Bukefalos 28 år!

Angående Kalla Faktas program....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Tjaa.. det leder ju bra iaf :)
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Har jag räknat fel om 1,04 är 66 km/h?

1.04,0 = 64 sekunder per km blir 3600/64 = 56,25 km/h.
1.00,0 = 60 sekunder per km blir 3600/60 = 60 km/h.
0.54,5 = 54,5 sekunder per km blir 3600/54,5 = 66,05 km/h.
0.51,5 = 51,5 sekunder per km blir 3600/51,5 = 69,9 km/h.

(3600 är antalet sekunder per timme)
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

1.04,0 = 64 sekunder per km blir 3600/64 = 56,25 km/h.
1.00,0 = 60 sekunder per km blir 3600/60 = 60 km/h.
0.54,5 = 54,5 sekunder per km blir 3600/54,5 = 66,05 km/h.
0.51,5 = 51,5 sekunder per km blir 3600/51,5 = 69,9 km/h.

(3600 är antalet sekunder per timme)

Men någon här skrev ju att 56 km/h var 1,09. I omräknimgstabellen Martha skickade var 1,12 50 km/h. Startbilen släpper ju vid 56 km/h vad jag vet. Hästarna springer väl inte i 1,04 tempo precis i det läget?:p
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Men någon här skrev ju att 56 km/h var 1,09. I omräknimgstabellen Martha skickade var 1,12 50 km/h. Startbilen släpper ju vid 56 km/h vad jag vet. Hästarna springer väl inte i 1,04 tempo precis i det läget?:p

Känns som vi börjar hamna lite off topic...

Enligt reglementet för 2009 som är uppdaterat för den nya autostarten står att bilen ska släppa fältet i 52 km/h (samma som tidigare) vilket motsvarar 1.09,2.

52 km/h är lika med (3600/52=69,230769 sekunder) 1.09,230769...
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

*KL*

Vad tycker ni om ATG:s reklamslogans?

"Ta med dig spänningen överallt" - angående att spela i mobilen.
"Dags för årets sista urladdning" - inför årets sista V75-omgång i lördags.

Någon på marknadsavdelningen som bör söka nytt jobb (som elektriker)? :p
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

ja en del blir ju rädda o tror dom skenar när dom bara lunkar.....:angel:

Det där känner jag mkt väl igen haha! Haft några som svarat på medryttar annonser och ridit på ridskola innan eller ponny osv och kaxigt sagt att en travare är väl inte så svårt att rida, som skrikit rakt ut när man satt igång i trav " Det går för FOOOOORT!!" eller " Hon skenar!!" Jag & mamma har sett ut som frågetecken:confused: Det var juh bara jogg :rofl:
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

De flesta travare springer fortast barfota.

Men självklart handlar balans om att hästen ska vara hållbar, man har ju olika balans i träning o tävling på många hästar.
Många hästar behöver tex extra grepp i lopp, men det kör man ju inte på hemma.

Många tränar hemma med sulor, pg, och mjukare beslag och byter sen till lättare/tyngre balans i tävling, beroende på vad hästen behöver.

Hur fort de kan springa beror ju inte på skorna, utan det gäller att hitta rätt balans för hästens aktion.

Min tant har PG-skor & smala järn hemma, i lopp har hon aluminium fr & barfota bak. Ganska stor vikt skillnad. Skulle hon gå med samma i lopp som hemma blir hon alldeles för tung. och att ha startbalansen hemma skulle varken vara ekonomiskt eller nyttigt för hennes framknän.
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

*KL*

Vad tycker ni om ATG:s reklamslogans?

"Ta med dig spänningen överallt" - angående att spela i mobilen.
"Dags för årets sista urladdning" - inför årets sista V75-omgång i lördags.

Någon på marknadsavdelningen som bör söka nytt jobb (som elektriker)? :p

Att du/mfl tar så lätt på det här ...vad tyder det på? Skulle aldrig få för mig att skoja om något sådant som om jag tyckte det var allvarligt!
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Att du/mfl tar så lätt på det här ...vad tyder det på? Skulle aldrig få för mig att skoja om något sådant som om jag tyckte det var allvarligt!

Beror väl på hur man ser på saken.
Tog man allt på blodigaste allvar så skulle man snart bli tokig, lite galghumor har aldrig skadat någon. :D
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Precis jag skulle vilja se hur mycket ridsport det skulle finnas kvar om man stängde travet
I allafall skulle det inte få mig eller mina vänner att sluta med vår fritidssysselsättning... Det kommer alltid finnas en marknad mer eller mindre för dressyr/hopphästar helt enkelt för att vi vill rida/umgås med dom för vårat nöjes skull och inte för att vinna pengar.
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Beror väl på hur man ser på saken.
Tog man allt på blodigaste allvar så skulle man snart bli tokig, lite galghumor har aldrig skadat någon. :D

Jag tycker det känns lite osmakligt med tanke på hur hemskt de måste vara för en häst som får en stöt i baken!! Inte alls kul!
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Jag tycker det känns lite osmakligt med tanke på hur hemskt de måste vara för en häst som får en stöt i baken!! Inte alls kul!

Tur att du inte hörde jargongen hemma i vårt hus när min far var döende i KOL då...:angel:
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Jag är nyfiken, har man bedömt att blodet oftast kommer från felaktigt bett, hård hand o smärta eller ser det bara illa ut?

När en travare blöder ut munnen så är det i de flesta fall pga. att den bitit sig i tungan eller kinden.
Alltså har inget med bett att göra?
Är det skillnad på ridhästen? *Nyfiken*

Det kan ju inte vara så svårt att förstå att blodet kommer från ett sår och sår brukar göra ont och orsakas av någon form av våld, av någon annan eller av sig själv.
Om en häst biter sig i tungan, så måste man ju fundera på varför biter den sig i tungan?? Något måste vara fel som man måste årgärda till nästa tävling eller lopp, inget man ska acceptera och tänka: "det spolar vi bara bort med vatten slangen." Någon (travexpert på buke) påstod att hästen kände mindre smärta om det kommer mycket blod, beroende på adrenalinet. Det tycker jag är rent skitprat eftersom adrnalinet går ur kroppen och följaktligen måste hästen känna av såret några timmar efter loppet.
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Att du/mfl tar så lätt på det här ...vad tyder det på? Skulle aldrig få för mig att skoja om något sådant som om jag tyckte det var allvarligt!
Hört talas om ironi? Troligen inte...
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Det kan ju inte vara så svårt att förstå att blodet kommer från ett sår och sår brukar göra ont och orsakas av någon form av våld, av någon annan eller av sig själv.
Om en häst biter sig i tungan, så måste man ju fundera på varför biter den sig i tungan?? Något måste vara fel som man måste årgärda till nästa tävling eller lopp, inget man ska acceptera och tänka: "det spolar vi bara bort med vatten slangen." Någon (travexpert på buke) påstod att hästen kände mindre smärta om det kommer mycket blod, beroende på adrenalinet. Det tycker jag är rent skitprat eftersom adrnalinet går ur kroppen och följaktligen måste hästen känna av såret några timmar efter loppet.

Anlednigen till att den bet sig själv, beror nog på att tungan/kinden var ivägen när den stängde munnen..

De få hästar som biter sig ofta brukar få tex bettplatta, men det är ovanligt. Oftast är det en tillfällig olyckshändelse.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp