Bukefalos 28 år!

Ang pris på huskatter

Sv: Ang pris på huskatter

30%? Det låter ärligt talat orimligt mycket. Det är inte 30% av alla försäkrade katter då? Eller 30% av katterna i Sveraks register? För man kan ju anta att raskatterna är försäkrade och registrerade oftare än bondkatterna.

Siffrorna kommer från Manimalisrapporten från 2005.

I SVERAKs register är betydligt större andel än 30% raskatter. ;)
 
Sv: Ang pris på huskatter

Ja, och jag fick en av mina hästar gratis. :eek:
Dock av min morbror. D.v.s. jag har väldigt, väldigt svårt att tro att någon säljer en häst (en häst på MSV-nivå dessutom) till vem som helst för bara en krona...

Jo, jag har också blivit erbjuden en häst gratis. En häst med totalt förstörda hovar och valet stod mellan att ge bort hästen eller skicka den på slakt. Det blev slakt.

Procentuellt tror jag dock inte att andelen gratis-hästar är särskilt hög. Inte ens i närheten så hög som den är på kattsidan.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Ja, och jag fick en av mina hästar gratis. :eek:
Dock av min morbror. D.v.s. jag har väldigt, väldigt svårt att tro att någon säljer en häst (en häst på MSV-nivå dessutom) till vem som helst för bara en krona...

Nu var det ju iofs inte till "vem som helst", utan till en till henne fd arbetskamrats dotter... Jag hade fått hästen om jag hade velat (min uppfödning) men kände att jag inte trivdes riktigt med den (för tungriden för min smak, men otroligt duktig. Tävlade den under flera års tid)
 
Sv: Ang pris på huskatter

Ett litet tips: när man skriver ut :smirk: så är det för att visa att man är ironisk.

Jag tycker det är rätt tydligt att Snuffsan är duktigt ironisk i sitt inlägg, och driver med raskattägares bild av bondkattägare. Inte det allra minsta kryptiskt.

Hon ironiserar endast för att maskera att hon inte vågar svara på en enda enkel fråga.
Tvivlar på att hon kommer skriva mer i tråden då hon varit online både ikväll och igårkväll.
Men jag hoppas jag har fel, hon kanske bara har glömt bort den.
 
Senast ändrad:
Sv: Ang pris på huskatter

Jag tycker att det är jättetydligt i de ord du citerade att Snuffsan var ironisk. Inte det allra minsta lilla kryptiskt eller otydligt.

Hur som helst så vet du ju nu att hon menade inläget ironiskt, eller hur? Så du behöver inte fundera på det nåt mer.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Siffrorna kommer från Manimalisrapporten från 2005.

I SVERAKs register är betydligt större andel än 30% raskatter. ;)

Det står inte i rapporten hur de kommit fram till siffran på 30%, tyvärr.

Jag undrar var alla dessa raskatter finns? För i min bekantskapskrets så går det nog 10 bondkatter på varje raskatt.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Hon ironiserar endast för att maskera att hon inte vågar svara på en enda enkel fråga.
Tvivlar på att hon kommer skriva mer i tråden då hon varit online både ikväll och igårkväll.
Men jag hoppas jag har fel, hon kanske bara har glömt bort den.

Det är din tolkning, den får väl stå för dig.

En annan tolkning, lika trolig, är att hon ironiserar för att visa på vilken felaktig bild en del raskattägare har av huskattägare.:)

För egen del har jag både en raskatt och en huskatt (jäpp, kastrerade, vaccinerade och försäkrade, men som får gå ut), och kan emellanåt bli lite full i skratt över hur i mina ögon fanatiska vissa raskattägare är.

Jag har aldrig sett någon hund- eller hästägare beskriva sig själv som "ägd av två halvblod" eller "jag är oändligt tacksam över att min hund vill bo hos mig", eller beskriva hur gulligt det är när hästen tar kommandot och river stallet om den inte får den mat den vill ha. Men tittar man in på kattforum så är såna uttalanden legio. Fascinerande!
 
Sv: Ang pris på huskatter

Det står inte i rapporten hur de kommit fram till siffran på 30%, tyvärr.

Jag undrar var alla dessa raskatter finns? För i min bekantskapskrets så går det nog 10 bondkatter på varje raskatt.

Och i min bekantskapskrets är det tvärtom. ;) Att raskatter blir allt mer populära råder det inga som helst tvivel om. Det reggas fler och fler raskatter för varje år som går och det godkänns nya raser hela tiden. Det blir fler och fler uppfödare och än så länge är det inga problem att få kattungarna sålda (inom de flesta raser iaf).

Hur siffran har räknats fram till 30% kan du ju kontakta dem om. De har tagit del av uppgifter från SVERAK, SKK och Agria och antagligen även från SCB (om det totala antalet katter i Sverige). En viss felmarginal finns såklart. Agria uppskatter väl hur stor del av Sveriges katter som är försäkrade och SVERAK lämnar ut hur många katter de har registrerade (men många raskatter reggas aldrig hos SVERAK utan hos IDP, TICA, CFA och andra förbund).
 
Sv: Ang pris på huskatter

Det är din tolkning, den får väl stå för dig.

En annan tolkning, lika trolig, är att hon ironiserar för att visa på vilken felaktig bild en del raskattägare har av huskattägare.:)

Då kunde hon ju ha bidragit till att ändra den bilden genom att tala om att hennes katter är vaccinerade.
Hennes ironiska inlägg tycker jag talar för att så inte är fallet.


För egen del har jag både en raskatt och en huskatt (jäpp, kastrerade, vaccinerade och försäkrade, men som får gå ut), och kan emellanåt bli lite full i skratt över hur i mina ögon fanatiska vissa raskattägare är.

Jag har aldrig sett någon hund- eller hästägare beskriva sig själv som "ägd av två halvblod" eller "jag är oändligt tacksam över att min hund vill bo hos mig", eller beskriva hur gulligt det är när hästen tar kommandot och river stallet om den inte får den mat den vill ha. Men tittar man in på kattforum så är såna uttalanden legio. Fascinerande!
Jag har inte alls någon bild av att alla huskattägare låter bli att vaccinera och behandlar katterna som slit och släng. Tvärtom så känner jag flera huskattägare som vaccinerar och sköter katterna på bästa sätt.
Snuffsan, Cernika mfl däremot gör allt för att befästa bilden av huskattägare som ansvarslösa gentemot katterna. Och detta är naturligtvis orättvist mot alla huskattägare som faktiskt tar ansvar och vaccinerar m.m.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Ja. det håller jag med om...

Mina två huskatter är väl omhändertagna , regelbundet vaccinerade och avmaskade, får sina klor klippta hos vet. Försäkrade hos Folksam.

Har ett svindyrt klätter träd och diverse andra attrialjer, som en special designad lekanordning...:crazy:

Ever Clear kattsand och Royal Canins foder. Minst 3-4 olika sorters katt godis....:angel:

Expiditen i Zoo affären trodde att jag höll mig med utställnings katter....:eek:

Total kostnad för inköp av katter-100 kr
 
Sv: Ang pris på huskatter

Det är din tolkning, den får väl stå för dig.

Ja, jag kan inte få det till mycket annat när hon vägrar svara mig (som inte varit varken otrevlig eller fördömmande utan enbart nyfiken i den här debatten) på mina frågor.

En annan tolkning, lika trolig, är att hon ironiserar för att visa på vilken felaktig bild en del raskattägare har av huskattägare.:)

Jag tycker ganska mycket i hennes och cernikas inlägg är rent martyrskap och båda struntar helt och hållet att bemöta Sols vettiga argument. De ignoreras med stor iver och man skriver runt dem.

Tex: "Men sitt ni här och ha alla era trådar om era fina katter så ska vi som har huskatter och stallkatter hålla oss härifrån. Bra va?"

Då Sol kontrar med:
"Jag har haft huskatter och har ingenting emot dem. Du kan väl försöka skilja på sakfrågorna. Huskatt är en sak, katthållning en annan och kattavel en tredje sak. Olika saker..."


Så ja, förvånande ignorerar både cernika och snuffsan det inlägget.

Det finns ironi och så finns det det här sättet att debattera på.
Folk som i en diskussion vägrar bemöta argument och diskutera sakfrågor har jag endast stött på när de har fel eller inte vill ta in några åsikter.


För egen del har jag både en raskatt och en huskatt (jäpp, kastrerade, vaccinerade och försäkrade, men som får gå ut), och kan emellanåt bli lite full i skratt över hur i mina ögon fanatiska vissa raskattägare är.

Jag själv sysslar bara med huskatter och har inte ens klappat en helt renrasig katt. Men jag deltar livligt i den här diskussioner för att jag jobbar med hemlösa (huskatter) och det är en realitet att katter många gånger anses som slit och slängvaror. Och jag tror mycket beror på pengar.
Om jag drar en pararell till hästvärlden så är det oftast travare (hästar som knappt kostar något) som inte får uträknad foderstat eller passande utrustning. Jag är en f.d travhästägare och vet själv att det inte är svart eller vitt utan att det finns många välskötta precis som välskötta huskatter. Men faktum kvarstår; det är fortfarande de billigaste hästarna och katterna som oftast råkar illa ut.


Jag har aldrig sett någon hund- eller hästägare beskriva sig själv som "ägd av två halvblod" eller "jag är oändligt tacksam över att min hund vill bo hos mig", eller beskriva hur gulligt det är när hästen tar kommandot och river stallet om den inte får den mat den vill ha. Men tittar man in på kattforum så är såna uttalanden legio. Fascinerande!

Jag tror ingen tycker det är gulligt med katter som förstör inredningen. Däremot så kan jag tycka det är gulligt när dem busar så länge inget förstörs. Jag undrar däremot hur man kan tycka det är roligt när ens häst busar "bockar" då det faktiskt är en vana som kan skada en ordentligt. Men jag håller med dig om att kattmänniskor är ett speciellt folk. ;)
 
Sv: Ang pris på huskatter

hmm...intressant, mina katter vet VÄL vad som är tillåtet och inte!

Varför skulle man inte kunna lära dom det?
 
Sv: Ang pris på huskatter

Jag har aldrig sett någon hund- eller hästägare beskriva sig själv som "ägd av två halvblod" eller "jag är oändligt tacksam över att min hund vill bo hos mig", eller beskriva hur gulligt det är när hästen tar kommandot och river stallet om den inte får den mat den vill ha. Men tittar man in på kattforum så är såna uttalanden legio. Fascinerande!

Men i det fallet är det en väldig skillnad på djur och djur. Hade mina hästar betett sig som min katt gör (d.v.s. lyssnar bara med ett halv öra, som katter brukar göra) så hade de varit komplett LIVSFARLIGA. Både för sig själva och för sin omgivning. Även min hund hade kunnat bli väldigt farlig och jobbig att hantera om jag inte hade varit ledare i hans ögon.

Sedan är det KNAPPAST "gulligull" när min katt får sig att hoppa runt på köksbänkarna eller köksbordet, eller river ner saker från fönsterbrädorna eller vässar klorna på min soffa. Det är ingen snäll matte han har i de lägena!

Däremot är det roligt att titta på honom när han busar runt (på marknivå ;)) och om t.ex. en matta hamnar i oordning då gör knappast någonting. Det skadar liksom ingen. Och precis lika gulligt och roligt är det när mina hästar busar runt i hagen.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Men varför beskriver kattägare sig som ägda av sina katter, och att de känner sig oerhört hedrade av att deras katter vill bo hos dem (rör det sig om innekatter, vilket det oftast gör, så är det ju inte heller så att katterna har något val, om man ska vara ärlig).

Varför gör sig kattägare så underdåniga, och sätter sina katter på piedestal?
 
Sv: Ang pris på huskatter

Jag har inte alls någon bild av att alla huskattägare låter bli att vaccinera och behandlar katterna som slit och släng. Tvärtom så känner jag flera huskattägare som vaccinerar och sköter katterna på bästa sätt.
Snuffsan, Cernika mfl däremot gör allt för att befästa bilden av huskattägare som ansvarslösa gentemot katterna. Och detta är naturligtvis orättvist mot alla huskattägare som faktiskt tar ansvar och vaccinerar m.m.

Fast i ärlighetens namn, du har ingen aning om huruvida Snuffsan vaccinerar sina katter eller inte, eller hur? Du går bara på dina egna fördomar om hur folk som har stallkatter beter sig?
 
Sv: Ang pris på huskatter

Men varför beskriver kattägare sig som ägda av sina katter, och att de känner sig oerhört hedrade av att deras katter vill bo hos dem (rör det sig om innekatter, vilket det oftast gör, så är det ju inte heller så att katterna har något val, om man ska vara ärlig).

Varför gör sig kattägare så underdåniga, och sätter sina katter på piedestal?

Är inte det bara ett uttryck för att katten är det självständiga djur det är? Man bossar inte runt en katt på samma sätt som man kan göra med en hund.

Jag uttrycker mig dock inte på det viset.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Att man säger att man ägs av sin katt är nog ett talesätt. Det finns massor av kända talesätt där man som människa är underställd katten, mer eller mindre allvarligt. Några har du säkert sett?

Att man är tacksam över att katten vill bo hos en förstår jag så länge man har utekatter. Dom väljer själva om dom vill flytta, trivs dom inte så drar dom. Innekatter däremot är ju en annan sak, mina har ju inte så stort val. Så jag kan väl inte säga att jag är tacksam över att mina katter vill bo här eftersom jag själv låser in dom.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Men varför beskriver kattägare sig som ägda av sina katter, och att de känner sig oerhört hedrade av att deras katter vill bo hos dem (rör det sig om innekatter, vilket det oftast gör, så är det ju inte heller så att katterna har något val, om man ska vara ärlig).

Varför gör sig kattägare så underdåniga, och sätter sina katter på piedestal?

Jag tror precis som Sol att det handlar om att katter är så självständiga. En hund t.ex. vill i regel vara sin ägare till lags medan en katt skiter fullständigt i vad matte/husse tycker. Det är så himla typiskt en katt att t.ex. bara hoppa upp på köksbordet och lägga sig platt rakt på tidniningen man nyss har slagit upp för att läsa. Man ska givetvis inte förmänskliga katter och tro att de gör så för att jävlas eller för att "visa vem som bestämmer" men de har onekligen ett särskilt sätt att bete sig på. Man styr inte en katt helt enkelt!

Och det i kombination med att man tvingas kattanpassa sitt hem, ge katten mat när den står och skriker vid kylskåpet, gosa när katten har lust o.s.v. gör att jag i allra högsta grad kan förstå om man känner sig "ägd" av sin katt. Till skillnad från en hund som man genom ett enkelt kommando mer eller mindre kan befalla att komma och lägga sig i knäet på en. ;) Jag har dock aldrig hört någon uttrycka att "jag känner mig ägd av min katt" utan att ha glimten i ögat. Så det är nog i regel inte särskilt allvarligt menat! Och även katter brukar av matte/husse ha särskilda regler att anpassa sig efter (t.ex. inte vara på köksbänken). Precis som vilket annat djur som helst.

Att man skulle känna sig hedrad för att ens innekatt vill bo hos en förstår jag dock inte riktigt med tanke på att katten är ganska... inlåst. :confused:
 
Sv: Ang pris på huskatter

Fast i ärlighetens namn, du har ingen aning om huruvida Snuffsan vaccinerar sina katter eller inte, eller hur? Du går bara på dina egna fördomar om hur folk som har stallkatter beter sig?

Men Snuffsan har liksom inte heller arbetat särskilt aktivt för att tala om vilken kattägare hon är. Det är bara en massa ironi och smirkande så fort någon frågar något, och det leder ju liksom till att folk drar sina egna slutsatser.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Känner inte alls igen mig i din beskrivning.
Mina katter blir tokglada när jag kommer hem och vet mycket väl vart de får vara, diskbänken är ajaj.

Skulle aldrig låta mina katter stå och skrika vid kylskåpet.

Jag tycker också det är synd på alla djur som blir hemlösa men jag
tror egentligen inte det handlar så mycket om priset utan snarare att det finns människor som inte ska ha djur och tyvärr finns det säljare som inte orkar kontrollera.

Jag säljer mina 5 kattungar nu, bättre hem kan jag knappast önska mig! Alla 5 familjerna har jag valt ut och de är allihopa så glada över att få hem sin kisse och har varit så noggranna med vaccinationer/försäkring och dyl.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp