Bukefalos 28 år!

Anatomisk sadelgjord

En av våra islandshästar skulle behöva ha stropparna framför knävulstren i så fall ;)
 
Man ska ju uttrycka sej så att det blir begripligt utan utrymme för missförstånd så jag ändrar mitt inlägg enligt följande: Mittdelens böj skall peka framåt, ändarna skall vara bakåt. Syftet med en sån här gjord är att få sadeln att stanna på sin plats på en häst där sadelläget och sadelgjordsläget "inte stämmer" i vertikalplanet. Denna typ av gjord hamnar mitt under sadelns stroppar (förhoppningsvis)!
 
Det här är en sk bakåtskuren sadelgjord. Gjorden är designad för att inte dra fram sadeln an mot bogen. För de hästar som har en sådan form att en vanlig "rak" sadelgjord drar fram an sadeln mot bogen och hämmar hästens aktion, kan dessa sk bakåtskurna gjordar klart vara värda att pröva. Draget på en sadelgjord blir alltid rakt neråt. För att de korta bakåtskurna dressyrgjordarna ska fördela trycket rätt så bör sadelgjordsstropparna och hästens buks underlinje "markerade bröstbenskurvan" inte bilda en vinkel mindre än 80 grader. Det kan annars finnas en liten risk att trycket blir större i bakkaten av sadelgjorden. De här sadelgjordarna designades främst för de hästar som har "lite" mage, vilken skjuter fram gjorden ner mot armbågen. De långa bakåtskurna sadelgjordarna klarar enligt min mening något rakare "bröstbenskurvor". Dessa bakåtskurna sadelgjordar ska med andra ord passas in som vilken annan utrustning som helst.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ute efter en sadelgjord med platta som har fast resår. Den får dessutom inte vara för bred, utan måste vara väl utskuren för...
Svar
0
· Visningar
316
Senast: Jeps
·
Utrustning Försöker hitta rätt sadelgjord till min lite känsliga ardenner, hade en ELT som satt bra, men tyvärr tyckte han att det rörde sig för...
2
Svar
20
· Visningar
1 187
Senast: kem
·
Utrustning Jag skulle behöva köpa en ny sadelgjord men det tar emot, fasiken vad dyra de är 😝 Vi har just nu en Eric le Tixerant (dressyr) gjord...
Svar
4
· Visningar
687
Senast: Oknytt
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
736
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp