angående *metoder* att förlora vikt.. mm mm

Liten fundering, tror ni det är skillnad på energi och energi? Tillgodoser vi oss olika energi intag som kolhydrater, fett och protein på samma sätt? Om vi äter rätt, borde inte kroppen tala om för oss när vi är hungriga och törstiga?

Om det är genetiskt med risk för övervikt, hur kan våra gener förändrats på bara runt 30 år då fetman, diabetes och hjärt-kärlsjukdomar skjutet i höjden? Eller är det så att vissa gener tål den förändrade kosten andra inte? Man ska kanske inte fråga sig varför det är så många feta idag utan kanske varför de som är smala är smala ;)

Eller har kosten förändrats, vad har vi dragit ner på och vad har vi ökat? Vilken balans hade vi på energi intaget (kolhydrater, fett och protein) för 30-40 år sedan innan problemen med fetma, diabetes och hjärtkärlsjukdomarna ökade lavinartat?

Rolle
Som har tagit reda på lite av det ;)

VAd jag har lärt mig om protein, kolhydrater och fett är att kroppen har enklast att lasta in överskottskalorier av fett som kroppsfett. Kolhydrater kan också lagras men protein är en lite besvärligare process. Det skulle betyda att det är lättare att hålla vikten på en proteinrik diet.

Sen såg jag ett program om fetma, kommer dessvärre inte ihåg namnet men det var nog en dokumentär på svt, där möss INTE gick upp speciellt mycket på en sockerrik diet, inte heller på en fettrik diet. När de däremot blandade 50/50 av socker och fett, då blev mössen feta.

Kommer också ihåg att de påpekade att just den blandningen av fett och socker verkar vara särskilt lockande för oss människor, för vi vill ju sällan ha just det ena eller det andra, utan blandningen. De nämnde chesscake, jag tänker osökt på choklad.

Sen vad gäller viktuppgång under livet måste man ju dessvärre ta med i beräkningen att BMR sjunker med stigande ålder, med långsam viktuppgång som följd för de allra flesta. Om man inte kraftfullt motverkar det. Tänker jag.
 
VAd jag har lärt mig om protein, kolhydrater och fett är att kroppen har enklast att lasta in överskottskalorier av fett som kroppsfett. Kolhydrater kan också lagras men protein är en lite besvärligare process. Det skulle betyda att det är lättare att hålla vikten på en proteinrik diet.

Sen såg jag ett program om fetma, kommer dessvärre inte ihåg namnet men det var nog en dokumentär på svt, där möss INTE gick upp speciellt mycket på en sockerrik diet, inte heller på en fettrik diet. När de däremot blandade 50/50 av socker och fett, då blev mössen feta.

Kommer också ihåg att de påpekade att just den blandningen av fett och socker verkar vara särskilt lockande för oss människor, för vi vill ju sällan ha just det ena eller det andra, utan blandningen. De nämnde chesscake, jag tänker osökt på choklad.

Sen vad gäller viktuppgång under livet måste man ju dessvärre ta med i beräkningen att BMR sjunker med stigande ålder, med långsam viktuppgång som följd för de allra flesta. Om man inte kraftfullt motverkar det. Tänker jag.

Vad jag förstått av föreläsningar av forskare och doktorer i Sverige och runt Världen så är de överens om att när vi äter kolhydrater som ju blir till blodsocker, så ökar insulinet i kroppen. Insulinet gör att vi förbränner kolhydraterna och fettet lägger sig till "vila" när insulinet ökar. Det innebär att vi inte bränner fett utan fettet vi äter lagras och vi bränner främst kolhydraterna vi äter. Frågan är hur lång tid tar det för kroppen att ställa om till fettförbränning? De som forskar i ämnet tycks vara överens om att det tar c:a 4-6 veckor innan fettförbränningen kommer igång.
Om det är så, så är det sockret/kolhydraterna som orsakar fetman och då har vi blivit blåsta sedan flera decennier tillbaka? :mad::(

Rolle
IpL
 
Ämnesomsättningen spelar en stor roll har jag förstått. Min mamma svalt sig själv till en farlig gräns för något hennes bror sa till henne i tonåren. Det gjorde att hennes ämnesomsättning ballade ur helt och hon är idag i stället överviktig, äter medicin och det verkar omöjligt för henne att gå ner i vikt trots goda matvanor och motion.

Själv trodde jag att även min ämnesomsättning var dålig men så var inte fallet. För att jag ska hålla mig i form krävs en hård diet med få kalorier och träning varje dag i form av löpning kombinerat med simning, styrketräning och raska promenader. Därför är jag idag inte alls i önskvärd vikt pga skador som förhindrar mig till några större fysiska ansträngningar, frustrerande
 
Vad jag förstått av de översiktsartiklarna jag läst (framförallt av Jacob Gudiol och Nicklas Neuman) så finns det vetenskapliga resultat som tyder på att människan generellt kan reglera sitt kaloriintag baserat på vad vi petar i oss över tid. Dock behövs det inte någon större felmarginal för att vi ska lägga på oss vikt över tid. I vetenskapliga studier har det också visats att mat som är väldigt processad samt flytande kalorier är svårare för våra kroppar att korrekt balansera intag utav.

Precis som @Gnist sa så är ett av problemen är att människor generellt överskattar sin egen fysiska aktivitet och underskattar sitt kcal intag. Självklart kan det finnas vissa individuella skillnader (samt sjukdomar osv) men på populationsnivå så handlar det helt enkelt om att vi behöver äta vettigare och röra på oss mer. Minska på det tillsatta sockret och fettet. Öka mängden nyttigt fett och fibrer, samt att äta ren mat.

Jag är en av de som inte har en botten om jag äter "skitmat" och kan med lätthet trycka i mig en köpepizza, 2 liter glass (med sirap på), en stor påse chips, ½ kg smågodis och choklad, bakverk och enorma mängder dryck (både sockrad och med sötningsmedel) på en dag. Äter jag vettigt så har jag snarare motsatt problem, det är inte alltid helt lätt att fylla upp dagsbehovet och jag ligger i nuläget på cirka 7 000 kcal i underskott per vecka (vilket är helt OK eftersom jag har BMI 28). Jag vet precis var min övervikt kommer ifrån och den har varit "stabil" i flera år efter att jag bröt mina superdåliga vanor och övergick till halvvettig kost (dvs bara pizza en till två gånger i månaden och inte flera påsar chips i veckan). Med vettig kost och hyfsad motion så rinner kilona av mig och det utan att jag NÅGONSIN är hungrig, och ja jag äter i mångt och mycket enligt livsmedelsverkets rekommendationer (fast betydligt mindre animalier och margarin kommer inte in i min lägenhet).

En lite intressant observation jag gjorde när vi hade besök av en släkting här hemma som har en kosthållning som inte direkt är god (mycket raffinerade kolhydrater och fetter samt väldigt lite grönsaker och frukt) och vi alla åt mer baserat på hennes sätt än vårat eget och jag har inte varit så hungrig på år och dag. Än värre var att det tog nästan två veckor innan jag slutade att snegla längtansfullt på det vita brödet i affären:(
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 038
Senast: Sasse
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 083
Senast: Barbabelle
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 035
Senast: jemeni
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 370
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp