Allt om avel

En försäkringsfråga som jag gissar att det är lättast att få svar på här.

Min Rio har tyvärr kastreras. Han har hade förstorad prostata med cystor och eftersom jag provat hormonbehandling tidigare så fick han inte fler chanser. Veterinären höll med.

Agria har betalat ut pengar för vetvården. So far so good.

Rio var tänkt som avelshund. Han har en fin stamtavla och är en härlig individ. Han är också hyfsat välmeriterad (korad, cert på utställning, SPH III, LP2, HDA och ED 0, pastells ok, hela ryggen röntgad ua samt ögonlyst ua). Tanken var att göra hjärtultra nästa år och sedan åka till Danmark för att spara sperma till framtiden. Men nu grusas de planerna...

Jag har Agria Avel Guld, hur ser chanserna ut till att återfå hela livvärdet? Jag har nyligen flyttat och har inte papprena på min nya adress.
I alla användbarhets/avelsförsäkringar jag hört om så måste du kunna bevisa att hunden har fått en levande, registrerad, avkomma för att försäkringen ska lösa ut.

När jag fick ut för Karla nu nyligen så kontrollerade de på SKK att hon hade kull sen tidigare. Det var dock ett annat bolag.
 
Jag funderar nu på vad som kan vara bra att reglera i ett avtal?
- Försäkring
- Ersättning

Om något skulle hända så får ju uppfödaren stå för självrisk och ev kostnader som inte täcks av hundens försäkring om man som uppfödare inte har en generell kennelförsäkring.

Ersättning ett valppris/10% per valp (beroende på hur många valpar där blir) som lever vid 5 veckors ålder.

Är vad jag gjort när jag leasat in tik till kenneln i af.
 
I alla användbarhets/avelsförsäkringar jag hört om så måste du kunna bevisa att hunden har fått en levande, registrerad, avkomma för att försäkringen ska lösa ut.

När jag fick ut för Karla nu nyligen så kontrollerade de på SKK att hon hade kull sen tidigare. Det var dock ett annat bolag.

Undrar hur de som har blandisar bevisar sånt..?

För övrigt tycker jag de där avelsförsäkringarna är rätt kass iom den klausulen. Det är ju just när jag köper in en dyr hund för avel som jag vill ha skyddet, har de väl fått en kull är ju nyttan mindre.. Hade det på en hane men när jag insåg att han var tvungen att ha en kull, och de täckte inte när han fått fem, dvs han hade endast skydd kull 2-4.. då tog jag bort den.
 
Jag har en avels-avtals fundering: Min ena tik skall eventuellt lånas in av uppfödaren för en kull under vintern. Jag funderar nu på vad som kan vara bra att reglera i ett avtal?
- Försäkring
- Ersättning
Meritering och hälsokontroller hade jag gjort iaf, men hon har stått för eventuella ytterligare test (gentest bland annat). Har någon gjort något liknande och hur har ni resonerat då?

Uppfödaren skall stå för exakt alla kostnader runt dräktighet. Det inkl transporter mm.
Gällande försäkring så ska du välja en avelsförsäkring som skyddar din tik ordentligt. Den extra kostnaden ska inlånaren betala. Vi har Agria guld på alla tikar eftersom den försäkringen även inkluderar valparna från dag ett och täcker mycket bra förlossnings och dräktighetsrelaterade grejer.

Gällande ersättning finns tre alternativ. Valppris, valp eller ersättning per valp.
Jag tycker det bästa är det sista alternativet. Det är också det vanligaste. I min ras är det kutym med 1500-2000 :- i inlåningsavgift sen 1500:- per levande valp.
 
En försäkringsfråga som jag gissar att det är lättast att få svar på här.

Min Rio har tyvärr kastreras. Han har hade förstorad prostata med cystor och eftersom jag provat hormonbehandling tidigare så fick han inte fler chanser. Veterinären höll med.

Agria har betalat ut pengar för vetvården. So far so good.

Rio var tänkt som avelshund. Han har en fin stamtavla och är en härlig individ. Han är också hyfsat välmeriterad (korad, cert på utställning, SPH III, LP2, HDA och ED 0, pastells ok, hela ryggen röntgad ua samt ögonlyst ua). Tanken var att göra hjärtultra nästa år och sedan åka till Danmark för att spara sperma till framtiden. Men nu grusas de planerna...

Jag har Agria Avel Guld, hur ser chanserna ut till att återfå hela livvärdet? Jag har nyligen flyttat och har inte papprena på min nya adress.

När vi tog bort Lilla S fick vi inte ut på avelsförsäkringen för hon hade inte gått i avel ännu. Tydligen var det ett krav på tik iaf. Hon hade Agria avel guld.
Dock täcktes hennes skada av livförsäkringen så det gick på ett ut.
 
Undrar hur de som har blandisar bevisar sånt..?

För övrigt tycker jag de där avelsförsäkringarna är rätt kass iom den klausulen. Det är ju just när jag köper in en dyr hund för avel som jag vill ha skyddet, har de väl fått en kull är ju nyttan mindre.. Hade det på en hane men när jag insåg att han var tvungen att ha en kull, och de täckte inte när han fått fem, dvs han hade endast skydd kull 2-4.. då tog jag bort den.

Vi har lärt oss efter Lilla S att man tecknar avelsförsäkringen efter konstaterad dräktighet. Då börjar den gälla. Innan är det bara att kasta pengarna i sjön.
Tiken vi ska låna in nu har ett annat bolag och den försäkingen var värdelös så vi kommer teckna en ny över den tiden hon är här. Det är en jäkla skillnad mellan bolagen.

Jag tror inte du kan teckna avelsförsäkring på blandraser.
 
Vi har lärt oss efter Lilla S att man tecknar avelsförsäkringen efter konstaterad dräktighet. Då börjar den gälla. Innan är det bara att kasta pengarna i sjön.
Tiken vi ska låna in nu har ett annat bolag och den försäkingen var värdelös så vi kommer teckna en ny över den tiden hon är här. Det är en jäkla skillnad mellan bolagen.

Jag tror inte du kan teckna avelsförsäkring på blandraser.

Tänkte mer om du försäkrar in en renrasig tik men använder till oreggad avel..? Teckna lär ju gå utmärkt, men undrar om de låter försäkringen falla ut ifall det ligger en oreggad kull innan. Hmm.

Ja jag har en fodertik hemma med smått här nu och jag lade in henne i min flock+livvärde direkt hon vart parad, enligt mitt ombud får man ha dubbelt försäkrat och jag vill ju inte att fodervärdens försäkring ska behöva användas om det är strul pga kullen. Dessutom täcker inte hennes bolag typ nånting, som du skriver, det är en jäkla skillnad mellan bolag..
 
Om något skulle hända så får ju uppfödaren stå för självrisk och ev kostnader som inte täcks av hundens försäkring om man som uppfödare inte har en generell kennelförsäkring.

Ersättning ett valppris/10% per valp (beroende på hur många valpar där blir) som lever vid 5 veckors ålder.

Är vad jag gjort när jag leasat in tik till kenneln i af.
Vad jag vet så ska uppfödaren teckna egen tillf'llig försäkring när hunden är där för avel, för att inte belasta fodervärdens veterinärförsäkring?
 
Undrar hur de som har blandisar bevisar sånt..?

För övrigt tycker jag de där avelsförsäkringarna är rätt kass iom den klausulen. Det är ju just när jag köper in en dyr hund för avel som jag vill ha skyddet, har de väl fått en kull är ju nyttan mindre.. Hade det på en hane men när jag insåg att han var tvungen att ha en kull, och de täckte inte när han fått fem, dvs han hade endast skydd kull 2-4.. då tog jag bort den.
Min hade inget övre tak, jag fick ju ut fullt på Karla som ändå är uppe i 26 levande valpar nu.
 
Vad jag vet så ska uppfödaren teckna egen tillf'llig försäkring när hunden är där för avel, för att inte belasta fodervärdens veterinärförsäkring?

Enligt vilken "regel" då? ;) Det regleras ju helt av hur man kommer överens med ägaren.
Att leasa in en tik är ju inte samma sak som att ha en hund ute på foder.
 
Nej, ingen regel men rätt förnuftigt och rättvist...

Som sagt är det något man kommer överens om, vad som anses rimligt, rättvist och okej för båda parter och i de kretsar där jag rör mig i avelsvärlden så var/är det inget märkligt förfarande vid leasing av tik.

Ingen av de gånger jag leasat in en tik (eller vid egen tik i avel) har för övrigt någon vet.vård behövts.
 
Som sagt är det något man kommer överens om, vad som anses rimligt, rättvist och okej för båda parter och i de kretsar där jag rör mig i avelsvärlden så var/är det inget märkligt förfarande vid leasing av tik.

Ingen av de gånger jag leasat in en tik (eller vid egen tik i avel) har för övrigt någon vet.vård behövts.

Javisst. Själv skulle jag som fodervärd bli väldigt besviken om min försäkring nyttjades vid tex ett kejsarsnitt, eftersom det tar halva årspotten för veterinärvård...
 
Javisst. Själv skulle jag som fodervärd bli väldigt besviken om min försäkring nyttjades vid tex ett kejsarsnitt, eftersom det tar halva årspotten för veterinärvård...

Efter att ha pyntat 40k på ett snitt räknar jag med att det kan ta betydligt mer.. de flesta har väl 40-60 i maxbelopp/år.. O_o sen så har mina damer en förkärlek för att föda på storhelger och nattetid. Man måste ju höja insatserna lite, liksom :cautious:
 
Efter att ha pyntat 40k på ett snitt räknar jag med att det kan ta betydligt mer.. de flesta har väl 40-60 i maxbelopp/år.. O_o sen så har mina damer en förkärlek för att föda på storhelger och nattetid. Man måste ju höja insatserna lite, liksom :cautious:
40 :wtf::eek::crazy: Jag gav 18,4 midsommaraftons morgon i Karlstad.
 
Javisst. Själv skulle jag som fodervärd bli väldigt besviken om min försäkring nyttjades vid tex ett kejsarsnitt, eftersom det tar halva årspotten för veterinärvård...

Vid fodervärdsavtal brukar uppfödaren stå för försäkringen fram till överlåtelsen. Det rekommenderas av både försäkringsbolagen och SKK eftersom uppfödaren fortfarande är juridisk ägare. Det ligger ju väldigt mycket i uppfödarens intresse. Fodervärden kan ju på dagen dumpa hunden i knät på uppfödaren om den börjar kosta pengar pga dålig försäkring.
Vet faktiskt ingen uppfödare som inte står för försäkringen på foderhundar.
 
Angående dubbla försäkringar så tillåter inte alla bolag detta. Vi väntar på svar just nu om If tillåter att vi lägger en extra försäkring på inlåningstiken.
Gör de inte det så har vi ett stort problem.
 
Vet faktiskt ingen uppfödare som inte står för försäkringen på foderhundar.

Och nu har jag inte hur mycket erfarenhet som helst men har tvärtom aldrig hört att uppfödaren står för försäkringen? (ja förutom vid aveln då uppf givetvis står för att försäkra)

Men det är alltså vanligt att uppfödaren står för försäkring på foderhundar??
 
Och nu har jag inte hur mycket erfarenhet som helst men har tvärtom aldrig hört att uppfödaren står för försäkringen? (ja förutom vid aveln då uppf givetvis står för att försäkra)

Men det är alltså vanligt att uppfödaren står för försäkring på foderhundar??
Ursprungligen hade jag Leon på foder, jag stod för försäkringen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 339
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 692
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Inser att det kanske inte finns något bra svar på min fråga men tänker att om någon har nåt bra tips så är det här på Buke i alla fall...
Svar
16
· Visningar
1 194
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 362
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp