Allt runt distans

F

feliand

Sätter nu efter önskemål lite klister på denna tråden. Här ställer man småfrågor, nybörjarfrågor, hur börja med distans osv. Glöm inte använda sökfunktionen först! Ofta är din fråga redan besvarad någon annanstans.


/ricca, moderator på distans

---

För oss som vill veta, som är intresserade och tycker denna gren verkar intresant.

Vad går det ut på? Vilken utrustning krävs? Speciell ras? Var är oftast tävlingarna? Vad krävs för tävling(dvs. licenser osv.)? Och finns det max ålder? Berätta allt, alla vi nya vill gärna veta:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Allt runt distans

Hej!
En kort sammanfattning:

Distans går ut på att med din häst klara att rida en viss sträcka inom utsatt tidsram.

Din häst måste vara minst 5 år för att få lov att starta och det året den är 5 får den endast gå Clear Round klass.

Nybörjare kan starta i PP (Prova på) som finns mellan 12-40km eller Clear Round som finns från 40-50km.

För att få lov att gå vidare till tävlingsklass måste du som ryttare ha gjort minst en godkänd Clerar Round.

Sedan har man behörighet att starta tävlingsklass som finns från 50km -160km. OBS att du måste kvalificera dig uppåt i klasserna. (tex 2 godkända 50km ritter för att få lov att starta i 80km, osv)

För att få lov att starta måste du ha grönt kort samt ryttarlicens för året. (Högre upp i klasserna måste även hästen ha licens.) Hästen måste också ha en tävlingsbok. Den beställer du på ridsportförbundets hemsida och kostar 40kr. Du får inte rida med sporrar eller spö.

Det finns ingen max ålder. Alla raser kan delta och ponny och stora startar tillsammans. Det finns en övervägande del araber och arabkorsningar inom distans, mend et går bra med travare, islänningar, appaloosor, halvblod, fullblod, kallblod och vad du vill.

En tävling går till så att du vid ankomst startanmäler innan du lastar ur. Då visar du din tävlingsbok, grönt kort, licens och vaccinationsintyg.

I inbyte mot din tävlingsbok får du din nummerlapp och veterinärkort. Sedan får du lov att lasta ur. När du lastat ur är det dags för förbesiktning hos veterinär. Hästen visas i träns, utan benskydd, sadel osv. Veterinären går igenom din häst, kontrollerar puls, andning, tarmljud, slemhinnor, ev sår och skavanker samt hälta/rörelsestörning. Det kontrolleras genom en upptravning vid hand.
Om allt är OK, får du starta. Du går då på bangenomgången där du får reda på viktiga fakta om ritten och banan. Därefter är det dags att sadla upp och börja värma upp hästen. Alla startar tillsammans på given signal.

Starterna är i regel väldigt lugna - många skrittar, andra travar. man MÅSTE inte starta samtidigt med alla andra. Man har 15 minuter på sig att passera starten. (Men tidtagningen börjar då startsignal ges.)

Banan du ska rida är markerad. På vilket sätt får du reda på i bangenomgången. Du får även en karta. Om du rider 50km eller mer är det skönt att ha en medhjälpare med i bil som möter dig ett par gånger på banan med dricka till dig och hästen + vad du nu mer kan tänkas behöva.

Efter max 40km är det dags för paus. (En 50km ritt består ofta av 2 slingor, tex 32 + 18km) Oftast är pausområdet samma som startområdet. När du kommer dit ska du klä av din häst allt utom tränset och visar sedan upp din häst för veterinären. Du har 20 minuter på dig från det att du kommer in på tävlingsområdet (ankomsttid-tid) tills dess att du måste visa upp din häst för pulstagning hos veterinären. Din häst får vid pulstagning inte ha mer än 60 slag / min i puls. (Högre vid längre tävlingar) I övrigt går denna veterinärbesiktning till på samma sätt som förbesiktningen.

Om allt är OK hos veterinären kan du nu vila en stund. Du får besked av funktionärerna när du har din ut-tid. (Du har 30 minuter på dig från det att du går in till veterinärbesiktning tills det att du ska/får rida vidare.)

När din ut-tid närmar sig sadlar du upp igen så att du är ridklar när det är dags. Så rider du ut på slinga 2.

När det är målgång har du åter 20 minuter på dig från det att du kommer igenom mål tills dess att du ska pulsa din häst hos veterinären. Samma procedur som de andra gångerna. Om allt är ok har du nu klarat din tävling och du får resultatet inskrivet i hästens tävlingsbok.

Om det är en Clear Round klass får du inte rida fortare än ett visst tempo och inte långsammare heller. Tex kan proppen säga "50km CR, max ridtid 6,5h - min ridtid 3h."

Om det är tävlingsklass finns ingen minsta ridtid utan bara en max, tex "50km T, max ridtid 5h."

I CR finns ingen vinnare, endast godkända och icke godkända ekipage. I Tävlingsklass vinner den som kommer först i mål med en häst som klarar veterinärbesiktningen.

Du behöver ingen speciell utrustning för att börja med distans - en skön sadel är det viktigaste. Klädsel är nästan fri, men din tröja måste ha krage och ärm, tex pikétröja. Skor med klack eller säkerhetsstigbyglar. Hjälm. Ridbyxor.

Lycka till med distansdebuten!
 
Sv: Allt runt distans

Hej!
En kort sammanfattning:

Distans går ut på att med din häst klara att rida en viss sträcka inom utsatt tidsram.

Din häst måste vara minst 5 år för att få lov att starta och det året den är 5 får den endast gå Clear Round klass.

Nybörjare kan starta i PP (Prova på) som finns mellan 12-40km eller Clear Round som finns från 40-50km.

För att få lov att gå vidare till tävlingsklass måste du som ryttare ha gjort minst en godkänd Clerar Round.

Sedan har man behörighet att starta tävlingsklass som finns från 50km -160km. OBS att du måste kvalificera dig uppåt i klasserna. (tex 2 godkända 50km ritter för att få lov att starta i 80km, osv)

För att få lov att starta måste du ha grönt kort samt ryttarlicens för året. (Högre upp i klasserna måste även hästen ha licens.) Hästen måste också ha en tävlingsbok. Den beställer du på ridsportförbundets hemsida och kostar 40kr. Du får inte rida med sporrar eller spö.

Det finns ingen max ålder. Alla raser kan delta och ponny och stora startar tillsammans. Det finns en övervägande del araber och arabkorsningar inom distans, mend et går bra med travare, islänningar, appaloosor, halvblod, fullblod, kallblod och vad du vill.

En tävling går till så att du vid ankomst startanmäler innan du lastar ur. Då visar du din tävlingsbok, grönt kort, licens och vaccinationsintyg.

I inbyte mot din tävlingsbok får du din nummerlapp och veterinärkort. Sedan får du lov att lasta ur. När du lastat ur är det dags för förbesiktning hos veterinär. Hästen visas i träns, utan benskydd, sadel osv. Veterinären går igenom din häst, kontrollerar puls, andning, tarmljud, slemhinnor, ev sår och skavanker samt hälta/rörelsestörning. Det kontrolleras genom en upptravning vid hand.
Om allt är OK, får du starta. Du går då på bangenomgången där du får reda på viktiga fakta om ritten och banan. Därefter är det dags att sadla upp och börja värma upp hästen. Alla startar tillsammans på given signal.

Starterna är i regel väldigt lugna - många skrittar, andra travar. man MÅSTE inte starta samtidigt med alla andra. Man har 15 minuter på sig att passera starten. (Men tidtagningen börjar då startsignal ges.)

Banan du ska rida är markerad. På vilket sätt får du reda på i bangenomgången. Du får även en karta. Om du rider 50km eller mer är det skönt att ha en medhjälpare med i bil som möter dig ett par gånger på banan med dricka till dig och hästen + vad du nu mer kan tänkas behöva.

Efter max 40km är det dags för paus. (En 50km ritt består ofta av 2 slingor, tex 32 + 18km) Oftast är pausområdet samma som startområdet. När du kommer dit ska du klä av din häst allt utom tränset och visar sedan upp din häst för veterinären. Du har 20 minuter på dig från det att du kommer in på tävlingsområdet (ankomsttid-tid) tills dess att du måste visa upp din häst för pulstagning hos veterinären. Din häst får vid pulstagning inte ha mer än 60 slag / min i puls. (Högre vid längre tävlingar) I övrigt går denna veterinärbesiktning till på samma sätt som förbesiktningen.

Om allt är OK hos veterinären kan du nu vila en stund. Du får besked av funktionärerna när du har din ut-tid. (Du har 30 minuter på dig från det att du går in till veterinärbesiktning tills det att du ska/får rida vidare.)

När din ut-tid närmar sig sadlar du upp igen så att du är ridklar när det är dags. Så rider du ut på slinga 2.

När det är målgång har du åter 20 minuter på dig från det att du kommer igenom mål tills dess att du ska pulsa din häst hos veterinären. Samma procedur som de andra gångerna. Om allt är ok har du nu klarat din tävling och du får resultatet inskrivet i hästens tävlingsbok.

Om det är en Clear Round klass får du inte rida fortare än ett visst tempo och inte långsammare heller. Tex kan proppen säga "50km CR, max ridtid 6,5h - min ridtid 3h."

Om det är tävlingsklass finns ingen minsta ridtid utan bara en max, tex "50km T, max ridtid 5h."

I CR finns ingen vinnare, endast godkända och icke godkända ekipage. I Tävlingsklass vinner den som kommer först i mål med en häst som klarar veterinärbesiktningen.

Du behöver ingen speciell utrustning för att börja med distans - en skön sadel är det viktigaste. Klädsel är nästan fri, men din tröja måste ha krage och ärm, tex pikétröja. Skor med klack eller säkerhetsstigbyglar. Hjälm. Ridbyxor.

Lycka till med distansdebuten!

tack så jätte mycket, är väldigt sugen på det här med distans :)
Har du några tips på träning som får hästarna uthålliga?:)
 
Sv: Allt runt distans

Ursäkta mig, stället lite dumma frågor :angel:

Måste man ha ridbyxor?
Varför får man inte ha sporrar?
 
Sv: Allt runt distans

Sporrar och spö får man inte ha då dessa kan användas som framåtdrivade hjälpmedel, vilket är förbjudet.

Ridbyxor står i TR. Tror fromuleringen är något i stil med "byxa av ridbyxmodell". Däri ingår de populär distansridbyxorna, som är av samma material som halkiga cykelbyxor och som har padding i grenen och vid knäna.
 
Sv: Allt runt distans

När det gäller träning för att starta en 20-50km runda med väl tilltagen max-tid behöver din häst ha normal bra ridkondition. Det en distanshäst i första läget behöver träna är hållbarheten och den tränar man genom LSD-träning. (Long Slow Distance) Ett par gånger i veckan gör man joggingpass som får lov att öka i längd allteftersom hästen blir bättre. Lugna travpass i jämnt tempo. Man kan också med fördel skritta aktivt (power walking) under en eller flera timmar. (Bra på vintern när underlagen ofta är skrot.) Sätter du igång med joggingpassen nu och får en någorlunda bra ridvinter är du klar att gå en 50km Clear Round till våren.

Det viktiga är inte att träna kondis, det viktiga är att träna upp alla små stöttande muskler som håller hästen stadig i steget när den börjar bli trött. Ren hållbarhetsträning alltså. När man sedan hållt på med sporten ett tag och vill gå vidare och förbättras finns olika förslag på träningsprogram.

Det svåraste för en nybörjarhäst är oftast inte att orka runt fysiskt, utan att orka mentalt. Därför är det bra att då och då lägga in ett riktigt långt träningspass i mycket lugnt tempo, inte för att träna kondis utan för att vänja hästen vid att arbeta lågintensivt under mycket längre tid än den normalt är van vid.

Kolla om det finns någon distansridklubb i närheten där du bor. Många klubbar anordnar gemensamma träningspass som man kan vara med på. Kul att räffa andra intresserade och man lär sig massor.

Ett bra tips är också att besöka en tävling och titta hur det går till. Många gånger finns det möjlighet att hjälpa till med något ekipage. Släng ut en fråga här på Buke om du vet att du vill komma till en viss tävling, typ "jag vill gärna följa med som groom med någon på den och den ritten - finns det någon som behöver extra händer?" Det brukar inte vara svårt att få napp på en sådan förfrågan... ;-) Då lär du dig snabbt!
 
Senast ändrad:
Sv: Allt runt distans

Sporrar och spö får man inte ha då dessa kan användas som framåtdrivade hjälpmedel, vilket är förbjudet.

Ridbyxor står i TR. Tror fromuleringen är något i stil med "byxa av ridbyxmodell". Däri ingår de populär distansridbyxorna, som är av samma material som halkiga cykelbyxor och som har padding i grenen och vid knäna.

Skit också, då måste jag låna ridbrallor till våren :angel: :D
 
Sv: Allt runt distans

Skit också, då måste jag låna ridbrallor till våren :angel: :D

Annars rider du i vanliga jeans, som inte är för fladdriga, utan ganska tighta.
Det ihop med shortchaps brukar gå bra.

Distansridbrallorna är bra att rida i, (förutom att de är halkiga), men jag tycker de är hemska att på sig.

Jag vill ju gärna ha både framfickor och bakfickor på mina byxor.
 
Senast ändrad:
Sv: Allt runt distans

Det finns ju helskodda distansridbyxor. Det skönaste jag någonsin haft på mig och sitter ändå som klistrad i sadeln. Fast jag vill också helst ha fickor, men man man kan inte få allt..:grin:
 
Sv: Allt runt distans

Ursäkta mig, stället lite dumma frågor :angel:

Måste man ha ridbyxor?
Varför får man inte ha sporrar?

ridjeans är ok ;) (räknas som ridbyxor)

inga framåtdrivande hjälpmedel är som sagt ok. om jag smäller till hästen med handen för att h*n ska gå fram, räknas det också som förbjuden drivning.
 
Sv: Allt runt distans

ridjeans är ok ;) (räknas som ridbyxor)

inga framåtdrivande hjälpmedel är som sagt ok. om jag smäller till hästen med handen för att h*n ska gå fram, räknas det också som förbjuden drivning.

jepp, inga daskar. OBS att ingen bredvid dig (annan ryttare, groom eller annan heller) får schasa / daska / leda heller om hästen inte går fram över tex en geggig bäck. Det är du och bara du som ska få hästen framåt. (Vilket betyder att det händer att man får hoppa av och leda en orutinerad häst förbi vad det nu var som var så hemskt eller vänta på att en mer blasé kuse kommer förbi och drar med sig din.)
 
Sv: Allt runt distans

ridjeans är ok ;) (räknas som ridbyxor)

inga framåtdrivande hjälpmedel är som sagt ok. om jag smäller till hästen med handen för att h*n ska gå fram, räknas det också som förbjuden drivning.

Går det bra med vanliga, klassiska ridbyxor? :confused::angel:
 
Sv: Allt runt distans

För oss som vill veta, som är intresserade och tycker denna gren verkar intresant.

Vad går det ut på? Vilken utrustning krävs? Speciell ras? Var är oftast tävlingarna? Vad krävs för tävling(dvs. licenser osv.)? Och finns det max ålder? Berätta allt, alla vi nya vill gärna veta:)

Jag hittade detta informationsmaterial på RSF´s hemsida http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_1282/ImageVaultHandler.aspx

Jag har inte hunnit läsa den i detalj, men den verkar vettig?

/Camilla
 
Sv: Allt runt distans

Jag vet att den här tråden är lite gammal, men...istället för att starta ny så frågar jag här (bättre tänkte jag)

Hur mycket pådrivande räknas som 'för' pådrivande då? Ok inga sporrar eller spön, men skänklar måste man ju få använda ?(inte att jag nånsin brukar banka på hästar, dom är jämt för heta haha!)
Alltså som nåns a, om hästen är löjlig med lera eller vattenpöl, då kan ju hända att jag kanske petar till den med spöt (det är mer pet än att slå dock måste jag understryka) så om ajg inte har ett spö, som i distans, får jag då peta på lite mer med skänklarna? Liksom vart går gränsen med skänklar? Jag hoppas att gränsen går där jag skulle noramlt dra den, dvs. itne nånsin 'banka' på en häst eller 'sparka' utan bara skänkla, det är ju stor skillnad, men eftersom jag aldrig ridit distans så tänkte jag om reglerna var lite 'extra' skyddande för hästarna och då kanske skänklar också är 'reglerade' så att säga?

Jag vet det där vart lite dåligt formulerat men hoppas att ni fattar vad jag menar...

mvh. Moa
 
Sv: Allt runt distans

Just vid en "speciell svårighet" tror jag ingen reagrerar om man måste ta i lite mer med skänklarna (utan att banka luften ur hästen).
Måste man sitta o överdrivet skänkla hästen fram på banan på plan mark för att den överhuvudtaget ska gå framåt så är det för mycket. Då kan man bli utelsluten för ovarsam ridning.
// Linda
 
Sv: Allt runt distans

Ok tack, det var precis det jag undrade över, fast så dåligt formulerade haha!

Och precis som du sa, man ska ju verkligen inte behöva driva på under själva ridningen liksom, då är ju hästen för trött tycker jag om det behövs.
 
Sv: Allt runt distans

*kl*

Vart rider man? Alltså hur servägarna ut, kan man rida genom tex ett bostadsområde? Hur ska man miljöträna?
 
Sv: Allt runt distans

*kl*

Vart rider man? Alltså hur servägarna ut, kan man rida genom tex ett bostadsområde? Hur ska man miljöträna?

Ja, du kan mycket väl rida genom bostadsområden. (Eller genom Köpenhamn i Köpenhamnsritten!) Det vanligaste är att stora delar av ritten går på tex grusvägar, stigar, strand, ängar osv och mindre partier på asfalt. Alternativt går bansträckninen längs med asfalt, men det finns möjlighet att rida i vägrenen på gräs eller grus.

På en oerfaren häst är det viktigast att träna den för att kunna ridas i trafik.
Allt annat lär sig hästen egentligen när ni väl är ute. Man försöker hitta stabilt sällskap på ritten om man rider en oerfaren häst, och så lär sig hästarna av varandra. Det kan vara bra att träna hästen på att gå i gegga på begäran - regnar det mycket på en tävling kan delar av banorna bli rejält upptrampade - då vill det till att man inte är rädd för att kliva i gyttja.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
2 970
Senast: Gnist
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 001
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 337
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 470
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp