Dressyrens baksidor

Flixies

Trådstartare
Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms av tre domare där en vill ha ekipaget som segrare, en på femte plats och en på tjugonde plats? Eller när man får en kommentar från domaren som verkligen kan få en att fundera på om han/hon såg momentet överhuvudtaget? Ös på nu, inte för att vi ska vara bittra men för att det finns baksidor med alla sporter och för att det kan vara skönt att gnälla av sig lite!

Mina värsta dressyrupplevelser:

1. En ryttare som red fel utan att domaren blåste av. Ryttaren fortsatte och gjorde de fem sista momenten i fel varv/fel galopp utan avblåsning, jag fattade ingenting och två till bredvid mig förstod inte heller vad det var frågan om - men vi tänkte att domaren kanske var lite konstig och bara gjorde avdrag utan att blåsa av? Fast då blev det ju helt fel eftersom de efterföljande momenten blev i fel varv och egentligen inte gjordes? Fundersamma gick vi sedan in på Equipe online och såg att ekipaget hade fått poäng, från 7 till 8, på de fem sista momenten utan något avdrag. Poäng på moment som alltså inte ens hade utförts. :crazy: De blev placerade och ingen annan verkade ha lagt märke till missen, domaren var även överdomare och vi tre som hade sett det hela låg inte i närheten av placering så vi lämnade ingen protest, orkade inte bråka med varesig ryttare, domare eller tävlingsledare... Men mycket konstigt och helt fel var det!

2. På samma tävling: Ett ekipage som startade en otillåten klasskombination utan några konsekvenser, fick starta båda klasser, fick placering i den lättaste klassen, ingen sa något. För att slippa bråk och eftersom det egentligen inte gjorde någon skillnad för min del så undvek jag även här att lämna in en protest... men jag kan ångra det lite i efterhand.

3. Så många gånger jag har sett fantastiskt lydiga hästar med ryttare som rider mjukt och fint på LC-nivå och klarar alla moment i programmet i harmoni, helt utan missar, men som ändå aldrig får någon chans mot flashiga hästar som inte står stilla i halterna, taktar i skritten och pajar en hel galopp för att de "bangar ur", med ryttare som krampaktigt sitter och sågar ned sin häst på tygeln men som får så mycket högre poäng för att hästen har ett "fint steg". Då känns det som att det borde ligga lite mer fokus på själva ridningen istället för på hästens gångarter, men jag vet... det är inte så det funkar.

4. Alla gånger jag har stått och gjort i ordning min häst vid transporten och råkat höra andra ryttare efter sina ritter: "Fy faaaaan vad dåligt det gick, helvete vad vi är sämst. Hon lyssnade inte alls och jag ska sluta med dressyr, det går aldrig bra för oss!!!", för att sedan få protokollet: "Åååh!! Vi fick 70% och leder!! Wow, min häst är bäst i världen!!" :D
 
4. Alla gånger jag har stått och gjort i ordning min häst vid transporten och råkat höra andra ryttare efter sina ritter: "Fy faaaaan vad dåligt det gick, helvete vad vi är sämst. Hon lyssnade inte alls och jag ska sluta med dressyr, det går aldrig bra för oss!!!", för att sedan få protokollet: "Åååh!! Vi fick 70% och leder!! Wow, min häst är bäst i världen!!" :D

Jag såg ut så här :o när jag läste den sista punkten ovan. Jag har själv varit där, inte 70% men strax under på en uppvisning som jag fortfarande vidhåller var helt kass. Men bedömningen var överhuvudtaget underlig på den tävlingen och domaren klarade helt uppenbart inte av att läsa av t.ex. min häst.

För många år sedan red jag en klass för 3 domare. Gångartsbetyget blev 6 hos en, 7 hos en (omdöme "spänstig häst)" och 4 hos den tredje (omdöme "halt häst)" :confused:. Kan tillägga att hästen var aningens laddad efter att enbart jobbats för hand tiden innan då hon lyckades få ett sår ungefär i skänkelläget. Vi var bara med för att rädda laget, det var div 2 eller något vill jag minnas.

Sedan är det jätteviktigt att betyg och kommentarer stämmer överens. Att få ett enbart bra omdöme och 6 eller 6,5 i betyg känns märkligt. Har sekreteraren svårt att hänga med så är det faktiskt, tycker jag, bättre att ta med det som gjorde att betyget inte blev högre.
 
Nu är det här visserligen en tio år sen, men jag fick en 8a en gång när min ponny stegrade sig i en halt, med kommentaren "omotiverad olydnad, snygg, balanserad galoppfattning".
(Från ett LA-program där det var galopp-halt-galopp-vänd rätt upp- halt- hälsning"

Kommentar längst ner på protokollet "kontrollera vargtänderna"
 
Jag såg ut så här :o när jag läste den sista punkten ovan. Jag har själv varit där, inte 70% men strax under på en uppvisning som jag fortfarande vidhåller var helt kass. Men bedömningen var överhuvudtaget underlig på den tävlingen och domaren klarade helt uppenbart inte av att läsa av t.ex. min häst.

Vi har nog alla varit med om att få mycket bättre procent på en ritt än vad vi kände själva att den var värd, men jag menade de som högt och tydligt spyr galla över ritten/sin häst på parkeringen för att sedan heeelt ändra uppfattning när de får protokollet. :)
 
Punkt 3 är nog den största anledningen till att jag inte tycker det är särskilt kul att tävla dressyr... Har själv en väldigt lydig häst som jag (åtminstone försöker) rida ngt framför lodplan, han har verkligen inga flaschiga gångarter utom galoppen som är rätt ok. Brukar stå i mitt protokoll typ; Lydig häst som behöver ett större register. Det kan jag hålla med om iaf :) Men vilka ekipage brukar placera sig? Jo dom som har dom flaschigaste hästarna! Att dom sen inte rids sådär jättebra och går ständigt bakom hand verkar inte va så viktigt... Vi talar här om LC-LB nivå. Man kan ju då undra vad som är viktigast, en trevligt riden häst eller en häst som har kapacitet för större klasser (med rätt ryttare!)?


Men jag fick ett ryck och anmälde mig till en tävling i början på månaden för första gången på flera år och där tyckte jag att domaren var väldigt rättvis, så det kanske finns hopp ;)
 
Nu är anledningen till att jag tävlade dressyr väldigt enkel, jag blev efter en skada rörelsehindrad och blev helt enkelt tvungen att lämna fälttävlans- och hoppbanorna bakom mig. Nu är dock hästen såld.

Det jag mest stör (störde) mig på inom dressyren är:

*På tävlingar premieras oftare felaktig ridning (hästen böjer på nacken) , än korrekt ridning (hästen bär sig korrekt men har kanske en något öppnare huvud-hals position än ekipagen som fuskböjer på halsen och går med bakbenen bakom sig), detta gäller ända upp på högsta nivå, fast i de allra högsta klasserna ska halsböjningen gärna ackompanjeras av ett fasligt bensprattel (Charlotte och Valegro är dock ett välkommet undantag).

*Tränare som bara ser på hästen, alternativt ryttaren men verkar glömma att ekipaget ska "sitta ihop" alternativt bara tittar på hur hästen går, men verkar strunta i hur ryttaren uppnår det . Har sett otaliga ryttare som bara rider med handen och ändå får lovord från sin tränare (dessa hästar går inte heller vare sig i ärlig eller korrekt form), skitskumt enligt mig, vad hände med att rida hästen bakifrån med sits och skänkel?

*Många dressyrryttare (inte alla) har även en tendens att vara ytliga vad gäller märken på och matchning av, utrustning till både häst och ryttare.
Vad hände med att sätta hästen i fokus, inte utrustningens utseende (funktionen handlar trots allt om att hästen ska trivas med sadel och träns som givetvis passar).
 
Men vad tråkigt, det verkar ju som om man borde vända alla resultatlistor upp och ned eftersom de bra ritterna döms ned och de dåliga upp?
Så egentligen ska jag vara besviken över bra poäng och glad när jag får dåliga? ;)
Lite skämt, aningens allvar...
...det är väldigt lätt att sporten dressyr hamnar i kategorin "skitsnack bakom ryggen" och det är väl just sådana där kommentarer jag tänker på... Man får hugga på de hemska ekipagen som lyckas få rosetter, för egentligen så rider de i värdelös form, med grova hjälper på hästar som inte är lösgjorda, på tygel eller samlade eller...
Det är trots de där stackars sidenbanden man fick som belöning för mycket träning, slit och pengar inte kul alls när man på tävling (och sedan på FB och internet osv) får veta att man egentligen är helt värdelös, och att det bara är för att domarna är inkpompetenta som man felaktigt belönas.
 
Men vad tråkigt, det verkar ju som om man borde vända alla resultatlistor upp och ned eftersom de bra ritterna döms ned och de dåliga upp?
Så egentligen ska jag vara besviken över bra poäng och glad när jag får dåliga? ;)
Lite skämt, aningens allvar...
...det är väldigt lätt att sporten dressyr hamnar i kategorin "skitsnack bakom ryggen" och det är väl just sådana där kommentarer jag tänker på... Man får hugga på de hemska ekipagen som lyckas få rosetter, för egentligen så rider de i värdelös form, med grova hjälper på hästar som inte är lösgjorda, på tygel eller samlade eller...
Det är trots de där stackars sidenbanden man fick som belöning för mycket träning, slit och pengar inte kul alls när man på tävling (och sedan på FB och internet osv) får veta att man egentligen är helt värdelös, och att det bara är för att domarna är inkpompetenta som man felaktigt belönas.

Fast denna tråd handlar ju om dressyrens baksidor - självklart finns det framsidor med sporten, förhoppningsvis fler än baksidorna, där ingen resultatlista borde vändas åt något håll. Fin, god ridning premieras också, annars hade jag då slutat med dressyr för längesedan - då hade det ju känts helt hopplöst! Att mycket hård ridning med hästar bakom hand premieras ser man på väldigt många dressyrtävlingar tyvärr och det är ju en baksida av sporten, precis vad den här tråden handlar om. Men om man vet med sig själv att man rider bra, mjukt och i harmoni med sin häst så finns det ju ingen anledning att ta åt sig av "skitsnacket" som du skriver om? :)
 
Fast denna tråd handlar ju om dressyrens baksidor - självklart finns det framsidor med sporten, förhoppningsvis fler än baksidorna, där ingen resultatlista borde vändas åt något håll. Fin, god ridning premieras också, annars hade jag då slutat med dressyr för längesedan - då hade det ju känts helt hopplöst! Att mycket hård ridning med hästar bakom hand premieras ser man på väldigt många dressyrtävlingar tyvärr och det är ju en baksida av sporten, precis vad den här tråden handlar om. Men om man vet med sig själv att man rider bra, mjukt och i harmoni med sin häst så finns det ju ingen anledning att ta åt sig av "skitsnacket" som du skriver om? :)

Exakt!


Jag är ledsen @JohannaB, men att göra sig till martyr och mena på att "ska jag vara glad när jag får dåliga poäng o vice versa" hjälper inte. Läget inom dressyren är tyvärr som det är. Det enda som man kan göra är väl egentligen att fortsätta rida mjukt och med hästen istället för hårt och hästen, så kommer (förhoppningsvis) tillslut även de äldsta rävarna inse att sporten utvecklats och folk har börjat inse att tränare och domare inte längre har ensamrätt på kunskapen om vilken form som är bäst för hästen att gå i, det räcker inte längre att böja fint på nacken och sprattla med benen nu när de aktiva faktiskt har börjat intressera sig för saker som hästens anatomi, ergonomi, NH, utrustningens påverkan på hästen och annat som premierar hästens väl (vilket ju faktiskt den korrekta formen gör, skapar hållbara, starka hästar) före flashiga tävlingsritter.
När jag tävlade sista tiden så såg jag till att rida i den form som jag tyckte passade mig och min häst bäst och på den hästen hade jag aldrig under 60% vare sig jag red på handikapptävling (red upp till SM) eller vanlig tävling (startade iofs bara LC där) under en 5 års period , så visst kan man få hyfsade resultat utan att för den skull gör avkall på hästens väl.

och som @Flixies skriver i det jag citerat, handlar tråden om dressyrens baksidor, detta är en ganska stor sådan. Givetvis finns det många framsidor också, annars skulle väl ingen hålla på med sporten alls?
 
...det är väldigt lätt att sporten dressyr hamnar i kategorin "skitsnack bakom ryggen" och det är väl just sådana där kommentarer jag tänker på... Man får hugga på de hemska ekipagen som lyckas få rosetter, för egentligen så rider de i värdelös form, med grova hjälper på hästar som inte är lösgjorda, på tygel eller samlade eller...
Det är trots de där stackars sidenbanden man fick som belöning för mycket träning, slit och pengar inte kul alls när man på tävling (och sedan på FB och internet osv) får veta att man egentligen är helt värdelös, och att det bara är för att domarna är inkompetenta som man felaktigt belönas.

Fast jag har stött på ett (ganska stort) antal ryttare som inte kan ta åt sig kritik vare sig den är konstruktiv eller bara illvillig, utan bara viftar bort den med ursäkten ovan och gör sig själv till offer. De är helt enkelt i sin värld bäst på att rida och de som säger annat är bara dumma (och antagligen helt inkompetenta). Dvs de anser att det är skitsnack.

Dessa ryttare kommer aldrig att utvecklas eftersom de anser att de redan är bäst. Man måste ta åt sig av kritik också, inte bara suga åt sig av berömmet, ingen är perfekt och man blir aldrig fullärd som ryttare, tom de som vinner VM och OS har tränare för de vet att de också gör fel som någon annan måste påpeka för dem. Man får helt enkelt vara lite ödmjuk och lära sig att sålla vilka som bara säger elaka saker för att de vill eller de som faktiskt har vettiga åsikter och förslag, men objektiva ögon behöver man alltid. Jag tror inte att man tjänar någonting på att blunda för saker man tycker är obehagliga eller anse att alla andra har fel.
Jag kan ju säga att jag aldrig hade kommit så långt i min ridning om jag inte lyssnat på vad folk sa till mig, bra som dåligt. (tror inte någon hade det).
All kritik är inte dålig eller för den delen av ondo, det är av kritiken du lär dig, får du bara beröm och medhåll ändrar du ju inget och fortsätter med gamla vanor.

Vad har förresten rosetterna med saken att göra? Betalningen för ens hårda jobb och slit är väl ändå en stark och frisk, välmående häst och bästa vän?
Mina rosetter ligger samlade i plastpåsar i garderoben.
 
Senast ändrad:
Jag håller inte med, och har uttryck en av mina åsikter om dressyrens största baksidor för mig i mitt inlägg ovan.
Och jag tycker fortfarande att det är den absolut största nackdelen, att man klagar på domarna kan jag någonstans förstå för så är det i de flesta sporter men jag vet ingen sport som är så ful som dressyren med att man får slå ned så fruktansvärt hårt på de som faktiskt lyckats bra med sina prestationer på tävlingsbanan.
Domarjävel säger man oftast i både fotboll och hockey, men jag tror aldrig jag sett någon uttrycka att medaljörerna i mästerskapen inte borde ha fått medaljen för att de egentligen presterade sämst men fick domarna med sig?
Till och med i andra bedömningssporter, konståkning och simhopp som exempel, kan man ha åsikter om domarens bedömning och tycka att man själv borde bedömts högre men man läser aldrig om hur jävulskt dåliga och feltränade de som vann var...
Dressyren är grymt missunnsam, och jag tycker det är supertråkigt.

Då brukar nästa sak dyka upp, får man inte vara kritisk till de som är bättre än en själv?

Jo självklart, man ska granska kritiskt och analysera.
Men det är ju inte det de flesta gör, se bara inlägg ovan om att hästarna inte är lite spända osv utan de är:
"flashiga hästar som inte står stilla i halterna, taktar i skritten och pajar en hel galopp för att de "bangar ur", med ryttare som krampaktigt sitter och sågar ned sin häst på tygeln men som får så mycket högre poäng för att hästen har ett "fint steg"."
"Jo dom som har dom flaschigaste hästarna! Att dom sen inte rids sådär jättebra och går ständigt bakom hand verkar inte va så viktigt..."
"På tävlingar premieras oftare felaktig ridning (hästen böjer på nacken) , än korrekt ridning (hästen bär sig korrekt men har kanske en något öppnare huvud-hals position än ekipagen som fuskböjer på halsen och går med bakbenen bakom sig), detta gäller ända upp på högsta nivå, fast i de allra högsta klasserna ska halsböjningen gärna ackompanjeras av ett fasligt bensprattel (Charlotte och Valegro är dock ett välkommet undantag)."

Det är så fruktansvärt trist med de där jäkla huggen i ryggen man får!
Jag försöker tänka att det är avundsjuka, och att de inte alls ser hur mycket tid, jobb och möda jag lägger på min ridning och hur länge jag grundutbildat min häst och att jag egentligen vet att hon är i en fin form, lösgjord och balanserad men ändå får vem som helst vräka ur sig sådana här saker om oss (förhoppningsvis bakom ryggen så jag slipper höra det).
Sluta prata om hur dåliga alla andra är!
Börja prata om vad du själv är bra på!

Dressyren verkar ofta bestå av att vara så fruktansvärt negativ...
...och ja det är den stora grå baksidan med den här fantastiska sporten som ofta gör att jag har lust att lämna den helt :(
 
Vad har förresten rosetterna med saken att göra? Betalningen för ens hårda jobb och slit är väl ändå en stark och frisk, välmående häst och bästa vän?
Mina rosetter ligger samlade i plastpåsar i garderoben.
Vet du att för mig är vägen roligast, jag älskar varenda ridpass jag gör!
Att min häst dessutom älskar tränandet minst lika mycket som mig är den största belöningen.

Men nej, du får aldrig med mig på att det där jäkla skitsnacket i dressyren på något vis skulle vara välment kritik...
Det är alldeles för mycket skitsnack. Tycker jag!
Det är ju bra för dig att du ser den fördelen med dressyr, att man får kritik och får dela med sig av sin kritik...
Jag ser den inte.
 
Men om man vet med sig själv att man rider bra, mjukt och i harmoni med sin häst så finns det ju ingen anledning att ta åt sig av "skitsnacket" som du skriver om? :)
Nej visst, det är ju lite som att säga till någon som blir mobbad att låta bli att ta åt sig tyckerjag ;)
Tillspetsat, men det är faktiskt inte tillåtet med skitsnack bara för att den som delger det anser att andra inte ska ta åt sig så farligt.. Mottagarens reaktion avgör om det är skitsnack, övertramp eller helt okej.

Och JA!
Fortfarande är det himla skitsnacket min ABSOLUT största nackdel med dressyren!
Spelar ingen roll hur många inlägg ni skriver så frågan var vilka baksidor det finns, och detta är för mig den absolut största.

Jag gillar heller inte:
Att dressyrtävlingar tillåts ta sådan evinnerlig tid! Varför jobbar man inte på att snabba upp tävlingsmomentet?
Att det inte finns ännu fler dressyrprogram på varje nivå, rider man LA finns två program, MSvC två program.. I MsvB blir det lite bättre men för de flesta amatörer tar det ju 1-2 år på varje nivå så bog borde vi kunna ha lite fler program att tillgå?
Att det, fast det har blivit bättre, fortfarande är för stelt, tyst och försiktigt kring dressyrtävlingarna. Vi måste få sporten öppnare och med dagens hästar som om än de är känsliga ändå blivit betydligt mer lösgjorda borde vi klara av lite mer "hoppning"-stämning än vad det är idag.
 
Nu pysslar jag inte med dressyr, men känner en hel del som gör.

Min upplevelse som utomstående är att det är mycket fokus på fina hästar med vacker stam och steg (kanske från ryttarnas sida?) och lite mindre på den faktiska prestationen. Pratade med en dam som hävdar att man måste ha halvblod i dressyren. Hon säger att hennes häst är värd 200k (5 år, rids på L:B runt 60%, vilket inte säger mig någonting ska tilläggas), men hon blev brädad av en tjej på en morgan i samma klass och de hade inte tävlat dressyr förut!
Jag kan som sagt ingenting om dressyr, men på låg nivå (vilket jag antar att lätt B är) borde väl precis vilken häst som helst kunna tävla på lika villkor?

Det är ju så med bedömningssporter, oavsett om det är dressyr eller pleasure, att domaren bestämmer. Det domaren beslutat gäller, även om man givetvis ska ha möjlighet att överklaga (men då ska man ha någon form av bevis, inte bara "jag tycker", "jag såg att.."). Har träffat en tjej som bara åker på de tävlingar där domarna gillar hennes häst och ger höga poäng för fint steg. Hon har dessutom skällt ut domare flera gånger när de inte dömt som hon ville, så illa att hon blivit avvisad från tävlingsbanan. Vid minst ett tillfälle har detta hänt redan innan hon kom in på själva banan, alltså ute på framridningen.. Märklig brud.

Jag håller till i westernvärlden och står på den sidan som inte är så ytlig (för självklart finns det rötägg och dålig stämning inom alla discipliner!). Det finns allt från shettisar till ardennrar i samma klasser och de kan placera sig oavsett om de tävlar mot en quarter eller paint. Det har gått bra för mig med min fjord/island i både bedömningsgrenar och vanliga grenar (alltså där man får vissa poäng för vissa fel och rätt, som i hoppning).
 
Vet du att för mig är vägen roligast, jag älskar varenda ridpass jag gör!
Att min häst dessutom älskar tränandet minst lika mycket som mig är den största belöningen.

Men nej, du får aldrig med mig på att det där jäkla skitsnacket i dressyren på något vis skulle vara välment kritik...
Det är alldeles för mycket skitsnack. Tycker jag!
Det är ju bra för dig att du ser den fördelen med dressyr, att man får kritik och får dela med sig av sin kritik...
Jag ser den inte.

Nej du ser den inte för du vill inte se. Nu kan man ju inte sätta likhetstecken mellan kritik och skitsnack som du gör. Skitsnack är alltid skitsnack och kritik är något helt annat. Jag skrev som jag gjorde just för att du skulle förstå och iom att du i ditt första inlägg drog detta likhetstecken, kändes det enklast att förklara för dig på det sättet, i klarspråk, är dock skitsnack alltid skitsnack och kritik/hjälp något helt annat.

För mig är betydelsen av orden mer så här, varken SAOL eller SAOB hade vettiga förklaringar:

*Skitsnack = illvilligt förtal, ofta grundat i avundssjuka, ogillande och okunskap.
*Kritik = företrädelsevis objektiv bedömning av någons prestation och förmåga som kan, rätt framställd i kombination med beröm, föra denna någon närmare det önskvärda målet.

(SAOBs förklaring av kritik: bedömande av ngts värde l. ngts l. ngns egenskaper l. brister, noggrann granskning l. prövning för avvägande av förtjänster mot fel o. brister, kritiserande. En rättvis, orättvis, grun- dad, sund, förnuftig, lindrig, skarp, besk, mör- dande kritik. Besvara, vederlägga en l. ngns kritik. positiv, negativ, subjektiv, ten dentiös, objek- tiv, saklig kritik. kritik av).

Det jag skrev gäller inte bara i dressyren, det gäller i hela livet, för att utvecklas måste man lära sig vad som är bra (önskvärt, trevligt, rättvist) och vad som är mindre bra (felaktigt, skadligt, otrevligt). Detta görs genom att man får veta vad man gör fel (kritik) och vad man gör rätt (beröm eller ingen åtgärd).
Om nu inte rosetterna är belöningen för dig, varför skrev du då att de var det?

Helt ärligt skiter jag i vad du tycker och hur du väljer att rida. Det som är viktigt för mig (och är dressyrens/ridsportens grund) är att hästarna mår bra vilket långt ifrån alla gör inom dressyrsporten (det är denna biten de flesta verkar missa eftersom de, precis som du tar åt sig personligt av vad jag skriver, jag skiter i människan och rosetterna. Det är ju p.g.a. hästen man ska se till att bli bättre och ta åt sig av välmenande kritik, skitsnacket får man ignorera).
Men eftersom du väljer att vara ett offer och bete dig som ett barn och strunta i vad vi skriver här är det ändå lönlöst att förklara. (trots att jag aldrig pekat ut dig eller ens bedömt din ridförmåga, det var DU som tog åt dig av mitt oriktade inlägg.

Detta är min åsikt, din kan vara en helt annan (var och en blir salig på sin sak).
Nog med OT i tråden vill du något får du ta det via pm.
 
Fast nog är det många som gnäller på de som är bättre bara för att de är avundsjuka.

Det är MYCKET sådant snack. Och det är trist.

Varför inte plocka ut det som var bäst i varje ritt och sikta mot det istället? Både den egna och medtävlarnas?
 
Men det är ju inte det de flesta gör, se bara inlägg ovan om att hästarna inte är lite spända osv utan de är:
"flashiga hästar som inte står stilla i halterna, taktar i skritten och pajar en hel galopp för att de "bangar ur", med ryttare som krampaktigt sitter och sågar ned sin häst på tygeln men som får så mycket högre poäng för att hästen har ett "fint steg"."
"Jo dom som har dom flaschigaste hästarna! Att dom sen inte rids sådär jättebra och går ständigt bakom hand verkar inte va så viktigt..."
"På tävlingar premieras oftare felaktig ridning (hästen böjer på nacken) , än korrekt ridning (hästen bär sig korrekt men har kanske en något öppnare huvud-hals position än ekipagen som fuskböjer på halsen och går med bakbenen bakom sig), detta gäller ända upp på högsta nivå, fast i de allra högsta klasserna ska halsböjningen gärna ackompanjeras av ett fasligt bensprattel (Charlotte och Valegro är dock ett välkommet undantag)."

Det är så fruktansvärt trist med de där jäkla huggen i ryggen man får!
Jag försöker tänka att det är avundsjuka, och att de inte alls ser hur mycket tid, jobb och möda jag lägger på min ridning och hur länge jag grundutbildat min häst och att jag egentligen vet att hon är i en fin form, lösgjord och balanserad men ändå får vem som helst vräka ur sig sådana här saker om oss (förhoppningsvis bakom ryggen så jag slipper höra det).

Nu fattar inte jag.... Vet du med dig att du rider så och att din häst går på det viset???
 
Jag håller inte med, och har uttryck en av mina åsikter om dressyrens största baksidor för mig i mitt inlägg ovan.
Och jag tycker fortfarande att det är den absolut största nackdelen, att man klagar på domarna kan jag någonstans förstå för så är det i de flesta sporter men jag vet ingen sport som är så ful som dressyren med att man får slå ned så fruktansvärt hårt på de som faktiskt lyckats bra med sina prestationer på tävlingsbanan.
Domarjävel säger man oftast i både fotboll och hockey, men jag tror aldrig jag sett någon uttrycka att medaljörerna i mästerskapen inte borde ha fått medaljen för att de egentligen presterade sämst men fick domarna med sig?
Till och med i andra bedömningssporter, konståkning och simhopp som exempel, kan man ha åsikter om domarens bedömning och tycka att man själv borde bedömts högre men man läser aldrig om hur jävulskt dåliga och feltränade de som vann var...
Dressyren är grymt missunnsam, och jag tycker det är supertråkigt.

Då brukar nästa sak dyka upp, får man inte vara kritisk till de som är bättre än en själv?

Jo självklart, man ska granska kritiskt och analysera.
Men det är ju inte det de flesta gör, se bara inlägg ovan om att hästarna inte är lite spända osv utan de är:
"flashiga hästar som inte står stilla i halterna, taktar i skritten och pajar en hel galopp för att de "bangar ur", med ryttare som krampaktigt sitter och sågar ned sin häst på tygeln men som får så mycket högre poäng för att hästen har ett "fint steg"."
"Jo dom som har dom flaschigaste hästarna! Att dom sen inte rids sådär jättebra och går ständigt bakom hand verkar inte va så viktigt..."
"På tävlingar premieras oftare felaktig ridning (hästen böjer på nacken) , än korrekt ridning (hästen bär sig korrekt men har kanske en något öppnare huvud-hals position än ekipagen som fuskböjer på halsen och går med bakbenen bakom sig), detta gäller ända upp på högsta nivå, fast i de allra högsta klasserna ska halsböjningen gärna ackompanjeras av ett fasligt bensprattel (Charlotte och Valegro är dock ett välkommet undantag)."

Det är så fruktansvärt trist med de där jäkla huggen i ryggen man får!
Jag försöker tänka att det är avundsjuka, och att de inte alls ser hur mycket tid, jobb och möda jag lägger på min ridning och hur länge jag grundutbildat min häst och att jag egentligen vet att hon är i en fin form, lösgjord och balanserad men ändå får vem som helst vräka ur sig sådana här saker om oss (förhoppningsvis bakom ryggen så jag slipper höra det).
Sluta prata om hur dåliga alla andra är!
Börja prata om vad du själv är bra på!

Dressyren verkar ofta bestå av att vara så fruktansvärt negativ...
...och ja det är den stora grå baksidan med den här fantastiska sporten som ofta gör att jag har lust att lämna den helt :(

Som sagt nu har det blivit OT, men jag vill bara tillägga att jag såklart inte skrev om just dig och din häst när jag skrev om de flashiga hästarna som inte står stilla i halterna och ryttarna som sågar ned sin häst på tygeln? Jag har ingen aning om hur du rider eller hur det ser ut när du och din häst presterar, varför tar du åt dig? Jag pratade inte om alla som vinner eller placerar sig, jag pratade om att det är synd att de OFTA är dålig ridning men flashigt steg som vinner över god ridning och medelmåttigt steg. Men som jag tidigare skrev - om DU vet med dig att du rider bra så förstår jag verkligen inte varför du tar åt dig av det jag skriver? Då är det ju inte riktat till dig? Jag har själv vunnit och placerat mig på dressyrtävlingar, inte skulle jag ta åt mig av att någon skriver att felaktig ridning oftare premieras än korrekt ridning, för jag vet att jag rider "korrekt" och har blivit premierad tack vare det. Jag kan lova dig att jag också lägger enormt mycket tid, energi och pengar på ridningen och du skriver ju själv att du vet att din häst är i fin form, lösgjord och balanserad - hur i herrans namn kan du då vända det till att det vi skriver om "felaktig ridning" handlar om dig? Det låter ju som att du tillhör de som rider väl och med omtanke om din häst. Tro på dig själv nu, bara för att någon tycker att det ser illa ut och är tråkigt att en ryttare som sågar ned sin häst på tygeln får bra poäng så betyder ju inte det automatiskt att alla som får bra poäng sågar ned sin häst på tygeln och än en gång, vet du med dig att du inte gör det så finns det ingen anledning att ta åt sig, då handlar det inte om dig utan om någon annan.

Avundsjuka, nej. Jag kan lova att jag inte är avundsjuk på de ekipage jag verkligen pratar om - de som knappt har balans att sitta kvar på sin häst utan att hålla stenhårt i tyglarna och där hästarna går bakom hand med sänkt rygg, hur spända som helst. Jag tror att du uppfattar det hela som att jag är den som sitter på "den lydiga hästen utan steg" och som kommer sist på varje tävling och blir avundsjuk på "er" som vinner och placerar sig - men då har du missuppfattat, jag plockar också vinster och placeringar och är inte avundsjuk på någon ute på tävling utan blir istället imponerad av de som rider mjukt och fint och verkligen dansar med sin häst.
 
Den här tråden representerar dressyrens baksida för mig. Man får aldrig känna att det man gör är bra, för troligen står det ändå folk där bakom ryggen och berättar hur dåligt man rider, hästen går bakom lod, har bakbenen i Kazakstan och man som ryttare har brytt mig alldeles för mycket om sin styling. Att man dessutom älskar rosetter och har de synliga både i hemmet och i sadelkammaren och har plaketter på boxväggen är förstås dåligt för då har man missat hela poängen med sporten.

Dressyren är verkligen jantelagen in action.
 

Liknande trådar

Hundträning Tänkte skapa en ny tråd för dom som tränar bruks då den gamla inte var uppdaterad på så länge. Egentligen så tränar jag inte så mycket...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 666
Senast: Carolininen
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 301
Senast: Crossline
·
Dressyr Nyfiken fråga från en som inte tävlar dressyr själv, men uppskattar att titta på internationella tävlingar; Jag har observerat, vid mer...
2
Svar
21
· Visningar
3 953
Senast: mackan
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 139
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp