Angående Kalla Faktas program....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jettan

Trådstartare
Har hört att det ikväll 22.40 på tv4 ska visas ett program om "djruplågeriet inom travsport" med anledning av det uppror som blev efter Kalla Faktas program.

Nu skulle bla. Stig H få vara med.

Så här står det i programinformationen:
"I kvällens program blir det debatt om djurplågeriet inom travsporten.
För några veckor sedan visades ett reportage i Kalla fakta där man avslöjade djurplågeri inom travsporten och reportaget väckte starka känslor. Kritiker inom travsporten dömde ut reportaget och avvisade anklagelserna. Men frågan kvarstår, plågas travhästarna i jakten på prispengar. Eller är travsporten utsatt för orättvisa anklagelser?

Medverkar gör bland andra en tidigare medhjälpare till Åke Svanstedt som berättar om stjärnkuskens metoder. Övriga gäster är Stig H Johansson, veterinär Anders Darenius, travjournalisten Micke Nybrink och Sara Asteborg från Djurens rätt".

Ska bli intressant att se....:d
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Framför allt är jag intresserad av en diskussion där båda parter får komma till tals och där (förhoppningsvis) de problem som existerar inom travet kan diskuteras på ett vettigt sätt.

Stig H är ju kung, honom bara måste man respektera, och han lägger fram det på ett så bra sätt!!!:bow:

Angående Åke... jag har jobbat där själv och visst snackades det bland personalen om grisfösare, men JAG såg då aldrig något.... bara förtal?:confused:
Vid ett tillfälle körde jag en häst som skulle vara jätte snäll, men den dagen var hon tok het och drog som en gris! Jag var helt slut i armarna efteråt. Då snackades det rätt friskt om att hon blivit "strömmad" men huri vida det är sant vet jag ej....

Hörde vid något annat tillfälle (kanske en skröna?) om en amatör som hört att det var bra att "strömma" slöa hästar. Han tänkte testa det på sin häst. Så han körde ut på banan och det sista han mindes av den turen var hur han förde fram grisfösaren mot hästens bak....:D
(för den som inte fatta, reagerade hästen med att sparka honom ur vagn, enligt utsaga ska han fått hjärnskakning) han provade aldrig grisfösare något mer...:D:D
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Ser fram emot programmet :)

Känns tryggt att Stig H är med, ska bli intressant att se AD om han kan få fram sina argument som de är menade, Micke kan ju egentligen säga vad som helst när som helst och vem är Sara Asteborg?

Sen ska det bli väldigt intressant vad som sägs av de vittnen i Å-S snurran..

Lite förväntasfull och hoppas på ett bra program som inte blir kritiserat efteråt :bow:
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Ser fram emot programmet :)

Känns tryggt att Stig H är med, ska bli intressant att se AD om han kan få fram sina argument som de är menade, Micke kan ju egentligen säga vad som helst när som helst och vem är Sara Asteborg?

Sen ska det bli väldigt intressant vad som sägs av de vittnen i Å-S snurran..

Lite förväntasfull och hoppas på ett bra program som inte blir kritiserat efteråt :bow:

Ser fram emot programmet jag med,känns tryckt att Stig H är med!
Hoppas att dom andra vittnena i ÅS "karusellen" oxå vågar komma fram efter programmet.
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Ser fram emot programmet jag med,känns tryckt att Stig H är med!
Hoppas att dom andra vittnena i ÅS "karusellen" oxå vågar komma fram efter programmet.

Tryggt ska det vara,inte tryckt!
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Ser fram emot programmet :)

Känns tryggt att Stig H är med, ska bli intressant att se AD om han kan få fram sina argument som de är menade, Micke kan ju egentligen säga vad som helst när som helst och vem är Sara Asteborg?
Sara Asteborg är Djurens Rätts hästexpert.
Har läst biologi och etologi, samt gjort examensarbetet "Effekten av en aktiveringsboll på krubbitning hos häst".
Anser att travhästar betraktas som förbrukningsvaror, att alla hästar borde gå på lösdrift och att rida kan man göra "så länge man vet vad man gör".
Allt enligt Ridsport nr 23/2008.
Flum-faktorn verkar rätt hög!:angel:

Ska bli spännande att se programmet.
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Sara Asteborg är Djurens Rätts hästexpert.
Har läst biologi och etologi, samt gjort examensarbetet "Effekten av en aktiveringsboll på krubbitning hos häst".
Anser att travhästar betraktas som förbrukningsvaror, att alla hästar borde gå på lösdrift och att rida kan man göra "så länge man vet vad man gör".
Allt enligt Ridsport nr 23/2008.
Flum-faktorn verkar rätt hög!:angel:

Ska bli spännande att se programmet.

ja, det där med djurens rätt rös man ju för innan jag fick höra det läget från dig.... är det inte rätt trist att de som tar på sig som uppgift att skydda djur verkar ha snöat in nån stanns och aldrig blivit utgrävda?

Tänk vad mycket det skulle kunna göras för djuren om folket i liknande organisationer inte var så himla pantade och hade något vettigt att säga... *suck*
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Sara Asteborg är Djurens Rätts hästexpert.
Har läst biologi och etologi, samt gjort examensarbetet "Effekten av en aktiveringsboll på krubbitning hos häst".
Anser att travhästar betraktas som förbrukningsvaror, att alla hästar borde gå på lösdrift och att rida kan man göra "så länge man vet vad man gör".
Allt enligt Ridsport nr 23/2008.
Flum-faktorn verkar rätt hög!:angel:

Ska bli spännande att se programmet.

Tack, jag hann faktiskt läsa på lite själv.:)

Jga hoppas som sagt programmet är bra o att hon faktiskt är duktig o kunnig o det blir debatt, inte bara "man ska inte tävla med hästar"... Utan att hon faktiskt är påläst, tycker de skulle vara passande med en ORDENTLIG debatt! :banana:
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

håller med!!! Nu vill vi få ut något av detta!!!
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Insnöade från landet Utopia!
Jag funderar på om Djurens Rätt i grund och botten vill utplåna alla tamdjur?
De är emot allt utnyttjande av djur för egna personliga behov och som inte ligger i djurets intresse.
Får man ens ha Akvariefiskar då?
Katter tycker Djurens Rätts informationsansvarige Lise-Lott Alsenius att man kan ha, för vildkatter är det synd om.:idea:
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Insnöade från landet Utopia!
Jag funderar på om Djurens Rätt i grund och botten vill utplåna alla tamdjur?
De är emot allt utnyttjande av djur för egna personliga behov och som inte ligger i djurets intresse.
Får man ens ha Akvariefiskar då?
Katter tycker Djurens Rätts informationsansvarige Lise-Lott Alsenius att man kan ha, för vildkatter är det synd om.:idea:

vaddå "vildkatter är det synd om" vilket röt ägg, alla andra djur som är tama och som inte klarar sig utan människors tillsyn då?

dom kan väl ge sig på zoon och utrota dem till att börja med, för DÄR är det inte naturligt...
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

dom kan väl ge sig på zoon och utrota dem till att börja med, för DÄR är det inte naturligt...

Fast i nuläget är ju zoologiska parker en möjlighet att behålla populationer av annars utrotade och/eller utrotningshotade djur. Så att önska dem dit pepparn växer är inte så himla bra. I alla fall inte om man vill ha en del av de bevarandeprojekt som bedrivs internationellt där olika zoo spelar viktiga roller. Den tid när zoon verkligen konsumerade djur håller på att försvinna. Och visst görs det ansträngningar för att miljön skall bli så naturlig som möjligt.

Därmed inte sagt att jag tycker att det är rätt att ge sig på travet! Inte för att jag har varit så mycket på travbanor, men det har blivit några besök. Och mitt lekmannaintryck är att hästhållningen håller mycket hög kvalitet. Jag tycker faktiskt att mycket verkar bra i hur travhästar hanteras. Det är hög kunskapsnivå på många av de som håller på, utevistelse verkar ofta vara en självklarhet o.s.v.

Sen finns det naturligtvis dåliga äpplen i alla korgar...
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

vaddå "vildkatter är det synd om" vilket röt ägg, alla andra djur som är tama och som inte klarar sig utan människors tillsyn då?

dom kan väl ge sig på zoon och utrota dem till att börja med, för DÄR är det inte naturligt...

Vi kan ju börja med att släppa ut alla våra hästar fritt i naturen så får vi se hur länge dom klarar sig!:cool:
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

KL*

Gillar verkligen dessa Djurens Rätt figurer. Jag tänkte på deras sunda idéer.... :idea:
Tex att släppa ut alla stackars minkar från en minkfarm och så.
Givetvis släppte de ut dem för att de skulle slippa att bli pälsar efter de dött, och då är det givetvis en hel-gjutet sund idé att släppa ut de små osyldiga djuren... i december och så.... :crazy:
Kontentan blev att en stor del av djuren frös ihjäl, och det är ju mycket bättre. De som klarade sig ett tag, svalt ihjäl för efter att fötts i fångenskap visste de inte hur de skulle få föda. De som återigen lyckades överleva bestämde sig på vårkanten att mina höns såg goda ut, vilket i sin tur betydde döda höns och ihjälskjutana minkar. Så, jo Djurens Rätt vet vad de sysslar med.... :angel::angel::angel:
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

*kl

Föreningen Djurens Rätt sysslar inte med aktioner a la frisläppnng av mink, nedbränning av slaktbilar etc. Djurens Rätt tar avstånd från allt detta och förespråkar lagliga tillvägagångssätt och dialoger. Det är iaf vad jag läst mig till om dem.
Men man kan undra sig hur mkt dessa idioter som gör det, läst om djur och naturliv och hur det påverkas av att arter som inte är anpassade till en miljö släpps ut i den. Vill man bli av med pälsfabriker och få folk på sin sida är man lite fel ute genom att bli ovän med alla :grin:

Ska f.ö bli intressant med debatten ikväll. Hoppas den blir lite mer jämnfördelad mellan båda sidor så att säga. OBS! Ni missar väl inte Insider just nu, ska snart handla om hästskärare igen....
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Mycket intressant!
såg just i sporten att Stig H sa om anmälningen jordbruksverket gjort till åklagare om prövning av ÅS ev. metoder: att om detta visar sig sant som vi har skäl att misstänka och befara... (citat) så vore det oerhört olyckligt för sporten (liknandeI.

det verkar som om Stig H vet något här så nu kommer jag kolla ordentligt!"!!
jag har det inte men vet en sak: åklagare lägger inte fram ett fall för prövning om det inte finns någon grund för anklagelserna och man tror på en fällande dom, det vill säga att man har tillräckliga bevis.

Och jag fasar verkligen för att detta är sant man vill ju inte tro det . så nu får vi verkligen se vad som händer!
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Såg namnen på "vittnena", och namnet Arras T.C.B. fanns på vittnets träningslista och efter ett par mindre goda resultat blandade (med den amatörtränarens största framgångar någonsin) innan den helt plötsligt dök upp på Svanstedts lista och radade upp framgångar där...

Alltid något att fundera på...
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Såg namnen på "vittnena", och namnet Arras T.C.B. fanns på vittnets träningslista och efter ett par mindre goda resultat blandade (med den amatörtränarens största framgångar någonsin) innan den helt plötsligt dök upp på Svanstedts lista och radade upp framgångar där...

Alltid något att fundera på...

Vart hitta du den listan?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp