Bukefalos 28 år!

Angående Kalla Faktas program....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Tack schelin_j! :bow:

Nu slappa jag stöta mig med problemet. Det verkar vara en laddad fråga i en tråd som inte leder någonvart.

Jag ska börja med ridning och satsa på strömhopp!
Sedan dressyr och lära hästen gå på volt!

Ursäkta att seriösa...kunde inte låta bli.

Eller så kan du söka jobb hos ÅS!:angel::D
Förlåt!:rofl:Vi har ungefär samma humor du och jag!
Skrattar så jag viker mig dubbelt!
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Tack schelin_j! :bow:

Nu slappa jag stöta mig med problemet. Det verkar vara en laddad fråga i en tråd som inte leder någonvart.

Jag ska börja med ridning och satsa på strömhopp!
Sedan dressyr och lära hästen gå på volt!

Ursäkta att seriösa...kunde inte låta bli.


Näää men fy så oerhört oseriöst och nonchalant - du är säkert en sådan där strömming du med :rofl:
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Alvarligt vet ni vilka kunskaper en utbildad hovis har när det gäller hovens funktion.
Tydligen ganska varierad kunskap från hovis till hovis. Teori och praktik är för övrigt två skiljda saker.
Men starta gärna en ny tråd om balansering och hovslagre, så kan diskussionen fortsätta där. Vi har fått ett antal tillsägelser av moderator redan...
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Det kan ju inte vara så svårt att förstå att blodet kommer från ett sår och sår brukar göra ont och orsakas av någon form av våld, av någon annan eller av sig själv.
Om en häst biter sig i tungan, så måste man ju fundera på varför biter den sig i tungan?? Något måste vara fel som man måste årgärda till nästa tävling eller lopp, inget man ska acceptera och tänka: "det spolar vi bara bort med vatten slangen."

Hmm... Borde jag då kolla upp min mun å se om de förekommer nån våld av nått slag när jag biter mig i kind eller i tungan? Kanske mina tänder som växer fel? Tur att jag ska till tandläkaren imorrn :cool:
De är ju in princip samma med hästar ju, dom kan bita sig i tungan, eller i kinden, lika lätt som alla andra varelser som har tänder och tunga i sin mun!
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Hmm... Borde jag då kolla upp min mun å se om de förekommer nån våld av nått slag när jag biter mig i kind eller i tungan? Kanske mina tänder som växer fel? Tur att jag ska till tandläkaren imorrn :cool:
De är ju in princip samma med hästar ju, dom kan bita sig i tungan, eller i kinden, lika lätt som alla andra varelser som har tänder och tunga i sin mun!

Kan inte tänka mig att det kommer blodrött blod ur din mun för att du biter dig ?? Eller?? Men visst kan det finnas tänder som växer fel både hos hästar o männsikor och de ska åtgärdas omgående av tandläkare.
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Klart jag blöder, annars hade jag inte varit levande. Jag tillhör väl den skaran av människor som biter sig väldigt lätt, på samma ställe i princip hela tiden. Vilket bildar sår, vilket börja blöda. I och med att jag inte tuggar så pass så att jag får skum i min mun så ser de inte så illa ut, eller.. de syns inte alls. Hade hästarna bitit sig i hagen, utan att ha skum i munnen så hade inte de heller synts till. Skummet gör att de ser så mkt värre ut än vad de egentligen är.
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Varför vissa kuskar, felaktigt och utanför reglementet, fortsätter att driva hårt när hästen redan presterar max kan nog bara de själva svara på. Om ens de. De är fullt jämförbara med hoppryttare som tappar tålamodet när hästen har vägrat och går på hästen med spöet... eller andra grodor inom vilken disciplin som helst. Saker man bara inte gör...helst
Jag ser ändå en viss skillnad här i spöanvädning. En häst som springer och gör som ryttaren önskar men får pisk ändå, kontra en häst som vägrar hoppa dvs inte gör som ryttaren önskar och får pisk pga av olydnad. Endast jämförbart om ryttaren skulle ge ytterligare ett rapp efter att hästen hoppat.
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Fullt jämförbara betyder inte synonyma. I det ena är det en bestraffning för att hästen inte hoppar, i det andra är det en galen bestraffning för att hästen inte är tillräckligt snabb.

Inte samma sak men i mina ögon fel oavsett. Således jämförbart.
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Jag ser ändå en viss skillnad här i spöanvädning. En häst som springer och gör som ryttaren önskar men får pisk ändå, kontra en häst som vägrar hoppa dvs inte gör som ryttaren önskar och får pisk pga av olydnad. Endast jämförbart om ryttaren skulle ge ytterligare ett rapp efter att hästen hoppat.

Jag förstår hur du menar men så stor skillnad tycker jag ändå inte det är. Vissa travhästar kan prestera mycket bra men gör det inte alltid på banan av olika anledningar, den kanske till och med går och har olater för sig ibland, att då säga till hästen med spöet (självklart i måttlig användning av spöet): kom igen, jag vet att du kan, sluta sega eller vad den nu gör, kan jag tycka är jämförbart med att en häst man vet kan hoppa och prestera bra, inte gör det på hoppbanan och då får den en tillsägelse med spöet. Jag kan tycka det är i princip samma sak. Dock tycker jag också att det kan vara fel av kuskar som sitter och piskar på upprepade gånger på upploppet om man ser att hästen verkligen tar i. Det är fel. Men alla använder inte spöet på det viset.

Egentligen är jag ganska emot spöanvändning eller iallafall för hårdare straff mot fel användning, men jag fattar inte varför alla som inte sysslar eller är insatt i travet trycker ner det så jäkla hårt! viist det finns mycket som är fel och skit men det gör det ju lika mycket i ridsporten om man granskar den med. Det vore ju roligare om alla överlag jobbade med att få hela hästsporten bättre utan att trycka ner varanndras grenar. :
 
Senast ändrad:
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Hmm... Borde jag då kolla upp min mun å se om de förekommer nån våld av nått slag när jag biter mig i kind eller i tungan? Kanske mina tänder som växer fel? Tur att jag ska till tandläkaren imorrn :cool:
De är ju in princip samma med hästar ju, dom kan bita sig i tungan, eller i kinden, lika lätt som alla andra varelser som har tänder och tunga i sin mun!

Men jag tror aldrig att jag har hört att det i någon annan hästsportgren skulle vara så vanligt förekommande att hästarna biter sig själva i tungan, att man t.o.m. måste sätta på hästarna särskild utrustning för att komma förbi problemet.

Så jag är också lite nyfiken på vad det beror på att en del travhästar springer och biter sig i tungan, vad det verkar betydligt oftare än vad hästar gör annars?

Observera nu att jag inte menar det här som någon kritik. Jag är som sagt helt okunnig när det gäller trav, men tycker det är intressant att lära mig.
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Vanligt förekommande? Jag tycker inte att de är så vanligt som dom flesta har fått för sig..

Vad för utrustning sätter vi på våra hästar för att undvika just de problemet?
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Jag vet inte hur vanligt förekommande det är just inom travet (om det ens ÄR vanligt förekommande). Men trots att jag är långt ifrån någon travmänniska själv har jag hört travfolk prata om travare som biter sig i tungan och detta samtidigt som jag, vad jag kan minnas, aldrig har hört det pratas om hästar som biter sig i tungan inom någon annan gren.

Därmed inte sagt att ingen hopp- eller dressyr- eller skogsmullehäst KAN bita sig i tungan någon gång, men jag tycker det verkar vara mer "utbrett" inom travet, om du förstår vad jag menar (bara det att jag har hört talas om det liksom).

Citat bara från den här tråden:

"När en travare blöder ut munnen så är det i de flesta fall pga. att den bitit sig i tungan eller kinden."

"Finns ju hur mycket utrutsning som helst för hästar som biter sig i tungan, och de används ju flitigt också på de som gör det vad jag har sett".
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Jo, bettplattan... Ser inte alls så många hästar med en sådan i munnen idag. Men vad mer för utrustning finns de för att förhindra att hästen biter sig själv? Jag är själv relativt "ny" inom travsporten. Visserligen har jag amatörtränarlicens och snart min körlicens, men jag har endå aldrig sett någon mer utrustning. Jag strävar efter att hästen ska vara så fri som möjlig i vagnen vid start. Önskar att fler kunde se efter den teorin (inget hack på folk i tråden, syftar på vissa äldre amatörtränare som verkligen gör allt, då menar jag ALLT, för att få hästen att kunna gå en någorlunda 19-tid)..

Nej tack till julgranar..
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Är det vissa hästar som biter sig menar du?
Men det är ju bra om man ordna till det. Men det jag reagerar på är att INGEN reagerar ens med en kommentar på en häst som är blodig i munnen, varken av publik, journalister, eller någon ansvarig. Jag såg en av hästarna på Solvalla blodig i munnen men trodde att jag sett fel eftersom ingen reagerade...Kommer ej ihåg vilken det var, borde inte det utdelas något straff för det?

En häst som blöder i munnen innan start får inte starta. Fick inte förr iaf.

Om en blödande häst fångas på bild brukar det bli ett herrans liv. Hur vet du att ingen brydde sig? Såg du vad som hände när hästen kom ut på stallbacken efter loppet? Hur vet du att ingen var där och kontrollerade.
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

delvis kl

Jag har varit med min stallägare vid, jag tror att det är, 19 starter. Vid de senare 5-6 starterna har vi haft två hästar med oss. En gång har en av dessa hästar bitit sig och då var det ett lindrigt sår precis innanför mungipan.

Vet inte vad man ska kalla vanligt förekommande, men förekommande är det ju.

I vart fall så tror jag att det är så att de här hästarna är så fokuserade på att trava fort att de på ett helt annat sätt kan stryka sig, bita sig etc. än de hästar som tävlar i ett lugnare tempo. Tempot gör mycket, i och med att det går så fort och i och med att vi faktiskt använder hästens egenskap att vara snabb som vinden just vid trav så blir det en helt annan sak än ett mer koncentrerat dressyrarbete till exempel. Där fokuserar ju hästen på en massa andra hjälper och utförandemönster än i travet.

Äsch nu är jag virrig igen :confused:
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

En häst som blöder i munnen innan start får inte starta. Fick inte förr iaf.
Om en blödande häst fångas på bild brukar det bli ett herrans liv. Hur vet du att ingen brydde sig? Såg du vad som hände när hästen kom ut på stallbacken efter loppet? Hur vet du att ingen var där och kontrollerade.

Ja min fick iaf strykas av banvet på Eskils påskhelgen 2007, och även startförbud med vet intyg. Pga av att ha bitit sig i kinden. Han gick med vanligt travbett utan käkpinne.
Såret hade läkt på vet kollen 6 dagar senare.
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

En häst som blöder i munnen innan start får inte starta. Fick inte förr iaf.

Om en blödande häst fångas på bild brukar det bli ett herrans liv. Hur vet du att ingen brydde sig? Såg du vad som hände när hästen kom ut på stallbacken efter loppet? Hur vet du att ingen var där och kontrollerade.

För att jag kollade om någon annan skulle reagera på blodet men ingen gjorde det. Stod inget om det heller, och det var efter loppet.
Sen var det ju en bild på en häst som AD visade i tv med krans som vunnit nåt lopp med blodet droppandes ur munnen.
Men jag kommer troligtvis till Solvalla igen , ska titta noggrannare då för att kolla hur vanligt det egentligen är.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp