Amatör vs "proffs"

kim99

Trådstartare
Vilket tycker Du är "värst/sämst"

En WRAS-domare eller WRAS-tränare som rider WRAS-tävlingar på lägre (D&C) nivå (för att det är möjligt regelmässigt) Skulle de inte i egenskap av domare eller tränare enbart rida B-klasser?
Eller...
En duktig ryttare (amatör) som rider Allbreedsklasser på sin QH/PH innan han/hon ska rida AQHA/APHA/NSBA-klasser? Borde inte klassen lämnas enbart till de med andra raser än QH/PH exv.?
 
Vilket tycker Du är "värst/sämst"

En WRAS-domare eller WRAS-tränare som rider WRAS-tävlingar på lägre (D&C) nivå (för att det är möjligt regelmässigt) Skulle de inte i egenskap av domare eller tränare enbart rida B-klasser?
Eller...
En duktig ryttare (amatör) som rider Allbreedsklasser på sin QH/PH innan han/hon ska rida AQHA/APHA/NSBA-klasser? Borde inte klassen lämnas enbart till de med andra raser än QH/PH exv.?

Jag hade antagit att båda två behövde träna sin häst.
 
Träningar under tävlingslika omständigheter är viktigt och svårt att simulera på hemmaplan. Men om denna "träning" sker ofta och hästarna är vältränade och gå bra?
 
Vilket tycker Du är "värst/sämst"

En WRAS-domare eller WRAS-tränare som rider WRAS-tävlingar på lägre (D&C) nivå (för att det är möjligt regelmässigt) Skulle de inte i egenskap av domare eller tränare enbart rida B-klasser?
Eller...
En duktig ryttare (amatör) som rider Allbreedsklasser på sin QH/PH innan han/hon ska rida AQHA/APHA/NSBA-klasser? Borde inte klassen lämnas enbart till de med andra raser än QH/PH exv.?

Allbreeds betyder ju att alla raser får vara med. Då är det väl dumt att utesluta quarter och paint ur de klasserna.
Som domare eller tränare kan man ju ha en "grön" häst. Att tvinga domare eller tränare att vänta med tävlingsdebut med grönare häst tills den är redo för B-nivå verkar också konstigt.
 
Är domaren/tränarens häst grön så tycker jag det är helt ok att dom är med i de lägre klasserna. Jag kan i och för sig tycka att de kan vara med utom tävlan. Så gör en del tränare som tävlar reining inom NRHA. De åker ibland ut på WRAS tävlingar med sina unga och gröna hästar. Dock alltid utom tävlan mig veterligen.

Det andra exemplet med en duktig amatör på en QH/Paint... Lite knivigare. Bara för att det är en QH/Paint så innebär inte det automatiskt att hästen är duktig och kan allt. Är ryttaren duktig och hästen grön så tycker jag att det är helt rätt att ställa upp. Är både ryttare och häst duktiga så kan jag tycka att det är onödigt. Dessutom är det ingen direkt merit som ökar hästens värde ändå, så varför sitta och harva runt i dom klasserna? Det är ju inte roligt att vinna om det inte finns någon konkurrens tänker jag? Man tävlar väl för att testa sig själv och hästen mot likvärdigt motstånd? För tufft motstånd är ju lika trist som för lätt. Enligt min åsikt.
 
Träningar under tävlingslika omständigheter är viktigt och svårt att simulera på hemmaplan. Men om denna "träning" sker ofta och hästarna är vältränade och gå bra?

Jag skulle tänka att personen då antagligen behöver träna sig själv. Och kanske skulle jag tycka att det var tråkigt för övriga deltagare i klassen om personen vida överglänser alla andra (väldigt ofta). Men så länge deltagandet är fritt så tycker jag att det är okej.
 
Håller med så många andra ang domare som tävlar lägre nivåer. Hästen kan vara grön och bara för att man själv kan döma andra betyder det inte att man är duktig att rida..

När det gäller värma i allbreed är det nuförtiden rätt vanligt att det står i proppen att de som går in enbart för att värma/skola bör nolla sig direkt både för domarens skull och de övriga ekipagen. Eftersom jag ofta brukar vara (nästintill) själv att rida allbreed på en icket qh/ph kan jag tycka att det är en bra regel att ha i åtanke. Har ju tidigare vart diskussioner om detta och tror att för många stora namn i allbreed kan (tyvärr) skrämma iväg nyare ryttare
 
Min tanke med min fråga var just som doleron nämnde- skrämma iväg nya ryttare. Kan detta vara en betydande risk?
 
Min tanke med min fråga var just som doleron nämnde- skrämma iväg nya ryttare. Kan detta vara en betydande risk?

Det kan det vara. Men det är väldigt svårt att tillgodose alla människors förväntningar, det är även jättesvårt att förutse vad människor blir skrämda av om man tänkt slå in på den linjen.
 
Jag tänker mest eftersom det ofta är så lite allbreed ekipage på större tävlingar börjar man ju undra varför. Speciellt då det finns många tävlande i området. Vad är det som gör att de vågar/vill vara med? En anledning kan ju vara att de blir skrämda av stora namn i klasserna
 
Att bli skrämd av stora namn kanske är en anledning. Men å andra sidan ställer WRAS-tränare upp med sina tävlingsklara hästar i WRAS- tävlingars lägre klasser när reglerna ger denna möjlighet.
Att vissa tror att de större tävlingarna är snobbiga, ohjälpsamma medtävlande och svindyra klasser är beklagligt då det inte stämmer.
 
Det är nog svårt för nya ryttare att veta vad de olika klasserna innebär, det är inte det lättaste att läsa ut vad som är vad i proppen alla gånger! Det tog lång tid innan jag ens brydde mig om att kolla i proppar till större tävlingar just för att de var så besvärliga att läsa för en ovan.

För mig är det mest kostnaden som hindrar mig från att starta. Själva starten brukar inte vara så dyr, men alla avgifter runt om gör att det snart sticker iväg.. Förstår varför de finns och för någon med en stadig inkomst är det säkert inga problem, men för mig som tjänar dåligt och har oregelbunden inkomst blir det alldeles för mycket pengar för att göra en start där jag ändå inte har skuggan av en chans att placera mig.
 
Vilket tycker Du är "värst/sämst"

En WRAS-domare eller WRAS-tränare som rider WRAS-tävlingar på lägre (D&C) nivå (för att det är möjligt regelmässigt) Skulle de inte i egenskap av domare eller tränare enbart rida B-klasser?
Eller...
En duktig ryttare (amatör) som rider Allbreedsklasser på sin QH/PH innan han/hon ska rida AQHA/APHA/NSBA-klasser? Borde inte klassen lämnas enbart till de med andra raser än QH/PH exv.?

Vet att duktiga engelska ryttare ibland ställer upp på lägre klasser, för att deras häst ska få lite självförtroende (deras ord) ett par gånger innan man gör en hög klass. Men det gäller inte alla hästar.

Så någon enstaka gång gör nog inget. Kan förstå de som rider reining, trail osv. Där det kräver att hästen ska lyda och inte tolka fel. På gångartsklasserna så kan jag inte uttala mig.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
612
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 026
Senast: Hippocampus
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 265
Senast: Kirie
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 441
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp