Bukefalos 28 år!

Anledningar att vara lyckliga över :)

Den här tråden var nog inte så bra för mig. Jag blir avundsjuk på alla som har familj och vänner.
Det är ju som sociala medier. Om man inte mår bra blir man bara avudsjuk på andra som mår bra. Det lite cementerar negativa tankar om att "alla andra" har det bättre. Och sen blir man arg på sig själv för att man är självisk och missunsam...
Nej- ibland ska man isolera sig lite ifrån andras perfekta liv...
 
Det är ju som sociala medier. Om man inte mår bra blir man bara avudsjuk på andra som mår bra. Det lite cementerar negativa tankar om att "alla andra" har det bättre. Och sen blir man arg på sig själv för att man är självisk och missunsam...
Nej- ibland ska man isolera sig lite ifrån andras perfekta liv...

Jag tror att man måste släppa det där med ”andras perfekta liv”. I den här tråden pratar vi om saker som gör oss lyckliga, varför dessa saker listas. Jag tror vi alla här skulle kunna göra en lika lång lista på saker som gör oss ledsna. I sociala medier delar man ofta med sig av sånt som är roligt. Sjuk anhörig, egen sjukdom, strul i fertilitetsutredning, knöl i bröstet osv. (bara för att ta några färska exempel från mitt eget liv) är sällan sånt man skriver om eftersom det känns privat. Då blir det lätt ”Tjoho nytt jobb!” eller ”Tjoho fin senesterbild!” och dylikt. Jag delar gladerligen med mig av roliga saker i sociala medier, och gör antagandet att alla vet om att det inte representerar hela mitt liv.

Med det sagt kan det vara förbaskat svårt ibland när man själv inte mår bra.
 
Nej- ibland ska man isolera sig lite ifrån andras perfekta liv...
Det finns inga perfekta liv, tro mig, och jag vill påstå att jag har sett all form av misär under polityren av ett "perfekt" liv. Det enda som gäller är vad JAG vill, vad andra anser är helt oviktigt, dom lever inte mitt liv och jag kommer aldrig att leva deras liv, that's it liksom.
 
- min katt :heartheart:heart
- mitt mysiga hus
- mina härliga kollegor
- att det löper på ganska bra på jobbet just nu
- den goda kontakten med mina pigga relativt gamla föräldrar

tja...det var nog det :meh:
 
Jag är lycklig över;
  • Min häst
  • Nya stallet
  • Nya lägenheten i stan som jag flyttar till 1juni
  • Nya jobbet :nailbiting: har inte skrivit på pappren än men har fått en tjänst som ingenjör efter ett antal år som konsult på samma företag.
  • Min pojkvänn :heart vi är särbos och trivs väldigt bra med det
  • Min syster som är min bästa vän
  • Att våren är påväg :heart
Många förändringar i mitt liv just nu. Från att ha stress/ångest över skadad häst, arbetsuppgifter som inte passar mig och inget boende till detta. Jag har knappt insett det själv men är väldigt tacksam :o
 
Jag tror att man måste släppa det där med ”andras perfekta liv”. I den här tråden pratar vi om saker som gör oss lyckliga, varför dessa saker listas. Jag tror vi alla här skulle kunna göra en lika lång lista på saker som gör oss ledsna. I sociala medier delar man ofta med sig av sånt som är roligt. Sjuk anhörig, egen sjukdom, strul i fertilitetsutredning, knöl i bröstet osv. (bara för att ta några färska exempel från mitt eget liv) är sällan sånt man skriver om eftersom det känns privat. Då blir det lätt ”Tjoho nytt jobb!” eller ”Tjoho fin senesterbild!” och dylikt. Jag delar gladerligen med mig av roliga saker i sociala medier, och gör antagandet att alla vet om att det inte representerar hela mitt liv.

Med det sagt kan det vara förbaskat svårt ibland när man själv inte mår bra.
Och @MacGyver
Om man känner som användaren jag citerade i inlägget är man ju inte riktigt där mentalt att man skiter i vad andra gör- eller att man inser att ingen har det perfekt.
Är man nere så ser man ju allt perfekt andra har och allt dåligt man själv har. Ville mest säga till @Magiana att det är rätt normalt. Tyvärr.
 
Mina bästa just nu är:
Det känns genomförbart och inom räckhåll att utöka hästbeståndet snart! Äntligen, har lagt ridningen åt sidan under flera år nu, no more!
Hur glad och rörd min mamma kommer bli på fredag när hon fyller år och vi får uppvakta henne ordentligt, det har jag sett till.
Att läckan i badrummet är fixad och man numera bara kan bada i karet, inte på golvet.
 
Med hänsyn till vad som TS har skrivit i trådstarten, så tror jag att meningen med tråden var att även de (vi) som inte har familj/vänner ska hitta positiva saker i just sitt liv? Jag har ingen "egen" familj och inga direkta vänner heller, och ibland kan jag extremt lätt gräva ner mig i det och frossa i hur hemskt det är, men det finns ju annat i livet som kan vara bra för det.

Sånt som jag är glad över just nu:
- Att våren äntligen är på ingång :love:. Jag hatar allt som har med de kallare årstiderna att göra, nu är jag mer än redo för vår, och i förlängningen sommar.
- Mitt hus :love:. Jag har fått möjligheten att bo i det hus som jag har velat ha sen högstadiet, helt galet egentligen. Och jag har äntligen eget stall, så jag slipper allt meck som det innebar att stå med andra.
- Mina hästar och mina katter :heart.
- Att jag köpte loss shettisen i höstas. Det var en tråkig utgift just då för att den kom extremt olämpligt, jag hade honom på foder innan, men nu är det så värt att äga honom och slippa krångla med att någon annan när som helst kan hitta på olika nycker.
- Att samma shettis har en helt fantastisk liten familj som rider och pysslar med honom.
- Hur konstigt det än låter så är jag faktiskt glad att jag är singel, och hade möjligheten att flytta hemifrån in i mitt hus, som jag skapar mitt hem i. Många av mina jämngamla kompisar flyttade direkt från föräldrarna in till en (betydligt äldre) pojkvän i hans redan färdiga hem, och även om de flesta av dem har flyttat till ett nytt gemensamt boende efter det, så kan jag tycka att det är skönt att jag har fått ha något som är helt och hållet mitt eget. Nu har jag inte direkt flyttat från att anpassa mig till mamma/pappa/syskon till att anpassa sig till någon annan, utan har fått mellanlanda i något där jag får bestämma precis hur jag vill ha det. :up:
- Ytterligare en punkt på konstiga-saker-att-vara-glad-över-listan. Att jag slapp fortsätta jobba på mitt gamla jobb. Det var så usel ledning, usel arbetsmiljö, tråkiga arbetsuppgifter och dålig stämning, så även om jag saknar mina kollegor mycket och ekonomin mår direkt illa av att det blev så, så mår mitt psykiska mående bättre av att slippa vara där.
- Nämnde jag att det snart är vår? :D
 
Jag brukar försöka komma ihåg att varje kväll innan jag ska sova komma på en sak jag är tacksam över. Igår blev det att det gick lätt att få bort tapetlimmet med slipmaskin. :p Jag tror det är väldigt nyttigt att öva på att vara positiv och tacksam. En del behöver det mer och andra mindre, men det är ju aldrig fel att trampa upp de positiva stigarna i hjärnan. Även när man är på sitt sämsta humör så kan man ju alltid komma på något, och då brukar det kännas lite, lite bättre. Det känns som ett fint sätt att avsluta dagen på också tycker jag.
 
Den här tråden var nog inte så bra för mig. Jag blir avundsjuk på alla som har familj och vänner.

Testa att vara i alla fall lite lycklig över att du inte har ett tråkigt /dåligt /destruktivt förhållande? Som någon brukar säga: "det finns det som är värre än att vara singel". Alla förhållanden är inte så fantastiska jämt, och en del är inte ens så fantastiska någonsin.
 
Och @MacGyver
Om man känner som användaren jag citerade i inlägget är man ju inte riktigt där mentalt att man skiter i vad andra gör- eller att man inser att ingen har det perfekt.
Är man nere så ser man ju allt perfekt andra har och allt dåligt man själv har. Ville mest säga till @Magiana att det är rätt normalt. Tyvärr.
Jo så är det, alla har sina svackor, ingen undantagen men älta leder inte till nåt konstruktivt.

Vad jag har att vara glad över, tja, taket läcker men har inte ramlat in än.
Halva kåken är gravt mögelangripen men ny kåk är på G bara värmen kommer.
Jag saknar medel att bygga nytt för men fick en sponsor som förser mig med virke och byggmaterial så jag kräks. :D :love:
Vintern har varit lång men veden räcker.
Duschen är omodern och ganska kall men mitt "nya" utomhus-spa är varmt och skönt (sponsrat renoveringsobjekt) så jag kan ligga i värmen och bada och titta på stjärnhimlen ovanför. :heart
Små inkomster men pengarna räcker.
Låga matkostnader, dumpstringen ser till att förråden är välfyllda.
Verkstan är kall och dragig men elektroniklabbet varmt och ombonat och så fick jag 2 stora multinationella företag som sponsorer till min hobby pga. "bananskalseffekten" och att bara råka halka in. (Fråga inte.) :angel: :p
Jag är hel och frisk, bilen likaså, snart är det vår så det finns 1000 saker att glädja sig åt. :)
 
Jag ska vara riktigt cheezy nu;

Livet är en fest och jag är bjuden

Så känns det verkligen. En underbar unge, En härlig kombo av nya och gamla bekantskaper, roliga resor, intressanta diskussioner, mycket ny kunskap och uppfräschning av gamla. Bara karriären som står ute i kylan fortfarande :p
 
Det är ju som sociala medier. Om man inte mår bra blir man bara avudsjuk på andra som mår bra. Det lite cementerar negativa tankar om att "alla andra" har det bättre. Och sen blir man arg på sig själv för att man är självisk och missunsam...
Nej- ibland ska man isolera sig lite ifrån andras perfekta liv...

Jag håller med @Singoalla ovan. Man måste bara släppa detta med andras perfekta liv, för i 99,9% av fallen så är de inte "perfekta". Ingen är perfekt. Jag tycker poängen med tråden är att just leta efter det man har som trots allt är positivt, och fokusera på det. Jag har en fin nära familj, men jag saknar många andra saker som andra människor har, till exempel. Men poängen som @Hero hade, som jag tycker är riktigt bra, är att filtrera bort allt "det där fina som andra har som man själv vill ha" och istället enbart tänka på vilka bra saker man faktiskt har.

Nått jag verkligen har märkt senaste åren är att jag fått mer och mer insikt i hur alla har sina problem, som verkligen inte syns så lätt om man inte tittar mer noggrant. Ju mer öppen man är för att lyssna och iaktta, desto mer ser man hur ingen är perfekt. Men också vilka fina sidor de allra flesta har.
 
Testa att vara i alla fall lite lycklig över att du inte har ett tråkigt /dåligt /destruktivt förhållande? Som någon brukar säga: "det finns det som är värre än att vara singel". Alla förhållanden är inte så fantastiska jämt, och en del är inte ens så fantastiska någonsin.
Det är svårt när min umgängeskrets består av noll personer.

Idag har jag pratat två gånger. Det är mycket. Det första var när jag talade in ett meddelande på psykologens telefonsvarare. Det andra var när jag bokade tid hos frisören.
 
Återgår till trådens ämne.

Jag är lycklig över att ha kunnat välja mitt liv och får ha det som jag vill ha det.

Jag är faktiskt glad över att inte leva i ett förhållande, med de krav på anpassning som det innebär. Nu styr jag mig helt själv vilket jag inser är en förmån. Jag äter det jag vill (nåja) när jag vill, jag använder min lediga tid som jag själv väljer.

Jag är också glad att inte ha barn, av samma orsak som ovan.

Det är en förmån att ha fått möjligheten att välja det.

Jag är glad att jag har hjälpsamma föräldrar som dock bor på lagom avstånd så vi inte behöver nöta på varandra i onödan.

Nej, jag är inte ironisk eller sarkastisk.
 
Återgår till trådens ämne.

Jag är lycklig över att ha kunnat välja mitt liv och får ha det som jag vill ha det.

Jag är faktiskt glad över att inte leva i ett förhållande, med de krav på anpassning som det innebär. Nu styr jag mig helt själv vilket jag inser är en förmån. Jag äter det jag vill (nåja) när jag vill, jag använder min lediga tid som jag själv väljer.

Jag är också glad att inte ha barn, av samma orsak som ovan.

Det är en förmån att ha fått möjligheten att välja det.

Jag är glad att jag har hjälpsamma föräldrar som dock bor på lagom avstånd så vi inte behöver nöta på varandra i onödan.

Nej, jag är inte ironisk eller sarkastisk.

Jag håller faktiskt med dig i att det faktiskt kan vara skönt (för mig, och uppenbarligen för dig också) att inte ha ett förhållande. Jag har varit så sjukt bitter över att vara den ständiga singeln och över att ingen någonsin visar något intresse för mig. (Jo, en kollega, och ironiskt nog var det någon jag absolut inte klickade med på det sättet.) Jag kan fortfarande känna den bitterheten ibland, särskilt om jag sprungit på någon gammal klasskompis från grundskolan som ska ha sitt tredje barn och mitt liv liksom går på repeat. Men innerst inne har jag landat i hur skönt det är att vara själv, och bo själv. Ingen som har synpunkter på hur jag spenderar helger, ingen som gnäller över att man i princip inte hinner mer än att jobba, rida, äta, sova på repeat under vardagarna. Ingen att gräla på om fördelningen av hushållssysslor. Jag inser ju självklart att ett förhållande är så mycket mer än det, vad skulle jag vara bitter för annars, men jag slipper ju faktiskt alla negativa saker som medföljer om man ska leva med andra. Jag har precis flyttat hemifrån, och att slippa anpassa sig efter att ha levt med föräldrar och minst två hemmaboende syskon i x antal år är skönt. Jag får fortfarande såna attacker över hur trist det är att alltid vara singel emellanåt, så jag är absolut inte botad helt. Men det är då det är bra att tänka så som trådstarten är, att det finns mycket bra i ens liv också.
 
Jag håller faktiskt med dig i att det faktiskt kan vara skönt (för mig, och uppenbarligen för dig också) att inte ha ett förhållande. Jag har varit så sjukt bitter över att vara den ständiga singeln och över att ingen någonsin visar något intresse för mig. (Jo, en kollega, och ironiskt nog var det någon jag absolut inte klickade med på det sättet.) Jag kan fortfarande känna den bitterheten ibland, särskilt om jag sprungit på någon gammal klasskompis från grundskolan som ska ha sitt tredje barn och mitt liv liksom går på repeat. Men innerst inne har jag landat i hur skönt det är att vara själv, och bo själv. Ingen som har synpunkter på hur jag spenderar helger, ingen som gnäller över att man i princip inte hinner mer än att jobba, rida, äta, sova på repeat under vardagarna. Ingen att gräla på om fördelningen av hushållssysslor. Jag inser ju självklart att ett förhållande är så mycket mer än det, vad skulle jag vara bitter för annars, men jag slipper ju faktiskt alla negativa saker som medföljer om man ska leva med andra. Jag har precis flyttat hemifrån, och att slippa anpassa sig efter att ha levt med föräldrar och minst två hemmaboende syskon i x antal år är skönt. Jag får fortfarande såna attacker över hur trist det är att alltid vara singel emellanåt, så jag är absolut inte botad helt. Men det är då det är bra att tänka så som trådstarten är, att det finns mycket bra i ens liv också.

Jag måste haft tur för jag känner inte alls den belastningen av att ha en partner som många verkar göra och då har vi varit tillsammans i 9 år och har två små barn ihop, plus att jag har två ridhästar som hålls igång fullt :) Han har aldrig gnällt på all tid jag lägger på ridningen eller att jag lägger pengar på kurser, tävlingar, hästsaker. Gnällt på varann angående hushållssysslor tror jag aldrig vi gjort, sånt bara gör vi tillsammans automatiskt eller om den ena får ett infall medan den andra är iväg på något eller så :)
 
Mina anledningar:

Mina hundar och allt med dem. Att de just nu är friska och glada, underbara och allmänt perfekta för mig. Och varje dag jag får med min äldsta tik gör mig lite extra lycklig eftersom jag var så rädd att förlora henne förra sommaren.

Fantastiska vänner, några som hängt med länge och nyaste vännen som jag brukar cykla MTB med. Herregud vilken jäkla tur att jag hittat just dem och att de tycker lika bra om mig som jag om dem!

Otroligt snälla föräldrar.

Att det enda fysiska felet på mig är att jag för tillfället är förkyld. Sådant går faktiskt över.

Att jag har ett nytt jobb på G.

Musik.

Att jag är singel och inte behöver anpassa livet efter någon annan än hundarna.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 850
Senast: _Taggis_
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
35 008
Senast: monster1
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 630
Senast: Imna
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp