Bukefalos 28 år!

"andas" funktion på täcke

J

jojjo_blondin

\"andas\" funktion på täcke

där min toto står just nu så byter dom inte täcke på hästarna och ja har inte möjlighet att göra detta själv, så ja måste ha ett dygnet runt täcke.

hade självklart tänkt köpa ett täcke med "andas" funktion, men funderar lite över hur viktig denna funktion är...
va tycker ni?
 
Re: \"andas\" funktion på täcke

Jag tycker det är extremt viktigt. Precis som hos en människa avger hästkroppen värme och fukt och om inte det kan transporteras ut blir det en ganska otrevlig miljö för individen. Jämför själv träningskläder/ jackor i goretex etc med en i galon om du är ute och springer t ex...

Det finns täcken med god andasfunktion till hyfsade priser, t ex Källqvists Olympic Protector Light regntäcke som du ser hos bland annat www.lillhastenistav.se - håller för t ex en hel dag med regn och snöblask utan att hästen är blöt igenom täcket.

Tänk på att vara försiktig med tvätt och impregnering som annars mycket snabbt försämrar andasfunktionen. Tvätta inte för ofta, och använd gärna ett tvättmedel avpassat för det. Bucas garanti gäller t ex inte om du inte använder deras "blanketwash" har jag för mig.

Men, det är också bra att "vädra" pälsen hos hästen, så finns inga möjligheter till täckesbyten eller att ni som hyr in hästarna hjälper varandra?
 
Re: \"andas\" funktion på täcke

Jag tycker att det är viktigt! Då slipper hästen bli blöt vid dåligt väder. Om du inte har täckesbyten i stallet kanske du måste ha ett par täcken att byta med. Är täcket genomsurt när hästen tas in, vill i alla fall jag kunna lägga på ett annat till natten...
 
Re: \"andas\" funktion på täcke

har ett sådant, men behöver ett riktigt varmfodrat.

alla jobbar och går i skolan. hon som släpper ut dom jobbar också, så hon har bara tid att släppa ut dom, han som bor där fodrar.
 
Re: \"andas\" funktion på täcke

han som bor där kan inte släppa ut hästarna.
 
Sv: "andas" funktion på täcke

Jag har nästan precis köpt ett vintertäcke med goretex i, (jag trodde inte att det fanns). Jag är super nöjd med det!
 
Sv: "andas" funktion på täcke

Ska hästen ha täcket jämt så skulle jag absolut köpa ett som andas. I min systers stall var det samma regim som gällde: hästarna hade samma täcke inne och ute. Hon hade Bucas på sin och det fungerade fint. Hästen var alltid torr under täcket, även efter skyfall och det torkade fort när hästen stod med det i boxen.
Bra andastäcken fungerar att låta hästen ha kvar på även när de (eller hästen) är blöta.
 
Sv: "andas" funktion på täcke

I mitt förra stall hade de utetäckena på även i stallet och jag tyckte det funkade bra, det va helt okej (även om man hellre vill att de har innetäcken på natten).
Se till att köpa bra utetäcken som verkligen andas, men det gör de flesta som finns på marknaden. Men det är kanske smart att lägga några 100 extra eftersom hästen ska ha det på sig hela tiden.
Dessutom tkr jag det är smart att köpa 2 av varje täcke, för om det regnar en hel dag så har man ett torrt utetäcke att lägga på hästen på kvällen som den kan ha nästa dag medan det blöta täcket torkar.
 
Sv: "andas" funktion på täcke

Tänk dig hur du själv känner dig när du har regnkappa på i varmare/fuktigt väder, och blir varm under den.

= ja: andasfunktion på täcket är oerhört viktigt om hästen står permanent täckad under vinterhalvåret eller mer....
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 647
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
873
Senast: MiniLi
·
IT & mobiler Jag kan bli irriterad när folk skickar meddelanden på t ex Messenger eller sms mitt i natten och väcker mig. Det händer ganska ofta att...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
10 576
Senast: Araminta
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
369
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp