Bukefalos 28 år!

Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Inte Aliide...?

Det vettifan det. Men jag hade väl önskat att iallafall min Beauceron (som är reserverad) var född mer bekväm. Ingen önskar väl sin hund rädsla?

Jag har inget krav att andra ska hantera mina hundar som helst. Dom är köpta som mina djur. Inte andras. Jag tycker inte alls att det är konstigt.

Nu KAN andra hantera mina hundar, på lydnad/ordning och reda. Så jag ser inte alls problematiken.
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

jag tvingar inte mina hundar till nåt som små i förebyggande, jag har heller inga problem med medicinering, kloklippning o dyl heller. Jag gör som med hästarna, fostrar, hanterar och tar "problemen" när dom kommer. Tar inte ut elände i förskott, men såklart får dom ju inte göra vad dom vill, men av nån anledning så är alla mina hundar jag haft och har ,väldigt lydiga ( vardags) och okomplicerad
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Fast vad gör du då du "fostrar och hanterar"?

Gör du då bara saker på hundens villkor?

Ser du inga nackdelar med att aldrig vänja hundarna vid sådant som den kan uppfatta som lite obehagligt/obekvämt?

/Swat
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Så olika man kan känna, jag är så otroligt glad att min hund aldrig är reserverad mot folk och kan hanteras av alla (finns reservation i rasen), det är en egenskap som jag uppskattar väldigt mycket, i vår vardag är det väldigt bra och smidigt att hon fungerar med alla hundar och människor :)

På valpkursen jag gick på BK ingick det just att kunna hantera hunden, ta tempen, ställa upp den på ett bord, kolla tänderna osv. men tyvärr så framgick det aldrig hur man skulle göra om hunden var stökig och motsträvig :(
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Fast att vara reserverad behöver ju inte nödvändigtvis betyda att hunden inte går ihop med andra hundar eller människor? I många raser är ju reservation något man strävat efter, sett till hundens historia och egentligen uppgift.

Själv har jag ju en överglad boxer, och varje gång någon vill hälsa önskar jag att det fanns ett uns av reservation i henne. Nu blir hon istället nästan ohanterbar på grund av gladheten...
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

För mig är inte reservation bra, så som jag lever och jobbar, sen är ju min hund lite väl glad av sig precis som din men för mig känns det som ett sämre alternativ att ha en reserverad :)

Tillägg: Hundar som är reserverade har ofta svårt att bli hanterade av nya människor som dom inte känner, vilket ofta händer i mitt liv,
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Instämmer! Är ny med detta att ställa ut och har börjat som smått men är redan chockerad över hur kassa vissa hundar verkar vara i huvudet. Vid vet kollen stod det en hund och gallskrek och ffa många småhundar verkar ha väldigt lätt att stelna och ta till tänder eller "lufthuggas" när domaren ska kika. Hur dessa hundar öht går igenom på utställning övergår mitt förstånd. Det är skamligt!

Jag kan verkligen ingenting om utställningar (har ställt på en utställning och närvarat vid två till, det är alles), men ska inte en hund som är omöjlig att hantera få en 0:a/alt. rapportkod A om den hugger mot domaren?
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Jag håller absolut med dig i så måtto att jag tycker inte att min hund ska behöva tolerera att bli behandlad hur som helst av en främmande person. Däremot vanlig hantering såsom veterinärens genomgång, tandvisning, socialt samspel vid MH/MT och liknande måste ju hunden klara av. I övrigt räcker det fint att hunden är avslappnad med folk så länge de beter sig "hövligt" dvs vanlig trevlig samvaro, samt att jag som ägare kan hantera hunden hur jag vill utan några problem (jag tycker liksom du att hundar ska få visa vad de tycker, så länge de accepterar behandlingen).
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Det finns flera skäl till att andra ska kunna "tafsa" på mina hundar, t ex vid veterinärbesök när jag kanske inte är med (akuta olyckor och dylikt). Helt enkelt så ser jag både bekvämlighets- och praktiska skäl till varför mina djur ska vara bekväma i hantering av andra människor än mig.

Självklart ska hundar (och andra djur) få tycka! Det är också det jag far efter: Jag vill att mina djur ska tycka att det är ok att bli tagen på av i princip alla människor.

Problematiken finns i osäkerheten som uppstår i och med att jag måste vara närvarande när andra hanterar mina djur. Det är helt enkelt inte praktiskt och heller inte säkert. Jag vill känna mig så säker som möjligt i mina djurs umgänge med andra människor, dvs jag vill att mina djur ska vara så toleranta som möjligt, även mot människor som kanske inte är så duktiga på deras språk.

Är vi kanske vana vid lite olika hundar du och jag? Det är få hundar i min krets som kan hanteras precis hur som helst av alla faktiskt
Kanske det. Eller så är vi vana vid olika syn på hantering/grunduppfostran. Kanske menar vi lite olika saker?

Jag blev bara så förvånad över ditt inlägg eftersom jag alltid har sett det som en så självklar grund i hantering/uppfostran av alla djur.

Resonerar du likadant när det gäller hästar?
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Fast sannolikheten att någon främmande passar mina hundar när en olycka sker är ungefär lika stor som om att dom blir bortförda av aliens. Faktiskt. Ingen av mina hundar hamnar i händerna på främmande folk. Och våra nära vänner kan hantera mina hundar. Så nej, jag ser inget problem i det.

För mig handlar det enbart om relation. Likadant som om att jag kanske inte kan klippa klorna på någon annans hund. Det köper jag fullt ut!

Att dessutom tro att min Beauceron någonsin skulle uppskatta ingående hantering av en främmande är bara att fnissa åt. Det kommer aldrig att hända. Jag skulle kunna ta bort symtomen av att han finner det otrevligt. Så som morrandet. Men det gör väl honom inte mer trygg för det? Tvärtom, hundens signaler försvinner och personen som hanterar honom kan nog räkna med ett bett eller två.

Jag har tränat på så vis med honom; "Ingen kommer att röra dig, du behöver inte hantera kontakt med främmande människor." Eftersom han ändå varken gillar eller klarar av den uppgiften. Och vips! Så fick jag en hund som fungerade kring folk. För att han slapp pressen på taffsande, lockande och gullande.

Jag har som sagt inget behov av att andra ska taffsa på mina hundar utan min närvaro. Så jag ser det inte alls som ouppfostran. För jag har ju aldrig fostrat dom till att tycka om det? Likadant tycker folk att tiggande hundar är ouppfostrat. Eller att hundar som drar i kopplet är ouppfostrat. Men har man inte sådana regler som förbjuder detta så är ju hunden faktiskt inte ouppfostrad. Den är bara fostrat på ett annat sätt än vad som passar dig eller någon annan.

Du kan vilja hur mycket som helst. Och lägga ner all träning i världen på vissa individer. Dom kommer ändå inte tycka att ingående hantering av okänd människa är helt ok.

Jag vet inte, men känslan är att du tror att ingen av mina hundar är "klappbara"? Jag har skrivit flera gånger "ingående hantering". Exempelvis kloklippning, kolla på tonsiller, klämma på skadad tass eller annat som kan ge obehag.

Jag resonerar som så att folk fostrar sina djur precis som dom vill. Tycker Anna att hennes häst är helt ok som mindre social eller trevlig med främmande så är det helt klart hennes sak att ta. Har hon någon som kan styra upp sin häst när hon inte är i stallet så är det väl toppen. Förstår inte alls problemet. Vi fostrar våra djur till det vi vill, i den mån det går.

Den självklara grunden i "fostran" och relation är att jag som ägare och förare kan hantera mina hundar precis hur jag vill. Och det har jag uppnått!
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Jag vet inte, men känslan är att du tror att ingen av mina hundar är "klappbara"? Jag har skrivit flera gånger "ingående hantering". Exempelvis kloklippning, kolla på tonsiller, klämma på skadad tass eller annat som kan ge obehag.

Nej nej verkligen inte. Vi menar samma sak här - ingående hantering.

Du kan vilja hur mycket som helst. Och lägga ner all träning i världen på vissa individer. Dom kommer ändå inte tycka att ingående hantering av okänd människa är helt ok.
Visst är det så, men som sagt så ser jag inte det som "normalt" eller önskvärt. Men det kan absolut vara acceptabelt.

Den självklara grunden i "fostran" och relation är att jag som ägare och förare kan hantera mina hundar precis hur jag vill.
Det håller jag med om. Mina hundar ska vara fullständigt trygga med mig och när de blir hanterade med mig. Men jag vill gärna utöka det till att mina hundar ska vara trygga med, och i hantering av, människor. Som sagt så tycker jag att det underlättar så mycket saker något oerhört. Inte minst hundens välbefinnande (trygghet).

Nåja, tydligen resonerar vi väldigt olika (och har säkerligen väldigt skilda erfarenheter av hundar/hundägande). :)
 
Senast ändrad:
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

jag är helt enig med dig att valpar ska hanteras mycket för att vara enkla att hantera som vuxna. att man håller fast dem fast de sprattlar, att man öppnar munnen och pillar på tassarna.

men som ägare till en före detta "ohanterbar" hund, så måste jag påpeka att det går att få 100 % tillit utan något som helst tvång. men det tar ju en evig tid och den hunden är inte fullt så avslappnad som min andra hund är. hon är inte heller så glad för veterinärer och jag låter inte andra hantera henne på ett ingående vis.

när det gäller att andra ska kunna hantera mina hundar så ser jag det som högst önskvärt. även om jag kör försiktigt så kan jag ju bli påkörd, och då är det till gagn både för mig och mina hundar om de kan bli hanterade av polis och sjukvårdspersonal.
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Ja, det är tydligt att vi resonerar helt olika kring just detta ;)

Jag resonerar likadant kring barn. Mina hundar behöver inte "stå ut med" eller lära sig att det är ok att barn petar dom i rumpan, drar lite i örat, ett finger i näsborren.
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Fast det finns ju en viss skillnad mellan barn och djur: Barn kan jag förklara saker för, de kan förstå samband och syften med saker och ting. Jag kan förklara för mitt barn att t ex jag behöver ta tempen eller att doktorn behöver göra si och så för att barnet så småningom ska må bra.

Men jag kan aldrig förklara för en hund att och ffa varför jag måste ta i den ömmande tassen eller sticka in en termometer i rumpan. Därför tycker jag att det är viktigt att djuren lär sig från början att vara trygga i sådan hantering, oavsett orsaken (som de ju sällan kan se).

Barn har ett helt annat behov av att lära sig om kroppslig integritet och att själv sätta gränser - de ska ju förberedas för ett liv som vuxen. Ett liv där de sedan själva kan bestämma att t ex gå till läkaren och göra en rektalundersökning eller dylikt, till skillnad från hundar som aldrig under sin livstid kommer att få förståelse för vad en veterinär faktiskt är och gör.
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Fast vänta nu. När har jag jämfört barn och hundar? Och likställt dessa?

Jag skrev att jag resonerar likadant kring barn. Dvs mina hundar behöver tycka om att bli hanterade av varken barn eller främmande människor.

Sen finns det som sagt hundar som har lite andra ingredienser i sig. Dom tillåter inte att någon sticker in en termometer i anus på dom. Ett obehag som en hund måste finna sig i "bara för att". Det är inte så jag tränar mina djur som sagt. För att ge mina hundar en obehaglig hantering anser jag att man också ska ha en relation. Likadant så korrigerar jag sällan andras hundar.
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Fast vad gör du då du "fostrar och hanterar"?

Gör du då bara saker på hundens villkor?

Ser du inga nackdelar med att aldrig vänja hundarna vid sådant som den kan uppfatta som lite obehagligt/obekvämt?

/Swat

som jag skriver, fostra o hantera..jag gör det kanske på bådas villkor, som aliide så respekterar även jag mina djur..jag vet faktiskt inte hur jag gör, en grundlydnad och ett ledarskap..när det kommer problem så tar vi dom då...ex har jag aldrig lasttränat en häst., aldrig tränat på att lyfta hovar...det kommer sig naturligt den dagen det är aktuellt..men innan den dagen kommer så har man ju en grundlydnad och tillit till att man inte gör dom nåt ont.
Sen har jag sett att skadade djur förstår att man vill hjälpa och det är ju ytterst sällan det är problem. Jag förutser att jag fixar allt och då fungerar det så...att tro att saker o ting är svårare än det är ....är ju i sig ett problem......som jag inte har :D

Är djuren hanterade på rätt sätt så låter dom sig hanteras också. Senär det också som aliide säger, dom är ju individer och på hund kan det ju även vara rasrelaterat att ha "integritet"...men även dom hundarna vet ju när det är allvarsläge.
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

när det gäller att andra ska kunna hantera mina hundar så ser jag det som högst önskvärt. även om jag kör försiktigt så kan jag ju bli påkörd, och då är det till gagn både för mig och mina hundar om de kan bli hanterade av polis och sjukvårdspersonal.

Det resonemanget är ju sisådär. För det är väldigt liten sannolikhet att sådant händer. Även om det tragiskt nog gör det! Men, då kan vi börja prata om att man måste träna hundar på att åka flygplan, leva i öknen (tänk om bilen går sönder när man åker igenom Sahara med hunden?), hunden måste lära sig åka i en takbox (tänk om buren havererar och man inte vill ha hunden lös i bilen?).
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Passar pa o halsa fran min make:

Topdog says Sit, ya better sit. Topdog says: i need to look at this, ya let'em look.

It's about Trust - not about forcehandlin' the dogs.


Vi fick en hund pakord for nagra manader sedan, mktmkt lite hanterad 93 aring) och ny for oss. Men att klamma igenom honom, kanna pa skadorna, pilla pa saren (klarade sig med bara skrapsar) var Inga problem alls. Boja har, fiddla dar, inga prob alls. Fastan han var om som bara den tog han det finfint. Han litade pa oss och vi gjorde ingen grej av det - sa varfor skulle han?

Tror folk kranglar till det for mkt ibland, nar det "bara ar att gora det".
 
Sv: Allt på "hundens villkor" - vad händer när det krisar?

Saken är väl den att när det "bara är att göra det" så kan hunden ifråga väga 45 kilo och inte alls vara med på noterna.

Dessutom är alla hundar individer. Bara för att den hunden köpte hanteringen, trots att han var påkörd, innebär det att nästa hund som har ett blodöra inte vill bli hanterad.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Sticker ut hakan lite då jag i en annan tråd förklarade att jag aldrig någonsin passivitetstränat mina hundar. Ingen av dem faktiskt...
2
Svar
25
· Visningar
16 162
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp