Angående Kalla Faktas program....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Han ÄR inte...

Sören är död och att dra upp den tidens hästar är bara patetiskt....Det är milsvida skillnader på travare idag och då...Wiretapper o Mustard hade bara han fått iordning på, Sören var balaseringsmästaren. Idag behövs lnappt balans...

Du hann före! :p

Jag vill bara visa en osedvanligt snygg häst::angel:

GoodVibrationE1huvudlag_2.jpg


En buskille som stöddar sig och leker med tungan i lopp.
Genomgången ett flertal gånger av tandläkaren -som itne finner några fel på varken tänder eller käke- men han kan inte låta bli att räcka ut tungan åt de andra killarna. ;)
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

och nu vill jag inte höra en spydig kommentar som: "Det märks" så jag ska kolla noggrannare nästa gång. Med lupp!!!

Nej jag skall inte sänka mig till din nivå.

Vad jag menar och försöker förklara är att det hände antagligen massa saker på stallbacken som du inte har en aning om. Vem vet, hästen kanske fick startförbud till dess veterinärundersökning gjorts (en vanlig påföljd om något händer under lopp). Man brukar inte informera på publikplats om en häst skadat sig lindrigt. En lindrig skada ger heller inga rubriker (ja att sannolikt bitit sig i tungan är en lindrig skada), allvarligare skador eller olyckor ger rubriker. Det är sällan publiken, som oftast består av spelare, visar eller diskuterar en sådan sak, de är inte som på andra tävlingar att det är de närmast sörjande som sitter på publikplats. Den typen av travpublik befinner sig oftast på stallbacken och ser loppen därifrån, jag kan lova att någon kommenterade det hela där.

Jag försöker inte försvara något här men jag tycker det är lite grovt att efter att ha sett en häst blöda ur munnen, när du dessutom satt på publikläktaren, döma ut hela travsporten för att skita i att hästar blir skadade under lopp. Jag försöker ge perspektiv här. Vad skall du titta efter med lupp? Att hästen blöder? Jag tvivlar inte alls på det men jag tvivlar på att ingen åtgärd gjordes, jag tror bara inte att den gjordes på läktaren.
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Innom ridningen är det allment känt att om en häst blöder eller trixar med tungan eller gapar. Har det med ryttarens hand att göra. Inte fan kallar vi det olyckhändelse
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Det är ju bra att Lillfi kan göra en undersökning ett par trav dagar för att få en statestik på hur många hästar som blöder ur munnen efter lopp, jag tycker ca 10 travdagar bör ge ett hyffsat bra underlag för en seriös statestik.

Vi får ju förutsätta att h*n även besöker stallbacken o varje häst för att kolla upp vad som sker med en sån skada och hur den tas om hand samt en pratstund med aktuell tränare om hur ofta just denna häst skadat sig under lopp på samma sätt och framtida utrustning för att undvika att det sker igen. :)
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Innom ridningen är det allment känt att om en häst blöder eller trixar med tungan eller gapar. Har det med ryttarens hand att göra. Inte fan kallar vi det olyckhändelse

Du menar alltså att man inom ridsporten drar sönder hästens mun, då förstår jag att man blir diskad? :eek:

Inom travet vet vi att man ibland olyckligt kan bita sig i tungan/kinden, både som människa o häst..
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Innom ridningen är det allment känt att om en häst blöder eller trixar med tungan eller gapar. Har det med ryttarens hand att göra. Inte fan kallar vi det olyckhändelse

Om samma häst leker med tungan i boxen eller på stallgången -vems hand är det då?
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Innom ridningen är det allment känt att om en häst blöder eller trixar med tungan eller gapar. Har det med ryttarens hand att göra. Inte fan kallar vi det olyckhändelse

Men om du kollar i hästens mun och märker att den bitit sig i tungan eller kinden och det är därför den blöder, så tror jag nog att du också skulle kalla det olycka? Eller vad skulle du säga då att det är?

Vad jag vet så är det väldigt sällan som en travhäst har skador i mungipor och liknande på grund av att någon dragit dem i munnen för hårt.. Utan det är oftast så att den biter sig själv. Men det verkar ju vara vanligare i ridsporten att ni drar hästarna i munnen vad jag förstod av det inlägget ?
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Han ÄR inte...

Sören är död och att dra upp den tidens hästar är bara patetiskt....Det är milsvida skillnader på travare idag och då...Wiretapper o Mustard hade bara han fått iordning på, Sören var balaseringsmästaren. Idag behövs lnappt balans...


Nähää,, Hur förklarar du då balancen på Järvsöfaks. Som jag förstår det så är det Sveriges bästa travare genom tiderna med antal segrar och du,,,


Han e inte ett varmblod.:angel:

P.S. öppna ny tråd i ämnet.
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Innom ridningen är det allment känt att om en häst blöder eller trixar med tungan eller gapar. Har det med ryttarens hand att göra. Inte fan kallar vi det olyckhändelse

Du läste inte mer än två ord av mitt inlägg va?
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Men om du kollar i hästens mun och märker att den bitit sig i tungan eller kinden och det är därför den blöder, så tror jag nog att du också skulle kalla det olycka? Eller vad skulle du säga då att det är?

Vad jag vet så är det väldigt sällan som en travhäst har skador i mungipor och liknande på grund av att någon dragit dem i munnen för hårt.. Utan det är oftast så att den biter sig själv. Men det verkar ju vara vanligare i ridsporten att ni drar hästarna i munnen vad jag förstod av det inlägget ?

Joru om min häst skulle blöda eller ha sår. Skulle jag bara anklaga mig själv.
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Nähää,, Hur förklarar du då balancen på Järvsöfaks. Som jag förstår det så är det Sveriges bästa travare genom tiderna med antal segrar och du,,,


Han e inte ett varmblod.:angel:

P.S. öppna ny tråd i ämnet.

Det är synnerligen anmärkningsvärt Coari att du sitter här och har så starka åsikter -som enligt egen utsago beror på erfarenhet och kunnande- när du gång på gång avslöjar en bristande kunskap om travet.

Nej, Järvsöfaks är inte Sveriges bästa travare genom tiderna.
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Joru om min häst skulle blöda eller ha sår. Skulle jag bara anklaga mig själv.

Ja, det skulle jag också ha, om jag visste att jag orsakat dem, men om man tydligt såg att hästen själv gjort detta med sina tänder alltså bitit sig själv så skulle jag inte det. men jag fattar inte hur du kan rå för att din häst biter sig i kinden/tungan. Hur får du den att göra detta? På vilket sätt bidrar du till att den gör det? Visst är det kanske vårt fel att de kan stressa upp sig och därav göra det, men om en travhäst jag kör biter sig i tungan, så tycker faktiskt inte jag att jag kan dömas för djurplågeri för det?
 
Senast ändrad:
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Du menar alltså att man inom ridsporten drar sönder hästens mun, då förstår jag att man blir diskad? :eek:

Inom travet vet vi att man ibland olyckligt kan bita sig i tungan/kinden, både som människa o häst..

Japp det finns i alla hästgrenar utom trav människor som inte borde ha häst:)
Men jag förstår fullständigt att ni inte ser er utrustning träningsmetod eller alla dessa behandlingsmetoder som något konstigt alla gör ju så. Det är vi andra som ser det
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Ja, det skulle jag också ha, om jag visste att jag orsakat dem, men om man tydligt såg att hästen själv gjort detta med sina tänder alltså bitit sig själv så skulle jag inte det. men jag fattar inte hur du kan rå för att din häst biter sig i kinden/tungan. Hur får du den att göra detta? På vilket sätt bidrar du till att den gör det?

Jag skrev att om han skulle
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Japp det finns i alla hästgrenar utom trav människor som inte borde ha häst:)
Men jag förstår fullständigt att ni inte ser er utrustning träningsmetod eller alla dessa behandlingsmetoder som något konstigt alla gör ju så. Det är vi andra som ser det

Here we go again.....du...varför inte läsa igenom denna tråden plus alla andra som finns i detta ämne på trav samt hästnyheter så finns det redan svar på dina inlägg eftersom du är den hundrade i ordningen som drar upp samma sak igen.
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Japp det finns i alla hästgrenar utom trav människor som inte borde ha häst:)
Men jag förstår fullständigt att ni inte ser er utrustning träningsmetod eller alla dessa behandlingsmetoder som något konstigt alla gör ju så. Det är vi andra som ser det

Så länge utrustningen varken skadar eller tvingar hästen, så ser jag inget konstigt med den?
Varför gör du det?

Vilka träningsmetoder talar vi om nu??

Behandlingsmetoder?? Vilka då??

Orsakar jag sår o obehag hos en häst, skulle jag må väldigt dåligt o ända på det jag gör fel.
Sker saker utan att jag orsakat dem med varken hand eller felaktig utrustning, tar jag hand om skadan på bästa sätt och ändrar utrustning för att hästen inte ska skada sig.

Läs tråden, så ser du hur rörande överens alla är om att idioter ska inte finnas i någon hästsport... säkert upprepat av alla minst 100 gånger..
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Japp det finns i alla hästgrenar utom trav människor som inte borde ha häst:)
Men jag förstår fullständigt att ni inte ser er utrustning träningsmetod eller alla dessa behandlingsmetoder som något konstigt alla gör ju så. Det är vi andra som ser det

Travet kanske inte har dom problemen att man sliter i sin häst så förbannade hårt att man har sönder dem i munnen? tänkt på det?? Och om du läst tråden tydligare skulle du sett att man kan bli avstängd även inom travsprot om man orsakat skada i hästens mun under lopp..

Får man fråga vad du tycker är så himla illa med utrsutningen & behandlingen ?
 
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Snälla AMEO, lås tråden ! Det här leder ingenvart, mest ett tjatande om tungor, skor, rid vs. trav och en massa annan skit som inte som har med tråden att göra !

Men det kanske är nån som hört nåt nytt om Åke eller utredningen som pågår??
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp