Bukefalos 28 år!

Allmänna fodertråden

Tack för tipsen :)
Jag skulle kunna köpa burkmat men jag vill att hon ska tugga lite i alla fall :)
Varför tugga ? Varken vanligt torrfoder eller mjukt torrfoder gör inte något vad gäller tandhälsa ifall det är det du tänker på. Mina käkar mest färskt, men får ibland torrt och ingen tuggat någonting :p Däremot får dom tugga på ben istället.
 
Det är väl bara att tillsätta en skvätt olja? Mer energi från fett.

Tillsätt olja så höjer du både fett och energihalten.

Varför kom jag inte på det själv :cool::D

Allmänt:
Efter några dagar med doggy pruttar här hemma så blev det färskfoder iaf :grin:
Dock har hon gått upp i vikt lite väl snabbt såg jag idag. Dock har vi tagit det rätt lugnt så med mer träning tror jag hon kommer hålla sig fin på den ransonera hon äter nu 400gram mush samt några dl standart per dag. Hon får äta upp säcken med standart sen ökar jag färskfodret tror jag.
Blir att köpa en frysbox :angel:

Äter gräs.. pga sur/tom mage? Hur åtgärdar jag detta? Dom.dagar hon fått köttben äter hon inte gräs men vill inte ge varje dag.. vänjer sig magen efter ett tag? Min förra hund hade magkatarr till och från så hon käkade ofta gräs så vet inte riktigt vad som är normalt?
 
Varför kom jag inte på det själv :cool::D

Allmänt:
Efter några dagar med doggy pruttar här hemma så blev det färskfoder iaf :grin:
Dock har hon gått upp i vikt lite väl snabbt såg jag idag. Dock har vi tagit det rätt lugnt så med mer träning tror jag hon kommer hålla sig fin på den ransonera hon äter nu 400gram mush samt några dl standart per dag. Hon får äta upp säcken med standart sen ökar jag färskfodret tror jag.
Blir att köpa en frysbox :angel:

Äter gräs.. pga sur/tom mage? Hur åtgärdar jag detta? Dom.dagar hon fått köttben äter hon inte gräs men vill inte ge varje dag.. vänjer sig magen efter ett tag? Min förra hund hade magkatarr till och från så hon käkade ofta gräs så vet inte riktigt vad som är normalt?
Ammo äter gräs oavsett, han verkar mest gilla det.. :D
 
Men det är väl bara en kort period hon behöver lättuggat?
Jo :) egentligen skulle hon börja äta torrfoder nu men jag upplever att hon tycker att det är svårt att hitta ett bra sätt att tugga maten på. Hittade en påse med jättesmå kulor hemma som vi vann för ett tag sedan, den hade jag helt glömt bort :p. Provade att ge lite av det tillsammans med färskfodet och dom verkade hon ha lyckats äta. Jag vet dock inte om hon bara svalde dom hela... O_o
 
Varför tugga ? Varken vanligt torrfoder eller mjukt torrfoder gör inte något vad gäller tandhälsa ifall det är det du tänker på. Mina käkar mest färskt, men får ibland torrt och ingen tuggat någonting :p Däremot får dom tugga på ben istället.
Nä inte för tandhälsans skull utan mer för att hon verkar ha problem att hitta bra sätt att tugga maten sen hon drog fyra tänder för en vecka sedan. Nu hittade jag ett foder med jättesmå bitar som jag hade glömt bort att vi vann.. Då gör det inte lika mycket om hon bara skulle svälja dom hela :).
 
Jo :) egentligen skulle hon börja äta torrfoder nu men jag upplever att hon tycker att det är svårt att hitta ett bra sätt att tugga maten på. Hittade en påse med jättesmå kulor hemma som vi vann för ett tag sedan, den hade jag helt glömt bort :p. Provade att ge lite av det tillsammans med färskfodet och dom verkade hon ha lyckats äta. Jag vet dock inte om hon bara svalde dom hela... O_o

Mina hundar sväljer nog 90% av allt torrfoder i skålen helt :p
 
Nu överger jag Doggy proffesional.
Hunden har fått det eftersom uppfödaren gav det.
Dock upplever jag honom kliig och fnattig i armhållor och ljumskar. Även fått utslag i dessa områden. Speciellt runt pungen.
Torr i pälsen.
Misstänker själv att det kan vara allergi mot antingen kyckling eller vete/spannmål.
Dock fin i magen även om han bajsat stora mängder.

Innan jag uppsöker veterinär tänkte jag själv köra en uteslutningsmetod och ge ett lågallergent foder under en period.
Har tittat på Sams field och Britcare
Lax och potatis/grönsaker
 
Har bestämt mig för att ge mush vaisto puppy till min valp. Såg att de säljer block/kartonger med 10 kg på djuraffären bredvid mitt jobb vilket blir betydligt billigare än att bara köpa påsar. Blocken finns dock bara i lila (gris, kalkon, kyckling), bör jag köpa isblå påsar (lax, nöt, ren) för att variera mellan ibland? Är det något annat jag bör tänka på eller lägga till ibland? Jag har aldrig kört färskfoder förut.
 
Har bestämt mig för att ge mush vaisto puppy till min valp. Såg att de säljer block/kartonger med 10 kg på djuraffären bredvid mitt jobb vilket blir betydligt billigare än att bara köpa påsar. Blocken finns dock bara i lila (gris, kalkon, kyckling), bör jag köpa isblå påsar (lax, nöt, ren) för att variera mellan ibland? Är det något annat jag bör tänka på eller lägga till ibland? Jag har aldrig kört färskfoder förut.
Jag varvar mellan valp och dom vanliga "vuxen-fodren" även till valpar :) Kanske det blir 2/3-delar av valp och 1/3-del vuxen :)
 
Har bestämt mig för att ge mush vaisto puppy till min valp. Såg att de säljer block/kartonger med 10 kg på djuraffären bredvid mitt jobb vilket blir betydligt billigare än att bara köpa påsar. Blocken finns dock bara i lila (gris, kalkon, kyckling), bör jag köpa isblå påsar (lax, nöt, ren) för att variera mellan ibland? Är det något annat jag bör tänka på eller lägga till ibland? Jag har aldrig kört färskfoder förut.
Jag tror det är bra att variera mellan olika djurslag, jag har gett båda MUSH-påsarna med valpfoder. Sedan ger jag mycket ben som berikning, då får valp vuxenfoder eftersom det är mindre ben i det. Märker på hennes lortar att det blir för mycket kalk annars.
Ger grönsaker ibland, men det är mer utöver.
 
Jag tror det är bra att variera mellan olika djurslag, jag har gett båda MUSH-påsarna med valpfoder. Sedan ger jag mycket ben som berikning, då får valp vuxenfoder eftersom det är mindre ben i det. Märker på hennes lortar att det blir för mycket kalk annars.
Ger grönsaker ibland, men det är mer utöver.
Bra tips från dig och @russinbulle!
Hur ser man om det är för mycket kalk? Blir det alldeles för hårt?
Vad ger du för grönsaker?
 
Skiten blir ljus och pulvrig. Ofarligt, men man kan ju ge lite mer rött kött som kompensation.
Skönt att höra att det är ofarligt! Hur ska en bra färskfoder-skit se ut? Förlåt för dessa frågor, jag har bara haft "klafsigt" torrfoder-bajsande hundar tidigare och känner att jag behöver gå bajskurs.:turd::o
 
Skönt att höra att det är ofarligt! Hur ska en bra färskfoder-skit se ut? Förlåt för dessa frågor, jag har bara haft "klafsigt" torrfoder-bajsande hundar tidigare och känner att jag behöver gå bajskurs.:turd::o
Svartbrun, korvformad men fast och ganska torr. Tex mina valpar som äter färskfoder, deras skitar är så torra att man kan plocka dem från golvet med två fingrar och få med hela korven, och utan att det blir fläckar. Bra förklaring va! :D
 

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 915
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 965
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 384
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 418
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp