Allmänna fodertråden

Blir nog lite svårt att övertala att utfodra "rått kött" behöver nog vara fina små kulor för att vara ett alternativ. Just nu äter den som sagt veganskt hundfoder och så tills vidare så har jag iaf övertalat att lägga till lite ägg från frigående ekohöns då valpen är lite dassig i päls och hull, tänkte att det blir inte sämre iaf...

Taste of the Wild (torrfoder) har ju flera produkter med vildfångat kött/fisk, det kanske kan vara något? Nackdelen är ju transporterna, men veganskt hundfoder är knappast producerat i Sverige.
Sorterna kollar man lätt upp på Animail.
 
Blir nog lite svårt att övertala att utfodra "rått kött" behöver nog vara fina små kulor för att vara ett alternativ. Just nu äter den som sagt veganskt hundfoder och så tills vidare så har jag iaf övertalat att lägga till lite ägg från frigående ekohöns då valpen är lite dassig i päls och hull, tänkte att det blir inte sämre iaf...
Taste of the wild Pacific Stream Canine Formula innehåller endast fisk som animalisk källa.
Vad är det som gör att hen inte vill ge kött?
Finns ju svenska/ nordiska foder om det handlar om välfärd.
 
Blir nog lite svårt att övertala att utfodra "rått kött" behöver nog vara fina små kulor för att vara ett alternativ. Just nu äter den som sagt veganskt hundfoder och så tills vidare så har jag iaf övertalat att lägga till lite ägg från frigående ekohöns då valpen är lite dassig i päls och hull, tänkte att det blir inte sämre iaf...

Det är klart, det tänkte jag inte ens på :o Jag tror det blir svårt att hitta ett svenskt sådant foder tyvärr.. Däremot går det säkert att hitta foder som stämmer in på beskrivningen, men som inte tillverkas i Sverige.
 
Vi har börjat komma över slaktrester, och undrar om det är några djur man ska undvika? Han som fixar slaktrester till oss säger att man inte ska ge gris och fågel. Men övriga djur går bra. Är det något som ni har koll på? Fågel kan jag förstå då det är sköra ben men gris har jag inte hört ? Hur är det med rådjur och älg? Vi kan komma över slaktrester från de mesta djuren som jagas här i Skaraborg.
 
Vi har börjat komma över slaktrester, och undrar om det är några djur man ska undvika? Han som fixar slaktrester till oss säger att man inte ska ge gris och fågel. Men övriga djur går bra. Är det något som ni har koll på? Fågel kan jag förstå då det är sköra ben men gris har jag inte hört ? Hur är det med rådjur och älg? Vi kan komma över slaktrester från de mesta djuren som jagas här i Skaraborg.
Vildsvin kan ha trikiner, har för mig att köttet måste testas innan det ges till människor eller djur. Råa fågelben är ingen fara, så det måste vara något annat. @AraSlei o @Gnist borde kunna svara korrekt på båda frågorna.
Rådjur o älg är fritt fram.
 
Vildsvin kan ha trikiner, har för mig att köttet måste testas innan det ges till människor eller djur. Råa fågelben är ingen fara, så det måste vara något annat. @AraSlei o @Gnist borde kunna svara korrekt på båda frågorna.
Rådjur o älg är fritt fram.

De jägare som vi får utav testar köttet från vildsvin, så jag antar att om köttet är ok att äta så är benen det med? Vi ger bara rått, så då bör fågel vara ok. Vet att man kan köpa kycklinghalsar som barf, men inte vågat ge det. Tycker det är nyttigt att kunna ge hunden olika typer av rått kött och ben.
 
Vildsvin kan ha trikiner, har för mig att köttet måste testas innan det ges till människor eller djur. Råa fågelben är ingen fara, så det måste vara något annat. @AraSlei o @Gnist borde kunna svara korrekt på båda frågorna.
Rådjur o älg är fritt fram.

Japp, vildsvin måste testas innan :) Fågel och fläskben är inga problem så länge de ges råa, men ska så klart ges under uppsikt.
 
Vill ha tankar och foderförslag.

*Behöver på sikt gå upp lite i vikt.
*Haft klåda på tassarna till och från under en bra tid.

På veterinärens förslag testas just nu Doggy Original då veterinären hade en teori om att foder med för kraftig energimängd kan trigga klåda hos vissa hundar. Doggy har ungefär hälften av den energimängd som hans tidigare foder (Standardt och Carrier Lamm/ris) har. Efter ca 1½ vecka på detta foder verkar det iaf just nu som att klådan blivit lite bättre. Dock klarar hans mage inte riktigt vetet i fodret utan han skiter som en ardenner, 5-6 rejäla högar per dag, skiter ofta på golvet på nätterna trots kvällsrunda sent. Inte lös utan bara enorma mängder.

Kvalster- och foderallergi för de vanliga proteinkällorna är via uteslutningsmetoden passé i detta läget.

Finns det ett foder med liknande energi-värde som Doggy original fast utan vetet? Korn går bra. Vill gärna fortsätta med detta ett tag till och se om resultatet håller i sig men börjar bli rätt trött på att plocka upp bajs från vardagsrumsgolvet 2-3 gånger per dygn.
 
@iNHALE Magnussons original lätta?

Sammansättning (samtliga ingredienser är av svenskt ursprung)

Grahamsmjöl, bearbetat animaliskt protein (nöt och svin), vegetabilisk olja och fett 5,5% (kallpressad rapsolja), torkad potatispressmassa, jästprodukt.

Analytiska beståndsdelar
Råprotein 20%, råolja och råfett 8%, växttråd 2%, kolhydrater (NFE) 54,4%, mineraler (råaska) 6,6%, (varav Kalcium 1,3% och Fosfor 1%), vatten 9%.

Omsättbar energi 1350 kJ/100 g (enl. Jordbruksverket).
 
@iNHALE Meat And Biscuit Light kanske är ännu bättre?

Sammansättning (samtliga ingredienser är av svenskt ursprung):

Produkter av animaliskt ursprung 34% (färskt nöt- och fläskkött), grahamsmjöl, kornmjöl , ägg, vegetabilisk olja och fett 2% (kallpressad rapsolja), morötter, torkad potatispressmassa.

Analytiska beståndsdelar
Råprotein 20%, råolja och råfett 8%, växttråd 3%, kolhydrater (NFE) 53,3%, mineraler (råaska) 6,7%, (varav Kalcium 1,3% och Fosfor 1%), vatten 9%.

Omsättbar energi 1359 kJ/100 g (enl. Jordbruksverket).
 
Kvalster- och foderallergi för de vanliga proteinkällorna är via uteslutningsmetoden passé i detta läget.

Har inga bra foderförslag men är nyfiken - är hunden alltså foderallergiker eller blev det ingen skillnad på eliminationsdiet? Förstår inte riktigt hur du menar :)
 
@iNHALE Meat And Biscuit Light kanske är ännu bättre?

Sammansättning (samtliga ingredienser är av svenskt ursprung):

Produkter av animaliskt ursprung 34% (färskt nöt- och fläskkött), grahamsmjöl, kornmjöl , ägg, vegetabilisk olja och fett 2% (kallpressad rapsolja), morötter, torkad potatispressmassa.

Analytiska beståndsdelar
Råprotein 20%, råolja och råfett 8%, växttråd 3%, kolhydrater (NFE) 53,3%, mineraler (råaska) 6,7%, (varav Kalcium 1,3% och Fosfor 1%), vatten 9%.

Omsättbar energi 1359 kJ/100 g (enl. Jordbruksverket).
Är inte Grahamsmjöl ett finare ord för vetemjöl?

Har inga bra foderförslag men är nyfiken - är hunden alltså foderallergiker eller blev det ingen skillnad på eliminationsdiet? Förstår inte riktigt hur du menar :)
Elimineringsdiet har inte gjort någon skillnad. Han har inte blivit verken bättre eller sämre oavsett vilken proteinkälla han ätit. Det har inte blivit någon förändring förrän nu när han börjat äta "skitfoder" med bara hälften så mycket energi.

Kruxet är hur man får upp en hund i vikt med "bantningsfoder" om det nu visar sig att det är energin som är boven.
 
Håller på försöka leta reda på ett nytt foder till hunden som har kronisk gastrit och allergier så jag skulle behöva bolla lite fodertankar kring lamm och risfoder. Det är bara lamm han funkar på som animaliskt protein så det är ett sånt foder jag är ute efter, samt att han verkar må bra av ris. Mer bukfylla och mindre tom mage vilket är bra för magsyrorna och att han inte får kramper.

Han funkar bäst på lamm och har ett halvår nu ätit Acana grassfed lamb men han har blivit känsligare på slutet och magen funkar inte lika bra längre och han blir tom i magen för fort och tunnar ut. Jag upplever att han funkat väldigt bra på lamm och ris så tanken är att lägga tillbaka honom på ett foder med ris i. Han har tidigare ätit Nutra Nuggets lamm och ris i flera år och det funkade han jättebra på men nu har dom lagt till fiskmjöl i det fodret så jag tror inte jag vågar prova det. Jag upplever han som känslig mot fisk. Han vart jättedålig när han åt ett laxfoder.

Färskfoder vill han inte äta riktigt och när han åt VoH i 2 år så var han inte riktigt stabil. Hade ingen riktig aptit heller. Så färskfoder går bort. Måste dessutom ha ett foder jag kan lita på att alltid ha tillgång till då han är jättekänslig för byten och saker som kan störa tarmen. Vi reser mycket och vandrar i fjällen så färskfoder går inte. Det blir för riskabelt om man inte kan ha med det och måste ge annat.

Vad tycker ni om detta innehåll? Är det helt förkastligt? Innehållsförteckningen är lite lång. Jag har inge erfarenhet av Robur och man hör aldrig någon som fodrar med det eller pratar om det.

Robur
Sammansättning:Lamm 32% (torkat lamm 20%, färsklagat lamm 12%), ris, majs, majsgroddar, benfett, potatisprotein, hydrolyserat lamm, torkad betmassa (avsockrad), mineralämnen, linfrö, cikoriainulin (FOS 0,63%), rosmarin*, jäst (varav ß-1,3/1,6- glukaner, 0,05%), glukosamin (0,05%), kondroitinsulfat (0,004%)

Detta foder ovan är väl det jag hittat med mest lamm i och minst oroväckande saker eller äggprotein. Tyvärr har dom flesta ägg i fasen allt. Eller har ni nåt förslag på ett lamm och risfoder som kan vara bra? Det jag är lite fundersam kring detta foder är benfett (vilka proteiner kan det innehålla?) och potatisprotein.

De andra jag kollat på men också hittat tveksamheter i är:
Nutra Nuggets
Lammjöl, torkat bryggeriris, brunt ris, majsglutenmjöl, havreflingor, kycklingfett, torkad betmassa, äggderivat, fiskmjöl, linfrö, kycklingbuljong, glukosaminhydroklorid (0,03 %) och kondroitinsulfat (0,01 %).
Här tvekar jag på kycklingfett, äggderivat, fiskmjöl och kycklingbuljong. Ägg, fiskmjöl och buljongen är nytillsatt i detta foder. Det var det inte för 2 år sedan. Så jävla surt då han funkat bra på det..

Halla
Ris (min 28%), torkat lammkött (min 15%), majs, korn, animaliskt och vegetabiliskt fett, betfiber, hemoglobin, linfrömjöl, äggulepulver, bryggerijäst, FOS, mineraler, vitaminer och spårämnen
Här finns det animaliskt fett (hur mycket gör det på en allergiker?) och det där jäkla ägget. Det borde väl vara protein i pulver? Sen är det ju mer ris än lamm i detta foder. Ganska lite kött om man jämför med tex Robur.

Carrier
Ris 25%, torkat köttprotein av lamm 18%, korn, majs, animaliskt fett (gris) och vegetabilisk olja (rapsolja), potatisprotein, linfrö expeller, torkad betmassa, blodmjöl, bryggerijäst, fructooligosakkarider (FOS), glucosamin och örter (rosmarin).
Åter igen animaliskt fett från gris. Korn - är det nåt de brukar reagera på? Potatisprotein?
Och ganska lite kötthalt.
 
Är inte Grahamsmjöl ett finare ord för vetemjöl?


Elimineringsdiet har inte gjort någon skillnad. Han har inte blivit verken bättre eller sämre oavsett vilken proteinkälla han ätit. Det har inte blivit någon förändring förrän nu när han börjat äta "skitfoder" med bara hälften så mycket energi.

Kruxet är hur man får upp en hund i vikt med "bantningsfoder" om det nu visar sig att det är energin som är boven.

Grahamsmjöl och vetemjöl är inte samma sak, nej. Förstnämnda är osiktat fullkorn.
 
Jag skrev en lista på dom foder jag kunde tänka mig. Körde Ole Dole doff blev carnilove och nu när säcken är beställd och levererad ser jag att det tillverkas i tjeckien.. Jag måste blandat ihop det med nått annat för va bergsäker på det va tillverkat i Canada.
Så bara att returnera och börja leta igen :(
Va bara tvungen att gnälla lite :o hunden kommer på söndag och jag är nervös och glad och förbannad på torrfoder just nu :laugh:
 
Jag skrev en lista på dom foder jag kunde tänka mig. Körde Ole Dole doff blev carnilove och nu när säcken är beställd och levererad ser jag att det tillverkas i tjeckien.. Jag måste blandat ihop det med nått annat för va bergsäker på det va tillverkat i Canada.
Så bara att returnera och börja leta igen :(
Va bara tvungen att gnälla lite :o hunden kommer på söndag och jag är nervös och glad och förbannad på torrfoder just nu :laugh:

Vissa Carnilove sorter har giftiga ingredienser i sig också, typ druvskal osv. Så himla märkligt. :crazy:
 

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 385
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 697
Senast: Åsa A
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 790
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 789
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp