Bukefalos 28 år!

ang. pojkvännen pappan till barnet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ang. pojkvännen pappan till barnet

Det är kanske lika bra att hon postar ett klargörande exakt hur ofta det handlar om innan vi ältar vidare om det?
 
Sv: ang. pojkvännen pappan till barnet

Jag tycker inte det spelar ngn roll exakt hur ofta det är.

Om man inte kan ha ett GEMENSAMT synsätt på familjelivet och FÖRSTÅ varandra, hur ska man då kunna fostra barn ihop?


Sedan är själva alkoholfrågan en annan - vissa verkar tycka att det är OK att supa eller vara tvungen att "gå ut med polarna" så fort man blir ledig som förälder. Det får stå för dem, för mig hör det till fjortisåldern :cool:
 
Sv: ang. pojkvännen pappan till barnet

Egentligen håller jag med dig, men Gnist vänder ju på det hela för att få det att verkar som det är väldigt sällan. Jag anser inte "nästan varje helg", vara sällan.

Alltså vore ett klargörande i tätheten mellan kompisträffarna bra.
 
Senast ändrad:
Sv: ang. pojkvännen pappan till barnet

Gnist skrev:
Hur moget är det att försöka förbjuda honom att dricka några öl med kompisarna ibland.....Pga att hon själv inte kan dricka..:crazy:

Tycker du själv inte att en kille borde prioritera om tiden "kompisar vs. familjen" när kvinnan blivit gravid?

Ska kvinnan vara hemma själv och passa bebisen när han är ute med kompisarna "nästan varje helg" ?
 
Sv: ang. pojkvännen pappan till barnet

Jag tycker inte att man kan lägga kommunikationsproblem på bara den ena parten.
 
Sv: ang. pojkvännen pappan till barnet

Om han är med henne 6 kvällar i veckan och sitter hos sina kompisar den sjunde kvällen ?? Han kanske umgås med sina kompisar 2 lördagar/ månad ??
Det vet vi ju inget om.. Tvivlar på att han är borta 7 kvällar i veckan iaf.. Det skulle nog ha framgått om det var så..

Det jag hakar upp mig på är att det låter som att Hon är avundsjuk på honom, för att han Kan dricka och hon kan det Inte...

Spelar ingen roll om saken gällt att

"han kan minsann hoppa fallskärm, men jag är gravid och kan inte det längre och då ska han inte få hoppa heller.."

Eller

"Nu när jag inte kan spela hockey pga graviditet, ska han inte heller få spela hockey längre.."

Ressonemanget är likadant i alla tre scenarion och jag tycker det är fel att ha det faktum att "hon inte längre kan", som ursäkt för att "han inte ska få" oavsett scenario...

Tycker också att det är fel att ta för givet att han inte tar någon hänsyn till sin gravida sambo. Vi vet inte vilka uppoffringar han ev. kan ha gjort..
 
Sv: ang. pojkvännen pappan till barnet

Jag ser nog problemet ur samma synvinkel som Gnist, dvs jag tolkar trådskaparen som den gnälliga flickvännen som vill låsa in sambon i garderoben. Orsaken till att jag tolkar det så är att det har hänt ganska många gånger i min bekantskapskrets. När de skaffar barn ska han sluta umgås med sina kompisar, oavsett hur de umgås, och bara vara hemma med henne. Varför ska han helt plötsligt sitta hemma i soffan sju kvällar i veckan för att hon är gravid? Kan de inte fortsätta göra samma saker som innan fast i lugnare omfattning? Att det är problem med ansvaret för barnet kan inte jag se, det går utmärkt att ta med en bebis när vi går och fikar, ser på film eller softar i slottskogen. Problemet är att det är hans kompisar, och kompisar får man tydligen inte träffa när man blivit pappa.

Som tur är finns det människor som anser att man inte behöver ställa in resten av livet för att man blir förälder. Anpassa sig: javisst, men sluta leva, nej.

Kommunikationsproblem är svårt att diskutera här, vi vet ju faktiskt inte vad som sagts och hur.
 
Sv: ang. pojkvännen pappan till barnet

Hallå Linda_84 var är du??
 
Sv: ang. pojkvännen pappan till barnet

*knapplån*

Jag måste nog också säga att jag inte förstår problemet. Att träffa sina kompisar nån gång i veckan och kanske dricka ett par öl är väl inget att haka upp sig på.

Hade det också varit ett problem om det hade varit tennis eller nåt annat han gjort. Det är ju också nåt som trådskaparen kunde deltagit i innan graviditeten men kanske fått avstå av en eller annan anledning. Skulle han inte få göra det heller då?

Varför inte vända på det. Trådskaparen har nåt intresse typ ridning som hon väldigt gärna vill hålla på med. Är det nåt hon ska sluta med för att blivande pappan inte är med på dom grejorna. Jag kan tänka mig ramaskriet som skulle komma på nåt sånt.

Vad en del hakar upp sig på tror jag är att det är alkohol inblandat. Hade det varit golf, tennis eller vad som helst annat så hade nog inte ens tråden skapats.
 
Sv: ang. pojkvännen pappan till barnet

Vad jag reagerar på är att många tror (alltid singlekompisarna) att allt ska vara precis som förut.
Precis som jag skrivit tidigare så handlar det ju inte om att ALDRIG mer träffa kompisarna, utan bara att omprioritera lite. Det är ju uppenbarligen det naturliga då de allra flesta gör det.
I trådskaparens fall ser jag tydliga tecken på att han vill att "allt ska va som förut". Det är inte så bra, speciellt inte när barnet kommer.

Sen är inte alla dagar i veckan lika värda. Många jobbar hela veckan och har kanske bara fre kväll samt lördag och söndag som "kvalitetsdagar".
Då är det väl märkligt om denna kvalitetstid ALLTID ska spenderas med polarna och inte familjen.
 
Senast ändrad:
Sv: ang. pojkvännen pappan till barnet

Fortfarande har ju inte trådskrivaren skrivit att kompisarna ALLTID prioriteras framför henne.......
 
Sv: ang. pojkvännen pappan till barnet

men ännu mindre har hon skrivit "någon gång ibland".....
 
Sv: ang. pojkvännen pappan till barnet

Olius skrev:
Vad jag reagerar på är att många tror (alltid singlekompisarna) att allt ska vara precis som förut.
Precis som jag skrivit tidigare så handlar det ju inte om att ALDRIG mer träffa kompisarna, utan bara att omprioritera lite. Det är ju uppenbarligen det naturliga då de allra flesta gör det.
I trådskaparens fall ser jag tydliga tecken på att han vill att "allt ska va som förut". Det är inte så bra, speciellt inte när barnet kommer.

Sen är inte alla dagar i veckan lika värda. Många jobbar hela veckan och har kanske bara fre kväll samt lördag och söndag som "kvalitetsdagar".
Då är det väl märkligt om denna kvalitetstid ALLTID ska spenderas med polarna och inte familjen.

Heja! :bow:
 
Sv: ang. pojkvännen pappan till barnet

Hur gör du då du försöker få denna förståelse?
Det kan mycket väl vara det som sätter käppar i hjulet. Det är sällan läge att bli gnällig och försöka diskutera detta då killen redan är på väg ut, utan man har mycket större chans att få gehör om man lugnt och vänligt försöker diskutera detta en lugn hemmakväll.

Gnäll, ilska och liknande får de flesta att slå dövörat till och gå i försvar.
 
Sv: ang. pojkvännen pappan till barnet

Jadzia skrev:
Det är sällan läge att bli gnällig ......

Gnäll, ilska och liknande får de flesta att slå dövörat till och gå i försvar.
Man blir gnällig av att vara gravid.
Dels så gör hormonerna att humöret blir litet svajjigt.
Och dels så är en graviditet ett ganska så betungande arbete som hindrar en ganska så mycket i vardagliga livet.
Bara att hela tiden bära på 10kg extra är faktiskt himla bökigt.
Liksom att alltid vara kissnödig.
Jag är en person som blir skitsur av att vara just kissnödig.
I vanliga fall så är det inte något problem, jag har en jättestor blåsa och blir därför sällan kissnödig.
Så om jag kissar 4 ggr om dagen är problemet löst.
Men när jag är gravid så är jag ju kissnödig hela tiden, gissa mitt humör då!
En annan sak som är himla jobbig, det är att man inte kan utöva sina intressen på ett vettigt sätt på flera månader, de sista 3 i alla fall, och det kan gå kraftigt på nerverna vill jag lova.

Om man då är en blivande pappa, så får man ju vackert ta och stötta sin gravida kvinna som ju gör detta jobb för att han, pappan, skall kunna få ett barn helt utan att anstränga sig det minsta.
 
Sv: ang. pojkvännen pappan till barnet

Det där tycker jag mest är blaha och bortförklaringar. Man kan inte välja hur hormonerna påverkar en men man kan välja hur man ger uttryck för det. Man måste inte vara gnällig bara för att man känner sig gnällig. Då är det bättre att vänta med diskussionen tills man är på bättre humör. Jag har svårt att tro att man är en gnällkärring alla dagar i nio månader.

Visst ska fadern stötta, men det får ju finnas någon hejd på det hela. En graviditet är inte någon ursäkt för att slänga allt vad hyfs och självkontroll heter.
 
Sv: ang. pojkvännen pappan till barnet

Jadzia skrev:
Jag har svårt att tro att man är en gnällkärring alla dagar i nio månader.
I illamåédefasen i början, då så är man gnällig.
Om man nu blir illamående, jag var det inte.
I första kissnödighetsfasen, runt 12te veckan tills att livmodern kommer upp över symfysens kant, så kan man vara väldigt gnällig av och till.
Och så i slutfasen, när det är svårt att andas, röra sig, sova, och urinblåsan bara inte får plats, då är det gnälligt.

Visst ska fadern stötta, men det får ju finnas någon hejd på det hela. En graviditet är inte någon ursäkt för att slänga allt vad hyfs och självkontroll heter.
Det behöver inte alls finnas någon hejd på det hela.
Graviditet är ett jäkla skit-jobb, men nödvändigt om det skall bli barn.
Att då som blivande pappa bara glida runt och ha det bra ändå, samt att ändå få barnet, det är fan så provocerande.

Häng på dig en 10-kilos ryggsäck på magen med rejält hårt spända band runt bröstkorgen, så att det blir ordentligt svårt att andas och äta.
Kläm så in en extrakudde hårt på din urinblåsa, så att du måste kissa var 10de minut för att stå ut.
Och så får du inte ta av dig detta på 3 månader.
Och detta måste du göra för att över huvud taget få någon hund alls.
Jag tror faktiskt att även du skulle bli aningens grinig då.
Särskilt om din familj som ju också får hunden slipper detta lidande och kan leka runt som de vill.
Och de faktiskt leker runt som de vill och skiter i dig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Först, jag finns på detta forum under ett annat användarnamn, men väljer nu att vara anonym då jag dels inte pratat om allt detta med...
2
Svar
30
· Visningar
3 229
Senast: vallhund
·
Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
18 209
Relationer Med risk för att detta blir väldigt långt, så ber jag redan nu om ursäkt. Jag har för några veckor sedan brutit med min särbo. Det gick...
Svar
18
· Visningar
2 822
Senast: Monstermom
·
Relationer Min syster har två små barn, äldsta är 2år. Pappan är väldigt passiv och nästintill ointresserad av barnen. (Och av syrran som det ser...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 417
Senast: ekra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp