarna om man betalar lite extra på sidan faktiskt, sägs det... :meh: Eller som @Diabetikern har fått höra att diabetes botas med kanel, faktiskt. Sägs det...
 
Livsmedelsbluffar är ganska vanligt. Hur många skulle ha gissat att det som marknadsförs som Polaricas "Renskav från vildmarken i norr." med fina bilder från Lappland är producerad på stora renfarmer i Nya Zeeland?
Är det? Jisses nu måste jag kolla ursprunget nästa gång jag köper renskav.
(aha fortsatte läsa tråden nedåt)
 
Svensk honung är inte utblandad, eftersom det svenska regelverket säger att det inte får vara utblandat med något för att få kallas honung. Så nej det är inte mycket av den svenska honungen som är utdrygad med sockervatten. Det där med "sägs det" är nog det som lurar mest folk... Lite som som att säga att man får bättre vård av läkarna om man betalar lite extra på sidan faktiskt, sägs det... :meh: Eller som @Diabetikern har fått höra att diabetes botas med kanel, faktiskt. Sägs det...
Jag är ganska säker på att typ flytande mörk Akaciehonung från, annat land, är utblandad, för att hålla den flytande. Aha, eller värmebehandla. Iofs alla jag tittat på verkar säga "naturligt flytande".
 
Ja jo, men det är ju större risk att en mjölkproteinallergiker köper dem utan att kolla på innehållsförteckningen eftersom maränger inte ska innehålla mjölk utan ägg...
Sant, jag skulle nog inte tänkt på det. Iofs om det lagas middag med mjölkproteinallergiker brukar vi läsa på innehållsförteckningarna.
 
Det var ju det jag sa. Så himla intrikat är bluffen. :o

(Det gällde kronhjortsskav, inte renskav.)
Du skrev renskav i ditt inlägg.
-----------
Polarica köper alltså renkött från Ryssland, Sibirien. Nya Zeeland producerar inte renkött vad jag vet och jag tror inte heller Polarica någonstans påstått det heller.
 
Senast ändrad av en moderator:
Ja, men läser man resten av inläggen efter det så ser man konversationen.
Hur menar du? Det som stod i inlägget är inte sant.

"Livsmedelsbluffar är ganska vanligt. Hur många skulle ha gissat att det som marknadsförs som Polaricas "Renskav från vildmarken i norr." med fina bilder från Lappland är producerad på stora renfarmer i Nya Zeeland?"
 
Jag är ganska säker på att typ flytande mörk Akaciehonung från, annat land, är utblandad, för att hålla den flytande. Aha, eller värmebehandla. Iofs alla jag tittat på verkar säga "naturligt flytande".
Aha, Akaciahonungen var tvärtom den enda honung som lätt stannar flytande utan uppvärmning eller socker enligt ngn sida. Och mörk honung stod det någon annanstans.

(Min favorit är att haffa ngn med bin som kan sälja en som är flytande men som kristalliserar sig efter ett tag, mmm)
 
Jag är ganska säker på att typ flytande mörk Akaciehonung från, annat land, är utblandad, för att hålla den flytande. Aha, eller värmebehandla. Iofs alla jag tittat på verkar säga "naturligt flytande".
Grejen är just från ett annat land än Sverige, då gäller andra regler. Men honung som är producerad i Sverige är inte utdrygad eller utblandad eftersom det strider mot det svenska regelverket. Hittar man svensk honung, tillverkad i Sverige som är utdrygad så skulle jag höra av mig till livsmedelsverket.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
923
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 188
Senast: Sirap
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
7 775
Senast: Lipperta
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 876
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp