Bukefalos 28 år!

annonsera mera :D

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: annonsera mera :D

haha hittade även denna:

Childeric

Mycket mjuk och skön sadel! Brun. Minna Telde red med denna sadel tidigare på Don charly.


OK! tydligen viktigare att veta att en tävlingsryttare ridit i den tidigare än att skriva sadelns storlek :rofl:
 
Sv: annonsera mera :D

Hahaha!!!

Själv blir jag mest less på folk som inte kan läsa. Vill man köpa en valack med bra galopp får man mängder med svar om ston, travare och annat som är helt ointressant.
 
Sv: annonsera mera :D

"Söker en halv blodig stor val att ha roligt med i skogen"
Den tyckte jag var lite kul :D


Hahaha :rofl: Ungefär som när man beställer på restaurang. "Vill du ha din val blodig, halvblodig eller välstekt?" :D
Vill du ha en hel eller halv val?

Kan tänka mig en fläskig blåval med mig på ryggen som vi har kul med i skogen. Vad rädda folk skulle bli!
 
Senast ändrad:
Sv: annonsera mera :D

Hahaha!!!

Själv blir jag mest less på folk som inte kan läsa. Vill man köpa en valack med bra galopp får man mängder med svar om ston, travare och annat som är helt ointressant.

Jag tror att man gärna vill tro att sin häst har förmågan att få vem som helst, oavsett erfarenhet eller önskemål, att haka en människa på kroken.

Många hästägare säger att de föredrar att själva svara på annonser istället för att lägga in en egen, i synnerhet om det gäller medryttare - och jag klandrar inte dem, för man får så många svar. Men detta kan också gälla folk som sätter ut häst-sökes annonser.

Men när jag själv hade egen annons ute om att jag sökte medryttarhäst var jag väldigt specifik i mina krav:
Hästen MÅSTE vara vältränad och viktbärande, inte unghäst och klara av mina 100 kilon, vilket inte alla hästar klarar.

Tro då fan att jag fick svar om varmblodstravare direkt från banan på 152 som "inte varit igång de senaste månaderna" :grin:
Det kan man ju jämföra med hästägare som vill att sina halvblod på 160-170 ska bära max 65 kg. Allt handlar om tillgång och efterfrågan :idea:
 
Senast ändrad:
Sv: annonsera mera :D

haha hittade även denna:

Childeric

Mycket mjuk och skön sadel! Brun. Minna Telde red med denna sadel tidigare på Don charly.


OK! tydligen viktigare att veta att en tävlingsryttare ridit i den tidigare än att skriva sadelns storlek :rofl:

Eller så menar man att MT red i en sadel av samma modell...:D
 
Sv: annonsera mera :D

kl

Eftersom jag skrev om det på ÄU häromdagen kan jag ju ta upp det här med.
Folk som söker häst och skriver att de "väger litegrann, så hästen behöver vara extra stor och stark". Jaha. Vadå "litegrann"? Innebär det 80 kg? 100? 140? Att en häst är viktbärande innebär ju inte att den helt saknar gränser liksom. Visst, jag har å ena sidan förståelse för att det kanske är jobbigt att skriva ut sin vikt om man väger +100 kilo, men det kommer ju ändå att komma fram när man får frågan i de eventuella svaren, och det besparar ffa folk som läser annonsen tid.

Samma fenomen finns ju dock på hästsidan: "Lite hoppad". JAMEN VADÅ "LITE"?!
Argh. :D
 
Sv: annonsera mera :D

kl

Eftersom jag skrev om det på ÄU häromdagen kan jag ju ta upp det här med.
Folk som söker häst och skriver att de "väger litegrann, så hästen behöver vara extra stor och stark". Jaha. Vadå "litegrann"? Innebär det 80 kg? 100? 140? Att en häst är viktbärande innebär ju inte att den helt saknar gränser liksom. Visst, jag har å ena sidan förståelse för att det kanske är jobbigt att skriva ut sin vikt om man väger +100 kilo, men det kommer ju ändå att komma fram när man får frågan i de eventuella svaren, och det besparar ffa folk som läser annonsen tid.

Det finns samma grej på hästägarsidan också. När jag letade medryttarhäst skrev jag ut min vikt i siffror utan att ljuga. Jag förväntade mig inte många svar, men de svar jag väl fick var ganska nedslående...

"Jaha, oj, du väger 100 kg, men det är lugnt, jag har ett litet varmblod som inte är van vid ryttare men jag vill bli av med hästen så jag bryr mig inte, kom och rid hur mycket och hur länge du vill"
;)

"Min häst är sååå viktbärande, jag tror den kan ta upp till 80 kg om det bara är lite skritt och trav ... Det är ett stadigt och välmusklat halvblod på 180"

Och så fortsätter det. Ska vi kanske lägga denna tråden i Läng - och Vikt-tråden istället, btw?

OM annonsen gäller ett stadigt och vuxet halvblod med korrekt exteriör.

Klart att man kan säga att man vill ha en medryttare som väger max 80 för att hästen inte är van vid mer vikt - allt handlar ju om individ - men att säga tvärsäkert och försöka tala för alla hästar - att det skulle vara något extra ordinärt med ett halvblod som bär mer än 80 kg, som att just den hästen var extra stark - njaaae.

Jag som väger 100 kg hymlar aldrig med min vikt. Sen kan folk titta på mig och kläcka ur sig "jaha, men vill du inte prova min häst då" och så är det typ en liten varmblodig unghäst utan styrka eller överlinje ;)
Folk tror inte att jag väger 100 kg när de ser mig. De tror att jag väger 15-20 kg mindre, så de säger att jag borde rida den och den hästen oavsett vad liksom..

Däremot verkar det som att folk sätter ut annonser om att deras hästar är sååå viktbärande och jättestarka - och sen visar det sig att hästen tar max 80 kg. Men det är ju jätteviktbärande för ett halvblod och de kan inte för sitt liv förstå att folk över 80 kg ens kan fundera på att rida ;)
 
Sv: annonsera mera :D

en sak till jag tänkt på att jag irriterar mig på är folk som använder alldeles för mycket utropstecken efter. tex

"hon är ett halvblod på 10 år!!!!" tycker bara de ser så.. ja vad ska man säga.. "skrikigt" ut.
 
Sv: annonsera mera :D

Jag har stört mig lite på en annons som återkommit med jämna mellanrum där det framhålls (i versaler och ofta i rubriken) att hästen är "väldigt nära släkt med Helena Lundbäcks häst Erbblume". Jag vet inte om det är så väldigt nära när den aktuella hästens mor är mormors mormor till Erbblume...
 
Sv: annonsera mera :D

En "fraiser" hittade jag på annons. Seriöst, att inte ens bekväma sig till att stava rasens namn rätt ...
 
Sv: annonsera mera :D

kl

Hittade denna på fb:

Sadel 250kr normal 17. Finns lite dialekter på den. Perfekt för inredning.

Är det nytt mode att hänga upp sadlar på väggarna? Eller hänger man dem över stolar?? :confused:
 
Sv: annonsera mera :D

Det är inte bara privatpersoner känns det som som gör tabbar med bilder/text... Hittade dessa två bilder på auktionssajt utomlands...
$%28KGrHqNHJCkFBkpTmhiJBQcPgWjvb!~~60_12.JPG

$T2eC16h,!%29cE9s4Pvm88BQqRSJ2-lg~~60_12.JPG


Det kan ju vara bra om grejerna sitter som dom ska?:confused:
 
Sv: annonsera mera :D

Vad elaka många är. Varför störa sig så mycket på felstavning? Eller förkortningar. Man blir inte en sämre säljare för det och inte heller säljer man en sämre "vara".

Vissa är "lata" och använder förkortningar. Vissa har svårt för stavningen. Vissa missar i all hast och det är väl lätt att slinka på tangentbordet.
Besserwisser.

Jag tycker det är jobbigt om det är en tjusig bild på hästens pappa och inte den själv?! Man vill se hästen som säljs. Jag skrattar också åt annonser som är från utlandet där Google translate använts. Haha! Kan stå helknasiga saker.
 
Sv: annonsera mera :D

Det fattar jag inte alls faktiskt. Varför det har blivit så att "islandshästat trivs bäst/måste gå med andra islandshästar". Finns många stall där BARA islandshästar får stå.
Precis som det sägs att mopsar leker på ett speciellt sätt med varandra eller att nakenhundar leker bäst med nakenhundar. (Jag har en naken, ingen skillnad).

Irriterar mig på när ägaren skriver som att det är HÄSTEN som berättar om sig själv! Det går bort för mig.

Tycker om lagom lång annonstext. Inte för långt med "mattes stora hjärtegull måste nu med stor sorg säljas" eller liknande.
 
Senast ändrad:
Sv: annonsera mera :D

de jag reagerar över är att det finns så otroligt extremt lovande hästar ute på annons och de flesta har bara tävlat 80 cm eller LB men kan gå huuur långt som helst med rätt ryttare så klart.
Och kostar bara 25-45 tusen:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp