Bukefalos 28 år!

Annonser om hästar bortskänkes

Sv: Annonser om hästar bortskänkes

Villka fina hästar folk har fått och helt gratis med. Jag vet inte om jag själv skulle svara på en bortskänkes annons. För mig känns det lite skämmigt. Missförstå mig rätt. Jag vet ju att en del ger bort hästar, men innerst inne i mig känns det som att: jaha, här kommer jag som bara vill ha gratis ;)

Men jag vet ju att det inte är så, men känslan är en annan.

Sen undrar jag en sak, man ser nästan aldrig att kallblodstravare bortskänkes. Varför då ? snarare ligger dom rätt högt i pris på säljes. Vad beror det på tror ni ?
 
Sv: Annonser om hästar bortskänkes

Större efterfrågan och många som annars går direkt till slakt + antalet kallblod går hela tiden neråt då det inte finns lika mkt pengar i travet som för varmbloden = lägre betäckningssiffror.
 
Sv: Annonser om hästar bortskänkes

Jag har inte svarat på en gratisannons, men fått ett arabsto via bekantskaps- ryktesvägen.

Men jag tittade häromdan på annonser, och såg på bara EN annonssida ca 6-7 travare som bortskänkes. :(

Har även märkt att priserna överhuvudtaget har sjunkit på hästar nu.

många arbetslösa kanske som MÅSTE bli av med sin häst?
 
Sv: Annonser om hästar bortskänkes

Om inte annat så är det nog inte så många som letar häst nu, så vill man bli av med hästen någorlunda snabbt gäller det nog att sälja den billigt. Dessutom är det nog ganska stor prutmån på vissa hästar. Har sett det på en del försäljningsstalls hemsidor, bla ett i närheten som tidigare sålt en hel del hästar, dom har inte sålt en häst nu på ett par månader...
 
Sv: Annonser om hästar bortskänkes

[QUOTE
Skulle aldrig sätta ut skänkesannons, om en sådan omplacering var aktuell så skulle jag hålla den inom bekantskapen. QUOTE]

Inte jag heller. Risken är stor att billiga/gratishästar hamnar på de fruktade slakthästtransporterna. Bättre att ta sitt ansvar och ta bort hästen om man inte hittar ett garanterat bra hem
 
Sv: Annonser om hästar bortskänkes

Jag är på god väg att bli hästägare till ett varmblod nu som bortskänks utav en vän till mig, hon är ett sto på 13år,otroligt vacker & genomsnäll och gosig. :love: + att jag får med mig alla hennes saker, såsom täcken,sadel,träns,grimmor,grimskaft and so on. jag är redan tok kär!
 
Sv: Annonser om hästar bortskänkes

Jag har då verkligen svarat på en sådan annons, vilket var början på en mycket märklig historia - alldeles för lång för att tas upp här- men slutkontentan blev att jag "köpt" hästen två ggr!! Dessutom är hästen avlivad pga skada och beteenderubbning.. Jag är misskrediterad och lögner kring denna häst sprids.

Hästen var en gammal travare och slutnotan ligger på över 20 000 kr!

Jag gick med på att betala för hästen endast pga att jag tyckte synd om den.
Det kostade!

Tänk er för. Kolla och dubbelkolla allt kring hästar som bortskänkes. Tro inte på att "jo jag har ägarskiftespapper hemma - hittade bara inte dem just nu" eller dylikt. Kolla om människan har rätt att ge bort/sälja hästen och framförallt kolla att det är juridiskt bindande om du hör att människan enligt gamla ägaren inte får överlåta hästen!
 
Sv: Annonser om hästar bortskänkes

Hej!!
Jag såg en annons i fredags; Du som kan lasta mig får mig... Var tvungen att ringa. Den nya ägaren hade blivit rädd o gammla ägaren hade inte möjlighet att ha häst längre.... Vem kan motstå den utmaningen??
Så i söndags åkte gubben o jag. Tålmodigare o lugnare människa än min man får ni leta länge efter!!
Vi kom fram till ett nervöst arabsto .. jag gjorde lita avslappning med henne o 1.5 tim senare stod hon i vår hage!!
Jag har haft daglig kontakt med de två gamla ägarna o de är lyckliga att allt fungerade!! De hade haft köpare på henne men ingen kunde lasta henne! Hon skulle avlivas på måndag om jag inte tagit henne..
Nu ska hon stanna här!! Underbar att rida men svårlastad!
 
Sv: Annonser om hästar bortskänkes

Åh grattis till nya hästen :love: DU får lägga in bilder sen också :D


Själv fick jag en travartjej -94 som då var sex år tror jag. Funkade inte på travet pga av blåsljus i lungorna vid hårdträning, inget vi märkte av alls under tiden vi hade henne. Vi red aldrig så hårt med henne som det blir på travet. men behövde heller inte begränsa våran ridning på något sätt pga lungorna.
Helt underbar totto, som jag red en hel del western med.
Reggie
4265_81444027868_713387868_1869722_3144591_n.jpg
 
Sv: Annonser om hästar bortskänkes

Jag blir så glad när jag hör om alla hästar ni har tagit emot. :)
Ni har verkligen räddat dem. Själv skulle jag aldrig kunna göra det, då jag har alldeles för lite kunskap. Men ni är verkligen jätteduktiga, som gör sånt. ((:
 
Sv: Annonser om hästar bortskänkes

knapplån

jag va o tittade på en travare som skulle skänkas bort.
jag provred den men den passade inte mig så jag sa nej tack.

dagen efter fick jag ett samtal av ägaren...det visade sig att fodervärden satt ut annons på den för o skänkas bort utan ägarens vetskap. Ägaren va givetvis arg men på ngt sätt ville denne ändå att jag skulle ta hästen (bodde nära) men jag sa nejtack iaf. Även om man får en häst gratis så kostar den lika mkt att hålla som en som är inköpt för hög summa...så det är ju viktigt att gilla hästen. :laugh:
 
Sv: Annonser om hästar bortskänkes

*kl*

jag har svarat på ett antal sånna annonser, mestadels travare men även bl.a en ponny och en halvblodskorsning.
har haft dom hemma tills lämpligt hem dykt upp och sen försökt sälja till ett pris som täcker det jag lagt ut på hästen.
 
Sv: Annonser om hästar bortskänkes

Är det någon som svarat på en sådan annons nångång och fått en häst gratis ? emellanåt finns ju div annonser om folk som skänker bort sina hästar. Mestadels är det travare, men har sett ett och annat halvblod, fullblod med. Alla hästar har det inte varit fel på. En del har bara vara lite till åren och ägaren har tidsbrist. Ja, i vart fall har det stått så i några annonser. Men som sagt, är det någon som svarat på en bortskänkes annons någongång ?

Nej, jag har aldrig själv svarat på en sådan annons men min kompis tog emot ett varmblod.
Hon har aldrig haft några skador på honom och han är inte till åren , bara 8 år när hon skaffade honom.

Tycker inte man ska ge bort sina hästar, men det är ju upp till var och en.
Då kan de ju hamna var som helst, tyvärr..:(
Finns många av dessa hästar som går till slakt också..:(, för att man inte varit uppmärksam på vem som köpt hästen.
 
Sv: Annonser om hästar bortskänkes

Jag hade satt ut en annons om att jag sökte vbl mellan 2-7 år helst oinriden men inget krav osv och fick massor av svar. Dock var det en som hade 2 ston och en valack och bara tel nr så jag ringde och det var enda av 20-30 svar som passade in på det jag sökte. Dom skulle dessutom skänka bort 3 st hästar. Nackdelen är att det är 90 mil från där jag bor och vart hästen står så det blir "grisen i säcken" men jag har fått filmer och bilder och tjejen är jättetrevlig. Mån om att dom kommer till bra hem. Men om allt går som det ska och så med veterinär besiktningen (besiktigas eftersom det blir lastbil ner och vill ha på papper att hon är i bra skick när hon åker om något skulle hända). Det enda jag behöver betala så är ju transporten ner samt pass. Om det skulle vara så att vi inte passar ihop och det absolut inte går så kommer dom ta tillbaka henne samt betala transporten tillbaka.
 
Sv: Annonser om hästar bortskänkes

kl**
Jag har inte svarat på annonser, men haft annons om att häst sökes.
Har då bland annat fått en travare, som enligt förra ägaren va för pigg. Hästen och jag kom tyvärr inte alls överens (köpte osedd tyvärr). Hästen åkte ut på foder, ni har kanske läst om henne hon blev beslagtagen utav polisen pga vanvård.
Den hästen annonserade jag ut på bortskänkes.
Ni kan inte ana vilket underbar familj jag hittat.
Vi hör av oss i mellanåt, stoet är dräktigt, fölet får jag tillbaka (därför de fick henne gratis). De är helt underbara och hästen trivs som fisken i vattnet, och de hade inga som helst problem att sitta på henne o rida runt lite.

Jag är sånöjd, kravet vi har är att om de inte kan ha henne så ska hon tillbaka till mig. Trots att vi inte trivs ihop så bryr jag mig massor om den damen, hon har trots allt varit med om en del.

Man kan utan tvivel hitta underbara hästar som bortskänkes. Jag har även fått en varmblodshingst, ni kan tro att jag blev förvånad när jag satt upp på hästen och han va lika skolad som mitt gamla halvblod. Tjejen jag köpte honom utav hade haft honom i tre år och aldrig ridit! Underbara hästar helt enkelt, olika men underbara!
 
Sv: Annonser om hästar bortskänkes

Vi hade möjligheten att få en välstammad 4åring (hbl) som varit halt en tid utan att någon veterinär hittade felet.
Min bekant som tipsade om hästen sade att hon ansåg att hästen förtjänade en chans eftersom hon ansåg att den inte fått det i och med att den var stoor (176?) och om den fick vila ett längre tag och växa i sin kropp så borde den bli bra.
Den hade en del krav på sig som hon ansåg var alldeles för höga för en så stor och ej färdigväxt häst.
Hon hade själv försökt fixa stallplats men misslyckats.

Vi tog den inte då den stod i ett tävlingsstall och vi hade ett högdräktigt sto hemma. Min sambo och en kompis var intreserade av att dela på den men vi hittade heller ingen stallplats i närheten.
Så den gick antagligen till slakt, om nu ingen annan dök upp.

Men jag underar då och då vad som kunde ha blivit av sen, om den fått gå på bete och vila 6 månader.
 
Sv: Annonser om hästar bortskänkes

Jag har fått en häst.

Denna historian är dock lite invecklad.
Köpte hästen i januari 2006 för 3000 kr inkusive ALLT man bara kan tänka sig till henne. Hon sas vara trafiksäker, lätt att rida, utan ovanor och mycket snäll. Allt stämde!:love:
I mars samma år blev jag gravid och jag försökte ha kvar henne trots att jag var ensamstående, och samtidigt fick /tvingades ta hand om pojkvännens häst, som jag inte ens gillade. Satte ut annons i juli eller augusti samma år och fick några köpare på henne, men jag sa nej och ångrade mig och lämnade ut henne på foder till samma kvinna som hade pojkvännens häst. Efter en månad berättade hon att en flicka på 12 år ville köpa henne, men jag sa att hon fick vara där hos dem på prov i tre månader. Efter tre månader hade jag inte fått något svar och efter ytterligare två kom hon hem till fodervärden för bete igen.... dock efter ytterligare några månader fick jag ett pm här på buke från flickan som skulle köpa henne och där skrev hon att hon ägt min häst i nästan ett år!!! Jag blev arg som ett bi och ringde fodervärden... som sa att hästen NYSS sålts till flickan. Men vadå... JAG ägde hästen och JAG skulle skriva på kvitto och prata med de nya ägarna, det var till MIG de nya ägarna skulle ge pengarna...

Efter mycket om och men så har det varit rättegång i år och fodervärden ha fått dom på att hon ska betala mig priset för hästen samt ränta från 1 januari 2007 tills full betalning sker. Kvitto finns om att försäljningen ägde rum i november 2006....:crazy:

Förra året fick jag en förfrågan från familjen som ägde Akima ifall jag ville ha henne. Jag ville ju så klart, men kunde av olika anledningar inte. I år, i mars fick jag samma fråga och tackade ja utan att tänka nästan, och sedan slutet av mars är hon min. Jag är så glad för henne, och så tacksam, för hon är PERFEKT! Jag har så roligt med henne också och ska lära henne hälsa och lite sånt kul, trots att hon nu är 16 år gammal, tösen!:love:

igen1.jpg

PICT0081.jpg


Jag svär på att aldrig göra av med henne!:love:

Jag vet så klart att man ska ha kontrakt och att man itne ska lita på folk, men tja, det var under en period av mitt liv där allt var kaos och jag ville bara kunna släppa hästen till någon som tog hand om henne så att jag slapp oroa mig och fodervärden lät så ärlig och trovärdig. Mitt misstag. Dock ger det ju aldrig andra människor rätt att sälja något som inte tillhör dem.
 
Sv: Annonser om hästar bortskänkes

jag har inte svarat på en sån annons...men fått en vbl travare gratis.
hon kom till vårt stall mager och eländig och ägaren ville ha hjälp att sätta igång henne och träna upp henne inför ev. start igen.
jag tog på mig jobbet och efter några månaders slit säger han att han ska slakta henne...världens finaste å snällaste häst.
det kunde jag ju inte tillåta så jag fick "köpa" henne för 1kr :)

nu har jag dock inte kvar henne pga för mkt hästar och att jag fått barn så hon står som sällskapshäst hos en kompis.

16563402.jpg
:love:
 
Sv: Annonser om hästar bortskänkes

jag svarade och fick världens mysigaste häst :-) super nöjd
 
Jag har fått min älskling Grayrain. Ett varmblod i ponnysize. Hon var allt lite jobb med, och är än ibland en barnumpa, men jobba är jag inte rädd för :)
Hon är en del av mitt hjärta och kommer alltid vara. Jag har haft många fina, faktiskt riktigt dyra, hästar men INGEN kommer ens i närheten av så personlig och go som Rain är. Inte sagt att jag inte älskat de alla men Rain är min själsfrende.
Man ska kanske inte anta det värsta i situationer även om man inte själv skulle välja samma väg, men jag tror dock det är jätteviktigt att ta reda på varför den skänkes.
Jag kan också berätta (ironi) att vi betalade dyrt för en "snäll och lätthanterlig" häst för ett år sedan som jag (skjut mig nån :)) litade på vara korrekt. När hästen kom till oss, fullt betalad och efterlängtad, började ett skärt helvete i 4 näst kommande månader innan vi till slut fick be en mer rutinerad hästtränade ta sig an henne. Jag har jobbat med många aggresiva hästar i mina dagar men den damen tog priset. Haha! Så , så kan det också gå :P

Ibland händer det att livet svänger och vi kanske inte riktigt hinner med. Om min man dog, om min syster fick cancer och behöver mig, om mina barn blev sjuka lr vad som helst, så skulle jag nog kanske skänka (eller symbolisk summa) mina hästar. Men med höga krav på hemet ändå så klart. Vad som anses vara av värde för oss alla varierar.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 062
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 738
Senast: Lhas
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 562
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 244
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp