Bukefalos 28 år!

Amma eller dö!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Amma eller dö!!!

Jag har gjort båda. Första förlossningen gick inget bra, jag är för trång så han fastnade. Det blev sugklocka, plexus-skada på sonen och jag sprack år alla håll o kanter.
Sen kanske man akulle ha röntgat mig före förlossningen och inte efter före att kolla mitt bäcken och :angel:

Andra gången var det snitt och det var f-n så mycket smidigare. :D
Jag har dessutom ETT sår på magen än flera i underlivet.
 
Sv: Amma eller dö!!!

Jag vet inte om det är ett val som man ska ha rätt till bara så där egentligen?
Jag tycker absolut att det är suveränt att snitt finns, hade jag bott i fel världsdel hade både jag och min son varit döda nu eftersom jag inte hade kunnat föda fram honom naturlig väg då han låg i tvärläge.
Trenden som är nu där kändisar väljer snitt känns bisarr.
Snitt är bra då det absolut inte går på något annat sätt, av medicinska skäl eller av extrem rädsla. Det är mycket möjligt att snitt är det alternativ som finns för dig men jag tycker inte det ska vara något man bara kliver in och väljer. Däremot kan det mycket väl vara så att man får snitt efter att man försökt bearbeta "problemet" vad det än må vara. På mig var problemet ett tvärläge och det problemet försökte de lösa genom vändningsförsök. Då det inte gick blev det planerat snitt.
 
Sv: Amma eller dö!!!

Magdalena skrev:
Problemet är ju faktiskt att vad man "tycker är bäst" är baserat på så mycket ovetenskapligt
Åsikter och rädslor är sällan objektiva.

Magdalena skrev:
och i slutändan inte alls är bäst för personen ifråga.
Är det du som tycker det eller "personen i fråga"? :cool:
 
Sv: Amma eller dö!!!

Jamen eftervärkar har du ju även om du är snittad ! Det är livmodern som drar ihop sig och det måste den ju göra även efter ett snitt.
 
Sv: Amma eller dö!!!

Det har egentligen inte med själva förlossningen och amningen i sig att göra för min del. För mig hade diskussionen lika gärna kunnat hamna om vad som helst där folk uttrycker sig tvärsäkert och har bestämt sig för nånting som de inte har en enda aning om och all "fakta" de presenterar visar hur lite de egentligen vet.
 
Sv: Amma eller dö!!!

Jag är helt hundra procent tvärsäker på att det gör ont att landa i asfalten efter ett fall från Eiffeltornet.
 
Sv: Amma eller dö!!!

slice skrev:
Åsikter och rädslor är sällan objektiva.


Är det du som tycker det eller "personen i fråga"? :cool:

Åsikter och rädslor är ju verkligen orsaker till att TA REDA PÅ mer, inte något att ta beslut efter innan man ens försökt bearbeta sina rädslor om det nu är något man absolut ska göra (t.ex skaffa barn).

Vad som varit bäst för personen ifråga är det ju knappast JAG som kan ha tyckt något om, utan det är från dessa personer jag fått uppgifter. Såna som absolut tyckt en sak, fått göra en annan och insett att det var ett bättre val när det väl kom till kritan. Eller såna som gjort både och och i efterhand insett att det som rekommenderades från början också var det bättre beslutet.
 
Sv: Amma eller dö!!!

marieka skrev:
Jag har gjort båda. Första förlossningen gick inget bra, jag är för trång så han fastnade.
Men kollade de inte det innan?
Den plats som inte finns, den finns ju inte.

Så i ditt fall kan man ju inte påstå att där egentligen fanns något val.
Är bäckenet för trångt, så är ju snitt det som man skall välja.
Annat är fel.

Men med gott om plats, så kommer barn lättast ut den naturliga vägen.
Skador i underlivet går dessutom lätt att plastikoperera med utmärkt resultat.
Underlivsplastik läks dessutom fort och lätt.
Se gärna min tråd om det på Senior.

Man behöver inte vara rädd för att få underlivet förstört vid en förlossning, för det går att återställa efteråt.
 
Sv: Amma eller dö!!!

Nej, det var det dem inte gjorde utan jag fick röntgas efteråt. Det gjorde lite småont eftersom jag var rätt svullen och öm. Jag hade föredragit att göra det innan för de borde väl sett på ultraljuden att jag ev. kunde vara lite trång.
 
Sv: Amma eller dö!!!

Att välja kejsar snitt baseras inte alls på okunskap, är det ngt man får höra när man är förlossningsrädd är det väl hur fel det kan gå å hur farligt det är å att man minsann kan genomlida en vaginal förlossning för det har minsann kvinnor gjort i alla tider.
Men tyvärr finns det kvinnor som dött oxå.

I mitt fall har jag iaf tagit redan på jättemkt om snitt å självklart har jag läst på otroligt mkt om vaginal förlossning, det är därför jag inte vil vara med om en.
Kollat upp allt från när man kommer till bb å skaförberedas, vad som händer, vilka bedövningar, alla skeden, ja allt!
Försökt prata med folk som varit med om båda å jag måste säga att snitt människorna verkar haft det bättre.
De har ju inte känt ngt annat än att såret stramar å såklart känns det efter en operation.

Pratat med barnmorskor, försökt se filmer(men dom vet ni att jag inte klarar att se)
Kollat på snittbilder, ja jag vet hur ett ärr ser ut.
Som sagt så tror jag inte många väljer snitt utan att verkligen tänkt över det å vad det inebär.
Sedan möts de ju av nonchalans å mothugg på mödravården oxå så dessutom får de kämpa för det.
Jag vill mena att snitt just väljs beserat på kunskap om hur en forlossning går till.Många omföderskor väljer ju snitt å tycker det är bättre.

Mvh/En Chrysler som just hämtat en ny islandspojke igår å inte alls kan bli provocerad eller på dåligt humör just nu!! ;)
 
Sv: Amma eller dö!!!

Tänk att jag råkar veta att man får eftervärkar efter snitt oxå(även om dom jag känner inte har fått det).
Men det går att läsa i mina tidigare inlägg.
 
Sv: Amma eller dö!!!

De finns folk som väljer, antingen skaffa barn med snitt eller inga barn.
Får jag inte snitt kan jag inte skaffa barn men hoppas inte Gäran Persson blir såååå sur för att jag inte kan bidra till sveriges befolkningsökning. :smirk: (iofs vill jag hellre bo i finland, mkt bättre land fast svårt språk ;) )
 
Sv: Amma eller dö!!!

:bow: :bow: :bow:

Tack för att du inte tiger utan berättar hur det kan vara med vaginal förlossning å tyvärr är sånt inte så jätteovanligt heller :eek:
 
Sv: Amma eller dö!!!

Det går bra att amma ute i minus trettio grader. Man behöver inte hålla bröstet rätt ut i kylan o snålblåsten. Men du kanske bara tog i lite, för antagligen har du redan listat ut att det finns enkla lösningar? :smirk:
 
Sv: Amma eller dö!!!

Fast det kan finnas andra skäl till at inte amma än just kyla oxå.
Här brukar det bli kallare än 30-... :eek:
 
Sv: Amma eller dö!!!

Märkligt att det just i Norrbotten (främst Tornedalen) funnits (och finns) en religiös grupp som, om de vore spridda över hela landet, skulle dubblera det svenska medborgarantalet. De har alltså fått Många barn som de ammat.
Nu i modern tid är det väl inte så vanligt förekommande med jordbruk i Norrbotten, men fram till 60/70-talen iallafall och oftast var det kvinnans lott att sköta korna med allt vad det innebar. Ändå lyckades dessa kvinnor föda fram ett fotbollslag som de ammade. (Efter att ha studerat en hel del kyrkböcker så slås jag av hur många barn som uppnått vuxen ålder eftersom de var så många och då det antagligen var svåra livsförhållanden med tanke på kyla, föda etc.)

I detta Norrbotten är det mer vanligt förekommande med snitt (för ett par år sedan kommuner där 30% blev snittade) än i det övriga landet.

Mitt inlägg kanske inte har så mkt med detta att göra, men visst kan man förundras över hur olika det kan se ut när man gör jämförelser, inte bara mellan olika områden utan också över tid i ett geografiskt område. Tycker iallafall att det är rätt så intressant.
 
Sv: Amma eller dö!!!

Jag hoppas verkligen inte att du menar at vi skagå tillbaka till tiden då kvinnans roll var att föda så många barn som möjligt(i tornedalen tävlade man i många fall mellan familjerna om hur många barn man kunde få, min sambos mormor hade 17 syskon! å min mamma hade 12 syskon! :eek: )

Det var ju tiden då mannen försörjde familjen å kvinnan inte gjorde så mkt mer än skötte kor å födde barn.
Jag har planerat att åstadkomma mer än så i mitt liv nämligen...
 
Sv: Amma eller dö!!!

Linda Skugge krävde snitt, fick snitt och är glad och lycklig med det valet. Två barn har hon.

Läs "Det här är inte en bok". Underbar!
 
Sv: Amma eller dö!!!

Hopps; vet ej var mitt inlägg försvann...svarade nyss.

Alltså. Jag menade ingenting mer än att göra jämförelser.

Sedan kan man diskutera huruvida kvinnor sågs (ses) som barnfabriker och om det arbete de gjorde är "kattskit". Att du tycker det var/är så i de fall det förekommer verkar det som. "Tävling" i att föda barn...tja, så kanske man kan se det.

Mannen försörjde familjen skriver du. Jag antar att du då anser att det kvinnan gjorde inte räknas som bidragande till försörjningen?
 
Sv: Amma eller dö!!!

Undras vad de tjejer och killar som utbildar sig på våra lantbrukskolor tycker om din syn på arbetet med kor. Visserligen en parentes men det säger lite om din allmänna inställning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år dottern är 5 dagar, amningen funkade inte alls på bb..Så fort hon blev lagd till bröstet så blev hon arg, fick inget tag om patten och...
2
Svar
20
· Visningar
2 407
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
4 884
Senast: sweet_extraa
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 185
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp