Bukefalos 28 år!

amputera eller avliva

Sv: amputera eller avliva

Satt också och funderade på det här med fantomsmärtor? Känner en benamputerad man och han säger de är djävulska. Är det samma med djur tro? Kan ju vara avgörande. Att de kan ta sig fram lika bra är ju en sak men om de får fantomsmärtor, är det då värt det?
 
Sv: amputera eller avliva

KL Jag må vara gammeldags men skulle aldrig komma på tanken att amputera en valp med ett defekt ben. När det gäller en vuxen "inkörd" hund kanske jag skulle överväga.
PL
 
Sv: amputera eller avliva

I Sverige har vi ju en ganska "lätt" syn på avlivning eller vad man ska kalla det till skillnad mot många andra länder. Visst kan det tyckas vara väldigt onödigt i många fall men jag skulle nog ändå vilja påstå att vi på det sättet lyckats förhindra mycket onödigt lidande.

I just det här fallet så hade jag nog valt avliva. Chihuahua är ju visserligen en ganska lätt ras men dels så rör det sig om ett framben (som bär mer tyngd) och dels så är det en valp med en defekt, är hon fullt utvecklad för övrigt?

Hoppas du kan göra ett val som känns rätt för er!
 
Sv: amputera eller avliva

Håller nog med här. Varför börja en vovves liv med massa krångel. Det finns ju helt friska valpar som inte har hem och avlivas av den anledningen. Känns som man hjälper till i fel ände på något vis.

Men jag har full förståelse för att man vill överväga beslutet eftersom man älskar sin valp. Nu är det inte mitt beslut tack och lov utan TS.

Kan inte låta bli och undra också eftersom hunden ska leva väldigt många år så här om inte andra delar på kroppen kommer att ta stryk tillslut?
 
Sv: amputera eller avliva

Rimligtvis borde de väl göra det men med träning och dyl kanske man kan förhindra det eller i varje fall skjuta på det?
Jag funderar också på hur resten av kroppen växer och utvecklas om man amputerar ett ben jämfört med en fullvuxen hund som amputeras? (Alltså om det blir för stora påfrestningar på kvarvarande ben, snedheter osv.)
 
Sv: amputera eller avliva

har en chihuahua tik som är 3 månader,vi har nu upptäckt att hon har en missbildinig i sitt ena framben, har varit hos vet ett antal gånger nu och det dom rekomenderar är att amputera benet eller avliva hunden. vad hade ni gjort?

Svaret är rakt riktat till dig och jag är inte intresserad av svar från andra.
Jag tycker inte amputering är humant och låter hellre hunden somna in i ett sådant läge. Det är min personliga åsikt, men det är inte alls ovanligt att folk väljer amputering framför avlivning.
 
Sv: amputera eller avliva

Håller nog med här. Varför börja en vovves liv med massa krångel. Det finns ju helt friska valpar som inte har hem och avlivas av den anledningen. Känns som man hjälper till i fel ände på något vis.

Men jag har full förståelse för att man vill överväga beslutet eftersom man älskar sin valp. Nu är det inte mitt beslut tack och lov utan TS.

Kan inte låta bli och undra också eftersom hunden ska leva väldigt många år så här om inte andra delar på kroppen kommer att ta stryk tillslut?

Antagligen, men det kan ta många år innan hunden får besvär av det. Massor med hundar med HD lever problemfritt många år men får senare i livet problem, ska de avlivas preventivt dvs. innan HDn orsakar problem?

Säg att amputationen förkortar hundens liv med 4 år... 7 år istället för 11 år, det kanske är värt det (förutsatt att hunden mår bra under de 7 åren)?
 
Sv: amputera eller avliva

*Kl*

Jag hade amputerat benet. Som många tidigare sagt, en så pass lätt och liten ras, hon kommer allra troligast inte ha ett dugg annorlunda liv.

Jag ser det som en fördel att hunden är ung, bättre läkförmåga och troligen kommer den lättare anpassa sig till ett trebent liv.
 
Sv: amputera eller avliva

Det gör man i Sverige också. Om jag har förstått saken rätt så ska det tydligen t o m finnas olika storlekar.
 
Sv: amputera eller avliva

Jag hade amputerat.

Jag vet en liten hund som skadade ena benet som valp. Man opererade och gipsade, men det misslyckades. Benet satt kvar, men han gick aldrig med det. Musklerna tillbakabildades helt, men han hade inte ont. Och jag tycker det är så man måste tänka. Hunden ska inte ha ont hela livet. Så om hunden har ont när benet är kvar så hade jag amputerat. Hunden kommer troligtvis inte påverkas av det. Men om det varit möjligt att vänta tills hundens muskler är färdigutvecklade hade jag gjort det för att undvika felbelastningar.
 
Sv: amputera eller avliva

Men varför, varför VARFÖR opererar man in silikonbollar efter kastrering? :eek:
Manliga hundägare kanske?
:angel:
Veterinären som uppfann o patenterade Neuticles som det heter är nog miljardär vid det här laget.
Tror de salufördes med motivationen att hanhundarna inte skulle behöva känna sig stympade.
:rofl: :rofl:
 
Sv: amputera eller avliva

Det gör man i Sverige också. Om jag har förstått saken rätt så ska det tydligen t o m finnas olika storlekar.

Dåså, då är vi tydligen av samma skrot och korn här med. Så snart kan vi se hundar i rullstol, andningsmaskiner och annat löjligt även här.

Sedan kan man också kolla på deras töntiga djurprogram. Där man söver ner ekorrorar, råttor, ormar, fåglar och försöker till varje pris rädda dess liv. Tänk om man kunde lägga alla de pengarna på kanske.. tja.. vad vet jag. Hemlösa?
 
Sv: amputera eller avliva

fast de pengarna tas nog ändå inte ur samma kassa. folk får väl använda sina pengar hur de vill? innan du hånar sådana människor mer kan du ju fundera på hur många barn i afrika som hade kunnat försörjas på de pengarna du lägger på dina hundar varje månad...
 
Sv: amputera eller avliva

fast de pengarna tas nog ändå inte ur samma kassa. folk får väl använda sina pengar hur de vill? innan du hånar sådana människor mer kan du ju fundera på hur många barn i afrika som hade kunnat försörjas på de pengarna du lägger på dina hundar varje månad...

Vilken tur att jag skickar pengar till "Läkare utan gränser" då, så mitt samvete är rent och fint ;)
 
Sv: amputera eller avliva

Vilken tur att jag skickar pengar till "Läkare utan gränser" då, så mitt samvete är rent och fint ;)

Hade du inte haft hundarna kunde du lagt mer ;)

Nä, men det är ju så att det du pratar om, där är det ju privatpersoner som donerar pengar osv. Är ju inget som tex staten betalar.
Folk vill helt enkelt lägga på olika saker. En del värnar om djur och vill ge pengar till detta.
 
Sv: amputera eller avliva

Jaa, men är det att värna om djuren när man tvingar vilda djur att genomlida en ibland ganska lång och smärtsam behandling och rehabilitering? Eller när man vill hålla sjuka/handikappade husdjur vid liv för att det vore hemskt om de fick gå vidare?

Det finns såklart en gråzon, jag skulle inte omedelbart låta avliva någon av vovvarna för att de blev skadade. Men jag skulle inte ha dem kvar om deras kommande liv skulle blir alltför inskränkt på grund av skadan. Notera det magiska ordet "alltför" som då blir ägarens ansvar att bedöma. När blir hundens liv "alltför inskränkt"?

Min gamla schäfer utvecklade epilepsi och fick fenemal i ungefär ett år, en medicin som han blev väldigt trött av. När han började få attacker även på medicinen, och vet rekommenderade antingen högre dos eller avlivning så valde jag sprutan. Jag ville inte ha honom liggande helt apatiskt i soffan, det kändes varken som ett hundvärdigt liv, eller respektfullt av mig att utsätta honom för det.

Sedan om denna lilla valp ska få somna in eller opereras borde ägarna bättre kunna bedöma än utomstående. Men jag förstår inte varför hundar ska hållas vid liv emot alla odds.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, ny här och skulle vilja höra lite hur olika löp kan vara, jag har en labrador tik som nu löper, inne på dygn 17 nu, tog...
Svar
8
· Visningar
568
Senast: Karolina90
·
Hundhälsa Är det någon som har erfarenhet av återkommande ögoninflammation på hund? Vad var felet? Min GR tik på 15 månader har nu fått...
Svar
13
· Visningar
603
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
662
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
761
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp