Bukefalos 28 år!

Annonser om hästar bortskänkes

Sv: Annonser om hästar bortskänkes

Jag har svarat på ett antal sådana, mest travare och när jag letade sällskap till min shettis så småponnier. Bland shettisarna hittade jag inget intressant, tog i stället en mulåsna för 1000 kr.
Bland travarna så hittade jag en underbar travare som jag vänligt nog gav 500 kr för som en symbolisk summa, tyvärr så slutade den historian inte lyckligt. Hästen var sjuk, dock visste ägaren inget om det, hade stått/stod uppstallad på ett stuteri.
När jag letade häst, travare så svarade jag på många annonser som var bortskänkes, min tanke var att jag ville ha en hobbyhäst, ingen som jag skulle kräva mycket av, 0ch därmed så kunde jag lika gärna "rädda" en häst som riskerade att bli slaktad eller vandringspokal.

Jag har inte svarat på "bortskänkes" annonser eftersom de hästarna oftast är äldre än jag är intresserad av.
Däremot har jag fått en vbl-travare till skänks, och har fått köpa några hästar till definitivt symboliska summor: 3000kr för en quarter (frisk sjuåring dock lite problematisk), 1000kr för en islandshäst (också frisk sjuåring, också rätt problematisk),, 5000kr för en basjkir (också den problematisk, sex år gammal och dessvärre eksem).

Alla hästarna är idag välfungerande ridhästar. Det tog mig en halvtimme med basjkiren, en vecka med den icke påbörjade islandshästen och tre ridpass på quartern att få dem skapligt ridbara.
 
Sv: Annonser om hästar bortskänkes

Villka fina hästar folk har fått och helt gratis med. Jag vet inte om jag själv skulle svara på en bortskänkes annons. För mig känns det lite skämmigt. Missförstå mig rätt. Jag vet ju att en del ger bort hästar, men innerst inne i mig känns det som att: jaha, här kommer jag som bara vill ha gratis ;)

Men jag vet ju att det inte är så, men känslan är en annan.

Sen undrar jag en sak, man ser nästan aldrig att kallblodstravare bortskänkes. Varför då ? snarare ligger dom rätt högt i pris på säljes. Vad beror det på tror ni ?

De har ganska hög ridbarhet och därmed ett högre marknadsvärde.
Såg en till salu för 4.500kr för inte så länge sedan, undrade varför man begärde så lite. Hästen var inte heller lastgammal så "normalt" pris borde legat runt 20 för den.
 
kl
Har inte svarat på annons, men ser ofta relativt trevliga hästar (många fullblod här) som bortskänks. När jag fick min häst så frågade jag faktiskt ägaren om jag fick köpa henne, men hon sa att jag kunde få henne istället. Betalade en dollar som väldigt symbolisk summa :angel:.
Hon är snart 9 år, fullt frisk, men är en svår häst som behöver rätt ägare för att vara villig att samarbeta.
 
eftersom den här lastgamla tråden har fått liv igen - och det är helt okej - så...
Jag har inte svarat på några skänkesannonser, men jag har ändå fått 3 stycken hästar - en shetlandsvalack som då var 22 år (nu 27 och still going strong) och större ponnyer. I första fallet var det från en vän, som i sin tur också fått den av en vän. I det andra fallet var det "en vän till en av makens arbetskamrater" som behövde bli av med sina gårdshästar då gården skulle säljas. Och 2 ponnyer runt 20 år som knappt är ridna (och inte hade fått några pass - vilket jag ordnade direkt) är ju inte direkt lätt att bli av med. Ägaren fattade tycke för mig och min hästhållning och pållarna fick flytta hit. Den ena av dem fick föl och togs bort 1½ år senare i ett akut fånganfall, den andra blev inte dräktig och lånades sen ut som sällskapshäst. Men nu är benen slut på den, så den kommer göra sin forna kompis sällskap i hästens evigt gröna land innan vintern kommer.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 030
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 737
Senast: Lhas
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 556
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 241
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Häst med eksem

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp