Anmäla någon?

mian1

Trådstartare
Vad händer ifall man anmäler någon för att inte ta ordentligt hand om sina hästar? Och vad händer med hästägaren om det den blivit anmäld för inte stämmer? Får han/hon betala avgift för att någon varit ute och kollat djuren? Anmärkning?

Och hur säker på din sak skulle du vara för att anmäla någon? Och hur illa skötta skulle hästarna behöva vara (ingen misshandel alltså utan bristande skötsel)? Och hur mycket kan man tro och höra från andra och hur mycket måste man veta och ha bevis för?

Om det ex. skulle vara två hästar som gått ute dygnet runt i över ett år utan vindskydd eller möjlighet att komma in i stall/ligghall. Inte ens ett träd att gå in under. Där en del är vad du själv sett och en del vad du hör från hästägarens grannar. Hur säker måste man vara på sin sak för att inte anklaga oskyldiga?
 
Sv: Anmäla någon?

Jag vill minnas att jag för några år sedan läste en tråd om att någon hade fått betala en inspektion på grund av falska anklagelser.

Personligen anser jag att man ska ha vetskap, alltså förstahandsinformation, innan man överväger att anmäla någon; man bör absolut inte sprida vidare det som man inte vet är sant.

Egentligen är jag emot att man alls anger någon, men just när det gäller djurhållning kan jag ha förståelse för det. Personligen skulle jag dock föredra att först ta reda på fakta.
 
Sv: Anmäla någon?

Butros skrev:
Jag vill minnas att jag för några år sedan läste en tråd om att någon hade fått betala en inspektion på grund av falska anklagelser.
Ja jag har för mig det också, att det var nån som hade passerat förbi ett visst klockslag varje dag och inte sett hästarna äta just då, de hade gått ute varje gång osv så visade det sig att anmälaren gjorde allt för att jävlas med den anklagade, och i det fallet var det den anklagade som fick betala trotts att det inte stämde och det var inte billigt...

Var ett annat ärende i komunen där jag bor där en blev falskt anklagad och det var den anklagade som fick betala...
 
Sv: Anmäla någon?

Jag har faktiskt ringt in anonymt till kommunen och begärt att bli kopplad till någon som har hand om "illa hanterade" djur. Visst det kan vara svårt om man bara tror att djuren blir vanskötta på ett eller annat sätt, men det är väl bättre att djurskyddsinspektörer åker ut och kollar, och är det inte fråga om tex vanvård så är det väl bara bra. Är det vanvård så kommer det att åtgärdas.
Jag skäms inte alls för att ringa och anmäla anonymt, jag gör det för djurens bästa...
Man kan ju undra varför jag inte säger till ägaren direkt... Oftast så finns det alltid bortförklaringar till varför de har gjort som de har gjort.
Eller också blir de bara arga : skött ditt och skit i mig, du tror att du kan och vet allt....
Nej det är lättare att vara anonym.:devil:
Marija
 
Sv: Anmäla någon?

mian1 skrev:
Om det ex. skulle vara två hästar som gått ute dygnet runt i över ett år utan vindskydd eller möjlighet att komma in i stall/ligghall. Inte ens ett träd att gå in under. Där en del är vad du själv sett och en del vad du hör från hästägarens grannar. Hur säker måste man vara på sin sak för att inte anklaga oskyldiga?


Det är olagligt att inte har något skydd till hästarna så där kan du anmäla..
jag vet att man kan anmäla anonymt...
 
Sv: Anmäla någon?

Det gär utmärkt att vara anonym, och den som blir anmäld får betala!
Prislappen varierar mellan olika kommuner, från 700-1500 är vanligt, o detta kostar det oavsett om det finns grund för anmälan eller inte.
Det bästa är att tala med vederbörande, det kan vara okunskap bakom en brist. om den inte vill lyssna kan man alltid "hota" med anmälan o berätta vad det kostar med ett besök. Bättre att ägaren lägger de pengarna på förbättringar än på ett besök av kommunen!
 
Sv: Anmäla någon?

Detta kan man bli vansinnig på.

Jag fick en anmälan på mig för ganska exakt ett år sen. Vad som jag blev anmäld för vet jag ännu inte riktigt, mer än att jag hade ett plåtskjul (min lösdrift) som tydligen störde utsikten för någon varje dag.

De tförsta djurskyddinspektören frågar när hon kommer är var det där skjulet finns, hon har letat och inte hittat det och undrar ju då liksom jag hur man kan störa sig på det när det inte syns.

Hon kikade och hälsade på hästarna och gav ett par synpunkter, saknades galler för fönsterna och ingången till lösdriften tyckte hon var trång.

Sen åkte hon och jag har inte hört något mer. Nu hyr jag stallet så jag vet inte om ägaren fick betala för att hon kom ut, men det är ju helt sjukt att man som oskyldig ska behöva betala.

Fick jag bestämma skulle man notera anonyma samtal, men inte kolla upp det förrän man har någon som vågar stå för vad den tycker.
Ringer man in och anmäler så måste man ju våga stå för det. Djurägaren kommer ändå aldrig få veta vem som anmält.
Men den som har fel ska väl betala tycker jag!
 
Sv: Anmäla någon?

Det är just sånt! För nåt år sen anklagade jag, helt felaktigt och på lösa grunder, en tjej här på Buke för att sälja "fel häst". Trodde inte att nån skulle känna igen beskrivningen, men självklart var det nån som gjorde det och det blev en massa oro och bekymmer för den stackars oskyldiga hästägaren. Jag skäms fortfarande!!!

Själv har jag i två omgångar haft folk från närheten som ifrågasatt min hästhantering. Första gången trodde de att vi hade jord i boxarna (har torvbäddar) och nästa gång trodde nån att hästarna inte fick vatten i hagen vintertid (vattnar när vi fodrar och vi fodrar ofta. Tar sedan in spännerna för att hästarna slänger dem över staketet). Det gick i alla fall att förklara så vi behövde aldrig få någon anmälan. Inspektion har vi haft och fått betala för, men det var den vanliga rutinmässiga och vi fick inga synpunkter alls.

Precis som Rude föreslår så är jag övertygad om att det är okunskap som ligger bakom. För två år sedan skickade hästägaren en bekant med den ena hästen hem till mig för att fråga om hovarna. De trodde inte att hästar utan skor behövde verkas. När de själva sökt kontakt har det ju gått bra, men eftersom vi inte känner hästägarna känns det konstigt att klampa in och anklaga dem för att inte följa lagar för djurhållning. För vi VET inte. Även om det inte finns hästspår i snön utanför grinden så kan det ju förklaringar till det med.

Det är inte vi som vill anmäla utan en granne till hästägaren. Denna granne påstår att han anmält samma hästägare tidigare, när de hade en annan häst, och att de då blev av med hästen. Vi är tillfrågade som "sakkunniga" eftersom vi är de enda de känner som har häst.
Jag tycker att det skulle vara fruktansvärt för hästarna om de står ute i ur och skur samt om de inte får vatten i hagen utan får äta snö (en annan anklagelse). Men å andra sidan hade det varit lika illa att anmäla utan att veta säkert. På sikt finns ju risken att anmälningar inte tas på så stort allvar ifall folk går och anmäler varann för saker man bara tror eller misstänker.
 
Sv: Anmäla någon?

Jag tycker ni kan vara lite påträngande och gå dit och fråga.

Jag blir jätteglad när folk kommer till mig och frågar varför jag gör si eller så. Kanske har de en bättre lösning på mina problem!

Jag tror att de flesta som har häst vill att de ska må bra, men ofta är det okunskap som gör att de missköter hästen.

Du kanske kan smyga ner en broschyr i deras brevlåda?
 
Sv: Anmäla någon?

Jag skulle aldrig anmäla något utan ha sett det med egna ögon för många har så olika syn på saker och ting när det gäller skötsel av djur så jag skulle nog vilja bilda mig en egen uppfattning om någon kom och bad mig anmäla något.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 412
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 850
Senast: Unafraid
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 903
Senast: lundsbo
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 331
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp