Bukefalos 28 år!

Allt runt distans

Sv: Allt runt distans

precis den tråd jag letade efter för min fråga!

ni distansmänniskor som är experter på att motverka skav;
har problem med att westernsadeln skaveer lite i bakkant, men då det är på grund av att padden inte är lika kort som sadeln, så letar vi efter ett mjukare underlägg.
har funderingar på fårskinn, frågan är väl om det är bra som sadelunderlägg?
vad tror ni om de man kan köpa på ikea, eller ska man få tag på ett "rejälare" kortklippt skinn??

eller har ni andra genilösningar så dela gärna med er!!:bump:
 
Sv: Allt runt distans

precis den tråd jag letade efter för min fråga!

ni distansmänniskor som är experter på att motverka skav;
har problem med att westernsadeln skaveer lite i bakkant, men då det är på grund av att padden inte är lika kort som sadeln, så letar vi efter ett mjukare underlägg.
har funderingar på fårskinn, frågan är väl om det är bra som sadelunderlägg?
vad tror ni om de man kan köpa på ikea, eller ska man få tag på ett "rejälare" kortklippt skinn??

eller har ni andra genilösningar så dela gärna med er!!:bump:

Jag har använt IKEA-skinn tidigare och de är OK, billiga och det går att göra rent. Renskinn är det också många som använder. På en westernsadel hade jag inte använt bara ett skinn utan något fastare, som vanliga westernpaddar först, och sedan ett skinn.
 
Sv: Allt runt distans

Renskinn är ju det bästa men Ikeas ludde funkar rätt så bra. Ibland får man leta långt ner i högarna för att hitta ett tillräckligt stort skinn, men de finns.
Du ska ha både pad och skinn.
// Linda
 
Sv: Allt runt distans

Renskinn är ju det bästa men Ikeas ludde funkar rätt så bra. Ibland får man leta långt ner i högarna för att hitta ett tillräckligt stort skinn, men de finns.
Du ska ha både pad och skinn.
// Linda

Vilken supertråd! Har fått mycket tips och råd inför min kommande distans"karriär". :p
Har bara en korkad fråga, hur lägger ni renskinnen? Med hårsidan nedåt? :confused:
Ibland tror jag att man har hjärnsläpp på riktigt...
 
Sv: Allt runt distans

Hår mot hår. Sen finns det delade meningar om man ska lägga det så hästens o renens hår ligger i samma riktning eller tvärt om.
Jag har alltid så de är samma.
// Linda
 
Sv: Allt runt distans

Jo det såklart att man inte ska vara slafsigt klädd men personligen tycker inte jag att det blir det bara för att det inte finns krage, dock måste man ju dra gränsen nån stans såklart och om det finns i funktionsmaterial har jag inget emot att ha piké, men jag tror ju att det har större betydelse för helhets utseendet att man kanske inte har 6 olika färger på saker än om nån inte har en krage, men förutom det är välordnad och prydlig.
 
Sv: Allt runt distans

Är det nån som kan tipsa om var man får tag i renskinn? Jag har brusat på nätet utan att hitta nåt. Mycket tacksam för all hjälp! :)
 
Sv: Allt runt distans

Hår mot hår. Sen finns det delade meningar om man ska lägga det så hästens o renens hår ligger i samma riktning eller tvärt om.
Jag har alltid så de är samma.
// Linda

Tack!

Jag får en känsla av att det ska vara halkigt att ha under sadeln, men vad vet jag. :p
Är det alltså torkat eller garvat renskinn?
Vi har renar men torkar bara skinnen, är ju smidigt och illigt om de går att använda. :D
 
Sv: Allt runt distans

Ja, du. Vad man gör med renskinn det kan inte jag svara på. Som skåning har man inte så stor renflock, om man så säger:D.
// Linda
 
Sv: Allt runt distans

Ja, du. Vad man gör med renskinn det kan inte jag svara på. Som skåning har man inte så stor renflock, om man så säger:D.
// Linda

Haha, nej kanske inte! :D
Ibland tänker man inte längre än näsan räcker och tar för givet att alla är från Lappland! :p
 
Sv: Allt runt distans

Tack!

Jag får en känsla av att det ska vara halkigt att ha under sadeln, men vad vet jag. :p
Är det alltså torkat eller garvat renskinn?
Vi har renar men torkar bara skinnen, är ju smidigt och illigt om de går att använda. :D

Tror inte att man garvar renskinn, det är ju så man gör läder och då tas ju håren bort..
//Louise som gör sitt bästa men likväl an cykla i diket :rofl:
 
Sv: Allt runt distans

Skinnet måste vara garvat. Att lägga på ett torkat skinn blir för hårt och stelt. Om man hemmagarvar får man garva med deg istället för vätska för att pälsen säkert ska bli kvar.
L
 
Senast ändrad:
Sv: Allt runt distans

Det finns funktionströjor i piké, de är kanske inte lika vanliga som de utan krage, så man får leta lite!
 
Sv: Allt runt distans

Skinnet måste vara garvat. Att lägga på ett torkat skinn blir för hårt och stelt. Om man hemmagarvar får man garva med deg istället för vätska för att pälsen säkert ska bli kvar.
L

Det var det jag hade en känsla av!
Då äre väl bara att starta upp ett nytt projekt. :)
 
Sv: Allt runt distans

*Nallar lite av tråden*

Vad för tyglar får man använda? Får man börja med stegtyglar o sen byta till vanliga tex?
 
Sv: Allt runt distans

Så mkt tipps man får här! ;) Hur kul som helst o sitta o läsa.
Kommit på hur mkt som helst som vi kan sätta igång o träna på när vi är på g igen;)
Kommer ihåg min första distans som jag red ihop med en kompis. Vildsvin hade förstört jätte mkt vägar i skogen.
O ena backen var bra brant ner för o dessutom grymt upptrampad, fegis som man är hoppade man av o försökte gå ner med hästen. Han kasade på rumpan ner o jag kämpade för o hålla balansen.
Antar att riktiga distansare rider ut för såna backar utan problem?:P
 
Sv: Allt runt distans

leriga nedförsbackar är läskiga saker...

där krävs det att man har en mkt välmusklad häst som har koll på sina ben... ett alternativ är att inte rida rakt nedför, eller att rida på sidan...

nu är det svårt att veta hur illa backen du var vid, det är möjligt att jag hade hoppat av... men antagligen inte, ofta tycker jag man är mer ivägen då, hästen måste ju hålla koll så den inte råkar trampa ner dig när den halkar... därav sitter jag oftast kvar, hoppar jag hellre av så tar jag nog hellre en annan väg för är jag inte säker på att hästen klarar det med mig på ryggen så vill jag nog inte utsätta hästen för det över huvudtaget.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 974
Senast: Farao
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 039
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 429
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 732
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp