Allmänna fodertråden

Vissa Carnilove sorter har giftiga ingredienser i sig också, typ druvskal osv. Så himla märkligt. :crazy:
Jag har sett fler foder som har så himla konstiga saker i. Finns det verkligen inget annat än druvskal att stoppa in?
Fick med mig ett foder från uppfödare som i grunden verkar vara ett bra foder, tills man ser den här listan; Färsk kyckling och anka, torkad kyckling och anka, sötpotatis, kycklingfett, ärtor, färsk lax och öring, färska hela ägg, linfrö, potatis, leverfond, lucerngroddar, vitaminer och mineraler, MOS, FOS, glukosamin*, kondroitin*, MSM* (*alla från naturliga källor), tranbär, acai, blåbär, mullbär, äpple, tomat, apelsin, päron, morot, spenat, blomkål, tång, ringblomma, grönt te, ingefära.

Har sett fler foder med broccoli i, men det kanske inte är farligt för hundar om man förväller det innan?
 
Inte exakt samma sak kanske men likväl gjort på vete.

Javisst? Men det är verkligen inte ett "finare namn" för vetemjöl. Det är alltså olika produkter med olika användningsområde även om ursprunget är detsamma. Bara för att man kan baka bröd på båda så betyder ju inte det att det skulle vara samma sak.
 
Vissa Carnilove sorter har giftiga ingredienser i sig också, typ druvskal osv. Så himla märkligt. :crazy:

Jag läste det också... efter jag beställt...


Får nog bli acana som jag varit nöjd med förut. Stödjer hellre djurhållningen i Canada då den verkar vettig iaf.
 
Ang broccoli så är det mig veterligen absolut inte farligt, jag har använt det som bukfylla i långa perioder till en.hungrig hund. Har även en kompis som ger sina draghundar barf och dom käkar broccoli flertalet gånger i månaden.
 
Ang broccoli så är det mig veterligen absolut inte farligt, jag har använt det som bukfylla i långa perioder till en.hungrig hund. Har även en kompis som ger sina draghundar barf och dom käkar broccoli flertalet gånger i månaden.
Ja, jag googlade efter @vallhund skrev detsamma. Vad jag hittar är att så länge det är max 10% av den dagliga givan så är det ok. Däremot blir det giftigt (fatalt) över 25%. Har man en stor hund kan man ju ge en del innan man kommer upp i 10%.
 
Lillskiten tycker att Alpha Spirit är skitäckligt. :rofl: Funderar på färskfoder, hur är det med VOH och kalcium/fosfor kvoten på valpfodret?
 
Finns det hundfoder med mjuka eller väldigt spröda kulor? Nu tänker jag mest på torrfoder. Min ena hund har dragit tänder och jag ser att hon fortfarande har lite problem att tugga på hårdare kulor/godis och jag vill helst inte ge färskfoder för att jag glömmer att plocka fram så det hinner tina...
Tänderna drogs för en vecka sedan och hon har fått färskfoder eller uppblött torrfoder till idag som hon skulle men nu ska hon börja äta sin vanliga mat igen men jag tycker att hon verkar ha problem att hitta av dom tänder hon har kvar för att tugga så jag tänkte att ett övergångsfoder med mer lättuggade kulor skulle vara kanon :)
 
Finns det hundfoder med mjuka eller väldigt spröda kulor? Nu tänker jag mest på torrfoder. Min ena hund har dragit tänder och jag ser att hon fortfarande har lite problem att tugga på hårdare kulor/godis och jag vill helst inte ge färskfoder för att jag glömmer att plocka fram så det hinner tina...
Tänderna drogs för en vecka sedan och hon har fått färskfoder eller uppblött torrfoder till idag som hon skulle men nu ska hon börja äta sin vanliga mat igen men jag tycker att hon verkar ha problem att hitta av dom tänder hon har kvar för att tugga så jag tänkte att ett övergångsfoder med mer lättuggade kulor skulle vara kanon :)
Varför inte bara fortsätta blöta torrfodret? Om det nu är ett bra foder som hunden gillar det är vad du helst vill ge.
 
Varför inte bara fortsätta blöta torrfodret? Om det nu är ett bra foder som hunden gillar det är vad du helst vill ge.
Mest för att slippa komma ihåg att blöta fodret. Det måste ju göras en stund innan utfodring och när jag kommer hem efter nattarbetet så vill jag att det ska gå så fort som möjligt så att jag får gå och lägga mig :p
 
Finns det hundfoder med mjuka eller väldigt spröda kulor? Nu tänker jag mest på torrfoder. Min ena hund har dragit tänder och jag ser att hon fortfarande har lite problem att tugga på hårdare kulor/godis och jag vill helst inte ge färskfoder för att jag glömmer att plocka fram så det hinner tina...
Tänderna drogs för en vecka sedan och hon har fått färskfoder eller uppblött torrfoder till idag som hon skulle men nu ska hon börja äta sin vanliga mat igen men jag tycker att hon verkar ha problem att hitta av dom tänder hon har kvar för att tugga så jag tänkte att ett övergångsfoder med mer lättuggade kulor skulle vara kanon :)

Finns ju Ziwipeak, dyrt men bra foder. Inga hårda kulor utan platta och spröda "bitar". Fodret är lufttorkat. :)
 
Finns det hundfoder med mjuka eller väldigt spröda kulor? Nu tänker jag mest på torrfoder. Min ena hund har dragit tänder och jag ser att hon fortfarande har lite problem att tugga på hårdare kulor/godis och jag vill helst inte ge färskfoder för att jag glömmer att plocka fram så det hinner tina...
Tänderna drogs för en vecka sedan och hon har fått färskfoder eller uppblött torrfoder till idag som hon skulle men nu ska hon börja äta sin vanliga mat igen men jag tycker att hon verkar ha problem att hitta av dom tänder hon har kvar för att tugga så jag tänkte att ett övergångsfoder med mer lättuggade kulor skulle vara kanon :)
Magnussons Meat & Biscuit Adult har spröda kulor. Jag vet inget torrfoder som är lika sprött. Fodret är bakat och antagligen beror det på det. Om du vill ha dem i mindre bitar, så är de lätta att stöta sönder. De går snabbt att blöta upp om du vill göra det. De faller sönder och sväller inte i vatten som andra torrfoder gör. Den sort som heter Magnussons Meat & Biscuit Grain-Free har mindre, men inte lika spröda kulor.
 
Magnussons Meat & Biscuit Adult har spröda kulor. Jag vet inget torrfoder som är lika sprött. Fodret är bakat och antagligen beror det på det. Om du vill ha dem i mindre bitar, så är de lätta att stöta sönder. De går snabbt att blöta upp om du vill göra det. De faller sönder och sväller inte i vatten som andra torrfoder gör. Den sort som heter Magnussons Meat & Biscuit Grain-Free har mindre, men inte lika spröda kulor.
Tack för tipset, har utfodrat med grain free tidigare det gillar hon ju
 
Men varför är det vassle i standart :crazy: jag önskar att magnussons grain free va lite fetare samt mer energi i då hade det varit ett självklart val!

Det är väl bara att tillsätta en skvätt olja? Mer energi från fett.

Varför inte bara fortsätta blöta torrfodret? Om det nu är ett bra foder som hunden gillar det är vad du helst vill ge.

Håller med, blöter själv Magnussons Light till gammeltiken som börjar få ont om tänder. Blöter på kvällen till morgonmålet (förvaras svalt) och på morgonen till kvällsmålet.
 
Finns det hundfoder med mjuka eller väldigt spröda kulor? Nu tänker jag mest på torrfoder. Min ena hund har dragit tänder och jag ser att hon fortfarande har lite problem att tugga på hårdare kulor/godis och jag vill helst inte ge färskfoder för att jag glömmer att plocka fram så det hinner tina...
Tänderna drogs för en vecka sedan och hon har fått färskfoder eller uppblött torrfoder till idag som hon skulle men nu ska hon börja äta sin vanliga mat igen men jag tycker att hon verkar ha problem att hitta av dom tänder hon har kvar för att tugga så jag tänkte att ett övergångsfoder med mer lättuggade kulor skulle vara kanon :)

Kolla zooplus. Bosch har några foder som heter soft som är mjuka bitar, typ som frolic. Jag gav rådjur/potatis och den andra med anka under cirka ett halvår och hundarna älskade det och fungerade bra på det.
Tror även märket MAC som finns på zooplus har mjuka eller "semi moist"-bitar som det också kallas.
Annars kanske du bara kan köpa burkmat?
Bozita naturals och Brit tycker jag har bra våtfoder.
 
Kolla zooplus. Bosch har några foder som heter soft som är mjuka bitar, typ som frolic. Jag gav rådjur/potatis och den andra med anka under cirka ett halvår och hundarna älskade det och fungerade bra på det.
Tror även märket MAC som finns på zooplus har mjuka eller "semi moist"-bitar som det också kallas.
Annars kanske du bara kan köpa burkmat?
Bozita naturals och Brit tycker jag har bra våtfoder.
Tack för tipsen :)
Jag skulle kunna köpa burkmat men jag vill att hon ska tugga lite i alla fall :)
 

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 508
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 801
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 263
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
34
· Visningar
2 136

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Tamråttor flyttar in

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp