Bukefalos 28 år!

Ang pris på huskatter

Sv: Ang pris på huskatter

Men sitt ni här och ha alla era trådar om era fina katter så ska vi som har huskatter och stallkatter hålla oss härifrån. Bra va?

Jag har haft huskatter och har ingenting emot dem. :smirk: Du kan väl försöka skilja på sakfrågorna. Huskatt är en sak, katthållning en annan och kattavel en tredje sak. Olika saker...
 
Sv: Ang pris på huskatter

Jag tycker inte man skall jämföra hästar, kor, åsnor, hundar, katter, kaniner, marsvin, möss och vandrande pinnar. Katter kostar 50 kronor. Det kan man läsa i tidningen, på blocket och på olika anslagstavlor runt i landet.

Det handlar ju egentligen inte om själva inköpspriset dock, utan om allmänhetens syn på katter. Att tro att en katt någon gång kommer att komma upp i samma prisklass som en hyfsad ridhäst (d.v.s. ~50 000 kr.) är troligtvis väldigt naivt, men oavsett inköpspris så ska alla djur behandlas väl. Hästar ska ha för dem adekvat omvårdnad, marsvin likaså (trots att det skiljer åtskilliga tusenlappar i inköpspris dem emellan). Det tror jag att de flesta är överens om.

MEN av någon anledning verkar ovanstående väldigt sällan gälla katter. Det finns hundratusentals hemlösa katter bara här i Sverige, men långt ifrån så många hemlösa hästar, hundar eller marsvin.

Och frågan är varför det är så? Varför vaccinerar man sin häst och sin hund, men inte sin katt? Varför bemödar man sig med att räkna ut en noggrann foderstat till sin häst när man nöjer sig med att köpa billigt torrfoder på ICA till sin katt, utan att egentligen ha en aning om hur det påverkar katten? Varför släpper man bara ut sin katt och låter den para sig med vem den vill, när man sitter i månader och bläddrar i hingstkataloger på jakt efter den perfekta hingsten när det är dags att betäcka sin häst? Varför försäkrar man sin häst, sin hund, sin bil och sin dator men inte sin katt?

Liksom VARFÖR?

Jag har fortfarande aldrig sett ett enda vettigt svar på den frågan.

För övrigt betraktar jag mig själv precis som en "alldeles vanlig kattägare". För jag har bara har en vanlig huskatt som inte kostade mer än 500 kr. i inköp och jag är knappast överdrivet intresserad av avel, utställningar, avancerad kosthållning o.s.v. Men jag anser mig ha elementära kattkunskaper och framförallt intresset att ge min katt en bra omvårdnad. Därför såg jag till att han var vet.besiktigad och grundvaccinerad när jag köpte honom, samt att jag därefter sett till att få honom kastrerad, försäkrad och ID-märkt. Fullt grundläggande saker som totalt knappt ens har kostat mig en tusenlapp i pengar (hittills, försäkring och vaccinering är ju löpande avgifter, dock bara på några få hundralappar/år) och någon timme i tid (när jag satt med under kastreringen).

Så, jag kan ö.h.t inte förstå varför det anses så orimligt att t.ex. vaccinera sin katt. Eller varför man väljer att vaccinera hästen framför katten, när det kostar betydligt mer att vaccinera en häst jämfört med en katt. Det kan m.a.o. egentligen inte ha med snålhet att göra.

Så återigen: Vad beror det på egentligen?
 
Sv: Ang pris på huskatter

Jag har inga behov av att vara trevlig mot en som har en syn på katter som medverkar till att massor av katter lider och dör. Varför skulle jag vara trevlig mot en sån?

En sån? Man tilltalar inte månniskor på det sättet, oavsett om man har skilda åsikter eller ej. Och att påstå att Cernika får massor av katter att lida och dö , tycker du verkligen att det stämmer?
 
Sv: Ang pris på huskatter

Om mina katter är vaccinerade eller ej tänker jag faktiskt inte svara på efter det MalinN skrev i den andra tråden. Det tråkiga är att ni allihop tar för givet att de inte är vaccinerade. Och inte är kastrerade. Eller får p-piller. Att de inte får den mat de behöver. Att de inte är avmaskade. Att de inte får veterinärvård. Osv.

Det är slutsatser ni dragit om mina katter. Slit och slängkatter kallade ni dessutom dem. De katter jag har nu är 2,4 resp 6 år. De jag hade tidigare blev 22 resp 23 år gamla. Tycker ni det låter som slit och släng och dålig katthållning?
 
Sv: Ang pris på huskatter

En sån? Man tilltalar inte månniskor på det sättet, oavsett om man har skilda åsikter eller ej. Och att påstå att Cernika får massor av katter att lida och dö , tycker du verkligen att det stämmer?

Om du inte fattar vad MissFideli menar så tycker jag att du ska läsa hela tråden igen börja med att läsa huvudinlägget.
Jag föstår inte varför vissa har så oerhört svårt att fatta att ett och ett faktiskt bli två liksom. :smirk:
 
Sv: Ang pris på huskatter

Det handlar ju egentligen inte om själva inköpspriset dock, utan om allmänhetens syn på katter. Att tro att en katt någon gång kommer att komma upp i samma prisklass som en hyfsad ridhäst (d.v.s. ~50 000 kr.) är troligtvis väldigt naivt, men oavsett inköpspris så ska alla djur behandlas väl. Hästar ska ha för dem adekvat omvårdnad, marsvin likaså (trots att det skiljer åtskilliga tusenlappar i inköpspris dem emellan). Det tror jag att de flesta är överens om.

MEN av någon anledning verkar ovanstående väldigt sällan gälla katter. Det finns hundratusentals hemlösa katter bara här i Sverige, men långt ifrån så många hemlösa hästar, hundar eller marsvin.

Och frågan är varför det är så? Varför vaccinerar man sin häst och sin hund, men inte sin katt? Varför bemödar man sig med att räkna ut en noggrann foderstat till sin häst när man nöjer sig med att köpa billigt torrfoder på ICA till sin katt, utan att egentligen ha en aning om hur det påverkar katten? Varför släpper man bara ut sin katt och låter den para sig med vem den vill, när man sitter i månader och bläddrar i hingstkataloger på jakt efter den perfekta hingsten när det är dags att betäcka sin häst? Varför försäkrar man sin häst, sin hund, sin bil och sin dator men inte sin katt?

Liksom VARFÖR?

Jag har fortfarande aldrig sett ett enda vettigt svar på den frågan.

För övrigt betraktar jag mig själv precis som en "alldeles vanlig kattägare". För jag har bara har en vanlig huskatt som inte kostade mer än 500 kr. i inköp och jag är knappast överdrivet intresserad av avel, utställningar, avancerad kosthållning o.s.v. Men jag anser mig ha elementära kattkunskaper och framförallt intresset att ge min katt en bra omvårdnad. Därför såg jag till att han var vet.besiktigad och grundvaccinerad när jag köpte honom, samt att jag därefter sett till att få honom kastrerad, försäkrad och ID-märkt. Fullt grundläggande saker som totalt knappt ens har kostat mig en tusenlapp i pengar (hittills, försäkring och vaccinering är ju löpande avgifter, dock bara på några få hundralappar/år) och någon timme i tid (när jag satt med under kastreringen).

Så, jag kan ö.h.t inte förstå varför det anses så orimligt att t.ex. vaccinera sin katt. Eller varför man väljer att vaccinera hästen framför katten, när det kostar betydligt mer att vaccinera en häst jämfört med en katt. Det kan m.a.o. egentligen inte ha med snålhet att göra.

Så återigen: Vad beror det på egentligen?
En mycket relevant frågeställning! Snuffsan, Cernika kan ni vara så snälla och svara på detta. Fast det kan ni väl inte förstås :smirk:.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Jag tar inte för givet någonting om dina katter det är därför jag frågar och du vägrar att svara mig. :confused:
Jag tror ingen specifikt har pratat om dina katter utan om dem som faktiskt inte vaccinerar sina katter.
Men eftersom du tjurigt vägrar att säga om dina katter är vaccinerade kan jag inte dra någon annan slutsats än att dem inte är det. Annars ser jag ingen anledning att inte svara, för om du nu har de vaccinerade så skulle ju det vara en knäpp på näsan för de som tror att du inte har det.

Varför slår du och Cernika ifrån er så frenetiskt istället för att bemöta argument??
 
Sv: Ang pris på huskatter

Det där inlägget innehåller ganska mycket frågor och tankar. Jag ber vänligt Snuffsan och Cernika (och även dem som inte gett sig in i debatten) att svara på detta.
Jag kan inte komma på många anledningar att inte göra det.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Jag tycker många av er har bra förslag som skulle hjälpa huskatterna att få en bättre "status" i samhället, men hur gärna man än vill så är det ju marknaden som bestämmer priset, alltså tillgång och efterfrågan... Så länge marknaden svämmar över av hus-katter så är det ju inte konstigt att folk till o med ger bort dom, bara dom får ett hem! Jag gav bort en katt som hade flyttat in i vårat stall men som vi inte kunde ta hand om själva för att han var långhårig o behövdes borstas varje dag...Jag vaccinerade o avmaskade honom (han var redan kastrerad) satte ut annons o det ringde i ett kör...8 personer var intresserade!! Jag "valde" en man som var van vid långhårskatter o som bodde i skogen, tyckte det lät bra, gick efter min mag-känsla! Men eftersom han gjorde mej en stor tjänst om han tog väl hand om katten (mitt samvete) så gick det jämt ut, det är ju värt något det med...
 
Sv: Ang pris på huskatter

Om mina katter är vaccinerade eller ej tänker jag faktiskt inte svara på efter det MalinN skrev i den andra tråden. Det tråkiga är att ni allihop tar för givet att de inte är vaccinerade. Och inte är kastrerade. Eller får p-piller. Att de inte får den mat de behöver. Att de inte är avmaskade. Att de inte får veterinärvård. Osv.

Det är slutsatser ni dragit om mina katter. Slit och slängkatter kallade ni dessutom dem. De katter jag har nu är 2,4 resp 6 år. De jag hade tidigare blev 22 resp 23 år gamla. Tycker ni det låter som slit och släng och dålig katthållning?
Snuffsan, i den andra tråden frågade jag dig om dina katter var vaccinerade. Du svarade såhär:

"Men det vet väl alla att vi som har bondkatter och som låter katterna gå ut och jaga möss inte vaccinerar, avmaskar eller ger våra katter ordentlig mat. De blir ju ändå överkörda innan de fyller tre och det kommer ju ständigt nya katter eftersom vi varken kasterar eller ger katterna p-piller så det kvittar ju.:smirk:"

Av det uttalandet att döma är det lätt att förutsätta att diuna katter inte är vaccinerade.
Om så inte är fallet kan du väl skriva det istället för att komma med en massa kryptiska uttalanden. Så slipper vi spekulera mer över det, om du nu har så ont av det menar jag.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Jag tycker många av er har bra förslag som skulle hjälpa huskatterna att få en bättre "status" i samhället, men hur gärna man än vill så är det ju marknaden som bestämmer priset, alltså tillgång och efterfrågan... Så länge marknaden svämmar över av hus-katter så är det ju inte konstigt att folk till o med ger bort dom, bara dom får ett hem! Jag gav bort en katt som hade flyttat in i vårat stall men som vi inte kunde ta hand om själva för att han var långhårig o behövdes borstas varje dag...Jag vaccinerade o avmaskade honom (han var redan kastrerad) satte ut annons o det ringde i ett kör...8 personer var intresserade!! Jag "valde" en man som var van vid långhårskatter o som bodde i skogen, tyckte det lät bra, gick efter min mag-känsla! Men eftersom han gjorde mej en stor tjänst om han tog väl hand om katten (mitt samvete) så gick det jämt ut, det är ju värt något det med...
Ja du har helt rätt. Det är därför kattuppfödare av huskatter (det är i stor majoritet huskatter som skänks bort eller är hemlösa) borde begränsa marknaden och börja ställa ordentliga krav på köparna. Samt att ge kattungarna bra start i livet, dvs vaccinera och vet besiktiga samt inte låta kattungarna flytta tidigare än 12 veckor. För då kan detta förhållningssätt smitta av sig på köparna.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Det är många kattmammor med ungar som fångas in där det visar sig att mamman är en tam katt i grunden. Det kan vara en älskad katt som har rymt men i de flesta fall är det övergivna,dumpade katter.
Får man en katt gratis eller betalar en symbolisk summa så är det väldigt lätt att man använder katten som slit- och slängvara.
Mina två äldsta katter fick jag gratis och de är kastrerade m.m och har hunnit bli 17 år nu då visst kan gratiskatter få det bra men det känns ganska osäkert.
Man kan sälja en katt billigt och tänka att köparen ska lägga ner pengar på vaccinering och kastrering men det är inte säkert att den som köper katten gör det även om h-n har lovat det.Det är heller inte säkert att köparen lägger ner pengar på kattgrejer om katten säljs billigt.

Just nu är tillgången mycket ,mycket större än efterfrågan och då kan det vara svårt att få kattungarna sålda. Men en del vill ha kattungarna iordninggjorda dvs vaccinerade och avmaskade och då vill de inte ha kattungen som säljs för en krona där man får göra allt själv.

Vad som behövs är att minska på kattantalet i framtiden genom att kastrera katterna.
Jag har svårt att förstå alla hoppsankullar.
Är det så svårt att begripa att en honkatt kan bli dräktig om den får gå ut?
Det är inte billigt med kastrering men man får väl lägga undan pengar och prioritera. Eller låta katten vara inne utan okastrerade hankatter.
Är det så att man vill att katten ska få ungar då tycker jag att man får vara beredd på att ha kvar kattungarna istället för att skänka bort dom eller sälja billigt.

Jag är förresten en vanlig huskattägare som har upptäckt att situationen för huskatterna är uruselt. Det mesta av fritiden går åt för att hjälpa dom men det blir ändå bara en droppe i havet.Jag kan bara hoppas att fler kastrerar sina katter och att vi i framtiden inte har fler katter än det finns hem för.
 
Sv: Ang pris på huskatter

*kl*
Det är sorgligt att folk inte kan försvara de saker de gör (inte gör), är det månne för att de vet att det inte finns något försvar?
 
Sv: Ang pris på huskatter

Skulle du sälja en hund för 1 kr eller en häst som du fött upp för 1 kr?
Varför är det just katter som ska vara gratis? Kan du vara snäll och svara på det.

Känner minst 3 st som sålt sina hästar för 1 krona, så det existerar (sv.hbl)
Och då var det inga "ök" utan bra, friska hästar med många år framför sig på tävlingsbanorna. (en tävlad MSV hopp + dressyr)
 
Senast ändrad:
Sv: Ang pris på huskatter

Och just det. Tråkiga nyheter för dig. Raskatter blir allt mer populära. När jag köpte min första raskatt för snart 8 år sedan beräknades 10% av Sveriges katter vara raskatter. Idag beräknas 30% av våra katter vara raskatter. Synen på katten har förändrats. Utvecklingen går framåt (eller bakåt enligt dig då kanske).

30%? Det låter ärligt talat orimligt mycket. Det är inte 30% av alla försäkrade katter då? Eller 30% av katterna i Sveraks register? För man kan ju anta att raskatterna är försäkrade och registrerade oftare än bondkatterna.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Snuffsan, i den andra tråden frågade jag dig om dina katter var vaccinerade. Du svarade såhär:

"Men det vet väl alla att vi som har bondkatter och som låter katterna gå ut och jaga möss inte vaccinerar, avmaskar eller ger våra katter ordentlig mat. De blir ju ändå överkörda innan de fyller tre och det kommer ju ständigt nya katter eftersom vi varken kasterar eller ger katterna p-piller så det kvittar ju.:smirk:"

Av det uttalandet att döma är det lätt att förutsätta att diuna katter inte är vaccinerade.
Om så inte är fallet kan du väl skriva det istället för att komma med en massa kryptiska uttalanden. Så slipper vi spekulera mer över det, om du nu har så ont av det menar jag.

Ett litet tips: när man skriver ut :smirk: så är det för att visa att man är ironisk.

Jag tycker det är rätt tydligt att Snuffsan är duktigt ironisk i sitt inlägg, och driver med raskattägares bild av bondkattägare. Inte det allra minsta kryptiskt.
 
Sv: Ang pris på huskatter

Jag tycker det är att börja i fel ände med en höjning av priset. Jag tycker man skall börja med att höja kraven på avlen, d.v.s en hälsokontroll av avelsdjuren och sedan besiktning, chippning och vaccinering av kattungar, men då stiger ju priset automatiskt. Men det hade onekligen varit bra om minimipriset hade legat runt 1000kr, och det har inte att göra med att jag tror att de som skaffar gratiskatter är sämre djurägare, när jag flyttar till hus kommer jag absolut att skaffa huskatt igen, och om de skulle vara gratis skulle de så klart ha samma värde för mig som mina raskatter. DOCK så har jag läst flera historier om människor som hämtar gratiskatter för att ha som träningsobjekt för kamphundar eller sadister som helt enkelt skaffar gratiskatter för att plåga, skulle katter få ett högre värde skulle vi nog även i större utsträckning slippa kartongerna med kattungar dumpade någonstans. Dessa människor är ju så klart i en minoritet men jag tror de är vanligare än vad vi vill tro, och en höjning av priset skulle hjälpa till att skydda kattena mot sådana öden
 
Sv: Ang pris på huskatter

Känner minst 3 st som sålt sina hästar för 1 krona, så det existerar (sv.hbl)
Och då var det inga "ök" utan bra, friska hästar med många år framför sig på tävlingsbanorna. (en tävlad MSV hopp + dressyr)

Ja, och jag fick en av mina hästar gratis. :eek:
Dock av min morbror. D.v.s. jag har väldigt, väldigt svårt att tro att någon säljer en häst (en häst på MSV-nivå dessutom) till vem som helst för bara en krona...
 
Sv: Ang pris på huskatter

Ett litet tips: när man skriver ut :smirk: så är det för att visa att man är ironisk.

Jag tycker det är rätt tydligt att Snuffsan är duktigt ironisk i sitt inlägg, och driver med raskattägares bild av bondkattägare. Inte det allra minsta kryptiskt.
Jasså. Men om det är det enda hon skriver utan att skriva en ytterligare förklaring så är ju de orden det enda man har att gå på.
Jag har sett många som använt :smirk: utan att vara ironiska utan kanske lite överlägsna.

Hur som helst så förstår jag inte att det kan vara så svårt att svara på en enkel fråga.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp