Angående Kalla Faktas program....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Så länge utrustningen varken skadar eller tvingar hästen, så ser jag inget konstigt med den?
Varför gör du det?

Vilka träningsmetoder talar vi om nu??

Behandlingsmetoder?? Vilka då??

Orsakar jag sår o obehag hos en häst, skulle jag må väldigt dåligt o ända på det jag gör fel.
Sker saker utan att jag orsakat dem med varken hand eller felaktig utrustning, tar jag hand om skadan på bästa sätt och ändrar utrustning för att hästen inte ska skada sig.

Läs tråden, så ser du hur rörande överens alla är om att idioter ska inte finnas i någon hästsport... säkert upprepat av alla minst 100 gånger..

Lite då kogrimma vid inkörning (vet att det inte avänds av alla) Halta hästar som man sprutar med blod (tuppkam) Finns mer
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Men snälla Freddan, varför sitta här och kasta skit på travfolk när det finns minst lika många rötägg inom ridsporten? Jag menar, blev inte några av med os-medaljer i hoppning pga doping i år, håller då alla hoppryttare på med doping? Alla dessa gramaner, inspäningstyglar, skarpa bett osv osv. Det var ju inte länge sen det var ett klipp på dressyrforumet där en tysk tränare totalt misshandlar en av sina hästar, ska då alla dressyrmänniskor vara djurplågare som gillar att piska sina hästar eller?

Nä, skärp dig, du verkar inte ha någon erfarenhet av trav. Själv är jag absolut ingen expert men var med lite i travsvängen när mamma hade travhästar och jag har även sommarjobbat i travstall, hoppstall för den delen oxå och jag kan säga att jag har nog sett mer skit i ridsporten än i travsporten.
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Lite då kogrimma vid inkörning (vet att det inte avänds av alla) Halta hästar som man sprutar med blod (tuppkam) Finns mer

Hyaluronsyra är namnet på den verksamma beståndsdelen i s k "tuppkam". Att det kallas "tuppkam" är ingen slump, utan ämnet hyaluron utvinns från tuppkammar. Kammarna tas till vara vid slakt. Hyaluronsyra kan också framställas av bakterier. Molekylerna är i dessa preparat inte lika långa, vilket påverkar segheten/trådigheten på vätskan. Vissa studier har visat att effekten blir bättre ju större molekyler man har.
Hyaluronsyra finns naturligt i ledvätskan. Den har anti-inflammatoriska egenskaper och är mycket trögflytande. Dess trögflytande konsistens gör att det efter behandlingen fungerar som tillfällig ledvätskeersättning. Det stimulerar också ledkapseln att bilda ny frisk ledvätska. Vid inflammationer i leden är denna vattentunn

Inget blod där inte:cool:

Du kan ju besöka en av sveriges bästa veterinärer någon dag, kan lova dig att det oftast står mer ridhästar än travhästar där i väntan på undersökning och behandling...
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Förlåt, jag kan inte låta bli.. Tuppkam är inte blod och det är inte enbart travhästar som behandlas med tuppkam, det är mycket vanligt förekommande inom ridsporten också.
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Har varit i travsvängen hela livet.. kört in hästar har jag gjort också..

Men vad är en kogrimma? :confused:
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

En grimma till ko, passar inte alls till ett hästhuvud förstår faktiskt inte kopplingen. Förr var de gjorda av kätting, nuförtiden av nylon. Varför skulle man köra in med en sån? Gör man det med ridhästar:confused:
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Google! :D

kogrima_webb.jpg


:confused::confused:
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

En grimma till ko, passar inte alls till ett hästhuvud förstår faktiskt inte kopplingen. Förr var de gjorda av kätting, nuförtiden av nylon. Varför skulle man köra in med en sån? Gör man det med ridhästar:confused:

Har varit med om att det används, men då i syfte på en korkad hingst som tog sig genom "karusellen". Hade respekt för kätting rasslet som slog i grindarna. Utan denna hade han sönder "karusellen".
Men aldrig att jag sett den användas på alla de hästar jag sett/jobbat med i travstall under ngn form av träning.
 
Senast ändrad:
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Snälla AMEO, lås tråden ! Det här leder ingenvart, mest ett tjatande om tungor, skor, rid vs. trav och en massa annan skit som inte som har med tråden att göra !

Men det kanske är nån som hört nåt nytt om Åke eller utredningen som pågår??

Åke har tydligen fått en ny anmälan på sig.
Från Kattens Vänner.
Det ryktas att på Bjertorp får katterna strömming! :eek:


(Den var dålig, jag vet...:p)
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Åke har tydligen fått en ny anmälan på sig.
Från Kattens Vänner.
Det ryktas att på Bjertorp får katterna strömming! :eek:
(Den var dålig, jag vet...:p)

Eller kanske köttbullar i gele´! :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp