Bukefalos 28 år!

Anmälan till djurskyddsinsp.

Veronika

Trådstartare
Kan man få reda på om det gjorts någon anmälan mot en till djurskyddsinspektören. Är de skyldiga att uppge att det gjorts en anmälan mot en om de kommer ut o granskar? (jag menar inte att de ska lämna ut namnuppgifter på anmälaren utan bara ATT en anmälan gjorts)
 
Sv: Anmälan till djurskyddsinsp.

Om man vill anmäla någon till Miljö och hälsoskydd så måste man uppge namn och den som är anmäld ska få reda på vem som gjort anmälan.
Däremot kan någon anonymt kräva av miljö och hälsoskydd att de gör en rutinkontroll, då blir stallägaren tvungen att betala denna även om det inte finns något att anmärka på.
 
Sv: Anmälan till djurskyddsinsp.

Detta är ju dömt till att tjejer som bråkar ringer ut dom bara för att sin ovän skall få betala lite pengar för att de kommer ut å tittar..
Vet många sånna fall tyvärr:crazy:
 
Sv: Anmälan till djurskyddsinsp.

Kollade lite i de papper vår kommun har i frågan.
Om man blivit anmäld och får besök så behöver man bara betala om inspektören finner något att anmärka på.
Om de hittar något är det samma taxa som gäller vid vanligt planerat besök alltså 600:- i timmen. Vet dock att detta skiljer sig kommuner emellan...
 
Sv: Anmälan till djurskyddsinsp.

man kan anonymt bli anmäld. miljö och hälsa är då tvungen att åka ut och kolla (har råkat ut för det själv) dom talar då om att en anonym anmälan gjorts. huruvida man är tvungen att betala är lite olika. när jag blev anmäld sa inspektören att man igentligen skulle betala oavsett, men att jag slapp för hon hittade inget fel och att det rörde sig om en "okynnes anmälning".

fick senare reda på att det va en granne som anmält för att jag inte velat låna ut en av mina ponnys till hennes barn (av en annan granne :crazy: )
 
Sv: Anmälan till djurskyddsinsp.

fick senare reda på att det va en granne som anmält för att jag inte velat låna ut en av mina ponnys till hennes barn (av en annan granne )
:rofl: Var det det hon uppgav då hon ringde in sin anmälan då eller?:rofl: Verkar ju vara en skälig anledning att anmäla!:rofl:
 
Sv: Anmälan till djurskyddsinsp.

Ja om de får lämna alla uppgifter du har uppgett, inte undanhålla något inte heller ditt namn, men däremot får du anmäla anonymt om du vill, så låt bli att presentera dig eller skicka mail med ditt namn i.
 
Sv: Anmälan till djurskyddsinsp.

nää, det va det ju inte direkt. men vi bor i ett liitet samhälle ;) så det mesta kommer fram iallafall :angel hon hade pratat med en annan granne om vad hon gjort, som senare talade om det för mig)

det började med att hon ville låna en ponny till sina barn, vilket jag inte hade lust till. dels för att mina egna barn red våra ponnys och dels för att det är mkt. "flåridning" hos dom och att jag tyckte hennes barn va lite tunga för våra ponnys. (sätter inte över 60 kg på vare sig russet vi hade eller shettisarna.)

sedan följde en anmälning ca. 2 mån. senare. den handlade om att våra unghästar som stod på lösdriften frös (trots frostfri ligghall och fri tillgång på hö :crazy: ) och att 2 shettisar stod i samma box.

även om jag visste att allt va skött korrekt, så är det vääldigt obehagligt att bli misstänkligjord på det viset. fast det va väl det som va meningen :angel: :mad:
 
Sv: Anmälan till djurskyddsinsp.

Har anmälan inkommit skriftligen (eller via mail eller fax) så gäller offentlighetsprincipen även för kommunen. Du kan då begära ut kopior på alla brev, fax och mail som man fått in eller skickat som rör ett visst ärende. Det är din lagskyddade rätt. Däremot så kan du inte få veta om någon ringt. Du kan inte heller få se inspektörens egna anteckningar (räknas som arbetshandlingar och är inte offentliga).

Du behöver inte ens själv vara berörd av ärendet för att få se saker enligt offentlighetsprincipen. Speciellt journalister lär sig det här!
 
Sv: Anmälan till djurskyddsinsp.

Det tragiska med dessa okynnesanmälningarna är ju att inspektörerna får mindre tid att besöka de ställen där besöken verkligen är befogade. :mad:

Inom jurdiken finns ju termen "falsk angivelse" vilket är straffbart. Vet inte om det kan gälla i detta fall.
 
Sv: Anmälan till djurskyddsinsp.

Om man vill anmäla någon till Miljö och hälsoskydd så måste man uppge namn och den som är anmäld ska få reda på vem som gjort anmälan.

Stämmer inte. Du kan anmäla någon för exempelvis vanvård av djur utan att uppge ditt namn.

Immer
 
Sv: Anmälan till djurskyddsinsp.

YES! Har varit utsatt för detta:devil: pga att jag vägrade sälja min häst billigt till en som kom och sa att det fanns 1000 fel på henne men att hon kunde tänka sig att köpa henne billigt (hästen var inte ens till salu):devil: :devil: :devil: :devil:
 
Sv: Anmälan till djurskyddsinsp.

Kanske du har rätt, det kanske är så att om man ska polisanmäla måste man uppge namn, inte om man ska anmäla till djurskydd.
 
Sv: Anmälan till djurskyddsinsp.

om jag har rätt så får du bara reda på att en anmälan är gjord men inte av vem!

en granne till mig blev anmäld för att ha tippat några stenar förnära gränsen på nån gammal gravplats som inte är utgrävd. är förnärvarande en skogsdunge bredvid hans åker. så då var det väl nån som gillar att bråka som anmälde honom. :eek: tror inte liken i gravarna vänder på sig när dom äntligen fick en gravsten;)
 
Sv: Anmälan till djurskyddsinsp.

har anmälaren uppgett sitt namn (dvs. inte anmält anonymt) så har du rätt att få reda på vem som gjort anmälan.
 
Sv: Anmälan till djurskyddsinsp.

det var ingen som uppgav något namn och gubben som var ut efter anmälan sa att man inte hade rätt att få reda på namnet.. men i det här fallet var det självklart "vem" som anmält ändå...
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag förlorade resväskan när jag åkte Flixbus till Amsterdams flygplats Schiphol. När jag skulle ta den fanns den inte kvar där jag lagt...
Svar
6
· Visningar
1 194
Senast: fejko
·
Samhälle Jag blev utsatt för en våldtäkt för två år sedan, anmälde det inte efteråt då jag mådde för dåligt. Men nu har jag bearbetat det mycket...
Svar
3
· Visningar
954
Senast: DenDär
·
Övr. Barn Så konstigt! Här i Finland MÅSTE pedagoger först kontakta vårdnadshavarna kring oron innnan anmälan görs. Om det gäller brott är det...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 645
Senast: Fibusen
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 650
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp