Bukefalos 28 år!

Annonser om hästar bortskänkes

Adrenochrome

Trådstartare
Är det någon som svarat på en sådan annons nångång och fått en häst gratis ? emellanåt finns ju div annonser om folk som skänker bort sina hästar. Mestadels är det travare, men har sett ett och annat halvblod, fullblod med. Alla hästar har det inte varit fel på. En del har bara vara lite till åren och ägaren har tidsbrist. Ja, i vart fall har det stått så i några annonser. Men som sagt, är det någon som svarat på en bortskänkes annons någongång ?
 
Sv: Annonser om hästar bortskänkes

Jag har svarat på ett antal sådana, mest travare och när jag letade sällskap till min shettis så småponnier. Bland shettisarna hittade jag inget intressant, tog i stället en mulåsna för 1000 kr.
Bland travarna så hittade jag en underbar travare som jag vänligt nog gav 500 kr för som en symbolisk summa, tyvärr så slutade den historian inte lyckligt. Hästen var sjuk, dock visste ägaren inget om det, hade stått/stod uppstallad på ett stuteri.
När jag letade häst, travare så svarade jag på många annonser som var bortskänkes, min tanke var att jag ville ha en hobbyhäst, ingen som jag skulle kräva mycket av, 0ch därmed så kunde jag lika gärna "rädda" en häst som riskerade att bli slaktad eller vandringspokal.
 
Sv: Annonser om hästar bortskänkes

Har inte svarat på någon, men har en kompis som har skänkt bort sin häst. Detta pga tidsbrist + att h*n i sin tur själv hade fått hästen till skänks. Hästen var ett då 16-årigt, triangelmärkt hbl-sto
 
Sv: Annonser om hästar bortskänkes

En långväga bekant hämtade ett 20-årigt sto som skänktes bort (tror det var halvblod). De betäckte henne men hon dog i våras under fölning.
 
Sv: Annonser om hästar bortskänkes

Ja, jag har tagit emot tre hästar på så vis. 2 stycken via hästannons och 1 häst på ryktesväg - bortskänkes.

Den vi hämtade på ryktesväg var en oerhört trevlig travare som vi hade som sällskap till vår ridhäst. En kamrat tog sedan över denna.

Genom annons fann vi en annons på en supertrevlig liten valack som var 10 år. Den skänktes bort via annons p.g.a att mannen som ägde gårde gått i konkurrs och försvunnit. Släkten hade ingen hästvana och ville i panik få bort djuren på gården. Vi hade inte planerat någon mer häst, men hjärtat hoppade en extra gång då vi läste annonsen.

Min morfar och jag åkte bort med hästsläp för att hämta hemma denna "Lillen" och möttes av en ganska horribel syn. "Lillen" (som vi döpte honom till) gick tillsammans med ett gammalt travsto som också hade föl vid sidan av sig. De var utmärglade alla tre. Hovarna var inte verkade på X antal månader. De fodrades med gammalt, mögligt hö.

Min morfar, som är gammal bonde, ringde direkt några samtal eftersom hästarna var vanvårdade. Fölet var tvunget att avlivas. Den hade inte fått nog med mjölk och var undernärd, full med löss och stora sår förmodligen p.g.a. underlaget i hagen. Vi fick med oss två hästar hem. De bar hos oss i 1 ½ och 2 år. Vi lät dom äta upp sig, behandlade dom och red till dom. "Lillen" såldes sedan till helt otroligt underbara familj. "Lillen" började tävla hoppning och dressyr på lokal nivå, han lever än, som gammal pensionerad man. Stoet lånades ut på foder till en ursöt barnfamilj och var där tills hon fyllde 22 år, då hon var tvungen att avlivas p.g.a. ryggproblem.

Jag skulle själv inte våga sätta ut en bortskänkesannons. Har hört alldeles för hemska historier vad som kan hända. Där emot, vi lånade ut stoet på foder i ca 1 år. När vi såg att allt fungerade, skänkte vi bort henne. Där emot kan det vid många tillfällen vara bättre för hästen att bli just, bortskänkt.
 
Sv: Annonser om hästar bortskänkes

Har svarat på såna annonser och fått tag på tre travare som jag haft här hemma dock har de varit gammla och fått sin sista tid här, sen fick jag även tag i en oinriden 6årig fjording valack genom en bekant.

Så det är inte bara travare som bortskänkes...
 
Sv: Annonser om hästar bortskänkes

En av travarna har jag själv skänkt vidare till en vännina som har henne än idag...Då de två var som gjorda för varandra
 
Sv: Annonser om hästar bortskänkes

Har inte svarat på en annons, men hörde om en häst som skulle skänkas bort och tog tag i det direkt. Åkte och hämtade och nu står den här hästen i mitt stall sedan ett år tillbaka :love:

19983998.jpg
 
Sv: Annonser om hästar bortskänkes

Inte jag men ridskolan min häst står uppstallad vid. De tog emot en 18-årig New Forest med kanonstam och en 14-årig shettis. Hästarna hämtades osedda och det enda som betalades var en ny vagn, släde, två selar samt sadel och träns för en billig summa. NFen är en riktig klippa men shettisen är minst sagt en utmaning för de sm ryttarna. Kanske blir bättre i vår när vi ska försöka köra henne lite...
 
Sv: Annonser om hästar bortskänkes

Nej, jag har aldrig svarat på någon sådan annons.
Men jag annonserade att jag ville köpa ett sto av en viss ras och blev kontaktad av en man som gav mig sin fullt friska, välstammade treåring.
Och förra året fick jag en jättegullig bruksnordis.
 
Sv: Annonser om hästar bortskänkes

Jag har svarat på en sån annons jag med för ca 2 år sen kanske. En svart läcker varmblodsvalack på 4 år, oinriden och bakskygg. Jag var o kollade på honom o så men kände att jag nog inte var den rätta för att få bort hans rädsla för människor. Det hade tydligen hänt honom nåt tidigare i livet.
Jag skulle tom med få med lite täcken o så till honom.
 
Sv: Annonser om hästar bortskänkes

har inte svarat på annons, nej, men däremot så har jag tagit emot fyra olika hästar "gratis".
goliat, min älskade ardenner, med stora hovproblem som orsakade honom mycket smärta. jag skulle titta på en nordsvensk som en tjej skulle skänka bort om nån ville ha honom... väl där kommer en GIGANTISK nästan vit ardenner emot mig, på gräsliga hovar... hon sa att han var slut i lederna..... två dagar senare åkte jag upp och gick med honom hem.. en väg på över en mil..
han är kvar hos mig ännu, inga ledbesvär men däremot numera ordentliga hovar utan bölder.
polly, shettis med fånghovar, fick henne då ägaren aldrig kom sig för att slakta henne, hon bara stod i hagen hos min goliat en morgon när jag kom ut. henne påbörjade jag "behandling" tills jag hittade ett hem åt henne där hon går som sällskap och körponny.

liken, travare. gigantisk och supersnabb. nervös och skygg, bara spring i benen och vinnarskalle till tusen, kappade med ALLT.
han fick gå och coola ner sig på stora marker, sen lära sig att hantering inte är farlig, ridningen redde jag tyvärr inte ut, men han står nu hos några granntjejer som rider honom dagligen, dom har honom på livstidsfoder.

"lilla fångponnyn" många känner till henne redan, från en annan tråd här inne. hon är på väg åt rätt håll och vad som händer med henne sedan får vi se.

så... gratishästar kan både vara vansinne eller riktigt bra affärer. man ska dock passa sig för att tro att man kan bli rik på att sälja dom vidare.
jag har gått back på alla, då jag inte tar betalt. men det värmer i hjärtat.
 
Sv: Annonser om hästar bortskänkes

Jag fick min gamla travare av sambons jobbarkompis när jag köpte min islänning och behövde sällskap. Hon hade gått som fölmärr tidigare och nu är hon pensionär. Världens snällaste! :love: Men ännu pigg och på gång!

I höstas blev vi erbjudna tre hästar under en helg av olika personer, men vi har stallet fullt och tiden räcker inte till flera...

Ett år skrev jag "häst" överst på min önskelista till jul (jag var typ 32-33) och på julafton fick jag erbjudande om att ta en treårig hingst, varmblod. Tackade nej eftersom jag inte ansåg mej klara av en sån, inte vad jag tänkt mej som första häst... Men det var en överraskande julklapp minst sagt!:D
 
Sv: Annonser om hästar bortskänkes

HAr själv "skänkt" bort en häst men inte via annons, och tagit emot två mot mycket ringa betalning, inte heller via annons utan via personliga kontakter.
 
Sv: Annonser om hästar bortskänkes

Har inte svarat på annons men däremot "fått" hästar via ryktesvägen.

Den ena var en 2-årig shettishingst som stod hos vår granne. Han hade inte riktigt plats för den så vi fick honom som sällskapshäst.
PICT1982.jpg


Den andra var en travare på 18 år som stod hos en gammal travtränare som inte hade hjärta att slakta sina gamla trotjänare, så han "gav bort dem" mot att hästarna skulle komma tillbaka till honom om man inte kunde ha kvar dem längre. Så det var väl lite mer som livstidsfodervärd istället för att äga en häst, vi gjorde aldrig något ägarbyte.

Den tredje var också en travare på 12 år (17 idag), den jag äger just nu. En av pappas kollegor hade en häst som de hade bestämt sig för att inte ha kvar och eftersom de inte hade betalat något för honom ville de inte heller ta något betalt. Fick med mig täcken och träns och annat användbart vilket såklart var jättesnällt utav dem. Att jag tog hem honom har jag inte ångrat en minut :love:
DSC00440.jpg
 
Sv: Annonser om hästar bortskänkes

Jag har själv aldrig svarat på någonting sådant, men kolalt lite på sällskapsponny bara, hittade inget intressant dock. Däremot har jag en internet-kompis som hade verklig tur!
Hon hittade en annons med en då 6-årig C-ponnyvalack, en verklig problemponny. Han var tydligen knappt hanterad och pga. att familjen som ägde honom varken hade tiden eller kunskapen som krävdes för den ponnyn skänkte de bort honom. Min då 14-åriga kompis nappade direkt och de åkte 20 mil för att hämta ponnyn. Visst visade det sig att ponnyn var ovanligt vild, men inte omöjlig.
Nu har det gått tre år sedan de fick honom, vi har ingen jättebra kontakt längre, men jag tror att hon rider minst nat. LA på honom, kanske Msv B också? Så där hade hon tur ;-)
 
Sv: Annonser om hästar bortskänkes

Jag fick min kärnfriska, dåvarande 4-åring gratis via ryktesvägen och känner ett par som hittat sina gratishästar (travare, halvblod och arabkorsning 6-18 år) genom annons.

Tycker egentligen det är hemskt med människor som sätter ut skänkesannonser och tror att alla som svarar vill hästarna väl, men det är ju tur att åtminstone några av dem kommer till goda hem.
 
Sv: Annonser om hästar bortskänkes

Kom precis på att en kompis till mig gav bort sin jätteduktiga hbl-valack (eller... hon sålde honom för 1 krona, eftersom det anses ge otur att ge bort djur ;)). Enda villkoret var att han inte skulle säljas vidare.

Fullt frisk, i full tävlingskondition (utbildad msv hopp + dressyr), bra stam, helt okomplicerad i all hantering, då ca 11-12 år gammal. Gavs bort pga att hon själv inte längre kunde rida honom (pga en whiplash-skada) och hade haft problem att hitta någon som ville rida honom åt henne. Jag hade själv honom en period, ca 5 år, men vi passade inte riktigt ihop, (vilket även var anledningen att jag sålde honom från början, jag är uppfödare till hästen). Jag blev även erbjuden att köpa tillbaka honom för det jag sålde honom för (såldes som nyinriden 4-åring) men tackade nej (då hade hon bud på 4 ggr den summan från annat håll, men valde att ha honom kvar några år till)

Bilden tagen strax innan jag lämnade tillbaka honom, 9 år gammal
DCP01146-1.jpg
 
Sv: Annonser om hästar bortskänkes

Själv har jag aldrig svarat på en skänkesannons, men har i jobbet hjälpt till att förmedla en hel del hästar, varav några "gratishästar".
En tvåårig kanonfin islandshingst som bortskänktes pga familjetragedi, fullt frisk och jättefin/trevlig.
Ett antal halvblod och korsningar som "sålts för symbolisk summa" osv.

Själv får jag hästar kastade efter mig, men har bara gett med mig en gång *peppar peppar*.

Gustav kom till mig våren 05 (eller var det 04 tom?) som gratishäst pga agressivitet.

När han kom:
gurraefter.jpg


Sommaren 07:
Selen.jpg


På det hela tror jag att man kan hitta kanonfina hästar men som kanske kräver lite extra kunskap i form av rehabilitering/hantering.
Dessutom kan det bli en dyr historia med extra vård osv... Inköpspriset tenderar alltid att bli en liten skitsumma gentemot vad hästen kostar i underhåll:cool:
Skulle aldrig sätta ut skänkesannons, om en sådan omplacering var aktuell så skulle jag hålla den inom bekantskapen.

/Migo
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 089
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 738
Senast: Lhas
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 577
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 244
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp