Dressyrens baksidor

@fio Alltså man skulle kunna tro att jag är full idag för jag skriver inte alls som jag tänker :p
Jag menar att det kanske blir lite självsanering i de klasserna. När de måste börja rida på träns igen så kanske de lär sig rida hästen mer korrekt och så går de antagligen ner i klasserna då det inte är så kul att rida runt på 60% år efter år.

Jag menade det som @Fiorano skrev.

Hahaha ok..

Men vad skrev Fiorano då? Jag kan inte se det någonstans? Eller jaha du menar det om träns?
 
@fio Äh jag rider inte för 3 domare ännu så har inte upplevt det där på 10 år typ :) Senast jag red för 3 domare så hade jag iofs 60 , 63 ,68 men den hästen var verkligen antingen gillade du den eller inte.

Jag ser inte många felbedömningar alls. Däremot ser jag många ryttare som överskattar sin egna prestation, vilket även jag gjort :p
Man tycker man är värd 65% men fick 61%. När man 1 år senare kollar på ritten så är den faktiskt 61%.

Däremot att få en 7a på en volt om hästen håller på att rycker med huvudet och går ur form är ju inte okej. Det skulle jag anmäla till distriktet. Speciellt om jag såg ofta att domaren dömde konstigt. Filma och anmäl.
 
@fio Äh jag rider inte för 3 domare ännu så har inte upplevt det där på 10 år typ :) Senast jag red för 3 domare så hade jag iofs 60 , 63 ,68 men den hästen var verkligen antingen gillade du den eller inte.

Jag ser inte många felbedömningar alls. Däremot ser jag många ryttare som överskattar sin egna prestation, vilket även jag gjort :p
Man tycker man är värd 65% men fick 61%. När man 1 år senare kollar på ritten så är den faktiskt 61%.

Däremot att få en 7a på en volt om hästen håller på att rycker med huvudet och går ur form är ju inte okej. Det skulle jag anmäla till distriktet. Speciellt om jag såg ofta att domaren dömde konstigt. Filma och anmäl.
 
@Jfrelin Ja men jag menar när man tittar på resultaten, då ser du ju hur jäkla ojämnt det är..

Jag har inte heller ridit för 3 domare på evigheter
 
@fio


Däremot att få en 7a på en volt om hästen håller på att rycker med huvudet och går ur form är ju inte okej. Det skulle jag anmäla till distriktet. Speciellt om jag såg ofta att domaren dömde konstigt. Filma och anmäl.

Jag har det på film haha, det roligaste var att det var en stenhård domare som aldrig gav bort ett poäng i onödan. Det var en serpentinbåge i förvänd galopp helt fördjävla kasst.
 
@fio Ja det är ju ojämnt ibland men tror att domarna måste ha möte om det skiljer för mycket efteråt iallafall. Det är ju ett steg framåt. Sen tycker jag ibland att det är svårare att se hur stor skillnaden verkligen är nu när man kör procent.

T.ex MSV C:1
I poäng 3 domare: 300 , 306 , 319 alltså 19 poäng skillnad mellan högst och lägst. 19 poäng på 27 bedömningspunkter, varav 9 är koeff 2, som det är i MSV C plus bedömningarna där nere som är koeff 2 & 3. Det känns ju inte så jättetokigt i bedömningen tycker jag. Det räcker med att en ger 7 på sits och en annan 8 så har du direkt 3 poäng t.ex.
Däremot skriver man det i procent 63,8 % 65,1 % 67,8% så ser det ju bisarrt ut.
 
@fio Domaren kanske gillade dig? :D Jag har faktiskt varit med om att fått lite mindre avdrag på missar om domaren gillar ekipaget. Inte en 7 dock men kanske 4-5 istället för 3.
 
@fio Ja det är ju ojämnt ibland men tror att domarna måste ha möte om det skiljer för mycket efteråt iallafall. Det är ju ett steg framåt. Sen tycker jag ibland att det är svårare att se hur stor skillnaden verkligen är nu när man kör procent.

T.ex MSV C:1
I poäng 3 domare: 300 , 306 , 319 alltså 19 poäng skillnad mellan högst och lägst. 19 poäng på 27 bedömningspunkter, varav 9 är koeff 2, som det är i MSV C plus bedömningarna där nere som är koeff 2 & 3. Det känns ju inte så jättetokigt i bedömningen tycker jag. Det räcker med att en ger 7 på sits och en annan 8 så har du direkt 3 poäng t.ex.
Däremot skriver man det i procent 63,8 % 65,1 % 67,8% så ser det ju bisarrt ut.

Fast jag menar inte i procent, domarna ligger ju på sin egen skala sas. Vissa ligger högre och vissa ligger lägre, det är ju helt naturligt. Jag menar när du tittar på placeringssiffrorna på ekipagen, det är ju där man får kolla och det är ju där dom förhoppningsvis ska vara någorlunda ense.
 
@fio Domaren kanske gillade dig? :D Jag har faktiskt varit med om att fått lite mindre avdrag på missar om domaren gillar ekipaget. Inte en 7 dock men kanske 4-5 istället för 3.

Dom gillar hästen, och så bortser dom från en massa felaktigheter pga det, det är ju det jag skriver om hela tiden:D
 
@fio Ja men placeringarna blir också svåra tycker jag när det är procent. 4,7 poäng är en hel procent i MSV C men på 27 bedömningspunkter.... inte direkt stor skillnad.
Jag tycker därför det skulle bli mer synligt om man visade poängen också. Det blir ju oftast tight mellan placeringar och en domare kan ha en ryttare som 2a och en annan som 7a men om man kollar på enskild domare så kanske domaren som hade en som 7a egentligen bara hade en 4 poäng från sin 2a.
Alltså är det någon som fattar hahaha?

Fast det är klart att det händer att någon har en på 70% och som etta och en annan 62% som 7a. Då har domaren varit 1. full 2. sett något de andra inte ser vilket är mycket möjligt eftersom domarna ibland måste blinka eller hosta eller tar en klunk vatten eller sitter så dåligt att de inte såg just den missen ena domaren såg. Det är ju extremt tydligt när fler domare ska döma skolor eller piruetter. Domaren längst bort tycker kanske den är förböjd 5a, domare C tycker den är ganska bra 7a och domaren som sitter så den ser den rakt framifrån ser att den är för tvär och för böjd 4a.
 
Jo men det jämnar ju ut sig för man gör ju oftast rörelserna åt båda hållen på vardera långsida ;)
 
@fio Ja det är ju ojämnt ibland men tror att domarna måste ha möte om det skiljer för mycket efteråt iallafall. Det är ju ett steg framåt. Sen tycker jag ibland att det är svårare att se hur stor skillnaden verkligen är nu när man kör procent.

Sist jag skrev när det var 3 domare så pratade de med varann om vad de satte för poäng direkt under programmet om det blev en stor miss (som var lite svårbedömd) för att alla skulle sätta lika. Samma om ryttaren "red fel" och försökte igen så att alla domarna skulle bedöma samma försök. Men C-domaren hade slutordet om det var någon tvist. Tycker iaf att detta var bra av dem för då blir det lika istället för att nån sätter 4 på en jättemiss och en annan 1 :up:
 
Jag tror att dressyren skiljer sig ngt från hoppningen och fälttävlan men nu var det på hedenhös tid jag var på en tävlingsplats sist. Hoppningen sett som tävlingsmoment är mer sportslig såtillvida att snabbast felfri vinner.. sen kan både du och häst vara fula som stryk.

Baksidan med dressyren generellt sett är den halvbittra inställningen.. Att man alltid plockar fram det som var dåligt, den 100% ritten är inte riden ännu så vitt jag vet så alla har alltid ngt att jobba på. Istället för att se till vad som faktiskt var bra. Fasen vilka fina slutor vi gjorde idag och sen veta med sig att försöka bevara känslan och tekniken från just då och fortsätta rida på minst den nivån där och sen jobba vidare med det andra.

Vet inte men jag tycker ingen tar på sig offerkoftan heller och vare sig JohannaB eller Fiorano har skrivit att man inte ska se till hästarnas bästa. Dessutom är det rätt trist att man inte kan diskutera utan att skriva att folk beter sig som barn.. Det kan tolkas som att man anser sig förmer än andra och just det är också något man stöter på titt som tätt bland dressyrfolk..

Sen kanske det inte är helt grundlöst att folk tar åt sig ex när du @SusieQ även skrev på ett sätt som iaf kan tolkas som negativt i en av trådarna som berörde det lilla extra sett till utrustning..

Det är väl trevligt att somliga har möjligheten att unna sig det där lilla extra om det gör dem lyckliga, även om jag själv hellre rider fler lektioner så har jag ingen som helst rätt att kritisera andra som kanske vill köpa sig ett par dyrare stövlar istället.

Så ännu en till nackdel med dressyrfolk är att de verkar bry sig något så ofantligt om vad andra gör.. De köper mycket saker, de köper flashiga hästar med fina stammar, de har en finare trailer, de får bra procent för de har tidigare nämnda saker.

Jag kan själv också fastna i bittermusanda men försöker jobba med mig själv att bli lite mer positiv och lyfta fram det bra i stället. Som mest avundsjuk kan jag bli när man ser de som har föräldrar som serverar allt. Fast avundsjuka är fult så då skäms jag och får jobba med mig själv..

En nackdel till är att hästen har blivit mer och mer av ett sportredskap och inte en partner med det genomsyrar nog alla grenar.
 
Jag tror att dressyren skiljer sig ngt från hoppningen och fälttävlan men nu var det på hedenhös tid jag var på en tävlingsplats sist. Hoppningen sett som tävlingsmoment är mer sportslig såtillvida att snabbast felfri vinner.. sen kan både du och häst vara fula som stryk.

Ja det är väl bara i dressyr man kan vinna utan att ens vara etta hos någon domare så hoppning är ju helt klart den mest sportsligaste.
 
Består inte dressyr av enbart baksidor? ;)

Nä men baksidan, som jag upplever det, är "snorkigheten". Inte hos alla, men det känns som det är en större del där än i hopp och fälttävlan. Man kan inte vara glad och säga grattis, det ska bara tisslas och tasslas. De mest osnorkiga inom dressyren är de pay and ride jag har varit på. Men där finns ju heller inget tävlingsmoment mot andra. I dressyren blottar man ju sina brister så mycket mer än i ex hoppning. Du kan rida som en skit och ändå komma felfritt runt, men du kan inte rida som en skit i dressyr och vinna. Du kan i hoppning sitta helt galet i andras ögon, men så länge hästen går felfritt så får du ingen skit.

Sen är det ju en bedömning och det går aldrig att vara totalt opartisk, för vi är ju människor. Och det vet man ju när man rider in. Jag har en vän som red på sin häst, en häst som domaren innan hade sett och inte riktigt gillade. Min vän red ett program, något LB, och hon hade en ärlig bjudning, hästen i bra form, gjorde allt exakt. Inget flashigt, inga riktiga gångarter men välridet program. Både tränaren och jag var glada, wow, så bra har det aldrig gått innan! Tills %en kom. Vilket skämt! Samtidigt hade det ridet en ryttare med en arab innan min vän, som inte en sekund gick i någon vettig form, som inte kunde fatta galopp förrän 2 bokstäver senare...och den fick bättre % O_o

Jag blev rädd för att rida för den domaren...fördelen är att man lätt kan känna igen henne....hon har röd hatt ;)
 

Liknande trådar

Hundträning Tänkte skapa en ny tråd för dom som tränar bruks då den gamla inte var uppdaterad på så länge. Egentligen så tränar jag inte så mycket...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 664
Senast: Carolininen
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 291
Senast: Crossline
·
Dressyr Nyfiken fråga från en som inte tävlar dressyr själv, men uppskattar att titta på internationella tävlingar; Jag har observerat, vid mer...
2
Svar
21
· Visningar
3 952
Senast: mackan
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 138
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp