Bukefalos 28 år!

Amma eller dö!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Amma eller dö!!!

chrysler skrev:
Vid ett snitt så har man ju inte ont just då å självklart gör det ont efteråt, det är ju ett sår man skapat, men det gör ont efter alla operationer å folk har överlevt det oxå.

Gissa hur många som överlevt vaginala förlossningar!? :)
 
Sv: Amma eller dö!!!

Precis, de jag vet som fått snitt har inte ens haft ngn skräck utan mest för att de inte ides typ.
Så då tycker jag man kan bevilja de med förlossnings skräck före man beviljar av bekvämlighets skäl även om jag tycker att alla kvinnor som vill ska få snittas.Men eftersom landstinget klagar på at de har så dålig ekonomi tex , å man får ju inte låta de med förlossnings skräck lida, många bestämmer sig för att inte skaffa barn överhuvudtaget för att de inte är säkra på at få snitt å jag såg på tv folk som var tvugna att göra abort då man inte kunde lova snitt till dem.Otroligt trist!
 
Sv: Amma eller dö!!!

Jo folk har överlevt vaginala förlossningar men många kvinnor å barn har oxå dött samt fått hjärnskador pga syrebrist.Det finns risker med allt.Snitt känns tryggast för mig då jag tycker man har mer kontroll över det.Men man kan dö bara man går över gatan så det beror på hur man ser det.
 
Sv: Amma eller dö!!!

Det kan oxå vara så i vissa fall att panikångest å depressioner "växer bort".Mina föräldrar lider ju inte av det mer utan det var förr när de var i 30 års åldern å yngre.
Sedan har ju de flesta depressioner från å till i tonåren, jag önskade att det skulle gå bort men det har det inte gjort än.
Läkarna säger oxå att det kan ge med sig men vissa får leva med det hela livet.Man kan få viss hjälp med tex medicin, lugnande.
 
Sv: Amma eller dö!!!

Hela tiden har åtminstone en av er försökt komma med fakta som är ren nonsens. Nämligen att snitt är säkrare. Någon källa finns inte, då är det väl klart att det är nonsensgrund att påstå att det är SÄKRARE och att det är färre komplikationer när det inte är så. Konsekvenserna av en vaginal förlossning är oftast mycket mindre än vid ett snitt. Men det är ju just sån fakta som snitt-ivrarna vägrar lyssna på.

Men jag menar att man FÅR göra snitt och att rädsla är ett skäl så gott som något, men det som skrämmer mig är att kunskapen är så otroligt dålig att det känns som om beslutet är lite oövertänkt.
 
Sv: Amma eller dö!!!

Jag tror säkert att folk tänker över alla risker.Innan man får snitt får man ju dessutom information om vad riskerna är mm, men däremot får ingen information om riskerna med vaginal förlossning, tex att man kan spricka så mkt att man tappar känseln å måste göra plastik där nere.Det finns folk som spräckt sin klitoris i 3 delar(å det utan bedövning).
Ringmuskeln i kan gå paj + annat som gör att man inte kan hålla sig från att bajsa på sig eller hålla inne gaser.
Inkontinens, framfall.
+ Själva upplevelsen av att spricka å klippas.
Allt går inte att avhjälpa med knipövningar å det vet läkarna oxå.
 
Sv: Amma eller dö!!!

Fast det är inte sant. Visst har man fått relevant information om problem som kan uppkomma vid en vaginal förlossning. Iallafall har jag fått det.

Men HUR ofta händer det att folk får dessa problem efteråt. Det är väldigt sällan. Lika många skräckgrejer som du har "hört" om vaginala förlossningar, lika många kan jag om snitt.

Flera av de saker du räknar upp kan ske även snitt.

Man måste nyansera bilden lite.
 
Sv: Amma eller dö!!!

Xeline skrev:
Hela tiden har åtminstone en av er försökt komma med fakta som är ren nonsens. Nämligen att snitt är säkrare.
Vem då? Inte jag.
 
Sv: Amma eller dö!!!

chrysler skrev:
Allt går inte att avhjälpa med knipövningar å det vet läkarna oxå.

Jag tycker det är en missvisande och kränkande bild du ger av min yrkeskår; att vi skulle sitta inne med en massa information som vi av någon slags illvilja inte delger våra patienter.
 
Sv: Amma eller dö!!!

chrysler skrev:
Men hittils så har jag kunnat ta mitt ansvar med mina hästar då de faktiskt inte bett om en ägare med panikångest ;)
Så jag hoppas inte det blir problem med ett ev barn.

En stor skillnad är att det räcker att ta hand om hästarna några timmar per dag. Krisar det kan nån annan ta dem utan alltför mycket besvär. Ett barn har man dygnet runt i minst 18 år...
 
Sv: Amma eller dö!!!

Håller med CillaW. Har ni tänkt på att det är ganska osannolikt att det är en stor medicinsk komplott/mörkläggning eftersom alla läkare vill föda vaginalt i möjligaste mån ?

De enstaka kolleger jag vet om som snittats har råkat ut för akutsituationer utan annan utväg.

Den enda anledning jag själv kan tänka mig är också just för att rädda BARNET. Då är det ju jättebra att möjligheten finns. För egen del ska till något livshotande innan någon får skära i buken på mig.

Jag ser dagligen på röntgen komplikationer till just bukoperationer där kejsarsnitt tyvärr är en av de vanligare orsakerna. Det kan komma lååångt efteråt, med sammanväxningar och plågsamma återkommande tarmvred. Det är i princip omöjligt att återställa utan att riskera ännu mer skador på sikt.

Självklart är man beredd att ta den risken om ens barns liv är hotat.
Men annars är det "enklare" komplikationer av vaginala födslar.

Vilket sammantaget med att det i normala fall är bäst för barnet gör att vi som jobbar i branschen faktiskt VILL föda vaginalt och tycker det är värt allt arbete att bearbeta ev rädsla för det.
 
Sv: Amma eller dö!!!

Jag försöker bara påvisa att det inte bara finns nackdelat med snitt å inte bara fördelar med vaginalt.
Om sjukhusen å läkarna inte skulle vara partiska å faktiskt sätta in snitt där det finns behov så hade mer barn levt eller sluppit bli hjärnskadade.

Ofta väntar man alldeles för länge med att sätta in snitt vid en långdragen förlossning.
Även om man får ut barnet till slut via sug klocka tex så måste man i vissa fall bryta av axeln på barnet.
Jag hade inte velat välkomna mitt barn till värden med en sån behandling.
 
Sv: Amma eller dö!!!

Det är väl klat att det inte bara finns för eller nackdelar med någonting. Så är det ju med allt här i världen. Men just när det handlar om snitt kontra vaginalt så finns det ju bevis för att vaginalt är att föredra både för barn och mamma.

Det finns ju även planerade snitt som går fel. Jag har hört talas om ett fall där de skar sönder barnet för att de var oförsiktiga med kniven, barnet fick gå direkt från förlossning till operation. Men bara för att det hänt en gång så betyder ju inte det att alla snitt är dåliga.

Jag har själv fått två barn. Första barnet föddes med planerat kejsarsnitt pga tvärläge på barnet. Själv tyckte jag då att det var skönt eftersom jag var livrädd för en förlossning. Andra barnet föddes vaginalt efter mycket bearbetning och trots att jag ändå fram till krystvärkarna trodde att det skulle bli snitt, för inte kunde väl jag föda barn?
Jag önskar att man kunde få en hint om vad de två olika sakerna innebär och medför, både för en själv och barnet. Nu funkar det inte så. Utan jag kan inse i efterhand att man visste ingenting.

Jag ångrar inte en dag att jag gav det en chans med vaginal förlossning, trots min rädsla, och ja jag är fortfarande rädd, och jag kommer vara rädd vid nästa förlossning också. Men jag kommer ge vaginal förlossning en ytterligare chans, för jag vet att det är värt det, för alla inblandade.
 
Sv: Amma eller dö!!!

Det finns ENSTAKA förlossningar som går fel, alldeles oavsett om man föder vaginalt eller gör snitt.

Det finns MER komplikationer till snitten.

Men du väljer att bara ta in just de fall som stöder DIN hypotes.

Det är inte så medicinsk forskning och erfarenhet byggs upp, där måste man räkna ALLA fall.

Och det är därför vi som har kunskap väljer att föda vaginalt - för att det är säkrare och bättre för både mamma och barn.
 
Sv: Amma eller dö!!!

Jag tycker det är jättebra att du känner att du är nöjd med dina förlossningar.
Vissa blir nöjda om de föder med snitt å vissa vaginalt.

Bara man inte blir tvingad göra ngt man är jätterädd för å inte känner att man vill eller kan gå igenom.
Alla är faktiskt inte nöjda efter att de fött vaginalt heller å väljer snitt nästa gång.

Som sagt, risker finns med allt, det fanns en gubbe en gång som vägrade gå utanför dörren för han inte ville ta risken att bli skadad eller dö.En natt föll en tavla ner i hans skalle å han dog iaf.

Jag har ju mina skäl till att jag vill ha snitt å det har nog de flesta andra oxå, annars skulle man ju inte ifrågasätta en vaginal förlossning eftersom man inte ens blir informerad om snitt när man besöker mödravården.Det får ma ta reda på själv.
 
Sv: Amma eller dö!!!

Hmmm jag är egentligen inte nöjd med någon av mina förlossningar. Ingen av dem har varit "standardnivå" utan vid båda tillfällena har det varit komplicerat av olika orsaker.

Jag var dock nöjd med faktumet snitt eftersom jag trodde att vaginal förlossning var värre men undrade dock hur värkar kändes, dessutom tillstötte komplikationer i samband med snittet som gjorde att jag inte ens visste att jag fått barn. Andra förlossningen skedde efter 5 dagars igångsättning, vilket är lite extremt och resulterade i konstanta värkar utan uppehåll i 6 timmar, dessutom fungerade inte epiduralen tillfredsställande på mig som det så fint stod i journalen.

Jag vill egentligen inte gå igenom något av scenariona igen men dock vill jag ha ett till barn som det känns just nu och då väljer jag mycket hellre vaginal förlossning än ett snitt till.
 
Sv: Amma eller dö!!!

Det är ju bra att du vet vad du vill göra till din förlossning.Tycker alla ska få välja det man själv tycker är bäst!
 
Sv: Amma eller dö!!!

chrysler skrev:
Det är ju bra att du vet vad du vill göra till din förlossning.Tycker alla ska få välja det man själv tycker är bäst!

Problemet är ju faktiskt att vad man "tycker är bäst" är baserat på så mycket ovetenskapligt, och i slutändan inte alls är bäst för personen ifråga. Jag tycker det SKA vara svårt att få snitt i icke-akuta lägen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år dottern är 5 dagar, amningen funkade inte alls på bb..Så fort hon blev lagd till bröstet så blev hon arg, fick inget tag om patten och...
2
Svar
20
· Visningar
2 407
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
4 884
Senast: sweet_extraa
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 185
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp