Dressyrens baksidor

@fio
Kändes som att det var antingen eller under en bit av tråden, att hästarna var bra ridna eller hade flashiga gångarter ;)
 
Senast ändrad:
@fio
Kändes som att det var antingen eller under en bit av tråden, att hästarna var bra ridna eller hade flashiga gångarter ;)

Var du och såg 7 års på Flyinge? Väldigt spritt kan man säga hur domarna ville ha ekipagen placerade. Inte dom bästa och dom sämsta, men mitt i mellan där.

Uppenbarligen är det så att tom domarna inte själva vet vad som är bra eller inte bra.;)
 
Filosofisk fråga, det är ju inget man kan sätta siffror eller veta exakt, men även om ni (i det här fallet var det fio som formulerade det) tycker att "flashighet" premieras för högt och ekipage "fuskar" sig fram i utbildningsskalan, nog är väl ändå dressyrprogrammen fortfarande väl placerade genom utvecklingsskalan?
Om man följer dressyrprogrammen nivå för nivå, nog är det ganska bra "moment" som ska genomföras innan nästa nivå?
Vad tror ni skulle krävas för att lyckas stoppa upp "fusk" upp genom klasserna?
Dvs ekipage som kommer vidare trots att den nivån de tävlar på inte är väl grundad/befäst?
Koefficienterna är ju tänkta att "stoppa" att få bra betyg i klasser när ekipaget inte genomför de klass specifika rörelserna (byten och skolor i MsvB, skolor och enkla byten i MsvC, skänkelvikning och förvänd galopp i LA osv upp till piaff, passage och piruett i GP). Sedan kommer ju koefficienter under allmänt intryck.
Men finns det någon bedömningspunkt eller något "nytt" under allmänt intryck som skulle kunna hindra ekipage som inte är färdiga med grunden? Som på något vis skulle bestraffas poängmässigt så det gjorde det mer värt att träna på X eller Y?

Jag satt och skrev åt en GP domare på vår nationella tävling i helgen. Alla domarna var tyvärr rätt bedrövade över hur låg standard det var på ekipagen (Inte på alla men många). :( Men iallafall så sa hon att vi i sverige har bedömningspunkten "korrektheten i uppvisningen" just för att man som ryttare ska börja rida mellan rörelserna och inte glömma de enkla sakerna = tanken är att grundutbildningen inte ska glömmas bort! Och det är faktiskt Bo Tibblin som inför denna punkt och den finns bara i sverige. Tyckte verkligen det var en mycket god tanke! Samma sak med att det är x2 på skritten, det är ju för att det ska vara gynsamt för de ekipage som har en avspänd häst! :up:

Hon förklarade också (vet inte om ngn redan skrivit det) att en häst som rör sig "6-mässigt" kan få ex. 7 på en volt om den görs tekniskt korrekt, dock ej högre medans en häst som rör sig "8-mässigt" kan få en 9 på samma rörelse om den utförs korrekt. Alltså kan en häst som rör sig bättre göra en rörelse tekniskt sämre och ändå landa på samma poäng som en häst som inte rör sig så bra. ;)

Jag tycker att baksidan med dressyren, som många andra skrivit, är att man inte kan glädjas åt varandra! Att det är så svårt att ge varandra en komplimang och klapp på axeln. Det är f*rbannat svårt att rida och alla sliter nog för att göra sitt bästa! Det är för mycket avundsjuka och skitsnack istället för att vi har roligt och glädjs för vår sport TILLSAMMANS! :love:
 
Nu verkar ju hela tråden blivit OT och handlar om bedömning istället.
Det är väl ganska självklart att en häst som inte rör sig så himla bra inte kan få mer än 7-7,5 på en rörelse om den gör den korrekt eftersom att få högre poäng så krävs det mer schwung och lätthet något en ordinär häst fysiskt inte kan få.

Dressyrens baksida är att när jag läser om vad folk tycker om domare här så känner jag att min dröm att bli domare inte är så aktuell. Har inte alls någon lust att bli det när jag läser att domare inte kan se skillnad på bra eller dålig ridning.

Jag vill skriva något positivt istället:
På de senaste tävlingarna jag varit på har jag uteslutande sett bra ridning där ryttarna verkligen försöker göra sitt bästa för dagen. Har inte sett någon "dålig" ridning alls. Fast det beror ju på hur man definierar dålig ridning. En ryttare som inte kommit så långt att den lärt sig rida korrekt kommer ju rida dåligt men den har ju samma rätt att tävla som alla andra och de blir inte heller placerade.

Nu kommer det dessutom bli bättre nästa år då man inte får rida MSV C på kandar så det kommer bli en hel del som får svårt att kvala när de inte får rida på kandar längre.
 
Nu verkar ju hela tråden blivit OT och handlar om bedömning istället.
Det är väl ganska självklart att en häst som inte rör sig så himla bra inte kan få mer än 7-7,5 på en rörelse om den gör den korrekt eftersom att få högre poäng så krävs det mer schwung och lätthet något en ordinär häst fysiskt inte kan få.

Nej det är inte alls självklart för alla :)

Jag vill också bli domare, men jag är för ung och har för lite kunskap än så länge. Känner dock samma som dig, att jag har inte så stor lust att bli det om man bara får höra skit och bli halshuggen hela tiden. Tyvärr!
 
@fio Tyvärr såg jag inte 7-åringarna men förstod att domarbordet vid B ställde till en del problem. Jag tror att just spänning är en av de saker kan dömas eller upplevas mest olika av domarna mycket beroende på deras personliga smak.

Att domare sätter olika poäng är en sak men vad tar man med sig som när jag på samma samlade skritt fick 7.5 - aktiv och 6 - mer energi önskas ;) Dressyr är en bedömningssport och jag tror att man blir rättvist bedömd över ett år och att det alltid kommer att finnas gånger när poängen inte speglar prestationen. Allra bäst är om man kan få sin ritt filmad, då är det lättare att utvärdera och se vad man behöver jobba på. Första tävlingen i år startade jag två klasser, vilket jag inte brukar men var ute främst för miljöträning. I första klassen var vi placerade på ca 68% och fick ett ganska trevlig protokoll tillbaka men på filmen såg jag att vi saknade energi, uppvisningen var bara trevlig, inte mer. Till andra klassen var jag och hästen lite trötta men vi satsade, det blev flera missar i travprogrammet med galoppinslag men sen med flera åttor i galoppdelen. För mig var andra klassen de jag tog med mig hem som bra trots att vi bara precis var över 60 %-strecket.

@Jfrelin och @Horse_power Jag hoppas verkligen att ni vill bli domare! Jag tycker att de flesta gör ett superjobb mesta delen av tiden, även om det inte är alltid så lätt. Jag satt som sekreterare under Ponny-Derbyt i Dagstorp för några år sedan. I en av klasserna kommer det in en superlydig ponny med gångarter klart över medel, ryttaren är pytteliten och styr bara runt utan någon inverkan över huvud taget och får strax under 70 %. Efter att ritten var klar vänder sig domaren till mig och säger att i det här fallet var det ponnyn som fick poängen, inte ryttaren men att poängen går inte att sättas på annat sätt när ponnyn går i en fin form och utför alla rörelser korrekt. Som domare måste du döma det du ser inte vad du tycker, kanske låter tokigt men så tror jag att man måste göra vilket gäller också tex när det kommer andra raser än vad man är van vid att se på dressyrbanan. Jag hoppas på att domare, speciellt i lägre klasser kan bli lite bättre på att skriva trevlig och konstruktiv kritik i det allmänna intrycket. Tror att det är viktigt för att ryttarna ska vilja fortsätta med vår underbara sport :)

Jag tycker egentligen att det är så konstigt att tråden ramlar över till bedömning. Bedömningen och domarna är lätt att se som dressyrens största baksida när man blir besviken. Sen kan dressyren vara ganska utelämnande eftersom man får poäng. I tex hoppning kan du ha en bra runda men med två pet, får du 50% är det svårare att säga att det ändå var en bra runda. Speciellt i de lägre klasserna där formen varierar stort kan domarnas egen uppfattning göra stort utslag. En del domare tycker att det räcker med att hästen går med ok kontakt, inte stretar eller går för högt för att vara "på tygeln", andra vill ha hästarna nära lodplan för att göra samma bedömning. För mig är "på tygeln" i de lättare klasserna när hästarna går med trevlig kontakt och nosryggen runt lodplan, gärna framför men lite bakom är också ok så länge de går med ärlig kontakt. Det brukar vara en styrkesak som kommer med mer träning men en avknäppt häst tycker jag inte ska kunna komma över betyg 5 (med tvekan godkänt) även om rörelsen är korrekt.
 
Nu verkar ju hela tråden blivit OT och handlar om bedömning istället.
Det är väl ganska självklart att en häst som inte rör sig så himla bra inte kan få mer än 7-7,5 på en rörelse om den gör den korrekt eftersom att få högre poäng så krävs det mer schwung och lätthet något en ordinär häst fysiskt inte kan få.

Dressyrens baksida är att när jag läser om vad folk tycker om domare här så känner jag att min dröm att bli domare inte är så aktuell. Har inte alls någon lust att bli det när jag läser att domare inte kan se skillnad på bra eller dålig ridning.

Jag vill skriva något positivt istället:
På de senaste tävlingarna jag varit på har jag uteslutande sett bra ridning där ryttarna verkligen försöker göra sitt bästa för dagen. Har inte sett någon "dålig" ridning alls. Fast det beror ju på hur man definierar dålig ridning. En ryttare som inte kommit så långt att den lärt sig rida korrekt kommer ju rida dåligt men den har ju samma rätt att tävla som alla andra och de blir inte heller placerade.

Nu kommer det dessutom bli bättre nästa år då man inte får rida MSV C på kandar så det kommer bli en hel del som får svårt att kvala när de inte får rida på kandar längre.


Nu vet jag inte om du läst rubriken på tråden? Men bedömningarna är ju baksidan av dressyren så det är väl inte så konstigt att det handlar om det?

Tror nog alla förstår att en ordinär gång inte kan kassera in dom högsta betygen även om rörelsen görs korrekt, diskussionen som bla Tibblin tar upp handlar ju mer om när flashighet vinner över en korrekt utförd rörelse, dvs man får ett lika högt betyg eller högre trots att inte rörelsen utförs korrekt.

Naturligtvis ska en rörelse som är utförd korrekt av en häst med flashig gång belönas extra högt, men det är väl inte baksidan av dressyren ??

Du säger ju själv att vissa ekipage kanske inte kvalar när dom inte längre får rida på Kandar, men då har ju inte domarna sett skillnaden på någon som drar ner sin häst på stången och dom som går i en ärlig form, eller hur?
 
@fio Tyvärr såg jag inte 7-åringarna men förstod att domarbordet vid B ställde till en del problem. Jag tror att just spänning är en av de saker kan dömas eller upplevas mest olika av domarna mycket beroende på deras personliga smak.

Nja domare C oxå faktiskt.
 
  • Gilla
Reactions: AW
På tal om OT ska man få rida alla MsvB programmen nästa år på träns? Hade ju varit väldans bra!
 
@fio Äh jag uttryckte mig bara dåligt ang att det bara handlar om hur domare dömer.
Jag tycker iofs inte att det är en så stor baksida av sporten. Hur kan det ens vara en baksida när hela sporten går ut på bedömning?

Jag upplever inte alls att flashighet vinner över korrekthet. Så kanske det var för ett par år sen men tycker domarna är bra på att se igenom det nu förtiden. Iallafall i Stockholm och på den nivån jag rider.

Fast domarna har ju sett skillnaden eftersom de fortfarande inte lyckats kvala på kandar. De kommer alltså få det ännu svårare i vår.
Vad jag hört så ska man få rida MSV B på träns. YAY!
 
Nej det är inte alls självklart för alla :)

Jag vill också bli domare, men jag är för ung och har för lite kunskap än så länge. Känner dock samma som dig, att jag har inte så stor lust att bli det om man bara får höra skit och bli halshuggen hela tiden. Tyvärr!

Läste en rolig grej en gång, den enda som är kvar och säger tack och hejdå till domaren är den som vann.

Själv tycker jag att jag oftast blir för bra bedömd för prestationen, kanske inte förr när jag red lite högre klasser då var jag mer nöjd med poängen och blev sällan feldömd vare sig det var bra eller dåligt.

Men nuförtiden när jag rider lite lägre klasser så ser man ju verkligen vad hästen har för betydelse. Jag har fått massa bra oförtjänta poäng för citat: "Man ser vad som komma ska" "Leker betyg 7" när hästen slår sig fri och vevar runt med huvudet i hela bedömningspunkten som värsta headshakern och man vill bara försvinna ut från banan fort som fan.
 
@fio


Fast domarna har ju sett skillnaden eftersom de fortfarande inte lyckats kvala på kandar. De kommer alltså få det ännu svårare i vår.

? Förstår inte alls din kommentar där då? Vad har det med saken att göra att sämre ekipage inte kommer kvala varken på träns eller kandar :confused:

Fast man får ju redan rida MsvB på träns, jag undrar bara om man from nästa år får rida ALLA MsvB på träns.
 
@fio Det ligger på förslag till nya TR 2015 att man ska få rida på träns hela vägen upp i alla klasser. Kandar kommer vara tillåtet först i MsvB. Idag är kandar obligatorisk från MsvB4 väl?
 
@fio när det var paus i klassen som jag red förra helgen så sprang jag på domaren i cafeterian. Vi har samma tränare vilket hon nog inte vet men jag har koll på henne (hehe). Passade på att tacka henne för bedömningen och konstruktiva kommentarer två helger i rad och hon blev jätteglad!

Tror baksidan av dressyren mycket är missunnsamhet, dålig självkänsla som leder till att man hackar på andra, och brist på ödmjukhet. Det är min syn på saken. Är verkligen inte någon fullkomlig människa själv men jag gör det jag kan.
 
@Jfrelin jag kan nog tycka att bedömningen är baksidan när det blir så ojämnt bedömt som det ofta blir när det är 3 domare, det är det ju ända upp på mästerskapsnivå. Var man bäst , trea eller näst sist liksom..
 
@fio Alltså man skulle kunna tro att jag är full idag för jag skriver inte alls som jag tänker :p
Jag menar att det kanske blir lite självsanering i de klasserna. När de måste börja rida på träns igen så kanske de lär sig rida hästen mer korrekt och så går de antagligen ner i klasserna då det inte är så kul att rida runt på 60% år efter år.

Jag menade det som @Fiorano skrev.
 
@fio när det var paus i klassen som jag red förra helgen så sprang jag på domaren i cafeterian. Vi har samma tränare vilket hon nog inte vet men jag har koll på henne (hehe). Passade på att tacka henne för bedömningen och konstruktiva kommentarer två helger i rad och hon blev jätteglad!

Tror baksidan av dressyren mycket är missunnsamhet, dålig självkänsla som leder till att man hackar på andra, och brist på ödmjukhet. Det är min syn på saken. Är verkligen inte någon fullkomlig människa själv men jag gör det jag kan.

Nja jag kan nog inte påstå att det bara är så inom dressyren, tror inte det är särskilt mkt bättre i någon av de andra grenarna faktiskt.

Jag tror det varit en eller två domare under hela min karriär som jag inte alls förstått mig på och jag är inte ensam om att tycka så om just dessa två domare men när jag satt som sekreterare i en MsvA förra året så valde jag att sitta med just med denna domare för att förstå vad hon ville se och varför och hur. Väldigt nyttigt!
 

Liknande trådar

Hundträning Tänkte skapa en ny tråd för dom som tränar bruks då den gamla inte var uppdaterad på så länge. Egentligen så tränar jag inte så mycket...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 665
Senast: Carolininen
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 300
Senast: Crossline
·
Dressyr Nyfiken fråga från en som inte tävlar dressyr själv, men uppskattar att titta på internationella tävlingar; Jag har observerat, vid mer...
2
Svar
21
· Visningar
3 953
Senast: mackan
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 139
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp