Bukefalos 28 år!

Allt runt distans

Sv: Allt runt distans

Hihi tur att jag inte tänkte på distans när jag hade min arab, han hatar vatten även nu tio år senare och gör stora språng över dller förbi det...Var och hälsade på honom igår och tog en uteritt, full galopp på gärdet och så kom en liten vattenpöl och han totalkastade sig vänster haha! Tur att han har en duktig liten ryttare även nu (han är 21 snart och tränar fortfarande MSVA dressyr :) Jag är så stolt :) )


Hur pass svårt är det att träna bort sånna här dumheter med tex. vatten? Jag tränade itne så mycket då (massa dressyr men itne vatten..) men tänker nog ha en arab i framtiden igen och vill ju inte bli fast med sånt problem igen...
 
Sv: Allt runt distans

det handlar bara om ledarskap, är man ledare och säger till hästen att gå i vattnet så ska den göra det. så lösningen är ofta att skita i vattnet, träna ledarskap på andra saker och så löser sig vattnet automatiskt :idea:

det fungerar iaf för mig och mina hästar... sen upplever jag att man har svårare att motivera hästen att gå i en liten pöl när den lika gärna kan gå på sidan... lättare med stora pölar tycker jag.

en annan sak att tänka på är att pigga och omotionerade hästar tittar på mer saker, mkt mer saker!!
 
Sv: Allt runt distans

Ja, du måste ha Lokallicens och för att få lösa detta behöver du grönt kort.
 
Sv: Allt runt distans

sen upplever jag att man har svårare att motivera hästen att gå i en liten pöl när den lika gärna kan gå på sidan... lättare med stora pölar tycker jag.

där håller jag med. Är vägen översvämmad (utan enklare vägar runt vattnet) är det lättare än om det finns fuskvägar lätttillgängliga.
Min donna kan galoppera genom vatten där det är omöjligt att ta sig runt (dock inga sjöar, vi snackar vattenpöl modell stor), men ska stå och blänga i evigheter på mindre pölar om jag inte låter henne "smita förbi" :D
 
Sv: Allt runt distans

*lånar en knapp*
krävs grönt kort även för PP?

Ja och nej.
Går PP samtidigt som CR eller tävlingsklasser så gäller TR och då måste man ha grönt kort.

Är det bara en PP får arrangören själv bestämma reglerna.
// Linda
 
Sv: Allt runt distans

Ja, på benen så vet jag ingen begränsning. Men när man rider längre så blir skavrisken större så man undviker det helst.
// Linda
 
Sv: Allt runt distans

Jag brukar alltid ha professionals choice benskydd, men vet inte om dom funkar för distans? Dom tycker jag annars håller saker utanför bra men är ju säkert stor skilland när man rider lååångt, nån som provat att ha i distans?
 
Sv: Allt runt distans

Min häst har lite lätt att slå sig på benen ibland och få små sår lätt när man är ute rider så jag tänkte att det kunde vara bra om man får ha sina benskydd. Jag har neoprenskydd och boots. Mahlmt: Bra att du sa det där med skav för det är ju viktigt att ta med i beräkningen också.
 
Sv: Allt runt distans

inte prövat Pro.Choise skydden själv, men har bara hört gott om dem. Funderar dock, som med all utrustning, på om de kan ge skavsår på benen (värme + skydd = svett = om skydden rör sig mot benet kan det bli skav..).
 
Sv: Allt runt distans

De som har skydd i distans har ofta Professionals Choice (vad jag har sett).
Jag har själv använt SMB Elite.
// Linda
 
Sv: Allt runt distans

Hmm ok shysst :) Då kanske jag kan forstsätta med min favvisar då!
 
Sv: Allt runt distans

Vad gäller det för klädel till än själv? Vet att man ska ha rid byxor och så.. men till överdelen vaad gäller då?
 
Sv: Allt runt distans

Men man måste alltså ha långärmat fast det är på sommaren och jätte varmt?
 
Sv: Allt runt distans

Nej, kort ärm får man ha.
Det är för att förhindra att man rider i tex linne.
// Linda
 
Sv: Allt runt distans

Och det måste alltså ha nån slags krage också? Det är lite jobbigt faktiskt, man skulle ju hellre ah på sig nåt i funktionsmaterial liksom, men pike tröjor eller saker med krage är ju oftast inte det om dom också är kortärmade...man kanske finns, jag har iof. inte letat så mycket, men ajg har dock köpt och sett måååånga funktionskläder hihi (looove them!)
 
Sv: Allt runt distans

Det finns kortärmade pikétröjor i funktionsmaterial. Bara att leta.

Att dessa regler finns är för att man inte ska klä sig hur som helst när man tävlar. Vi kan ju inte rida i kavajer men ska ändå inte vara slafsigt klädda.
// Linda
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 491
Senast: Farao
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 028
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 403
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 682
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp