Bukefalos 28 år!

Ang pris på huskatter

Sv: Ang pris på huskatter

På kattsidan är det ju den oseriösa aveln som är normen och majoriteten av populationen är huskatter uppfödda på inte alls seriöst sätt.

Precis så. Majoriteten.

När man hamnar på olika diskussionsforum som gäller katter så verkar det som om tänket är enligt följande

* De flesta vanliga kattägare borde inte ha rätt att ha katt (på svenska katters diskussionsforum där jag aldrig mer kommer att gå in sas det i varannan mening)
* Mina huskattsungar borde aldrig ha fått bli födda
* Min kattmamma borde ha blivit steriliserad omedelbart eftersom hon är så värdelös och istället för att låta henne få kattungar så borde man ha tagit hand om nån hemlös övergiven vildkatt.
* Den goda människan köper antingen raskatter för 6000:- eller tar hand om övergivna katter från katthem. Alla andra är onda.

Jag kan förstå att de som startar upp katthem och tar hand om övergivna katter kan tycka att det är besvärligt när "vanliga" kattägare dumpar priserna och säljer sina ungar för enstaka kronor. Det kan ju vara svårt att få affären att gå ihop då.

Att jämföra innehav av katt och innehav av häst visar på en total brist på verklighetsförankring. För de flesta människor är möjligheten att köpa sig en häst en ekonomisk omöjlighet. Jag hoppas att det inte framöver blir så att detta även kommer att gälla införskaffandet av katt.

Min katt valde en snygg kille. Hon gjorde det alldeles själv.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Precis så. Majoriteten.

När man hamnar på olika diskussionsforum som gäller katter så verkar det som om tänket är enligt följande

* De flesta vanliga kattägare borde inte ha rätt att ha katt (på svenska katters diskussionsforum där jag aldrig mer kommer att gå in sas det i varannan mening)
* Mina huskattsungar borde aldrig ha fått bli födda
* Min kattmamma borde ha blivit steriliserad omedelbart eftersom hon är så värdelös och istället för att låta henne få kattungar så borde man ha tagit hand om nån hemlös övergiven vildkatt.
* Den goda människan köper antingen raskatter för 6000:- eller tar hand om övergivna katter från katthem. Alla andra är onda.

Jag kan förstå att de som startar upp katthem och tar hand om övergivna katter kan tycka att det är besvärligt när "vanliga" kattägare dumpar priserna och säljer sina ungar för enstaka kronor. Det kan ju vara svårt att få affären att gå ihop då.

Att jämföra innehav av katt och innehav av häst visar på en total brist på verklighetsförankring. För de flesta människor är möjligheten att köpa sig en häst en ekonomisk omöjlighet. Jag hoppas att det inte framöver blir så att detta även kommer att gälla införskaffandet av katt.

Min katt valde en snygg kille. Hon gjorde det alldeles själv.
Och jag hoppas tvärtom, dvs att katterna går upp i pris så att impulsköpen minskar för att de är billiga. På så sätt skulle man minska antalet olämpliga kattägare och färre katter skulle behöva bahandlas som slit o släng varor.
Innehav av häst jämfört med katt brukar vara att hästägare läser på för att lära sig mer om sina djur, skaffar sig erfarenhet innan hästköpet. Sköter hästen väl, väl sammansatt foderstat etc. Katt däremot, är gratis, har nio liv och klarar sig alltid. Vaccinering är onödigt eftersom kattens marknadsvärde ändå är så lågt. Planerad avel är snobberi...

Ärligt talat Cernika så verkar du tycka att den låga status katten har idag är ypperlig och att det är helt ok att katter fortsätter att behandlas som slit och slängvaror. Jag antar att du inte kallar dig kattälskare för då borde du inte tycka att detta är ok. Du bekräftar alla fördomar som finns om ansvarlösa "huskattuppfödare" som låter katterna få sina hoppsankullar utan att ens bry sig om det elementära som vaccineringar.
 
Sv: Ang pris på huskatter

* De flesta vanliga kattägare borde inte ha rätt att ha katt (på svenska katters diskussionsforum där jag aldrig mer kommer att gå in sas det i varannan mening)

Det är inte min uppfattning, är visserligen inte medlem på SKS sedan länge men min uppfatting där är att människor blir frustrerade över den okunskap som finns (gällande tex. vaccinationer, avmaskning och kattungeskaffande).

* Mina huskattsungar borde aldrig ha fått bli födda

Vi har ju alla olika syn på hur kattavel bör bedrivas. Personligen har jag ingenting emot huskattavel men jag tycker att huskauppfödare ska ta större ansvar för de liv de sätter till världen än vad som görs idag. Det i sig är ingenting negativt.

* Min kattmamma borde ha blivit steriliserad omedelbart eftersom hon är så värdelös och istället för att låta henne få kattungar så borde man ha tagit hand om nån hemlös övergiven vildkatt.

Tvivlar på att någon kattmänniska tycker att din katt är värdelös. Däremot är det väl inte helt obefogat att ställa sig frågan om det verkligen behövs fler huskatter. 100 000 hemlösa huskatter talar sitt eget språk tycker jag.

* Den goda människan köper antingen raskatter för 6000:- eller tar hand om övergivna katter från katthem. Alla andra är onda.

Nej, den goda människan tar hand om sina katter och tar ansvar för de liv hon sätter till världen.

Jag kan förstå att de som startar upp katthem och tar hand om övergivna katter kan tycka att det är besvärligt när "vanliga" kattägare dumpar priserna och säljer sina ungar för enstaka kronor. Det kan ju vara svårt att få affären att gå ihop då.

Det är ingen affär att ha katthem. :smirk: De tjänar inga pengar och baseras på ideellt arbete men det är klart att det är fruktansvärt frustrerande att se fler huskatter födas när katthemmet är fullt och det står hundratals katter på kö till katthemmet.

Att jämföra innehav av katt och innehav av häst visar på en total brist på verklighetsförankring. För de flesta människor är möjligheten att köpa sig en häst en ekonomisk omöjlighet. Jag hoppas att det inte framöver blir så att detta även kommer att gälla införskaffandet av katt.

Så det är OK att det är ekonomiskt omöjligt för folk att ha häst, men det är inte OK att inte ha råd med katt? Är tex. 1000 kr en ouppnåelig summa för folk i allmänhet? Om det är det kanske man bör fråga sig om man öht. har råd att ha katt för vad gör man om katten blir sjuk? I sådana sammanhang är ju en tusenlapp ingenting. Vill man inte betala för medicin eller operation kostar det ändå en tusenlapp att avliva hos veterinären.

Min katt valde en snygg kille. Hon gjorde det alldeles själv.

Fint och han var frisk också? Man kan ha sådan tur att honkatten träffar en frisk hane men man kan ha otur och få med sig tex. FeLV hem också (känner till ett fall där en huskattuppfödare som lät sina katter para sig med vilken katt som helst fick hem FeLV... kul för hennes kattungeköpare att få FeLV-positiva kattungar... det blir inte billiga kattungar i längden).

Man kan förlita sig på tur, men det menar jag inte är så jäkla seriöst och jag tror inte att någon "svensson" vill få hem en sjuk katt. Skulle de veta att sjukdomen de fick hem med katten är lätt att öht. slippa få hem kanske de vaknar men det är trist att det ska behöva gå så långt.

Rätt vad det är så dyker det upp en fråga då en huskattägare frågar varför alla kattungarna dog. Inte sällan visar det sig vara kattpest som tagit hela kullen. Ibland är kattungarnas symptom typexempel på blodgruppskrockskullar och jag gissar att FeLV är inblandat i en del av fallen (men eftersom mamman inte testas och kattungarna aldrig obduceras får man inte veta det).

Ansvarsfullt...
 
Sv: Ang pris på huskatter

Och just det. Tråkiga nyheter för dig. Raskatter blir allt mer populära. När jag köpte min första raskatt för snart 8 år sedan beräknades 10% av Sveriges katter vara raskatter. Idag beräknas 30% av våra katter vara raskatter. Synen på katten har förändrats. Utvecklingen går framåt (eller bakåt enligt dig då kanske).
 
Sv: Ang pris på huskatter

Ni kan tycka hur illa ni vill om vanliga kattägare. Det hjälper inte. Världen kommer inte att förändras för det. Vi är helt enkelt så urkassa och oansvariga och undermåliga slarvmänniskor, totalt oförbätterliga. Såna är vi människor som inte vill ta betalt för vår katt och vill ha möjlgheten att nån gång få en egen kull och inte vilja ha nån övergiven katt från nått katthem. Det är ju himla tur att sönderavlade raskatter alltid är så friska då?

Vi spanade in vår katt i buskarna. Där var områdets "kung" samt en annan lite yngre hanne. Den yngre, som vi tyckte var lite finare, hade inget att komma med. Hon valde helt enkelt kungen. Han gick som en hövdning över ängarna här helt och hållet oslagbar. Det föll hon för. Han var den starkaste. Vi tyckte faktiskt att han var lite tjock och ful, men hon visste vem som var bäst. Det hade sannolikt hannarna i området konstaterat långt innan vi upptäckte deras kel i buskarna.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Oförbätterlig är ingen människa. Som sagt så är det många som har ändrat sin syn på katten genom tex. kattforum.

Vad gäller raskatter så nej, de är inte alltid friska men majoriteten av alla raskattuppfödare gör allt de kan för att förebygga sjukdom. Vi testar för FIV och FeLV, vi blodgrupperar (inom de raser de krävs) för att slippa se hela kullar tyna bort och vi vaccinerar våra katter mot kattpest.

Vi använder inte sjuka katter i avel. Vi kollar så att testiklarna sitter på plats och att katterna inte har navelbråck och det testas för diverse ärftliga sjukdomar så att man minskar risken för att föra dem vidare. Givetvis finns det rötägg men det gör det alltid oavsett inom vilken grupp man kollar.

Vad gäller ditt ordval med sönderavlad raskatt så säger det allt om vad du vet om raskatter. :smirk:
 
Sv: Ang pris på huskatter

Ni kan tycka hur illa ni vill om vanliga kattägare. Det hjälper inte. Världen kommer inte att förändras för det. Vi är helt enkelt så urkassa och oansvariga och undermåliga slarvmänniskor, totalt oförbätterliga. Såna är vi människor som inte vill ta betalt för vår katt och vill ha möjlgheten att nån gång få en egen kull och inte vilja ha nån övergiven katt från nått katthem. Det är ju himla tur att sönderavlade raskatter alltid är så friska då?

Kan du inte vara lite mer martyrisk?
Eller kan du istället bemöta Sols konkreta argument om FeLV istället för att dansa runt?
 
Sv: Ang pris på huskatter

Ni kan tycka hur illa ni vill om vanliga kattägare. Det hjälper inte. Världen kommer inte att förändras för det. Vi är helt enkelt så urkassa och oansvariga och undermåliga slarvmänniskor, totalt oförbätterliga. Såna är vi människor som inte vill ta betalt för vår katt och vill ha möjlgheten att nån gång få en egen kull och inte vilja ha nån övergiven katt från nått katthem. Det är ju himla tur att sönderavlade raskatter alltid är så friska då?

Vi spanade in vår katt i buskarna. Där var områdets "kung" samt en annan lite yngre hanne. Den yngre, som vi tyckte var lite finare, hade inget att komma med. Hon valde helt enkelt kungen. Han gick som en hövdning över ängarna här helt och hållet oslagbar. Det föll hon för. Han var den starkaste. Vi tyckte faktiskt att han var lite tjock och ful, men hon visste vem som var bäst. Det hade sannolikt hannarna i området konstaterat långt innan vi upptäckte deras kel i buskarna.
Du svarade inte på min fråga förut så jag ställer den igen.
Kan du svara på varför just katter ska vara gratis och inte t.ex hundar el hästar?
 
Sv: Ang pris på huskatter

Ni kan tycka hur illa ni vill om vanliga kattägare. Det hjälper inte. Världen kommer inte att förändras för det. Vi är helt enkelt så urkassa och oansvariga och undermåliga slarvmänniskor, totalt oförbätterliga. Såna är vi människor som inte vill ta betalt för vår katt och vill ha möjlgheten att nån gång få en egen kull och inte vilja ha nån övergiven katt från nått katthem. Det är ju himla tur att sönderavlade raskatter alltid är så friska då?

Vi spanade in vår katt i buskarna. Där var områdets "kung" samt en annan lite yngre hanne. Den yngre, som vi tyckte var lite finare, hade inget att komma med. Hon valde helt enkelt kungen. Han gick som en hövdning över ängarna här helt och hållet oslagbar. Det föll hon för. Han var den starkaste. Vi tyckte faktiskt att han var lite tjock och ful, men hon visste vem som var bäst. Det hade sannolikt hannarna i området konstaterat långt innan vi upptäckte deras kel i buskarna.
Varför är du urkass och undermålig som kattägare och dessutom stolt över det:confused:?
 
Sv: Ang pris på huskatter

Jag tycker inte man skall jämföra hästar, kor, åsnor, hundar, katter, kaniner, marsvin, möss och vandrande pinnar. Katter kostar 50 kronor. Det kan man läsa i tidningen, på blocket och på olika anslagstavlor runt i landet.

Det finns två olika sorters kattägare helt enkelt, en lite finare och bättre sort som har raskatter, katthem eller köper sig en vildkatt från ett katthem. Sen finns andra sortens kattägare som inte är lika fina och rediga. Det är alla vi andra helt vanliga kattägare. Vi har inte heller nått här på detta forum att göra.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Jag tycker inte man skall jämföra hästar, kor, åsnor, hundar, katter, kaniner, marsvin, möss och vandrande pinnar. Katter kostar 50 kronor. Det kan man läsa i tidningen, på blocket och på olika anslagstavlor runt i landet.

Det finns två olika sorters kattägare helt enkelt, en lite finare och bättre sort som har raskatter, katthem eller köper sig en vildkatt från ett katthem. Sen finns andra sortens kattägare som inte är lika fina och rediga. Det är alla vi andra helt vanliga kattägare. Vi har inte heller nått här på detta forum att göra.

Synd att du har så tråkig syn på världen. Du missar en massa nyanser.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Jag tycker det är trist att hon har en så tråkig syn på katten. Uppenbarligen är den inte värd mycket i hennes ögon, vilket är skrämmande. Tur att det finns huskattägare som köpt från privatpersoner som värderar sin katt högre än Cernika.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Och det är tur att det finns de på forumet som inte är så otrevliga som ni är. Bara att prata om Cernika i tredje person är så dålig ton så det skulle inte accepteras någon annanstans än just på katt.

Men sitt ni här och ha alla era trådar om era fina katter så ska vi som har huskatter och stallkatter hålla oss härifrån. Bra va?
 
Sv: Ang pris på huskatter

Det finns två olika sorters kattägare helt enkelt, en lite finare och bättre sort som har raskatter, katthem eller köper sig en vildkatt från ett katthem. Sen finns andra sortens kattägare som inte är lika fina och rediga. Det är alla vi andra helt vanliga kattägare. Vi har inte heller nått här på detta forum att göra.

Det finns fullt med människor som håller till här på kattforumet som köpt sina vanliga huskatter från någon privatperson. Jag har aldrig sett några nedlåtande ord om det.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Men sitt ni här och ha alla era trådar om era fina katter så ska vi som har huskatter och stallkatter hålla oss härifrån. Bra va?

Inte är det heller vidare god ton att ignorera min fråga om du har dina katter vaccinerade ...

Min familj och jag har bara haft huskatter och jag känner mig välkommen här vilket jag tror att alla huskattägare som vaccinerar sina katter, ger dem vet.vård och inte hämtar dem förrän de är 12 veckor också gör.
Du har då aldrig fått några negativa svar i din tråd(vad jag kan minnas) om när din stallkatt fick kattungar och en av dem följde efter dig.
Men om man ger sig in i en sådan här tråd får man ta att andra har åsikter!
Att leka martyr är bara barnsligt.

(Därmed inte sagt att jag tycker det är ok att prata om användare i 3:a person.)
 
Sv: Ang pris på huskatter

Jag tycker inte man skall jämföra hästar, kor, åsnor, hundar, katter, kaniner, marsvin, möss och vandrande pinnar. Katter kostar 50 kronor. Det kan man läsa i tidningen, på blocket och på olika anslagstavlor runt i landet.

Det finns två olika sorters kattägare helt enkelt, en lite finare och bättre sort som har raskatter, katthem eller köper sig en vildkatt från ett katthem. Sen finns andra sortens kattägare som inte är lika fina och rediga. Det är alla vi andra helt vanliga kattägare. Vi har inte heller nått här på detta forum att göra.

Tror du att vi ifrågasätter dig och din katthållning för att vara elaka? Du kanske kan ta åt dig lite av informationen du fått istället och sluta leka martyr.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Jag har inga behov av att vara trevlig mot en som har en syn på katter som medverkar till att massor av katter lider och dör. Varför skulle jag vara trevlig mot en sån?

Jag har haft huskatt själv, mina föräldrar har huskatt och många av mina kompisar har sådana. Men dom värderar känslomässigt sina huskatter lika högt som jag värderar mina raskatter. Dom enda som gör skillnad på deras värde är ni, du och Cernika. Som tur är finns det massor av folk som tycker att huskatten har ett värde både känslomässigt och ekonomiskt. Faschinerande nog är det fler raskattägare än huskattägare procentuellt som tycker det. Hur nu det kan komma sig...?
 
Sv: Ang pris på huskatter

kl

Jag är stolt ägare till en huskatt!!

Han är bortskämdast i komunen...:o

Jag har faktiskt starkt börjat misstänka att jag är HANS husdjur!!:eek: Eller iaf slav :crazy:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Guldfasanerna
  • Ny valp med katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp