Bukefalos 28 år!

amputera eller avliva

Sv: amputera eller avliva

Jaa, men är det att värna om djuren när man tvingar vilda djur att genomlida en ibland ganska lång och smärtsam behandling och rehabilitering? Eller när man vill hålla sjuka/handikappade husdjur vid liv för att det vore hemskt om de fick gå vidare?

Det finns såklart en gråzon, jag skulle inte omedelbart låta avliva någon av vovvarna för att de blev skadade. Men jag skulle inte ha dem kvar om deras kommande liv skulle blir alltför inskränkt på grund av skadan. Notera det magiska ordet "alltför" som då blir ägarens ansvar att bedöma. När blir hundens liv "alltför inskränkt"?

Min gamla schäfer utvecklade epilepsi och fick fenemal i ungefär ett år, en medicin som han blev väldigt trött av. När han började få attacker även på medicinen, och vet rekommenderade antingen högre dos eller avlivning så valde jag sprutan. Jag ville inte ha honom liggande helt apatiskt i soffan, det kändes varken som ett hundvärdigt liv, eller respektfullt av mig att utsätta honom för det.

Sedan om denna lilla valp ska få somna in eller opereras borde ägarna bättre kunna bedöma än utomstående. Men jag förstår inte varför hundar ska hållas vid liv emot alla odds.



Fast jag skrev inte något om det här som du skriver. Har inte ens haft en åsikt om detta.
Jag skrev om donationer och inget annat.
 
Sv: amputera eller avliva

ja det är ju just det att det finns en gråzon. vad som är ett värdigt hundliv är inte någon direkt vetenskap, utan en åsikt som förändras med tiden och är olika beroende på bakgrund. det är väldigt lätt att säga "såhär är det", men det betyder ju inte att det är en absolut sanning, eller hur?

en del vilda djur går det tydligen ganska bra att sy ihop och sedan släppa ut igen, medan andra helt enkelt dör av stressen. men det tycker jag de visar ganska bra, åtminstone på de brittiska programmen. de har avlivat ganska många djur på plats, på grund av att de inte klarar ev behandling.

när det gäller tamdjur som kanske borde avlivas direkt när de hittas så tror jag det regleras av andra lagar, dvs äganderätten måste först ges räddningsorganisationen innan de får lov att ta bort djuret. i sverige fungerar väl det där en aning annorlunda, att distriktsvet kan besluta om avlivning utan ägarens tillåtelse?
 
Sv: amputera eller avliva

KNAPPLÅN!

Jag förvånas över hur lätt det tas på avlivning här. Min hund är min familjemedlem. Om han enligt veterinären skulle få ett bra liv utan ett ben (vilket jag sett många bevis på att dom faktiskt får) Så skulle jag självklart välja att amputera! Hundar är extremt anpassningsbara när det gäller att förlora lemmar. En chihuaua väger dessutom extremt lite och skulle klara detta bättre än större hundar. REKLAMERA??!! På fullt allvar? Lämna tillbaka sin lilla familjemedlem och bästis? Och inte veta vad som händer med denne? Det var f*aemej riktigt hjärtlöst! Att kräva pengar för en defekt och reklamera en familjemedlem är milsvida isär om ni frågar mig!
 
Sv: amputera eller avliva

"vad som är ett värdigt hundliv är inte någon direkt vetenskap, utan en åsikt som förändras med tiden och är olika beroende på bakgrund."

Jag håller med ditt inlägg - och kan bara utgå ifrån mig själv, jag som har lite tyngre brukshundar hade (sannolikt) aldrig amputerat. Att vilda djur behandlas och släpps ut är en fin tanke, men min uppfattning är fortfarande att en del av de val som görs inte är helt ok. Att transportera rådjur med brutna ben i baksätet på bilar, att behandla rävar med bruten käke... i många fall tror jag att det är bättre med ett snabbt skott eller en spruta. Hur lagstiftningen ser ut exakt i de olika länderna känner jag dock inte till och vågar inte uttala mig om.

Skogstroll - nej, jag hade inte reklamerat valpen. Men jag har aldrig sett en amputerad hund som rör sig lika fritt som en med fyra ben. Då räknar jag inte små snuttar på AnimalPlanet med amerikanska amputerade hundar som hoppar fram över en gräsmatta. Jag ser det inte som att man tar lätt på avlivning utan som att man är rädd om hunden och överväger alternativen. Det är hemskt att ta beslut om avlivning - alltid.
 
Sv: amputera eller avliva

KNAPPLÅN!

Jag förvånas över hur lätt det tas på avlivning här. Min hund är min familjemedlem. Om han enligt veterinären skulle få ett bra liv utan ett ben (vilket jag sett många bevis på att dom faktiskt får) Så skulle jag självklart välja att amputera! Hundar är extremt anpassningsbara när det gäller att förlora lemmar. En chihuaua väger dessutom extremt lite och skulle klara detta bättre än större hundar. REKLAMERA??!! På fullt allvar? Lämna tillbaka sin lilla familjemedlem och bästis? Och inte veta vad som händer med denne? Det var f*aemej riktigt hjärtlöst! Att kräva pengar för en defekt och reklamera en familjemedlem är milsvida isär om ni frågar mig!

Enligt mänskliga mått ett bra liv. Men fortfarande så handlar det om ett djur, vi måste ta vårt ansvar. Och jag anser inte att det är att kapa av ett ben, lång rehabilitering för att sedan få pålagringar, snebelastningar osv.

Hundar är alltid anpassningsbara. Dom finns sig tyvärr i det mesta och rättar sig därefter. Jag vet hundar som haft diskbråck som ändå sett relativt glada ut. Men fortfarande har dom en konstant smärta, som dom lärt sig att leva med. Fruktansvärt är vad det är.
 
Sv: amputera eller avliva

KNAPPLÅN!

Jag förvånas över hur lätt det tas på avlivning här. Min hund är min familjemedlem. Om han enligt veterinären skulle få ett bra liv utan ett ben (vilket jag sett många bevis på att dom faktiskt får) Så skulle jag självklart välja att amputera! Hundar är extremt anpassningsbara när det gäller att förlora lemmar. En chihuaua väger dessutom extremt lite och skulle klara detta bättre än större hundar. REKLAMERA??!! På fullt allvar? Lämna tillbaka sin lilla familjemedlem och bästis? Och inte veta vad som händer med denne? Det var f*aemej riktigt hjärtlöst! Att kräva pengar för en defekt och reklamera en familjemedlem är milsvida isär om ni frågar mig!
Fast det är faktiskt så att för att vara en sann djurvän och en bra ägare till ett djur, så måste man ibland ta beslutet att inte låta djuret lida mer.

En sann djurägare avlivar sina djur innan det gått så långt att djuret lider ordentligt. De själviska djurägarna försöker rehabilitera, dra ut på beslutet och "rädda livet" till varje pris. Ett djur ska inte behöva lida!
 
Sv: amputera eller avliva

fast jag tror inte att livskvaliteten efter en amputation är tillräckligt god för alla hundar. t ex mycket aktiva hundar, vars största lycka är att få springa fort fort fort i skogen. eller tunga hundar, som kommer lägga en stor belastning på det kvarvarande benet. du har måste alltså ta hänsyn både till mentala och kroppsliga effekter av att kapa av ett ben, inte bara om den ö h t kan ta sig fram efteråt.

mina hundar är ganska stora, tunga och aktiva. i deras fall hade en amputation aldrig varit aktuellt. jag hade aldrig haft hjärta att låta dem leva resten av sitt liv med så pass försämrad livskvalitet. det betyder inte att jag tar särskilt lätt på avlivning. min gamla hund har kanske bara månader kvar att leva, och det känns riktigt förjävligt. jag kan inte ens tänka på det utan att få tårar i ögonen. men när det är dags, då är det dags. hon ska slippa allt vad lidande heter, det är jag skyldig henne.
 
Sv: amputera eller avliva

Knapplån.

För det första tycker jag att bland annat Aliide och Lager är kloka.

Skogstroll; Hunden är en familjemedlem. En älskad sådan och just DÄRFÖR tvingas man ibland att ta tuffa beslut om t ex avlivning. Man måste ibland sätta sig själv åt sidan och helt krasst tänka "vad är värdigast för min hund". Jag tror att det är vanligare att folk håller sina djur vid liv för sin egna skull, för att man inte orkar ta bort sin familjemedlem.

Jag kan nog garantera att ingen här som hade avlivat gör det för att det är tristare eller jobbigare med en amputerad hund, utan enbart för att man kopplar bort sig själv och inte anser att det är ett fullgott hundliv med tre ben.

Övrigt; Själv har jag valt mellan amputering och avlivning, på min första border collie. Inte så tung men med ett enormt aktiveringsbehov. Jag valde avlivning och ångrar det inte en sekund, även om jag saknar den där pojken som satan. Jag anser att han inte hade kunnat få ett så bra liv som han förtjänar med bara tre ben. Nu är en Chi ännu mindre, och kanske inte är tänkt att jobba så mycket, men jag vet inte. Jag hade nog ändå valt avlivning. Uttrycket "en häst utan ben är ingen häst" kan nog användas här med.
 
Sv: amputera eller avliva

Jag har aldrig påstått att man ska låta ett djur lida hellre än att avliva, min starka reaktion var emot att man skulle rakt av reklamera en hund man haft i flera månader och börjat älska som en del av familjen. Jag hade naturligtvis försökt få någon form av ersättning, men jag hade aldrig reklamerat. Jag hade tagit beslutet själv, amputera eller avliva. Och jag står fast vid att en chihuahua kan leva ett alddeles utmärkt liv med tre ben. Skulle det se ut som att den inte gjorde det, ja då hade man naturligtvis tagit bort hunden.
 
Sv: amputera eller avliva

Hunden är en familjemedlem. En älskad sådan och just DÄRFÖR tvingas man ibland att ta tuffa beslut om t ex avlivning. Man måste ibland sätta sig själv åt sidan och helt krasst tänka "vad är värdigast för min hund". Jag tror att det är vanligare att folk håller sina djur vid liv för sin egna skull, för att man inte orkar ta bort sin familjemedlem.

Jag kan nog garantera att ingen här som hade avlivat gör det för att det är tristare eller jobbigare med en amputerad hund, utan enbart för att man kopplar bort sig själv och inte anser att det är ett fullgott hundliv med tre ben.

Precis!

Bara för att det går att hålla ett djur vid liv innebär det ju inte att det är vad som är bäst för djuret och vi ser ju exempel på det även här inne emellanåt hur ägare gör "allt" för att hitta vad som är felet under tiden som djuret lider och mår dåligt för att i slutändan ändå behöva avliva x antal månader "för sent".

Tragiskt är vad det är när egot ställer sig i vägen för djurens välbefinnande.
 
Sv: amputera eller avliva

*KL*

Tror inte att någon här som förespråkar amputering är för att djur ska lida…
Och enligt veterinären kan man tydligen i detta specifika fall vänta sig att chihuahuan ändå kommer att få en hög livskvalitet. Chihuahuan är som många tidigare skrivit en lätt ras. Den är dessutom avsedd till att vara sällskapshund, och att den är så pass ung talar ju också till hundens fördel.

Kan förstå dem som har brukshundar som är vana att arbeta och inte längre skulle kunna leva som förut och som inte längre skulle kunna göra det de älskar. Då hade jag nog också övervägt avlivning, men INTE i detta fallet.
 
Sv: amputera eller avliva

Fast är det någon här som faktiskt vetn att en chihuahua faktiskt skulle lida av att bara ha tre ben? Jag skulle aldrig överdriva i all evighet för att rädda liv som du beskriver. Jag vet att vi har ett ansvar att avliva när det är dags. Jag skulle inte välja att amputera på min rottweiler då jag tror att så stora hundar inte skulle klara den tyngden (möjligtvis på ett bakben i såna fall,men fortfarande tveksam) Men en chihuahua tror jag faktiskt klara det!
 
Sv: amputera eller avliva

Nu är ju hunden inte färdigväxt o då vet man inte vilka snedbelastningar som muskulaturen kommer att utsättas för.
 
Sv: amputera eller avliva

Nu är ju hunden inte färdigväxt o då vet man inte vilka snedbelastningar som muskulaturen kommer att utsättas för.

Visst är det så, men man behöver inte måla fan på väggen och förhoppningsvis har den ansvariga veterinären tillräckligt med kunskap och erfarenhet för att kunna ge bra vägledning.
 
Sv: amputera eller avliva

Precis. Om veterinären säger att amputering är ett alternativ så får man ju anta att det faktsikt är ett alternativ som skulle fungera. Men hund buke maffian vet ju bättre än veterinärerna såklart!
 
Sv: amputera eller avliva

Men om vi väner på tankebanorna och säger så här:

Hur många av oss är beredda att acceptera att våra hundar skall lida - rent konkret, fysiskt - i minst 5 % av sin livstid??

För om vi räknar lite så är det det vi pratar om här!

En amputation innebär minst 6 månaders smärta/obehag/"lidande" innan hundens fysik anpassat sej till den nya "utformningen". (Och för enkelhetens skull så räknar vi på att en hund blir 10 år gammal.)

Utöver det akuta lidandet som kopplas till själva operationen och rehabtiden kommer även sådant som vi inte kan känna till i förväg som snedbelastningar, förslitningar osv.

Alla som känner någon som amputerat en kroppsdel vet även att de ofta i ÅR har obehagskänslor/smärtor/stickningar/krypningar osv där den saknade kroppsdelen suttit... Något som det aldrig sällan pratas om när vi diskuterar djur! Just för att det är så svårt att bedömma...

/Swat
 
Sv: amputera eller avliva

Fast är det någon här som faktiskt vetn att en chihuahua faktiskt skulle lida av att bara ha tre ben? Jag skulle aldrig överdriva i all evighet för att rädda liv som du beskriver. Jag vet att vi har ett ansvar att avliva när det är dags. Jag skulle inte välja att amputera på min rottweiler då jag tror att så stora hundar inte skulle klara den tyngden (möjligtvis på ett bakben i såna fall,men fortfarande tveksam) Men en chihuahua tror jag faktiskt klara det!

Det man måste tänka på, oavsett hur lätt hunden är, är att det är milsvidd skillnad på att kapa ett framben och ett bakben. Hundar fördelar redan större delen av sin kroppsvikt på frambenen och förslitningen skulle vara märkbart större om hunden tvingades skutta på ett framben. Vad man även måste tänka på är att frambenen är konstruerade helt utan "fjädring", de är ganska stumma. Bakbenen däremot är konstruerade lite som dragspel med desto mer fjädring vilket i sin tur ger en minskad förslitning även om den måste parera.

En hund med två framben och ett bakben kan fortfarande röra sig ganska naturligt, medan en hund utan ett framben blir desto mer förhindrad i sina rörelser.

Jag hade inte låtit denna hunden leva vidare...
 
Sv: amputera eller avliva

Som sagt, på en större hund hade jag inte låtit amputera ett framben, men i detta fallet, på veterinärens inrådan hade jag kunnat överväga det. Absolut. Och jag hade då f*n inte låtit reklamera den.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, ny här och skulle vilja höra lite hur olika löp kan vara, jag har en labrador tik som nu löper, inne på dygn 17 nu, tog...
Svar
8
· Visningar
604
Senast: Karolina90
·
Hundhälsa Är det någon som har erfarenhet av återkommande ögoninflammation på hund? Vad var felet? Min GR tik på 15 månader har nu fått...
Svar
13
· Visningar
612
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
666
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
781
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp