Bukefalos 28 år!

ang. pojkvännen pappan till barnet

Status
Stängd för vidare inlägg.
L

linda_84

hur känner ni inför att eran pojkvän går på krogen o dricker alkohol under eran garviditet? känns de ok eller inte?

Jag känner lite så att varför ska han dricka om inte jag gör de?
han är ju lika mkt med barn som jag, men nu är de jag som bär på barnet.

min sambo dricker nästan varje helg dock går han kanske ut på krogen max 1 gång i månaden o riktigt festar!
annars blir de mest ett par öl med killkompisarna. men för mig känns de för ofta. även om jag ibland följer med på ölkvällarna o träffar deras flickvänner osv.. så är de inget skoj för mig o bara sitta o titta på när alla andra dricker o har skoj.
har försökt att få min sambo att förstå hur jag känner ang. hans drickande men han tycker att jag överdriver o att jag inte kan förbjuda honom att dricka o gå ut på krogen.
självklart ska jag inte förbjuda honom, de är ju inte de jag är ute efter utan mer förståelse..
 
Sv: ang. pojkvännen pappan till barnet

Jag tycker det faktiskt är för mycket att dricka varje helg när man ska bli förälder. Tror han att han ska kunna festa och dricka när barnet har kommit? Eller tänker han att "Bäst jag passar på att festa innan jag har en skrikande unge att tänka på"? Eller är tanken att du ska ha allt ansvar för barnet? Prata med honom om det ifall du tycker det är jobbigt. Ni får kompromissa och det är inget konstigt alls ifall du tycker han gott kan vara nykter tillsammans med dig nån helg (de flesta), hemma eller hos kompisar. Måste han dricka för att kunna umgås med vännerna eller?
 
Sv: ang. pojkvännen pappan till barnet

Det är en fördel att bli vuxen innan man tar ansvar för ett barn. Det har inte med ålder att göra. Det beteende du beskriver låter som en trotsig tonåring. Han får växa upp om ni ska kunna en jämställd relation och ta hand om en bebis :mad: Och du får lära dig att ställa och GENOMDRIVA krav som är ytterst rimliga, och kräva respekt.

Respekterar han inte dig NU, hur ska det då bli sedan?

Alkohol och att fostra småbarn hör INTE ihop. Vad vill du att ni ska vara för förebilder för barnet??? Han får sluta dricka helt enkelt.
 
Sv: ang. pojkvännen pappan till barnet

Silverkedjan skrev:
Det är en fördel att bli vuxen innan man tar ansvar för ett barn. Det har inte med ålder att göra. Det beteende du beskriver låter som en trotsig tonåring. Han får växa upp om ni ska kunna en jämställd relation och ta hand om en bebis :mad: Och du får lära dig att ställa och GENOMDRIVA krav som är ytterst rimliga, och kräva respekt.

Respekterar han inte dig NU, hur ska det då bli sedan?

Alkohol och att fostra småbarn hör INTE ihop. Vad vill du att ni ska vara för förebilder för barnet??? Han får sluta dricka helt enkelt.

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: ang. pojkvännen pappan till barnet

Ärligt talat, ponera att det inte vore farligt för fostret att dricka alkohol under graviditeten, då skulle även jag dricka alkohol. Så varför förbjuda mannen under början av graviditeten?

Däremot, några veckor innan förlossning kan det ju vara vettigt att mannen är helnykter eftersom han då får ett helt annat ansvar - troligtvis är det han som kör en till BB och man vill ju inte ha en full man med på förlossningen! Min man har frivilligt valt att vara helnykter 3 v innan beräknad förlossning. Och när barnet väl är fött gäller ju samma sak - då hänger frågan ihop med ansvar för barnets säkerhet - även mannen måste ju kunna köra barnet till läkaren om nåt skulle hända.
 
Sv: ang. pojkvännen pappan till barnet

För det första kan man väl ha kul utan att dricka alkohol (jag tänker då på både dig och den blivande pappan)? Det är inte bara en sån där gammal linje som alltid drogs när man var yngre...

Jag skulle inte komma på tanken att inskränka min sambos liv för att vi väntar barn, dvs kräva att han ska göra si eller så för att jag inte kan göra samma saker. Men i övrigt håller jag med Silverkedjan fullt ut. Beteendet i stort låter inte speciellt moget och han kan nog dessutom inte räkna med att det fungerar efter barnets födelse. Är han medveten om det ansvar det innebär att skaffa barn överhuvudtaget?
 
Sv: ang. pojkvännen pappan till barnet

Några öl med polarna på helgen och krogen en gång/månad låter ju inte som ett stort problem...
Tycker det låter som att du själv saknar att kunna göra det han kan fortsätta med, (tar för givet att du var med till polarna och drack öl samt följde med ut på krogen innan du blev gravid..? ) och att det är därför du vill att han ska sluta med det.
 
Sv: ang. pojkvännen pappan till barnet

Bubbla skrev:
Jag skulle inte komma på tanken att inskränka min sambos liv för att vi väntar barn, dvs kräva att han ska göra si eller så för att jag inte kan göra samma saker. Men i övrigt håller jag med Silverkedjan fullt ut. Beteendet i stort låter inte speciellt moget och han kan nog dessutom inte räkna med att det fungerar efter barnets födelse. Är han medveten om det ansvar det innebär att skaffa barn överhuvudtaget?
Håller helt med! Ska inte han få äta brieost heller bara för att inte jag får? Nej, fånigt! Men samtidigt detta om mognad...
 
Sv: ang. pojkvännen pappan till barnet

Ligger problemet i att du inte kan dricka öl längre?? Varför kan du inte följa med och ta en cola istället? (Om du nu följt med tidigare)

Jag ser ingen anledning att binda fast sambon i hemmet för att man själv är gravid. Visst måste han vara beredd att avlasta hemma och dela ansvar när bebisen kommer (och jag tar förgivet att man redan är överens om arbetsfördelningen hemma innan man funderar på att skaffa barn..) men man behöver väl inte sluta leva för det?
 
Sv: ang. pojkvännen pappan till barnet

Bubbla skrev:
Jag skulle inte komma på tanken att inskränka min sambos liv för att vi väntar barn


Jag skulle aldrig inskränka någon överhuvudtaget.

Men heller inte FUNDERA PÅ ATT skaffa barn med någon som inte kan ha roligt utan alkohol och som inte överhuvudtaget ser mig eller mina behov. En sån här kille är helt enkelt inget pappamaterial i mina ögon.

Nu är ju uppenbarligen anskaffandet redan bestämt.

Om han inte ser mammans behov NU, tror ni verkligen det blir bättre som genom ett trollslag sedan, bara barnet är fött :smirk:
 
Sv: ang. pojkvännen pappan till barnet

Står ju inte att han är ute och super skallen av sig i parti och minut och skiter i att hon är hemma eller i att hon är gravid..
Hon klagar ju inte heller på något annat hos sin pojkvän än att han tar nån öl med polarna på helgen och går på krogen Max en gång/månad.
Låter ju inte som att han är onormalt omogen på något vis.....
 
Sv: ang. pojkvännen pappan till barnet

Jag blir bara glad när min sambo går ut, jag tycker att det är bättre att han passar på att gå ut nu innan junior har kommit, än att han ångrar sig när det är för sent. Men det är jag det.. :smirk:
 
Sv: ang. pojkvännen pappan till barnet

Jag och min sambo är aldrig ute och festar samtidigt då en av oss blir tvungen att köra för vi bor i skogen ;)

Men jag skulle inte förbjuda honom att gå på krogen när jag är gravid, men är det hela tiden skulle jag nog bli besviken.

Vi har inte eller har på g något barn men pratat om det, jag har sagt att de är självklart att han kommer få vara lika mycket med sina kompisar när bebisen är i ugnen som det är nu, men det vill han inte, han vill ta sitt ansvar som blivande far och vakta min mage dynet runt.
 
Sv: ang. pojkvännen pappan till barnet

linda_84 skrev:
hur känner ni inför att eran pojkvän går på krogen o dricker alkohol under eran garviditet? känns de ok eller inte?

Min man gör inte så. Han slutade röka (jag slutade snusa) när jag blev gravid. Han har även sagt att han inte ska dricka alls, för att stötta mig. I vanliga fall dricker jag mer än honom. Jag tar gärna ett glas vin eller en öl hemma.

Det känns ju lite fel att liksom tänka att det ska vara "rättvist": Om inte jag får, så får inte han heller. Men när man mår illa och kämpar på alla möjliga sätt, då känns det faktiskt skönt att nån "följer med" in i det svåra. Och det roliga är att eftersom min man självmant vill avstå från sånt som jag måste avstå ifrån - då känns det roligare och lättare för mig att unna honom det. Nån gång har nämnt att han var lite sugen på öl. (Vi råkade ha handlat hem massor av sånt precis innan jag testade positivt... :mad: ) Och då har jag sagt att det är ok om han tar en, och nästan fått övertala honom. Då känns det helt ok, för då känns det som om han förstår mig, samtidigt som jag får känna mig lite generös. ;)
 
Sv: ang. pojkvännen pappan till barnet

Gnist skrev:
Låter ju inte som att han är onormalt omogen på något vis.....

Man har väl olika krav på mognad ;)

Det jag reagerar på att han inte alls ser sin sambos behov, utan verkar trotsig som en fjortis och säger att hon överdriver. Istället för att försöka förstå.

Om man inte ens försöker förstå varann, hur ska man då palla en bebis? Ska mamman vara hemma med den medan han partar med polarna, eller?
 
Sv: ang. pojkvännen pappan till barnet

Ditt inlägg får mig snarast att undra hur ni har det i ert förhållande, om han "dricker nästan varje helg dock går han kanske ut på krogen max 1 gång i månaden o riktigt festar! annars blir de mest ett par öl med killkompisarna."
Visst, man ska inte binda fast varandra i ett förhållande, men i mina ögon ser det ut som att han prioriterar kompisarna före dig. och DET är väl ett större bekymmer än att han dricker några öl - eller?

Jag har inte haft några problem med att min man har druckit öl till maten på helgerna eller tar sig en whisky nån kväll då och då. Han har även varit ute med jobbarkompisarna vi enstaka tillfällen, nån kväll mitt i veckan.
Men jag hade haft MYCKET att invända OM han hade haft för vana att tillbringa varje lördagkväll med sina kompisar, med eller utan mig. För vi har faktiskt valt att leva ihop och det gör man även på lördagkvällar... Självklart får man umgås med kompisar OCKSÅ! Men inte alltid, så att man känner sig åsidosatt!
 
Sv: ang. pojkvännen pappan till barnet

Alkohol i den utsträckning du beskriver skulle jag inte ha några problem med. Men det verkar lite som om din sambo har fallit offer för "här ska fanimej inte ett skit ändras"-syndromet som särskilt killar verkar kunna hamna i. Som gravid känner man av graviditeten på ett annat sätt och inser kanske tidigare att det här måste vi förbereda oss på. Men vissa killar verkar vara fast i att de måste bevisa att allt är som förr. Jag tycker att det är viktigt att man diskuterar det för även om man säkert till viss del kan leva som förr är det inte särskilt sunt och moget att göra det för att "man ska". Det är inget fint/coolt med att inte anpassa sig till nya förändringar, särskilt inte om man inte är överens som par om att så här vill vi ha det. Barn är i högsta grad ett gemensamt projekt där jag tror att det är superviktigt att man drar åt samma håll. Om inte annat att man åtminstone har diskuterat sina olika behov och idéer om hur man vill ha det och inte lämnar sin partner i sticket.
 
Senast ändrad:
Sv: ang. pojkvännen pappan till barnet

Samma sak slog mig. Lördagen är ju då man är ledig (oftast) och har en chans att umgås och slappna av. Ska då VARJE lördag spenderas med killkompisarna? Låter lite trist, om ni kommit så långt att ni är med barn, att han ska va ifrån dig varje helg? med eller utan några öl.
 
Sv: ang. pojkvännen pappan till barnet

Min sambo går ut så sällan så jag kan inte relatera till det du skriver. Tycker Silverkedjans svar är klockrent!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Först, jag finns på detta forum under ett annat användarnamn, men väljer nu att vara anonym då jag dels inte pratat om allt detta med...
2
Svar
30
· Visningar
3 250
Senast: vallhund
·
Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
18 432
Relationer Med risk för att detta blir väldigt långt, så ber jag redan nu om ursäkt. Jag har för några veckor sedan brutit med min särbo. Det gick...
Svar
18
· Visningar
2 829
Senast: Monstermom
·
Relationer Min syster har två små barn, äldsta är 2år. Pappan är väldigt passiv och nästintill ointresserad av barnen. (Och av syrran som det ser...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 458
Senast: ekra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Ny valp med katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp