Bukefalos 28 år!

Allt runt distans

Sv: Allt runt distans

KL

Jag hade en fundering häromdagen...Får man ha vad som helst på shabrak elelr vojlock/pad eller vad man nu har under sadeln? Samma går för ett eventyellt ländtäcke och kanske jackan om man har nån..hmm och tröjan också haha!
Dvs. allt sånt som går att ha mönstrat, finns det restriktioner för vad för motiv man får ha?

Även undrar vad TR säger om sponsor loggor på ovantsående, hur stora är ok och får man ha på allt?

ps. och hur är det med saker som flaggor!? det är väl mer en teoretisk fråga kanske men jag undrar ändå? Alltså tex. nåt lands flagga som motiv på shabrak eller sånt ni vet..
 
Sv: Allt runt distans

Jag har inte hittat några restriktoner mot mönster o.s.v, bortsett från att all klädsel och utrustning ska vara "ej nedsättande för sporten" ;) . Vilket ju ger en ganska fri tolkning, sas...
 
Sv: Allt runt distans

Mmm verkligen haha!
Jag önskar faktiskt att dom kunde spcifiera rejält mer för allas åsikter är ju väldigt olika om det emsta egenltigen. Jag noterade också att det ju faktiskt inte står nåt om att skjortan elelr tröjan måste ha ärmar, utan bara om att den måste ha krage ;) Fast, jag personligen skulle ju inte vilja ha på mig en ärmlös tröja med krage haha!

Jag hade funderingar kring mönster och sånt ifall att man vill ha nåt matchat som man själv gillar, men som sagt är ju inte säkert att andra gör det och vad som står är ju så...vagt :S
Och nedsättande för sporten, om nån inte gillar rosa liksom och tycker att det ser barnsligt ut då kan dom ju tolka det som nedsättande för sporten. knepigt.
Eller ett mer provocerande exempel; tänk om man är kristen och vill ha ett kors/ kors som mönster eller sånt sånt? Ok visst kristna är väl iof. inte lika 'opoppis' som vissa andra religioner men ni ser ju idén liksom, förlåt att ajg är lite 'teoretiska frågor' tänkig men jag tycker det är intressant att veta hur ridsportförbunder/ folk dömer på massa saker. Plus att ibland undrar ajg ju såklart för min egen del haha! (ex. om krage på tröjor)
 
Sv: Allt runt distans

Fast, jag personligen skulle ju inte vilja ha på mig en ärmlös tröja med krage haha!


Och nedsättande för sporten, om nån inte gillar rosa liksom och tycker att det ser barnsligt ut då kan dom ju tolka det som nedsättande för sporten. knepigt.

Haha..jag har faktiskt en skjorta med krage och inga ärmar. För tävling, gjord att ha under kavajen :p . OT
Men det här med ärmen är lite en säkerhetsfråga också, precis som att inte rida med luva t.ex.


Jag tolkar det hela som att det ska se hyfsat prydligt ut; helt och rent. Och följa de direkta bestämelserna, förstås :D
 
Sv: Allt runt distans

haha jo sånna har jag med iof men som du sa man bruakar ju ha dom under nåt då ;)

fast dock ser jag inte hur det blir säkrare med en liten ärm vs. utan?
 
Sv: Allt runt distans

Liten ärm = täcker axeln och deltamuskeln.
Många ridskolor har också kravet liten ärm eller lång ärm, pga om man ramlar av så skyddas axeln lite iaf.
Pikétröjor är ju ganska tåliga. Man bör slippa skrapa upp rubbet iaf. :p
 
Sv: Allt runt distans

KL


Även undrar vad TR säger om sponsor loggor på ovantsående, hur stora är ok och får man ha på allt?

Hela TR finns å ridsportförbundets hemsida ifall man vill läsa på om olika saker.

http://www3.ridsport.se/templates/Pages/InformationPageWide____447.aspx

Mom 151 Sponsorskap, reklam
En hästägare eller ryttare kan skriva avtal om reklamexponering med sponsorer.
Ryttare har rätt att bära reklam (logotype) på klädsel, vojlock eller vagn enligt nedan
specificerade ytmått. Ryttare som tävlar internationellt måste ha sponsorkontrakt
godkänt av Ridsportförbundet. Rättigheten gäller inte Olympiska Spel eller andra
tävlingar under IOC:s beskydd. Om personlig sponsor ska användas vid VM och EM
fordras speciellt tillstånd från Ridsportförbundet.
Tillåten reklamyta innefattar även bakgrundsfärg eller annat färgfält. Som reklam
räknas inte hästens namn, ryttarens eller ägarens namn, klubbens namn eller
emblem.
På tävlingsbanan och i samband med prisutdelning får sponsorns namn och/eller
logotype exponeras på en maximal yta av:
• 400 cm² på vardera sidan av tävlingsvagnen i dressyrmomentet och i precisionskörningen
eller på voltigevojlock (backpad).
• 200 cm² på vardera sidan av vojlock.
• 100 cm² en gång på voltigeklädsel.
• 80 cm² en gång i höjd med bröstfickan på ridjacka/frack eller tävlingsjacka
med undantag för klädseln på fälttävlans uthållighetsprov och vid distansritt.
• 80 cm² på varje sida av ridjackan i höjd med bröstfickorna vid banhoppning
• 16 cm² på vardera sidan av skjortkragen, gäller ej fälttävlans uthållighetsprov
och vid distansritt.
• 200 cm² på en ärm av tävlingsjackan vid fälttävlans uthållighetsprov och vid
distansritt.
• Sadelmakarens namn får förekomma en gång på varje seldon på ett märke
som inte är bredare än den del det sitter på och inte längre än 10 cm².
• Vagntillverkarens namn får visas på vagnar, med ett märke av högst 50 cm².
• Identifiering/märke av klädestillverkare får bara förekomma en gång per
klädesplagg och ej större än 3 cm²
• I moment A, B och C under och i samband med prisutdelning får sponsors
namn och/eller logotype exponeras på ett märke om 80 cm² i höjd med bröstfickan
på tävlingsjacka.
• Affärsmässig annonsering är inte tillåten på någon del av ett ekipage. Detta
gäller även täcken under tävlandet (inkluderande maratonpauser och prisutdelningsceremonier).
Annonsering får endast ske enligt nedanstående
I körningens maratonmoment får reklam från sponsorn visas på vagnens sidor och
framstammen. De får inte överstiga 2 520 cm² på vardera av de tre reklamplatserna.
På tre medhjälpares/grooms ryggar får reklamen inte överstiga 1 260 cm² på vardera
rygg.
För att en ryttare ska kunna ha personlig sponsor (utföra reklamtjänster mot ersättning,
som utlämnande av sitt namn, person, fotografi eller häst till annonsering
el.dyl.) måste Ridsportförbundet skriftligen godkänna sponsorkontraktet.
Reklamrätten vid internationella tävlingar som VM, EM och Nations Cup tillhör
Ridsportförbundet.
På fritidskläder/överdragskläder är det tillåtet med reklam. All reklam på hästtäcke
inne på tävlingsbanan är förbjudet på alla tävlingar inom eller utom Sverige.
Undantaget är överräckande av sponsortäcke vid prisutdelning.
 
Sv: Allt runt distans

*kl*

Hur e d me klubbloggan då? Alltså om jag har en tröja med min klubbs logga på, blir d som en "sponsorlogga" då? Eller spelar d ingen roll hur stor/liten man har då när d inte e sponsring?
 
Sv: Allt runt distans

KL

jag hittade också det i TR men tack!

Jempan: tror det stod nåt där om att klubblogga inte rknades som sponsor, men kolla länken ovan där stod det nånstans om det.
 
Sv: Allt runt distans

Tillåten reklamyta innefattar även bakgrundsfärg eller annat färgfält. Som reklam
räknas inte hästens namn, ryttarens eller ägarens namn, klubbens namn eller
emblem.


Står i början av texten...
 
Sv: Allt runt distans

Tillåten reklamyta innefattar även bakgrundsfärg eller annat färgfält. Som reklam
räknas inte hästens namn, ryttarens eller ägarens namn, klubbens namn eller
emblem.


Står i början av texten...

Ursäkta...För mycke text för mig som har svårt för o läsa
 
Sv: Allt runt distans

Det får mig åter igen att undra om tex. kors eller annat skulle vara tillåtet på tex. shabrak? (jag är för övrigt inte kristen så det är inte en personlig fråga men jag undrar ändå vad som är tillåtet)
Låt säga för exempels skull att nån vill ha palestinska flaggan som shabrak eller liknande, undrar om dom skulel få det?!
 
Sv: Allt runt distans

En bra-o-ha-lista på tävling kanske nån kan slänga in? Så att man inte glömmer nått, man e nog tillr. nervös ändå o då e d bra o ha en lista att gå efter...?
 
Sv: Allt runt distans

Ja måste ju va jäkligt dålig på o leta, eller va halvt blind för ja kan inte hitta nån lista (skulle inte va ovanligt isåfall) :crazy:
 
Sv: Allt runt distans

Vilken bra tråd! Nyfiken som man är så vill man ju testa så mycket som möjligt. Tror att det här med distans skulle vara jättekul, och passa perfekt. Då är frågan bara om man som 21-åring får rida på ett russ, alltså en b-ponny? Ekipaget är harmoniskt, men hur är det med eventuella åldersgränser?
Undrar även i hur stor omfattning sporten finns runt Kalmar/Öland?
 
Sv: Allt runt distans

Finns inga som helst begränsningar på det planet. Ålder på människan eller storleken på häste spelar ingen som helst roll, alla tävlar mot alla.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 102
Senast: Farao
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 047
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 450
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 801
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Avmaskning trots nollat träckprov?
  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp