Angående Kalla Faktas program....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Ja min fick iaf strykas av banvet på Eskils påskhelgen 2007, och även startförbud med vet intyg. Pga av att ha bitit sig i kinden. Han gick med vanligt travbett utan käkpinne.
Såret hade läkt på vet kollen 6 dagar senare.

Men det kan väl inte vara så vanligt att de blöder ur munnen innan starten?
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Det kan jag inte svara på, har ej någon statistik på det.

I min hästs fall hade han bitit sig mellan defilering & start. Och han har varken gjort det förr eller senare. Och ingen annan av mina heller, inte ens de jag haft på jobbet.
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

För att jag kollade om någon annan skulle reagera på blodet men ingen gjorde det. Stod inget om det heller, och det var efter loppet.
Sen var det ju en bild på en häst som AD visade i tv med krans som vunnit nåt lopp med blodet droppandes ur munnen.
Men jag kommer troligtvis till Solvalla igen , ska titta noggrannare då för att kolla hur vanligt det egentligen är.

Var skulle det stå? Om banveterinären uppfattar att något hänt brukar de komma och begära att få kontrollera hästen. Jag betvivlar inte att ingen gjorde nåt jag bara undrar hur du kan vara så tvärsäker. Vilka kollade du på, vem frågade du? Var du på publikplats eller på stallbacken? Frågade du tränaren? Som tränare är man inte speciallt glad om det blöder ur hästens mun efter ett lopp, det förekommer men det är faktiskt inte jättevanligt. Man brukar vara noga med att kolla upp varför hästen blöder och om man kunnat undvika det. Jag förstår inte varför du är så upprörd? Ville du att publiken skulle ha en tyst minut? Tävlingarna stoppas? Kusken bindas naken vid målstolpen och piskas? Blod i munnen efter loppet leder inte till diskning men kan leda till anmälningsförbud och, jag lovar noggrann kontroll av hästen eftersom ingen vill att ens häst skadas under lopp. Det finns många anledningar till blod runt mulen bitit sig, grustänk i näsan eller skador från bettet men vanligast tror jag är stänk och att de råkat bita sig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Är det vissa hästar som biter sig menar du?
Men det är ju bra om man ordna till det. Men det jag reagerar på är att INGEN reagerar ens med en kommentar på en häst som är blodig i munnen, varken av publik, journalister, eller någon ansvarig. Jag såg en av hästarna på Solvalla blodig i munnen men trodde att jag sett fel eftersom ingen reagerade...Kommer ej ihåg vilken det var, borde inte det utdelas något straff för det?

Varför ska man blir straffad för att hästen biter sig i tungan under ett lopp?
Straffad ska man självklart bli om man gör hästen illa, men knappast om hästen råkar bita sig själv?
Ska man t ex oxå blir staffad då om hästen galopperar o får ett balltramp? Eller andra saker som beror på olyckshändelse?

Att man ska ha staff för att göra hästen illa är självklart. Och har man en utrustning som är fel o gör hästen illa så ska man ha straff, finns kontrollanter för det.

Men med ditt resonemang bör man ju bli straffad om en häst snubblar på uteritt o gör sig illa oxå?

Att en häst blöder ur munnen eller på annat sätt gjort sig illa är skötaren/tränarens sak att sköta om, vilket man gör så fort hästen är tillbaka i stallet.
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Varför ska man blir straffad för att hästen biter sig i tungan under ett lopp?
Straffad ska man självklart bli om man gör hästen illa, men knappast om hästen råkar bita sig själv?


Det brukar klassas inom Svensk djursjukvård att en häst som blöder har gjort sig illa. Du skriver mkt, "råkat/olyckshändelse" mm

Jag tycker det är bra att travet äntligen börjar se mer kritiskt till kusken/tränaren/skötarens inverkan till att det bara "råkade bli en olyckshändelse".

Hoppsan,, det bara blev så att den började blöda.:angel:
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Var skulle det stå?
I nån tidning eller i nåt travblad.

Om banveterinären uppfattar att något hänt brukar de komma och begära att få kontrollera hästen. Jag betvivlar inte att ingen gjorde nåt jag bara undrar hur du kan vara så tvärsäker. Vilka kollade du på, vem frågade du? Var du på publikplats eller på stallbacken? Frågade du tränaren? Som tränare är man inte speciallt glad om det blöder ur hästens mun efter ett lopp, det förekommer men det är faktiskt inte jättevanligt.
Jag satt inklämd i publiken på läktarplats under taket på Solvalla.Hästen försvann från banan och vet ej vilken undersökning den fick sedan. Det jag reagerade på var folk runt hästen som inte ens hajade /tittade till på munnen, vilket fick mig att tro att jag sett fel. Inte ens i publiken var det någon som tyckte något såg skumt ut.

Man brukar vara noga med att kolla upp varför hästen blöder och om man kunnat undvika det. Jag förstår inte varför du är så upprörd? Ville du att publiken skulle ha en tyst minut?
Inget dödsfall precis, men en kommentar, reaktion av någon... eller vill de inte visa det på banan?? Men som sagt jag är inte hemme i travvärlden, och nu vill jag inte höra en spydig kommentar som: "Det märks" så jag ska kolla noggrannare nästa gång. Med lupp!!!
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Jo, bettplattan... Ser inte alls så många hästar med en sådan i munnen idag. Men vad mer för utrustning finns de för att förhindra att hästen biter sig själv? Jag är själv relativt "ny" inom travsporten. Visserligen har jag amatörtränarlicens och snart min körlicens, men jag har endå aldrig sett någon mer utrustning. Jag strävar efter att hästen ska vara så fri som möjlig i vagnen vid start. Önskar att fler kunde se efter den teorin (inget hack på folk i tråden, syftar på vissa äldre amatörtränare som verkligen gör allt, då menar jag ALLT, för att få hästen att kunna gå en någorlunda 19-tid)..

Nej tack till julgranar..

Finns ju olika varianter av bettplattan, sen vet jag tränare som använder spärrgrimma för att undvika att hästen biter sig, det stänger ju iallafall munnen lite, även om de kan bita sig iallafall, Lepstar ska ju också vara bra för hästar med känslig mun, eller hästar som biter sig.. till exempel, men så värst mycket finns det ju faktiskt inte..
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Du bordeju veta hur en travare under ett lopp ligger på, hur dom får igång adrenalinet, det är lite skillnad på en hopphäst i högre klasser som går på precision o lydnad...trots det finns ju hopphästar som blöder ur munnen....och att kolla alla andra "glin" som sitter o sågar sina ponnysar i munnen...DET är djurplågeri, för det tillskansar man hästarna med flit.
Ärligt ....inte fan drar vi hästarna blodiga i munnarna.
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Det brukar klassas inom Svensk djursjukvård att en häst som blöder har gjort sig illa. Du skriver mkt, "råkat/olyckshändelse" mm

Jag tycker det är bra att travet äntligen börjar se mer kritiskt till kusken/tränaren/skötarens inverkan till att det bara "råkade bli en olyckshändelse".

Hoppsan,, det bara blev så att den började blöda.:angel:

Ja?
Men hur är du då skyldig till en olyckshändelse som att hästen biter sig själv eller snubblar eller liknande?

Hur hårt ska man dra det?
Hoppsan hästen snubblade i hagen?

Och precis som jag skrev så är det skillnad på olyckshändelse o exv. felaktig utrustning, det det senaste absolut skall straffas.
Sen blir du ju som kusk även straffad om du är orsak till olycka eller kör på ett sätt som riskerar olycka.
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Jag frågade för jag var nyfiken på hur du menade!

Eftersom hästens hovar ser olika ut, borde inte exv. 4 släta r:o vara särkllit lämpligt, utan en sko som är anpassad individen och aktionen.

Jag vet inte vad du vet om för kanonsko som får hältor att försvinna?? :eek::confused:


Öppna en tråd i ämnet och du kommer bli förvånad över uppfinnings rikedomen.

Det är allmänt känt att om en bra travare byter tränare och är "rätt balancerad" så innan den går till sin nya tränare så skos den rent bacik. Fyra lika skor med samma vikt för att hemligheten inte ska avslöjas.

Sören Nordin va och är en mästare på balancering.

Åter till ämnet.
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Tack schelin_j! :bow:

Nu slappa jag stöta mig med problemet. Det verkar vara en laddad fråga i en tråd som inte leder någonvart.

Jag ska börja med ridning och satsa på strömhopp!
Sedan dressyr och lära hästen gå på volt!

Ursäkta att seriösa...kunde inte låta bli.

:rofl::rofl: Humor på hög nivå!!!

Gud så obetalt bra.
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Varför ska man blir straffad för att hästen biter sig i tungan under ett lopp?
Straffad ska man självklart bli om man gör hästen illa, men knappast om hästen råkar bita sig själv?
Ska man t ex oxå blir staffad då om hästen galopperar o får ett balltramp? Eller andra saker som beror på olyckshändelse?

Att man ska ha staff för att göra hästen illa är självklart. Och har man en utrustning som är fel o gör hästen illa så ska man ha straff, finns kontrollanter för det.

Men med ditt resonemang bör man ju bli straffad om en häst snubblar på uteritt o gör sig illa oxå?

Att en häst blöder ur munnen eller på annat sätt gjort sig illa är skötaren/tränarens sak att sköta om, vilket man gör så fort hästen är tillbaka i stallet.

Tror du Heike Kemmer skulle kunna skylla på sin skötare eller olyckshändelse?
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Har svårt att tro att man kan slita och dra i munnen så den blöder, blodet måste ju komma inifrån munnen med känsligare slemhinnor, typ kind eller tunga. Men det är väl kanske inte omöjligt att även hopphästar kan bita sig, har inte en aning, har aldrig stött på blodiga munnar. Därav min reaktion.
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

I nån tidning eller i nåt travblad.


Jag satt inklämd i publiken på läktarplats under taket på Solvalla.Hästen försvann från banan och vet ej vilken undersökning den fick sedan. Det jag reagerade på var folk runt hästen som inte ens hajade /tittade till på munnen, vilket fick mig att tro att jag sett fel. Inte ens i publiken var det någon som tyckte något såg skumt ut.


Inget dödsfall precis, men en kommentar, reaktion av någon... eller vill de inte visa det på banan?? Men som sagt jag är inte hemme i travvärlden, och nu vill jag inte höra en spydig kommentar som: "Det märks" så jag ska kolla noggrannare nästa gång. Med lupp!!!

Det man måste tänka på är att även om folk i publiken är travinsatt SPELmässigt så är de oftast inte ett dugg insatta i hur hästen fungerar.. Därför tycker jag inte du kan bedömma travfolk utöver hur publiken reagerade. Och folket runtomkring hästen reagerade antagligen långt innan du gjorde det på att hästen blödde ur munnen, det vi snackar om är alltså folk som tränar, sköter, känner och tar hand om hästen varje dag, jag kan nästan lova att det uppmärksammades och togs om hand!

Och som tidigare sagts så är faktiskt travsporten väldigt noga med kontroller både före och efter lopp, med utrustning och hela baletten. Och så mycket med så mycket ögon det finns på stallbacken skulle inte någon större grej kunna passera oanmält lixom...
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Jag tror att MÅNGA rid hovslagare skulle behöva vara med i en travhovslagares liv en vecka eller 2 så man inte slår på 1 kg skor på varje fot:idea:.

Fast där måste jag få fråga en grej..

Hur ofta byter man skor på travaren v/s ridhästen?
Dvs hur länge ska de hålla att ridas/arbetas på?

Är det inte viss skillnad där? Ganska stor skillnad också?

Jag måste säga att ingenstans har jag sett så fula hovar som på travhästar..(generellt sett)

Nu inte sagt att travhovslagare är på något sätt sämre, men visst sliter det att dra av/slå på/dra av/slå på, det fattar ju till och med jag!
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Öppna en tråd i ämnet och du kommer bli förvånad över uppfinnings rikedomen.

Det är allmänt känt att om en bra travare byter tränare och är "rätt balancerad" så innan den går till sin nya tränare så skos den rent bacik. Fyra lika skor med samma vikt för att hemligheten inte ska avslöjas.

Sören Nordin va och är en mästare på balancering.

Åter till ämnet.

Vad är det för svar o vad svarar du på?? :confused:

Att hästar som går till ny tränare oftast har vanliga skor?? Vad har det med saken att göra?
Och travare går oftast inte med samma balans i tävling o träning av självklara orsaker.

Vart är svaret på skor som får hältor att försvinna?
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Tror du Heike Kemmer skulle kunna skylla på sin skötare eller olyckshändelse?

Vem är det?
Och vad har det med sak att göra??

Och vaddå skylla på?
En olyckshändelse är väl en olyckshändelse? Och ja, de går bra att skyll apå att det var en olycka om det var så?

Har jag en häst som varje gång biter sig själv i tungan, så sätter jag på nödvändig utrustning, gör jag inte det så kan jag ju knappast skylla på olyckshändelse varje gång.
Men går min häst med samma utrustning 10 gånger o den 11e så biter hon sig i tungen, så vad ska jag annars skylla på?
 
Senast ändrad:
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Tror du Heike Kemmer skulle kunna skylla på sin skötare eller olyckshändelse?

Jag vet att Heike Kemmer skötare skulle få sig en ut skällning som heter duga om hon/han inte satt på rätt utrustning på hästen,och att hästen biter sig i tungan tack vare det.
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Öppna en tråd i ämnet och du kommer bli förvånad över uppfinnings rikedomen.

Det är allmänt känt att om en bra travare byter tränare och är "rätt balancerad" så innan den går till sin nya tränare så skos den rent bacik. Fyra lika skor med samma vikt för att hemligheten inte ska avslöjas.

Sören Nordin va och är en mästare på balancering.

Åter till ämnet.
Han ÄR inte...

Sören är död och att dra upp den tidens hästar är bara patetiskt....Det är milsvida skillnader på travare idag och då...Wiretapper o Mustard hade bara han fått iordning på, Sören var balaseringsmästaren. Idag behövs lnappt balans...
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Öppna en tråd i ämnet och du kommer bli förvånad över uppfinnings rikedomen.

Det är allmänt känt att om en bra travare byter tränare och är "rätt balancerad" så innan den går till sin nya tränare så skos den rent bacik. Fyra lika skor med samma vikt för att hemligheten inte ska avslöjas.

Sören Nordin va och är en mästare på balancering.

Åter till ämnet.

Allvarligt talat..*slår mig för pannan*

Ska du googla om travet så får du för fasiken se till att inte hamna i arkivdelen!

Du verkar ha fastnat i 50-talets travsport.
Idag strävar man efter att ha en sådan "lätt" häst som möjligt.
Vilket underlättas av att dagens hästar behöver inte balanseras och tyngas ner i samma utsträckning.

Hemligheter? :grin:
Mig veterligen så tävlar inte travhästarna med skynken för fötterna så den som är vetgirig och nyfiken kan nog lista ut vilken balans en viss häst går med.
INGEN av våra proffstränade hästar har skotts om i största hemlighetsmakeri innan tränarbyte.

Sören Nordin va och är en mästare på balancering.

Du, Sören Nordin avled tidigare i år. 91 år gammal..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp