Bukefalos 28 år!

amputera eller avliva

Sv: amputera eller avliva

hur blev din hund efter amputering?

Tyckte han var som vanligt..han var dock ingen unghund då han blev påhoppad av en hanhundsaggressiv hund och de slutade med akutamputering (första veterinären ville avliva hunden).
Han sprang fortfarande efter cyklister om han fick chansen :crazy: Han var snabb som en vessla trots 3ben... Det enda som han hade problemet var att koppa upp i tex soffan.
Det man ska ha i åtanke att ju lättare hund desto bättre, amputerar du håll hunden normalviktig annars påfresstas lederna mer.
 
Sv: amputera eller avliva

Utan att ha varit i den sitsen själv skulle jag, vad jag känner nu, valt avlivning. Men lätt att säga det nu, händer det lär man nog tänka både en och två gånger. Trots allt älskar man ju hunden och vill ha den kvar. Utan att ha belägg för det känns det som om en hund med alla ben får ett lättare/lyckligare liv.
 
Sv: amputera eller avliva

OM jag trodde att hunden kunde få ett bra liv även med 3 ben så hade jag absolut amputerat. Det kan bara du avgöra i detta fallet.

Jag vet en nakenhund som en vän träffade för många år sedan. Hon hade bara 3 ben (saknade ett fram) och det märktes inte på henne. Det syntes inte ens om man inte tittade noga. Hon sprang som vilken hund som helst, busade med bollar etc. Jag vet också en dobermann i trakten som saknar ett framben. Hon går långa promenader mm. Det är en del rehab i form av simning som måste utföras kontinuerligt eftersom hennes muskulatur blir ojämn annars. Förutom det har ägare och hund inga problem med situationen.
 
Sv: amputera eller avliva

*KL*

Avliva.

En hund ska ha fyra ben. Snart lär man väl se hundar med stomipåsar, katetrar och pacemaker.
 
Sv: amputera eller avliva

Jag hade definitivt amputerat. Valet att ta bort hunden finns ju ändå, om hunden inte klarar av att leva med tre ben kan du avliva då och så har hunden fått en chans.
 
Sv: amputera eller avliva

*kl*

Svårt val kanske men jag hade amputerat. Iofs sitter jag med stora brukshundar och har alltid gjort och för mig skulle inte amputation vara ett alternativ.
 
Sv: amputera eller avliva

*KL*

Finns det möjlighet för hunden att ändå få ett bra liv och att den inte kommer att lida tycker jag att man ska ge hunden en chans.

Ibland tycker jag att det råder brist på tolerans mot våra husdjur.
Även husdjur har väl rätt att bli gamla och lytta, och även husdjur har väl rätt till ett liv även om de i våra ögon har någon ”deffekt”, så länge de har gnistan och livslusten kvar.

Ser man efter ett tag att det inte funkar och att hunden inte alls gillar sitt nya liv är det väl en sak, men jag tycker ändå att hunden förtjänar en chans. Det är min åsikt.
 
Sv: amputera eller avliva

*KL*

Finns det möjlighet för hunden att ändå få ett bra liv och att den inte kommer att lida tycker jag att man ska ge hunden en chans.

Ibland tycker jag att det råder brist på tolerans mot våra husdjur.
Även husdjur har väl rätt att bli gamla och lytta, och även husdjur har väl rätt till ett liv även om de i våra ögon har någon ”deffekt”, så länge de har gnistan och livslusten kvar.

Ser man efter ett tag att det inte funkar och att hunden inte alls gillar sitt nya liv är det väl en sak, men jag tycker ändå att hunden förtjänar en chans. Det är min åsikt.



tänker lite i samma banor som du, i tex usa är det ju väldigt vanligt med amputerade ben och dom hundarna verkar ju klara sig fint.
 
Sv: amputera eller avliva

Jag hade avlivat!

Att vi skall göra allt vi kan bara för att vi kan anser jag är helt fel!

Sedan tycker jag det är STOR skillnad på att behålla en gammal hund med lite "ålderskrämpor" än att amputera och hoppas...

Att det sedan görs i Usa och verkar fungera känns som en märklig orsak till att även vi svenskar skall börja göra det!
I Usa plockas gatuhundar in och används som organdonatorer till rikemanshundar, förlamade hundar får gå med hjälp av "rullstolar" osv osv. Ska vi börja med det också? Eller strålningsbehandla hundar med cancer?

Det är djur vi pratar om!

/Swat
 
Sv: amputera eller avliva

Jag hade avlivat hunden om det var så illa.

Däremot är jag inte helt emot amputering. Mina fd svärföräldrar hade en korthårig border collie som skadade sig. Tonårsdottern i familjen skrek i högan sky över att hunden skulle avlivas, så de amputerade frambenet istället. Det gick hur bra som helst. Jag trodde inte att det skulle bli så bra som det blev faktiskt. Hunden var sig själv på ett par veckor. Den fortsatte även att valla utan att bli nämnvärt långsammare.

Men jag hade avlivat, alternativt lämnat tillbaka den till uppfödaren och bett om en ny.
 
Sv: amputera eller avliva

Jag hade avlivat!

Att vi skall göra allt vi kan bara för att vi kan anser jag är helt fel!

Sedan tycker jag det är STOR skillnad på att behålla en gammal hund med lite "ålderskrämpor" än att amputera och hoppas...

Att det sedan görs i Usa och verkar fungera känns som en märklig orsak till att även vi svenskar skall börja göra det!
I Usa plockas gatuhundar in och används som organdonatorer till rikemanshundar, förlamade hundar får gå med hjälp av "rullstolar" osv osv. Ska vi börja med det också? Eller strålningsbehandla hundar med cancer?

Det är djur vi pratar om!

/Swat[/QUOT


hade jag velat göra allt för henne bara för att jag kan hade jag ju låtit göra steloperationen. och hade det varit tal om att sätta hunden i rullstol eller något annat så hade jag ju avlivat hunden utan att ens tänka.
 
Sv: amputera eller avliva

i och med att det är en så liten hund, att den är så ung och inte förväntas bli någon superaktiv sak, så hade jag faktiskt övervägt att amputera benet. jag är generellt mot amputation, särskilt av framben, men på grund av ovanstående så tror jag att det hade kunnat fungera.
 
Sv: amputera eller avliva

"I Usa plockas gatuhundar in och används som organdonatorer till rikemanshundar,"

Stämmer detta? :eek: Min enda erfarenhet av amerikansk hundhållning är från en utvandrad släkting och Animal Planet...
 
Sv: amputera eller avliva

har en chihuahua tik som är 3 månader,vi har nu upptäckt att hon har en missbildinig i sitt ena framben, har varit hos vet ett antal gånger nu och det dom rekomenderar är att amputera benet eller avliva hunden. vad hade ni gjort?

Eftersom det är en liten och nätt ras skulle jag utan tvivel amputera om veterinären anser det vara ett alternativ.
 
Sv: amputera eller avliva

Jag hade förmodligen avlivat.
MEN jag har bekanta vars chihuahua bröt frambenet. Det läkte inte som det skulle utan hon hoppade resten av livet på tre ben med frambenet pekande rakt fram (typ "Sieg Heil";)). Hon klarade sig utmärkt på detta vis, de funderade först på att amputera men behövde inte.
Sen vet jag faktiskt inte hur vanligt det är med fantomsmärtor?
I många andra länder amputerar man ganska ofta så det är nog vi svenskar som är väldigt restriktiva med det.
 
Sv: amputera eller avliva

*KL*

Jag hade nog övervägt att amputera, har tillochmed träffat en fungerande amputerad jakthund. Han saknade iofs ett bakben, och det enda han inte riktigt klarade ut längre var apportering i vatten. Detta var en labbe, vad jag vet blev han gammal och var frisk ända in i det sista, orsaken till amputationen var någon slags felväxt i knäleden. Ägaren tyckte det var synd att ta bort en bra hund, ville testa om det funkade och det gjorde det. Nu är ju detta snart 15 år sen iofs, men den hunden funkade som vilken annan hund som helst.

Men först och främst hade jag reklamerat valpen om det går.
 
Sv: amputera eller avliva

Jag har också större hundar och skulle inte amputerat någon av mina - då får de somna in istället. Jag vet inte hur rörlig en liten hund blir på tre ben.

Veterinärer har ju sagt, i Animal cops, att en hund klarar sig lika bra på 3 som 4 ben.
 
Sv: amputera eller avliva

I USA opererar man också in Siliconbollar, för kastrerade hanar. Så mycket logik finns i det landet.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, ny här och skulle vilja höra lite hur olika löp kan vara, jag har en labrador tik som nu löper, inne på dygn 17 nu, tog...
Svar
8
· Visningar
568
Senast: Karolina90
·
Hundhälsa Är det någon som har erfarenhet av återkommande ögoninflammation på hund? Vad var felet? Min GR tik på 15 månader har nu fått...
Svar
13
· Visningar
603
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
662
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
761
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp