Dressyrens baksidor

@tuaphua Egentligen är ju alla dressyrprogram från Lc och uppåt utformade efter ett syfte men precis som du säger så tappar ju rörelserna sitt syfte när det i stället handlar om look och Flash. Just detta skrev ju Bo Tibble om för 100 år sedan i ridsport men fick inget gehör för det då.
 
@tuaphua Egentligen är ju alla dressyrprogram från Lc och uppåt utformade efter ett syfte men precis som du säger så tappar ju rörelserna sitt syfte när det i stället handlar om look och Flash. Just detta skrev ju Bo Tibble om för 100 år sedan i ridsport men fick inget gehör för det då.

Nej, och folk gick ju fullständigt i taket då jag nämnde det i en tävlingstråd nyligen.

Halvt kl

Det är ju också rätt intressant att om man jämför tex Bosses bok med nuvarande ansvarig för utbildning av ridlärare vad de anser tex en halvhalt vara. Där skiljer det sig så markant att det faktiskt torde bli en jäääkla skillnad i ridningen, utbildningen av hästen.
Och om det varierar så i vad de som ändå varit ansvariga för utbildning av våra ridlärare som i sin tur lär ut..
Hur ska vanliga dödliga veta vad som är vad och vad man bör prioritera i utbildningen?

Det ser jag som ett problem inom dressyren.
Dels att man faktiskt inte riktigt vet vad som sker i hästen när man gör si eller så eller i övningar. Och i att man inte får lära sig det heller.
 
Filosofisk fråga, det är ju inget man kan sätta siffror eller veta exakt, men även om ni (i det här fallet var det fio som formulerade det) tycker att "flashighet" premieras för högt och ekipage "fuskar" sig fram i utbildningsskalan, nog är väl ändå dressyrprogrammen fortfarande väl placerade genom utvecklingsskalan?
Om man följer dressyrprogrammen nivå för nivå, nog är det ganska bra "moment" som ska genomföras innan nästa nivå?
Vad tror ni skulle krävas för att lyckas stoppa upp "fusk" upp genom klasserna?
Dvs ekipage som kommer vidare trots att den nivån de tävlar på inte är väl grundad/befäst?
Koefficienterna är ju tänkta att "stoppa" att få bra betyg i klasser när ekipaget inte genomför de klass specifika rörelserna (byten och skolor i MsvB, skolor och enkla byten i MsvC, skänkelvikning och förvänd galopp i LA osv upp till piaff, passage och piruett i GP). Sedan kommer ju koefficienter under allmänt intryck.
Men finns det någon bedömningspunkt eller något "nytt" under allmänt intryck som skulle kunna hindra ekipage som inte är färdiga med grunden? Som på något vis skulle bestraffas poängmässigt så det gjorde det mer värt att träna på X eller Y?
 
Fast idag kan ju dagens flashhästar få poäng nog att gå vidare upp i klasserna utan att klara det som är specifikt för klassen, det var väl det som TIBBLIN förutspådde när han menade på att domarna mer premierar flashigt än en teknisk korrekt utförd rörelse. Sist jag läste något om detta var när han dömde någon Msvc för några år sedan och var helt bedrövad över det dåliga grundarbetet folk visade upp och jag kan bara hålla med. Utbilda domarna bättre är väl egentligen svaret på frågan. Tycker nog inte domarutbildningen hänger med dagens hästar. Det som var avslöjande förr är inte det längre för hästarna är så mkt bättre.
 
Jag minns också Bo Tibblins blogg med nöje, sökte precis rätt på den igen och hittade många intressanta saker :)
Bland annat föreslog han att kvalklasserna i regionala klasser ska bort, och att man istället ska kvala till nationell klass. (läs hans mer genomarbetade inlägg nedan)
Sedan skriver han upprepade gånger om att ekipagen rider för fort och utan avstämningar i MsvC-klasser och därför inte heller klarar vägar och typ-rörelserna för programmen.

Äh, läs själva istället, han skriver bättre än jag återberättar :D

http://www.hippson.se/riddagbok/botibblin/index.htm?mode=&date=&filter_horse=
 
  • Gilla
Reactions: fio
Tack.. Den hade jag glömt.

Det han skriver här verkar vara aktuellt även i denna tråd. "Men jag har insett att det är ingen idé att som enskild person försöka få någon respons på sådana förslag. De betraktas mer som angrepp på hur det ser ut i dag än som en möjlighet till utveckling. Det råder ingen tvekan om att det finns mycket, som med enkla medel skulle kunna göra skillnad."
 
Baksidan för för mig är att jag tycker min häst går ungefär likadant på de flesta tävlingar men resultaten kan variera mellan 59-drygt 65% och ligga bland de sista eller ta en ganska hög placering.:confused:

Numera tänker jag mest att har man tur så gillar lilla tanten bakom bordet en annars får man hoppas på bättre tur nästa gång.:D:up:
 
Fast idag kan ju dagens flashhästar få poäng nog att gå vidare upp i klasserna utan att klara det som är specifikt för klassen, det var väl det som TIBBLIN förutspådde när han menade på att domarna mer premierar flashigt än en teknisk korrekt utförd rörelse. Sist jag läste något om detta var när han dömde någon Msvc för några år sedan och var helt bedrövad över det dåliga grundarbetet folk visade upp och jag kan bara hålla med. Utbilda domarna bättre är väl egentligen svaret på frågan. Tycker nog inte domarutbildningen hänger med dagens hästar. Det som var avslöjande förr är inte det längre för hästarna är så mkt bättre.

Sen behöver man ju liksom inte ha utbildat hästar till speciellt hög nivå för att döma lättklass tex. Då har man nog heller inte så stor klarhet i vad som behövs genomgående.
Man inser grundernas värde mer när man ska rida svårklassrörelser än då man ska rida msv c tex.
Det anser jag vara något som märks i både tränare och domare.

Men oavsett så håller jag med om att dagens hästar kan man forcera igenom jävligt mycket iom att man avlat fram sån renhet i gångarterna och såna luftiga/stora sådana.
Så spändhet kan skitas i om man går efter vad som krävs på tävlingsbanan i vissa fall.
För du kan få till GP-rörelser om du är en skicklig nog ryttare.

För mig är det mer imponerande att få till mindre avancerade rörelser i kvalitet. Och på hästar med sämre gång för den delen.

Jämför jag min nuvarande häst, halvblod som inte har problem rent fysiskt att utföra saker, med min gamla islandskorsning modell fel balans och trehundra markbundna gångarter så hade det ju bara inte gått att tex pressa igenom ett byte. Det skulle rent fysiskt vara omöjligt iom att han hade för kass galopp från början.
Där fick man rida till exakt balans och i exakt rätt läge ge hjälpen på en lösgjord häst. Annars var man rökt.
Samma med trampet eller piruetter.
Trampet: han hade kutat över en alt vänt sig åt helt fel håll och töltat.
Piruetterna: Du hade inte kunnat vända ens i galopp om han inte var i balans. ;)

Lite mer så var ju dåtidens halvblod av militärstam med. Det hade inte blivit byten i ettor eller tramp eller ja..

Och med moderna blod a la tex Akribori etc så kanske man eg skulle behövt lägga mer tid på utbildningen. Just för att få dem lydiga, lugna nog att gå i den lätta kontakt de behöver för att inte ha 3:e kotan högst i GP och inte var så spända/stressade öht.
Den formen med 3:e kotan högst gör ju att man inte KAN få bakbensarbete nog för vad iaf TR säger GP ska vara.
Och takten vid övergångar, tex ökningar..
Det tycker jag är viktigt!

Men jag inser också att det inte är någon som helst idé att göra mer än så här för det.
Och det vet många som är kunnigare än mig också.

Man ska ju vara på det klara med att för att döma de högre klasserna i någon bedömningssport ska man godkännas av de som redan gör det. Och då kan man ju kanske förstå att så stor förändring är det nog inte tal om då.
 
Baksidan för för mig är att jag tycker min häst går ungefär likadant på de flesta tävlingar men resultaten kan variera mellan 59-drygt 65% och ligga bland de sista eller ta en ganska hög placering.:confused:

Numera tänker jag mest att har man tur så gillar lilla tanten bakom bordet en annars får man hoppas på bättre tur nästa gång.:D:up:

Haha! Det där känner jag igen! Vann en klass på dryga 72% för några helger sedan, tävlingen efter kändes hästen och ritten precis likadant och det var samma program men då fick vi 60% och var hur långt ifrån en placering som helst. Att domare är olika givmilda med poängen har man ju förstått genom åren, men att man kan vinna för den ena domaren och hamna i den undre hälften av resultatlistan för den andra domaren trots att häst och ritt känns på pricken likadant, ja då kan man börja klia sig i huvudet. Självklart kan det ju ha varit så enkelt att konkurrensen var hårdare på den andra tävlingen, men de flesta ekipagen var med på bägge tävlingarna, kanske hade de andra en dålig dag den dagen vi lyckades vinna. :p
 
Haha! Det där känner jag igen! Vann en klass på dryga 72% för några helger sedan, tävlingen efter kändes hästen och ritten precis likadant och det var samma program men då fick vi 60% och var hur långt ifrån en placering som helst. Att domare är olika givmilda med poängen har man ju förstått genom åren, men att man kan vinna för den ena domaren och hamna i den undre hälften av resultatlistan för den andra domaren trots att häst och ritt känns på pricken likadant, ja då kan man börja klia sig i huvudet. Självklart kan det ju ha varit så enkelt att konkurrensen var hårdare på den andra tävlingen, men de flesta ekipagen var med på bägge tävlingarna, kanske hade de andra en dålig dag den dagen vi lyckades vinna. :p

Det där kan vara väldigt intressant i de klasser där man har fler domare. Jag har en kompis som jag tror det skiljde sig 14% mellan domarnas åsikter kring ritten och ganska många placeringar.
Det är lite spännande att det kan diffa så i så höga klasser.
 
Jag har den filosofin att jag ska visa min häst på ett sådant sätt att oavsett vad domaren tycker om oss som ekipage inte ska ha någon valmöjlighet på vad de ska ge för poäng. Jag ska göra varje rörelse så säkert och tryggt att det inte finns några oklarheter liksom (sedan blir det ju inte alltid så ändå förstås men grundtanken finns där), jag har ridit ganska många starter med tre domare och generellt så tycker jag de dömer mig både rättvist och ganska så jämt men kanske har jag bara en lättbedömd häst? Varje domare ligger ju på sin egna individuella skala och det tycker jag är helt fine för det är ju lika för alla startande.
 
Jag har den filosofin att jag ska visa min häst på ett sådant sätt att oavsett vad domaren tycker om oss som ekipage inte ska ha någon valmöjlighet på vad de ska ge för poäng. Jag ska göra varje rörelse så säkert och tryggt att det inte finns några oklarheter liksom (sedan blir det ju inte alltid så ändå förstås men grundtanken finns där), jag har ridit ganska många starter med tre domare och generellt så tycker jag de dömer mig både rättvist och ganska så jämt men kanske har jag bara en lättbedömd häst? Varje domare ligger ju på sin egna individuella skala och det tycker jag är helt fine för det är ju lika för alla startande.

Ja, det kan man ju tycka att man gör om man visar saker enligt TR. ;)

Nej, men jag förstår vad du menar.

Den här kompisen gör dock prylarna enligt TR och inte enligt det som man vet för dagen kan löna sig mer(flash och spänning är ngt man jobbar väldigt, väldigt målmedvetet för att inte få).
Och jag tycker nog att man ofta skiljer sig lite i åsikt kring dennes ritter. Dock är det ju en som varje år de sista ca 5 åren kvalat till sm-final i sin åldersgrupp. Nu sist i år på färre starter än övriga. Och även lyckades kvala alla sina 3 hästar, vilket ingen annan gjorde.
Så det håller ju absolut en hög och stadig kvalitet.
Men det brukar skilja sig en del i vissa starter där man ser att man antingen älskar det eller är sas mindre impad. De flesta brukar tycka bra. Men ibland ja.. Då skiljer det sig mer kring denna än vissa andra vet jag. Åt båda håll.
Jag vet dock att man nyligen fick en 4:a för en ökning på en häst som jag vet har en heeelvetes trav. Man ökade så mycket takten tålde. Det torde vara bättre än de flesta andra iaf. En 4:a fattar jag inte hur man kan anse det vara. Då borde det i mina ögon vara en 4:a om hästen visserligen gasar på av satan men takten påverkas till sysmaskin.
Nu är det inget ryttaren gnäller över även om jag vet att man frågade domaren ang den där 4-an och inte kunde få ett svar på varför. Men jag tycker det är intressant! :)
 
Jag kan tycka att nackdelen är att det ska vara så blodigt allvar hela tiden.
Man måste sträva mot GP, man måste sträva över att vara perfekt. Du får absolut inte rida lätta klasser som en kul grej, du får inte gilla att tävla och rida som premieras. Du får absolut inte ha snygga saker.

Att vara mån om sin häst och tävlingsmänniska går inte att kombinera.

Som om korpfotbollsspelarna skulle sikta på VM..
 
Är det alltid så att flashiga hästar är dåligt ridna? :p
Jag vill ändå tro att de allra flesta gör så bra de kan och att de tycker om sin häst!

Det finns alltid konstiga bedömningar men är onödiga att bry sig om de kommer alltid att finnas.
För mig är det ganska självklart att en häst med mer gång får högre betyg trots att den utför rörelsen sämre än en häst med mindre gång. Utgår man från vad siffrorna står för är det lättare att förstå tycker jag.

0 = Ej utförd/helt misslyckad
1 = Mycket dåligt
2 = Dåligt
3 = Ganska dåligt
4 = Ej fullt godkänd
5 = Med tvekan godkänd
6 = Godkänd
7 = Ganska bra
8 = Bra
9 = Mycket bra
10 = Utmärkt

Tex bedömningen av en 15 meters volt i trav.
*En häst med lite markbunden gång och som saknar schwung kan göra en perfekt ingång/utgång och helt rund volt med betyget kan ändå max bli ganska bra dvs 7. Skulle den sen göra en liten miss dalar betyget.
*En häst med en trav för en åtta har råd att göra en sämre volt och bedöms ändå som ganska bra.

Jag har en mycket ambitiös elev med en begränsad häst vilken hon är medveten om, hon älskar honom inte mindre för det. Men jag tycker att det är bar att ha en realistisk bild av sin häst så kommer man att ha mycket roligare om man väljer att tävla. För att optimera deras resultat på tävling får vi tänka på hur domarna ser, raka inridningar/avslutningar, halter, övergångar är sånt som hon kan tjäna poäng på. Sen är det självklart tråkigt att de har aldrig råd med missar eftersom det inte finns något högre betyg som buffert. (Ska kanske säga att de tävlar LA stadigt på resultat mellan 62 - 65 %)


För att återgå till trådens ämne.
Jag gjorde en mycket härlig utflykt till fälttävlansvärlden förra året för att slippa mycket av all prestige och missunnsamhet som tyvärr finns i dressyren. Sen att jag är mästare på att ta åt mig av allt dåligt och strunta i det som är bra kanske har lite med saken att göra också... :angel: Eftersom min 7-åring har ny ryttare nu och 2-åringen har en stund kvar innan han debuterar på terrängbanan får jag nöja mig med att i alla fall tävla för en fälttävlansklubb. Men till sist vill jag ändå säga att trots allt tråkigt som finns inom dressyr finns det ändå inget bättre! :love:
 

Liknande trådar

Hundträning Tänkte skapa en ny tråd för dom som tränar bruks då den gamla inte var uppdaterad på så länge. Egentligen så tränar jag inte så mycket...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 664
Senast: Carolininen
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 286
Senast: Crossline
·
Dressyr Nyfiken fråga från en som inte tävlar dressyr själv, men uppskattar att titta på internationella tävlingar; Jag har observerat, vid mer...
2
Svar
21
· Visningar
3 952
Senast: mackan
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 138
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp