Bukefalos 28 år!

Angående Kalla Faktas program....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Anlednigen till att den bet sig själv, beror nog på att tungan/kinden var ivägen när den stängde munnen..

De få hästar som biter sig ofta brukar få tex bettplatta, men det är ovanligt. Oftast är det en tillfällig olyckshändelse.

Finns ju hur mycket utrutsning som helst för hästar som biter sig i tungan, och de används ju flitigt också på de som gör det vad jag har sett :)
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Att du/mfl tar så lätt på det här ...vad tyder det på? Skulle aldrig få för mig att skoja om något sådant som om jag tyckte det var allvarligt!

Men herrejistanes!

Varför får man inte skoja om allvarliga saker? Sedan när?

Jag kan skoja om betydligt allvarligare saker än kassa och elaka träningsmetoder. En av mina favoritfilmer är den ljuvliga "Livet är underbart" där det skojas hejvilt med koncentrationsläger till exempel. Men jag antar att det är fel också då?

Nja jag börjar allt mer inse att jag nog - trots att jag inte har någon travhäst - passar bättre i de lite mer skojfriska travstallen än i överkänsliga och lätt överspända ridhäststall där alla måste vara fiiiiina och PK hela tiden...

Fast jag hoppas att det finns roliga ridtjejer också, jag har träffat några så jag tror faktiskt att alla inte är såååå känsliga som vissa här inne verkar vara.

För övrigt, exakt HUR stort mått av elakhet är det EGENTLIGEN att försöka trigga en häst med elstötar? Om man jämför med de mer allmänt vedertagna "påpetningarna" med spö till exempel (och kom för sjutton inte och påstå att ridhästfolket inte petar med spö - det har jag sett många gånger och det har inte alltid varit fråga om snälla petningar heller utan ibland formenliga rapp) så borde väl en lindrig elstöt faktiskt inte vara värre egentligen? Jag har fått många stötar av staketet och tja, visst känns det lite men det är ett mycket kortvarigt obehag - jag kan tänka mig att en "visp" med ett spö svider längre.

Så varför har just elstötarna fått så ENORM genomslagskraft? Jag tycker att diskussionen är lite oproportionerlig faktiskt.

NEJ jag förordar INTE på något sätt den tränings"metoden" men jag tycker som sagt var att diskussionen kanske blivit lite för intensiv kring detta.
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Menar du att man skor travare, balanserar upp dem, för att de ska hålla bättre?

Jag trodde huvudorsaken var att de om möjligt skulle kunna springa lite fortare än vad de egentligen kan?

För det är ju det enda som räknas, eller hur?

Nej du att man balanserar en häst är det för att den skall springa så rent som möjligt en häst som inte slår sig springer i regel snabbare. Allt handlar om att hästen skall må bra och vilja springa.

Jag tror att MÅNGA rid hovslagare skulle behöva vara med i en travhovslagares liv en vecka eller 2 så man inte slår på 1 kg skor på varje fot:idea:.
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Bara för att understryka kontrollen inom dressyren en gång till...


http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=93647


Heike Kemmer diskad

MECHELEN, BELGIEN: Den tyska OS-bronsmedaljören Heike Kemmer diskvalificerades vid gårdagens världscupkür i Mechelen.

Anledningen var att hennes häst Royal Rubin blödde från munnen. Orsaken till att hästen blödde är okänd, det skriver ridehesten,com.

FEI:s regler säger att om det syns blod i hästens mun innebär det omedelbar diskvalificering.

Heike Kemmer och Royal Rubin ligger nia i världscupen efter tävlingarna i Mechelen.

Jag skiter i hur eliten har det. Eliten har alltid alla ögon på sig.
Gäller detta även i en liten klubb tävling på landsbygden?
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Anlednigen till att den bet sig själv, beror nog på att tungan/kinden var ivägen när den stängde munnen..

De få hästar som biter sig ofta brukar få tex bettplatta, men det är ovanligt. Oftast är det en tillfällig olyckshändelse.

Är det vissa hästar som biter sig menar du?
Men det är ju bra om man ordna till det. Men det jag reagerar på är att INGEN reagerar ens med en kommentar på en häst som är blodig i munnen, varken av publik, journalister, eller någon ansvarig. Jag såg en av hästarna på Solvalla blodig i munnen men trodde att jag sett fel eftersom ingen reagerade...Kommer ej ihåg vilken det var, borde inte det utdelas något straff för det?
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Ja, jag tror att jag är det. Samtidigt så anser jag att fler inom ridhästvärlden borde göra det. Att sko alla (rid)hästar likadant med exakt samma vinklar och skor stjälper nog mer än hjälper. Man anpassar sadlar, bett, täcken osv i all evinnerlighet men tänker inte på att med hjälp av en individuellt anpassad skoning kan man undvika en hel del onödiga veterinärkostnader. Jag ser det inte som ett sätt att "maskera" hältor utan snarare för att undvika dem:)

Bra sagt :bow::bow:
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Men herrejistanes!

Varför får man inte skoja om allvarliga saker? Sedan när?

Jag kan skoja om betydligt allvarligare saker än kassa och elaka träningsmetoder. En av mina favoritfilmer är den ljuvliga "Livet är underbart" där det skojas hejvilt med koncentrationsläger till exempel. Men jag antar att det är fel också då?
Jorå visst kan man det, men att skoja om koncentrationlägren kanske precis 1945 när man släpade ut de sista överlevande var nog inte heller så kul, men nu sisådär drygt 60 år senare är en annan sak, så är det med de mesta av den sortens humor att det är opassligt med skämt under pågåendet.

För övrigt, exakt HUR stort mått av elakhet är det EGENTLIGEN att försöka trigga en häst med elstötar?
Du kan inte mena allvar med det här???
Om man jämför med de mer allmänt vedertagna "påpetningarna" med spö till exempel (och kom för sjutton inte och påstå att ridhästfolket inte petar med spö - det har jag sett många gånger och det har inte alltid varit fråga om snälla petningar heller utan ibland formenliga rapp) så borde väl en lindrig elstöt faktiskt inte vara värre egentligen? Jag har fått många stötar av staketet och tja, visst känns det lite men det är ett mycket kortvarigt obehag - jag kan tänka mig att en "visp" med ett spö svider längre.
:eek: Hjälp!! Jag flyger om jag får en elstöt, likaså min häst kan jag säga!!!
Sist fick jag en elstöt i somras så jag flög in i badkaret och slog i knät samt tappade det jag hade i handen samt fick en puls på 180!!
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Vad löser din attityd för problem då? *suckar tungt* Nu ska vi deppa...

Jag tror tvärtom att skoja bort problemet är som att acceptera problemet.
Schelin menar ju tom med att det inte är särskilt allvarligt med en stöt... Man häpnar!
Depp kan däremot omvandlas till handlingskraft.
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Visst kan man skoja om allvarliga saker mitt uppe i det! Jag gick själv och väntade på en eventuell cancerdiagnos nyligen och det enda som höll mig uppe var just att skoja om eländet. Så det gjorde jag. Nu var det inte så illa som jag var rädd för men jag är ändå glad åt den galghumor jag visade då, annars hade jag blivit tokig på riktigt!
_______________________________________________________________
OCH (hukar mig)

Jo jag menar allvar, fast det är inte menat som ett påstående utan som en fråga eller fundering mer.

Jag har aldrig ens sett en grisfösare men utifrån de beskrivningar jag hört så avger de inte någon "stor" stöt utan en stöt som jag fått beskriven som "mycket mindre än den man får av ett elstängsel"

Nu har jag inte koll på det här med el (trots att jag är elektrikerdotter) så där värst men då jag fått stötar av elstängslet har det känts men inte direkt gjort ont. Men vi kanske har dåliga staket hos oss?

För om jag gör jämförelsen mellan att få en stöt av elstängslet och att få ett rapp med spö så skulle jag välja att ta stöten faktiskt. Däremot tror jag att det är en tämligen värdelös metod för en häst som blir rädd galopperar för det mesta och det är ju inte riktigt det man vill att en travare ska göra. Inte heller menar jag att man ska vare sig slå eller elchocka hästar - men om det ena görs så kanske det andra inte är så mycket VÄRRE?

F-n vad det är svårt att formulera virriga tankar. Det jag kan säga är att jag är emot alla former av onödigt våld mot djur. Jag kan visst det korrigera en häst med lindrigt våld i de fall då nöden kräver det (tror att jag tidigare berättade om gången då min 865 kgs häst pressade fast mig mot en boxvägg till exempel... och ja då sopade jag på honom med raspen för att han inte flyttade på en vanlig tillsägelse och jag måste ju komma loss). Jag har full förståelse för hovslagare som smäller till en häst som slår till exempel, jag skulle själv som ägare till djuret försöka träna på ett mer långsiktigt sätt för att komma tillrätta med problemet men en hovslagare som står där och ska sko en häst som slår tycker jag har en sorts rätt att korrigera med ett LAGOM våld. Dock inte övervåld.

Våld i träningsrelationer känns överlag lite främmande. Fast å andra sidan använder ju de flesta ett spö för att flytta en häst i grundläggande träning, då är det inte fråga om våld utan om ett sorts hot. Hotet grundlägger ju en rangordning (se bara hur hästar hotar varandra dagligen, och också slår/biter varandra vid "behov").

Vad jag vill komma åt är att OM man accepterar att folk rappar till sina hästar under träning så kanske inte elstötar är värre? Eller är det det? Jag har som sagt var aldrig känt hur mycket stöt det blir från en sådan där mackapär...
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Jag tror tvärtom att skoja bort problemet är som att acceptera problemet.

Nej, man skojar inte bort problemet. Man skojar lite OM problemet i och med att det ligger en nära i tankarna så gör man sådana där associationer. Således ser man de associationerna bara just därför att man tänker på problemet. Den som inte läst om Svanstedt och diskussionerna där lär ju inte heller se "kopplingen" (oj nu var jag nog lite galghumoristisk, skjut mig inte :eek:)


Schelin menar ju tom med att det inte är särskilt allvarligt med en stöt... Man häpnar!

Nja, häpna på du eller så LÄSER du mitt inlägg igen... för jag säger inte att det inte är allvarligt. Jag ifrågasätter bara om det verkligen är allvarligare än ett spörapp. Viss nivåskillnad på frågeställningen kanske. Dessutom säger jag inte att det är så. Jag ifrågasätter för att förhoppningsvis få svar.

Depp kan däremot omvandlas till handlingskraft.

Nu är det nog min tur att häpna. Depp brukar rätt sällan vara konstruktivt. Däremot om man går runt och tänker på ett problem, funderar över olika vinklingar och analyserar det utan att deppa så kan man hitta väldigt bra lösningar.

Men om du deppar dig ur det här så ska jag skämta vidare... eftersom vare sig du eller jag verkar använda el för att träna våra hästar är det ju lite svårt för oss att lösa problemet genom att sluta med användandet. Så då kan vi välja att deppa eller inte... jag vill inte!
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Visst kan man skoja om allvarliga saker mitt uppe i det! Jag gick själv och väntade på en eventuell cancerdiagnos nyligen och det enda som höll mig uppe var just att skoja om eländet. Så det gjorde jag. Nu var det inte så illa som jag var rädd för men jag är ändå glad åt den galghumor jag visade då, annars hade jag blivit tokig på riktigt!_______________________________________________________________
OCH (hukar mig)
Men du hade säkert tagit ialla vid dig om du hört någon annan skoja om din sjukdom, att man själv skojar om sig själv är ju en annan sak. (Tur att det inte var allvarligt iallafall då!)

Jag har aldrig ens sett en grisfösare men utifrån de beskrivningar jag hört så avger de inte någon "stor" stöt utan en stöt som jag fått beskriven som "mycket mindre än den man får av ett elstängsel"

Nu har jag inte koll på det här med el (trots att jag är elektrikerdotter) så där värst men då jag fått stötar av elstängslet har det känts men inte direkt gjort ont. Men vi kanske har dåliga staket hos oss?
haha, ja ni kanske skulle kolla staketen! Sen beror det ju säkert på om man tex är barfota eller har gummistövlar, hästarna har ju järnskor eller är barfota
och hur mkt gräs som ligger under tråden osv.
För om jag gör jämförelsen mellan att få en stöt av elstängslet och att få ett rapp med spö så skulle jag välja att ta stöten faktiskt.
Inte om du kände på vårt staket, det lovar jag!!!
Däremot tror jag att det är en tämligen värdelös metod för en häst som blir rädd galopperar för det mesta och det är ju inte riktigt det man vill att en travare ska göra. Inte heller menar jag att man ska vare sig slå eller elchocka hästar - men om det ena görs så kanske det andra inte är så mycket VÄRRE?
Men man undrar ju varför man då använt/använder sig av grisfösare, även nu om ÅS är oskyldig elle inte så förekommer det ju inom travet, det har ju andra tränare berättat om.
F-n vad det är svårt att formulera virriga tankar. Det jag kan säga är att jag är emot alla former av onödigt våld mot djur. Jag kan visst det korrigera en häst med lindrigt våld i de fall då nöden kräver det (tror att jag tidigare berättade om gången då min 865 kgs häst pressade fast mig mot en boxvägg till exempel... och ja då sopade jag på honom med raspen för att han inte flyttade på en vanlig tillsägelse och jag måste ju komma loss). Jag har full förståelse för hovslagare som smäller till en häst som slår till exempel, jag skulle själv som ägare till djuret försöka träna på ett mer långsiktigt sätt för att komma tillrätta med problemet men en hovslagare som står där och ska sko en häst som slår tycker jag har en sorts rätt att korrigera med ett LAGOM våld. Dock inte övervåld.
Jag har heller inga problem med det, hästar är stora djur och man måste kunna hantera dom utan att det blir farligt. Ett spö är en nödvädighet tycker jag i all hästhantering men det jag vänder mig mot i travet är att man fortsätter spödrivningen trots att hästen springer så gott den kan och är kusken till lags men får fortsatt spö ändå...av vissa kuskar!! :cry:
Om jag såg en häst på hopptävling som fick spö trots att den hoppar och gör sitt bästa, skulle jag bli lika arg eller en dressyrhäst som får rapp trots att den förösker och försöker....de ska ju ha beröm då för den gör ju rätt!!
Våld i träningsrelationer känns överlag lite främmande. Fast å andra sidan använder ju de flesta ett spö för att flytta en häst i grundläggande träning, då är det inte fråga om våld utan om ett sorts hot. Hotet grundlägger ju en rangordning (se bara hur hästar hotar varandra dagligen, och också slår/biter varandra vid "behov").
Jag tycker inte att knacka lite med ett dressyrsö är våld. En lite dutt som en förstärkning av hjälpen om hästen tex inte svarar för skänkeln.
Vad jag vill komma åt är att OM man accepterar att folk rappar till sina hästar under träning så kanske inte elstötar är värre? Eller är det det? Jag har som sagt var aldrig känt hur mycket stöt det blir från en sådan där mackapär...
Det breor ju på hur man definierar ett rapp!! tex på hopptävling får man ju ej vinkla spöt, det blir då uteslutning, det ska man defititivt inte inte göra på träning heller. Jag har aldrig sett hur en häst reagerar med en grispåförsare men om de blir full fart så anser jag nog att det faktiskt är mer än kännbart.
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Tack schelin_j! :bow:

Nu slappa jag stöta mig med problemet. Det verkar vara en laddad fråga i en tråd som inte leder någonvart.

Jag ska börja med ridning och satsa på strömhopp!
Sedan dressyr och lära hästen gå på volt!

Ursäkta att seriösa...kunde inte låta bli.
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Kontentan av det hela är ju att det finns rötägg inom alla discipliner och att regelverket SKA göra att vidrigheter inte förekommer. Men det är ju svårt att komma åt vad som sker runt om i landet på gårdarna och i skogarna tyvärr.

Varför någon skulle vilja använda grisfösare är för mig helt obegripligt. Min enda teori är att den avger så pass lindrig stöt att hästen INTE drabbas av panik och galopperar. Det är nog utifrån den tanken jag byggt min fundering ovan också. För om man ger en häst en REJÄL stöt så blir det ju sannolikt sken av det hela och om man då vill "lära" hästen att den kan få en stöt så bör ju rimligen resultatet bli en bakrädd häst som slår vid minsta misstanke om att "något är på gång" och som skenar vid minsta bestraffning/drivning. Enligt min tankegång i alla fall.

Jag tror att elchocker och gud vet vad allt annat förekommer. Men jag tror inte att det är verksamt vilket ger att det torde vara rätt självsanerande. Jag tror vidare inte att det är vanligt i dag att man använder sådana metoder. De hästar som tävlar inom travet i dag är så väl framavlade att de älskar att springa och inget hellre vill än att man lämnar av dem så att de får sträcka ut.

Varför vissa kuskar, felaktigt och utanför reglementet, fortsätter att driva hårt när hästen redan presterar max kan nog bara de själva svara på. Om ens de. De är fullt jämförbara med hoppryttare som tappar tålamodet när hästen har vägrat och går på hästen med spöet... eller andra grodor inom vilken disciplin som helst. Saker man bara inte gör...helst
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp