Bukefalos 28 år!

Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

så liten är trots allt inte sannolikheten att man blir inblandad i en trafikolycka. jag känner flera stycken som antingen har kört av vägen på egen hand eller fått "hjälp" ner i diket. det behöver inte vara någon allvarlig olycka för att polis och ambulanspersonal skall kallas till platsen.

det känns minst sagt överdrivet att jämföra med en oplanerad (?) resa genom sahara.
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

så liten är trots allt inte sannolikheten att man blir inblandad i en trafikolycka. jag känner flera stycken som antingen har kört av vägen på egen hand eller fått "hjälp" ner i diket. det behöver inte vara någon allvarlig olycka för att polis och ambulanspersonal skall kallas till platsen.

det känns minst sagt överdrivet att jämföra med en oplanerad (?) resa genom sahara.

När ska man dra gränsen för allt man ska träna på då? Är det om det kan ske en gång av hundra? En gång på tusen?

För mig är det simpelt. Hunden kan hanteras på nog ALLA sätt bara jag är med och talar om att det är ok. Att man finner sig i det. Om det nu skulle vara så att jag krockar och mina hundar kommer ur bilen så vet jag att iallafall den lilla Röda skulle följa med om någon ropade. Sen att dom inte kan lyfta, dra och slita i henne är en sak. Men det finns tusentals hundar idag som inte klarar någon form av hantering av okända (eller ens dess ägare!). Det löser man med munkorg.

Hur ska man dessutom träna på det? Ska jag låta sotaren eller rörmokaren komma in och tempa min hund när jag inte är hemma?
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Tjadu.. han ar en stor greyhound/wolfhound cross. Med en ganska speciell personlighet.


Tror mkt handlar om att folk ska sa tatt inpa och pressar hundarna. Man -behover- inte lagga hundar ner for att lagga ett forband, eller klippa klor. Tro mig, jag har haft diskutioner med 50 kg hund med, men nar det val kom till kritan sa var det helt enkelt sa att det "bara var att gora". Jag gjorde misstaget att tanka att "hunden ska bara Ta det, "alla" sager ju de ska ligga ner man yaddayadda"... basta jag gjort var att gora just yaddayadda nar han stod upp. Inge brak, inge stok, bara o gora.

Kan beratta en historia, Maken hade en hund for manga ar sedan som hade ett "hate on" for piggsvin och prompt skulle pa dom, samt ruska dom. Vilket slutade med att han var full av piggar. Sa hunden hivas in i pickupen o ivag till veterinaren, en hund som i stort sett aldrig varit inomhus, forsta turen till vet. Oh givetvis var inte veterinaren jatteglad over en sa stor hund sa full av piggar, han ville sova honom och maken sa nej. Vet var -sjalvklart- radd for att hunden skulle hugga, maken sa Nej, det komemr han inte gora. Och nej, det gjorde inte hunden heller. Aven han var stor wolfhound/greyhound cross. Det var ett hundratal piggar som plockades ut, utan ett pip fran hunden - for Husse var dar och husse visar hur man beter sig.
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Men det är ju det jag säger.

Husse var där och talar om hur man beter sig.

Och som du skrev i första inlägget, det handlar ju om förtroende.
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Ar ju precis min poang.

Finns Fortroendet dar sa ar det sallan nagra storre problem, och manga ggr galler det bara att fundera ut ett schysst satt att gora saker pa.

Ska arligt saga att jag kan krama o kela alla hundarna har, kolla pa sar, lyfta tassar, klamma pa leder o magar o kika tander. Utan att de nagonsin blivit tranade for det. Samma med maken. -Men- nagot vi ser till att undvika ar att "pressa" hunden in i ett "horn". Hundarna har klarar av att bli upplyfta, kikade i oron osv - men sa har vi heller aldrig gett dom en anledning att "overreagera" i hanteringen. :)

..hanger du med pa hur jag menar?
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Absolut! Nu förstod jag betydligt bättre ;)

Även om jag inte håller med helt och fullt. Det finns många valpar (för vi pratar väl om hundar man haft i sin ägo sedan valpstadiet?) som finns sig i att bli hanterade ifrån början. Sedan finns det valpar som har betydligt mer egna viljor. Och jag vägrar ha en relation som betyder "godis" i sådana saker. Dvs "Om jag får hålla i en tass Frasse, så får du en frolic".
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

De flesta av makens hundar kom till honom som 2-3 aringar. :angel:

Men nar det kommer till valpar, sjalvklart ar de olika personligheter. Vissa sjalvstandiga vissa klangiga.. men nar man har en relation dar det handlar om mutor - sa kan jag tycka att man missat nagot. Matte/husse ska ju inte bara vara Rolig, utan aven nagon man kan lita pa.. om man da behover stoppa godis i kaften pa hunden var femtiosjatte sekund tror jag man behover ta sig en liten funderare pa hur man kan lagga om relationen.....

Visst anvander jag godis som bonus. Inte som mutor, men som beloning. (Inte for o glo pa sar.. haha) Ger de mig ett nytt beteende som jag gillar forstarker jag garna det, men varierar mellan lek/godis/kel. Husse a andra sidan anvander i stort sett kel/lek, just lek ar valdigt viktig for oss och vara hundar. Det ar det "ultimata berommet" for de flesta av hundarna har (dar flera -inte- tar godis o.h.t.) man far kommunicera, leka och kela. Tror en del skulle hamna lite "pa pottkanten" nar det kommer till en del av makens hundar, de flesta ror inte godis (och mina tar bara hemmalagat numer..) .
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

jag menar givetvis inte att hunden aktivt ska tränas varje dag att kunna hanteras av precis alla. inte heller att det är ett krav att alla ska tycka som jag. men har man en liten valp så kan det (enligt mig) vara lämpligt att även träna lite på att låta andra peta och klämma lite på valpen så att det är större chans att den blir hanterbar även för andra när den blir vuxen.

jag är fullt medveten om att vissa vuxna hundar helt enkelt inte tillåter det. jag har ju själv fått hem en hund från djursjukhuset en dag för tidigt för att hon tydligen inte hade vett att uppföra sig ordentligt. eller som de uttryckte sig "hon saknade dig"... jag hade hellre sett att hon var snäll mot personalen och stannade en dag till.
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Som ny på forumet kastar jag mig in i diskussionen direkt! :)
Jag har tre hundar här hemma som alla är olika. Mallen är neutral mot folk, kunde inte bry sig mindre. Beauceron 1 är väldigt reserverad och tycker inte om okända människor, hon blir rädd. Beauceron 2 tycker att människor kan vara roliga men slipper helst ingående hantering av okända människor.

Alla mina hundar är hanteringsbara i ALLA situationer av MIG. Dom har inga problem med att jag lyfter, vrider, vänder, tempar, sköter sår, tar stygn osv osv....
Det viktigaste för mig är att JAG kan hantera mina hundar och jag låter inte kleti och pleti ta på mina hundar hur som helst. Man kan aldrig träna hunden för ALLA situationer och råkar man te x ut för en bilolycka hamnar hunden kanske i chock och då spelar det ingen som helst roll hur mycket du har tränat hunden att hantering av okända människor är ok.

Ingen av mina hundar är något problem hos veterinären, inte ens den tiken som är väldigt reserverad. Hon har legat inne på klinik 2 ggr under sitt snart 12 åriga liv och personalen hade inga som helst problem med henne. Mallen lyckades med bedriften att bryta ena bakbenet, inga problem hos vet där heller. Beaucerontik 2 har ett Mastocytom och har genomgått cellgiftsbehandling = MÅNGA besök på Ultuna med mindre roliga behandlingar. Inga som helst problem och då har jag som sagt inte tränat på hantering av okända personer däremot en MASSA hantering av mig.

Mina hundar litar på mig till 200 % och en "incident" i sommras visar detta väldigt tydligt.
Mallenutten ska springa ut på baksidan men på vägen ut fastnar hon med 2 tår mellan brädorna i en av trallarna (hur f*n hon nu lyckades med det :confused:). Hon släpar med sig trallen ett språng och blir sedan ståendes. Jag ser vad som händer och skyndar naturligtvis ut. Ser också att hon börjar tycka att det är obehagligt, gör ont o s v och att hon börjar få lite panik över att hon sitter fast. Jag kommer fram till min hund och lägger en hand på henne, då lugnar hon ner sig direkt och står helt lugnt och stilla tills vi har lyckats bända bort en av brädorna och fått loss hennes tår. Det är förtroende det! :)

För att summera inlägget lägger jag ingen tid alls på att träna hantering av okända människor men MASSOR med tid på att JAG ska kunna hantera mina hundar hur som helst.
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

KL För min del har jag inga problem med reserverade hundar som har proffsiga ägare. Motsatsen är ofta ett större problem.
PL
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

*kl*
Mina hundar ska lita på att jag inte gör dem illa. Alltså ska de tolerera alla typer av hälsokontroller, undersökningar och annat nödvändigt. Valpen ska tåla att vet. och andra främmande hanterar och petar med honom. Han har dessutom lärt sig att människor kan ta i ganska rejält utan att det behöver bli otrevligt (vi kampar ganska brutalt med varandra), något som jag ser som en säkerhetsåtgärd.

Den äldre hunden har trist bakgrund och är lite mer reserverad mot främmande. Han tolererar vet. undersökningar och liknande, men är långt ifrån nöjd. Eftersom jag vet att han högg förra ägaren vid pressade situationer så informerar jag alltid vet. om att hunden är osäker och att de gärna får sätta på munkorg för säkerhets skull. Jag tror inte att han idag skulle göra något, men jag vill inte offra någon annans hälsa ifall det händer.

Mina hundar ska absolut inte behöva stå ut med klåfingriga ungar eller orättvis och hård handling från främmande människor.

/Migo
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Hugger en knapp i högen för att komma med en tanke.
Jag kan se att det råder delade meningar om vikten av att främmande människor ska kunna hantera ens hund.
Om jag var en vanlig hundägare så skulle jag nog nöja mig med att jag kunde göra "vad som hellst" med mina hundar och att jag kunde se till att de skötte sig vad gäller utställningsdommare och veterinärer dvs acceptera normal hantering,
Nu är det dock så att inom mitt område måste jag ta det ett steg längre.
Jag håller på med räddningshundar och det innebär verkligen att vem som hellst ska kunna göra i princip vad som hellst utan att hunden får protestera.
Kort kan man säga så här att min 40 kg riesenhane ska kunna lyftas och bäras 50 m av en totalt hundovan person utan att protestera.
Han behöver inte gilla det men han ska acceptera en kanske inte helt bekväm situation.
Detta är alltså vad det handlar om för mig när man säger att hunden kan hanteras av vem som hellst och det är nog inte vad gemeneman ser som vanlig hantering :)
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

*kl*
Mina hundar ska lita på att jag inte gör dem illa. Alltså ska de tolerera alla typer av hälsokontroller, undersökningar och annat nödvändigt. säkerhetsåtgärd.




/Migo

Men om hunden ska lita på att du inte gör den illa, vad händer då när du MÅSTE göra den illa? Ibland så är man så illa tvungen att göra saker som GÖR ont och är otrevligt.
Rottisen kan man om man "bara gör" i princip göra vad som helst med. Jag har snarare haft svårt att få tex hundvårdspersonal att inte hälsa, dalta osv.

Tibben har våldsamt mycket mer intrigitet så där har vi fått öva en del och han finner sig numera i att man petar, drar och klämmer och annat som kan göra ont, Han kan hanteras av främmande människor (även om han inte tycker om det) men jag kan nog aldrig vara helt 100% på att han inte anser sig vara berättigad till att bita tillbaka om någon gör honom riktigt illa - i alla fall om han är upphetsad och inte hinner tänka efter.
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Jag skulle nog ha lagt till "i onödan". Alltså de vet att om jag gör något obehagligt så är det för att jag måste, och det snart blir bättre (tex dra ut en flisa av en mjölktand på valpen... han satt som ett ljus när jag pillade med pincett i munnen.)

Säger jag "stilla" så är det total passivitet som gäller. Det funkar lika bra på hästarna och råttorna också. Snäppet svårare med ena katten:angel::crazy:

/Migo
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Den äldre hunden har trist bakgrund och är lite mer reserverad mot främmande. Han tolererar vet. undersökningar och liknande, men är långt ifrån nöjd. Eftersom jag vet att han högg förra ägaren vid pressade situationer så informerar jag alltid vet. om att hunden är osäker och att de gärna får sätta på munkorg för säkerhets skull. Jag tror inte att han idag skulle göra något, men jag vill inte offra någon annans hälsa ifall det händer.

Mina hundar ska absolut inte behöva stå ut med klåfingriga ungar eller orättvis och hård handling från främmande människor.

/Migo

Människor är så olika! Jag gillar inte veterinärer som slänger på munkorg så fort det är något. Bara för att jag har en reserverad hund och en annan med integritet. Med munkorg på blir spänningen ännu större och man kan missa väldigt mycket signaler hunden normalt sett hade visat.

Tacka vet jag veterinärer som bedömer om ägaren är kapabel till att styra upp hunden eller inte. Ingen av mina hundar behöver till exempel munkorg på sig vid veterinärbesök. Så länge jag talar om att det är ok och att man finner sig i det. De gånger Beauceronen (den reserverade) sovit över på kliniken så har dom satt på honom en stålmunkorg innan han har vaknat ur en narkos. För att jag inte kan närvara hela dagarna och efteråt.

Annars är munkorg no no för min del.

Mina hundar ska absolut inte behöva stå ut med klåfingriga ungar eller orättvis och hård handling från främmande människor.

Och detta tycker jag är precis det jag tänker. Mina hundar ska inte behöva hantera klåfingriga ungar (eller vuxna med för den delen). Inte heller orättvis eller hård behandling. Som faktiskt många veterinärbesök kan vara. Så länge jag är där och styr upp situationen så är det lugnt. Dvs. då är dom nästan fullt hanterbara.

Sen kan jag väl säga att även den snällaste och raraste hund kan bita ifrån ordentligt om veterinären tafsar på ett "ont" ställe.
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Själv skulle jag säga att jag riskerar mina fingrar o händer alldeles för mycket. Skulle alldrig kritisera en kollega som är försiktigare.
PL
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

kl

Det ar nagot jag har tankt pa mycket nar man ser pa Animal Planet med RSPCA (heter det de i Amerikat?).
Ofta lagger de ett koppel runt nosen pa en skygg hund/ en hund de aldrig har traffat innan, utan unden, och sedan lyfter de in dem i bilen medans repet sitter jakligt lost om snoken. :crazy:
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Själv skulle jag säga att jag riskerar mina fingrar o händer alldeles för mycket. Skulle alldrig kritisera en kollega som är försiktigare.
PL

Ja, det är jätteledsamt. Därför är jag glad att jag funnit mina veterinärer som vet att jag har koll på mina hundar.

Min ena hund är dessutom enormt smärttålig. Han visar väldigt sällan att han har ont. Ska han då bli taffsad på av främmande blir han spänd. Och med munkorg på blir han ännu mer spänd. Då står han bara rätt upp och ner.

Utan munkorg kan han iallafall smacka sig om munnen, titta lite åt sidan, gäspa. Med munkorg så missar vi alla dessa signaler.
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Jag har FULL förståelse för alla veterinärer och djursjukvårdare som väljer att direkt sätta korg på hundar som verkar "obekväma" med hanteringen!

Hur ofta tror ni inte att ägarna TROR att de har koll på sin hund eller att de TROR att de håller ett "stadigt tag"? För att i nästa sekund ha en hund som bitit...

Som veterinär/djursjukvårdare har man inte riktigt möjlighet att chansa och riskera att skadas på sitt ARBETE för att någon inte vill "pressa" hunden genom att ta på en korg.
Visst vill man ge hundar tid och visst vill man våga lita på djurägare, men...

Om hunden dessutom - utöver att vara obekväm vid hanteringen - fått lite lugnande, så anser jag att korg är näst intill ett krav! Sederade/delvis sederade hundar vet inte alltid vad de gör och kan orsaka stor skada om de börjar "tugga".

Har själv blivit ordentligt biten av en - tack och lov - liten, delvis sederad hund som skulle klippas ner pga massivt ihoptovad päls. Trots att husse LOVADE att hålla koll på hundens då han VÄGRADE använda något så barbariskt som en munkorg.

/Swat
 

Liknande trådar

Övr. Hund Sticker ut hakan lite då jag i en annan tråd förklarade att jag aldrig någonsin passivitetstränat mina hundar. Ingen av dem faktiskt...
2
Svar
25
· Visningar
16 174
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp