Bukefalos 28 år!

Annonsera mera Del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hittade den här på nätet och kan inte sluta skratta. Det sorgliga är att det nog är på allvar för den är inte utlagd idag (1 april). Mest nyfiken är jag på bältet, ska det sitta på ryttaren eller hästen? Vad för sorts bälte är det, säkerhetsbälte? Tyvärr får man ingen vägledning av bilden, för där är "sadelfilten" fastsatt på sadeln genom att man trätt remmarna över stiglädrena istället för sadelgjordsstropparna:banghead:

Rubriken; hästsadel set
Beskrivning
Sadel setet inkluderar en sadel, en sadelfilt, stigbyglar, en sadelgjord, och ett bälte. Den är framtagen för att erbjuda komfort medan du sitter i en korrekt position vilket tillåter dig att rida säkert och balanserat. Den fina sadeln är tillverkad i riktigt läder (100 %) och är designad med en kombination av asterisk skönhet och praktisk användning. Sadeln är förstärkt på samtliga tryckpunkter för utökad hållbarhet. Sadelfilten är gjord av polyester och är ett bra skydd för att säkerställa din hästs komfort och kan rengöras separat. Stigbyglarna i metall är hållbara nog för många års användning. Både bältet och sadelgjorden är tighta för att garantera din säkerhet medan du rider. Den lätta sadeln är mycket komfortabel under långa ridturer i svår terräng. Den är relativt enkel att använda och sätta på din häst.
 
Hittade den här på nätet och kan inte sluta skratta. Det sorgliga är att det nog är på allvar för den är inte utlagd idag (1 april). Mest nyfiken är jag på bältet, ska det sitta på ryttaren eller hästen? Vad för sorts bälte är det, säkerhetsbälte? Tyvärr får man ingen vägledning av bilden, för där är "sadelfilten" fastsatt på sadeln genom att man trätt remmarna över stiglädrena istället för sadelgjordsstropparna:banghead:

Rubriken; hästsadel set
Beskrivning
Sadel setet inkluderar en sadel, en sadelfilt, stigbyglar, en sadelgjord, och ett bälte. Den är framtagen för att erbjuda komfort medan du sitter i en korrekt position vilket tillåter dig att rida säkert och balanserat. Den fina sadeln är tillverkad i riktigt läder (100 %) och är designad med en kombination av asterisk skönhet och praktisk användning. Sadeln är förstärkt på samtliga tryckpunkter för utökad hållbarhet. Sadelfilten är gjord av polyester och är ett bra skydd för att säkerställa din hästs komfort och kan rengöras separat. Stigbyglarna i metall är hållbara nog för många års användning. Både bältet och sadelgjorden är tighta för att garantera din säkerhet medan du rider. Den lätta sadeln är mycket komfortabel under långa ridturer i svår terräng. Den är relativt enkel att använda och sätta på din häst.
Wow den måste ju vara perfekt när jag ska rida in min studsboll till 3-åring :up:
 
Jo, jag vet ;) :yuck:
Men tänkte med tanke på att den kan vara helt papperslös. Nog för att jag vet även svenskfödda hästar med suspekta identiteter, men att inte öht ha någon aning om vem hästen är liksom O_o :arghh: :rage:

DET är dock inte så svårt. Tog bort gammelfarbror här i vintras, och han var en sån. Det enda som man visste var att han var över 30 - i övrigt ingenting. Saker har förts över muntligt genom åren och efter 20 år har massor fallit bort och ingen vet riktigt när han eg var född, var han kom ifrån eller något alls faktiskt.

Helt papperslös med, det var ju inga papperskrav när han föddes och så försvinner muntliga informationen. Går ganska lätt stå där och inte veta något sen, som ägare nr X.

Även om man då skaffar papper så du får ju bara en uppskattad ålder och det är det. Resten är ju fortfarande okänt.

Då tycker jag det är mycket mer spännande med mitt sto tex. Som har ett exakt födelsedatum - men okänd födelseplats, okänd uppfödare, okänd stam och okänd ras. Om man inte vet nåt annat - hur vet man vilken dag hon är född? ;)
 
DET är dock inte så svårt. Tog bort gammelfarbror här i vintras, och han var en sån. Det enda som man visste var att han var över 30 - i övrigt ingenting. Saker har förts över muntligt genom åren och efter 20 år har massor fallit bort och ingen vet riktigt när han eg var född, var han kom ifrån eller något alls faktiskt.

Helt papperslös med, det var ju inga papperskrav när han föddes och så försvinner muntliga informationen. Går ganska lätt stå där och inte veta något sen, som ägare nr X.

Även om man då skaffar papper så du får ju bara en uppskattad ålder och det är det. Resten är ju fortfarande okänt.

Då tycker jag det är mycket mer spännande med mitt sto tex. Som har ett exakt födelsedatum - men okänd födelseplats, okänd uppfödare, okänd stam och okänd ras. Om man inte vet nåt annat - hur vet man vilken dag hon är född? ;)

Så är det på min ena också! Ibland funderar jag på om de bara har satt ett datum för att det ska låta bra :angel:
 
Då tycker jag det är mycket mer spännande med mitt sto tex. Som har ett exakt födelsedatum - men okänd födelseplats, okänd uppfödare, okänd stam och okänd ras. Om man inte vet nåt annat - hur vet man vilken dag hon är född? ;)

Oreggade eller icke godkända föräldrar alternativt en uppfödare som inte betalat alla avgifter brukar vara den vanligaste orsaken till sånt.
 
"Inga nybörjarhästar, dvs. 4 år på ridskolan hjälper inte, du är fortfarande nybörjare så länge du inte haft egen häst."
Förstår inte riktigt...? Är man nybörjare bara för att man inte haft egen häst? För isådanafall fall borde väl även jag som under mina 15 år som hästmänniska aldrig ägt en häst räknas som nybörjare?
Jag tycker också det är fel att dra alla över en kam. Jag skulle vilja påstå att det beror helt på ridskolan man rider på. Det finns ridskolor där man utvecklas jättemycket och ridskolor där man knappt utvecklas.

T ex på min första ridskola där jag red, hängde jag mycket i stallet och hjälpte till att sköta hästarna, blev även kvarts fodervärd på en häst, så jag fick ta hand om den de dagar den inte gick lektion. Red där i ca 5 år, vet inte om jag skulle velat kalla mig nybörjare, kanske mer amatör (steget efter nybörjare), men visst vissa har säkert fördommar och förutfattade meningar. :p
 
Oreggade eller icke godkända föräldrar alternativt en uppfödare som inte betalat alla avgifter brukar vara den vanligaste orsaken till sånt.

Importhäst, så kan nog finnas en rad till anledningar, hon fick pass 4 år gammal. Sen kan det ju funnits någon form av registrering som försvunnit förvisso. Men hon är inte passad som föl. Just därför det är så intressant att veta en sak men inget annat

Men just det att "jorå vi vet hon är född exakt det här datumet, men inte var, hos vem eller av vem" är lite roande. Mest troligt så har de väl huggit ett datum i högen..
 
Importhäst, så kan nog finnas en rad till anledningar, hon fick pass 4 år gammal. Sen kan det ju funnits någon form av registrering som försvunnit förvisso. Men hon är inte passad som föl. Just därför det är så intressant att veta en sak men inget annat

Men just det att "jorå vi vet hon är född exakt det här datumet, men inte var, hos vem eller av vem" är lite roande. Mest troligt så har de väl huggit ett datum i högen..

Vet man inte datum brukar det stå 01-01. Jag har sett det på hästar från flera olika länder, flest från Danmark.
 
Vet man inte datum brukar det stå 01-01. Jag har sett det på hästar från flera olika länder, flest från Danmark.

Jag vet det. Men här står ett datum, samtidigt som exakt allt annat är okänt.

Och jag ifrågasätter hur man kan veta ett exakt datum - samtidigt som man inte har en aning om var (plats) hästen är född, hos vem, ras/ingående raser, stam eller någonting. Det absolut enda man "vet" är att hästen är född på midsommarafton.

Och det är inte riktigt rimligt att man ska veta att den är född på midsommarafton, men inte var den föddes eller hos vem. Okänt stam och ras är inte lika konstigt det inte står, där finns många anledningar. Men att veta exakt när - men inte var, det går inte ihop. Således är ena uppgiften fel. Endera vet man inte att hästen är född på midsommarafton, eller så vet man var (ort) hästen är född liksom.
 
Jag vet det. Men här står ett datum, samtidigt som exakt allt annat är okänt.

Och jag ifrågasätter hur man kan veta ett exakt datum - samtidigt som man inte har en aning om var (plats) hästen är född, hos vem, ras/ingående raser, stam eller någonting. Det absolut enda man "vet" är att hästen är född på midsommarafton.

Och det är inte riktigt rimligt att man ska veta att den är född på midsommarafton, men inte var den föddes eller hos vem. Okänt stam och ras är inte lika konstigt det inte står, där finns många anledningar. Men att veta exakt när - men inte var, det går inte ihop. Således är ena uppgiften fel. Endera vet man inte att hästen är född på midsommarafton, eller så vet man var (ort) hästen är född liksom.

Som jag skrev ovan, det vanliga är att man vet när hästen är född men att man av någon anledning väljer att registrera den med okänd stam. Det brukar vara för att det är dyrare att registrera med stam. De är dyrare när föräldrarna inte är godkända eller registrerade. Om uppfödaren inte har betalat sina avgifter till hingsthållaren kan hästen inte registreras med stam. Att en häst är registrerad med okänd stam betyder inte alltid att stammen verkligen är okänd.

Om du går längre bak i ägarkedjan är det inte omöjligt att du hittar någon som både känner till stammen och uppfödaren. Det har hänt många gånger i liknande situationer. Min egen hästs mamma är ett exempel av många.
 
Som jag skrev ovan, det vanliga är att man vet när hästen är född men att man av någon anledning väljer att registrera den med okänd stam. Det brukar vara för att det är dyrare att registrera med stam. De är dyrare när föräldrarna inte är godkända eller registrerade. Om uppfödaren inte har betalat sina avgifter till hingsthållaren kan hästen inte registreras med stam. Att en häst är registrerad med okänd stam betyder inte alltid att stammen verkligen är okänd.

Om du går längre bak i ägarkedjan är det inte omöjligt att du hittar någon som både känner till stammen och uppfödaren. Det har hänt många gånger i liknande situationer. Min egen hästs mamma är ett exempel av många.

Det finns ingen ägarkedja att följa eftersom det inte registreras/registrerats ägare. Det enda som finns är när passet är utfärdat. Det finns inte ens en plats för var id-kontrollen utförts, bara att den är utförd och av vem. Så ska man spåra hästen så får man i så fall försöka hoppas på att id-kontrollanten minns/har nån slags handlingar på var hen var och id-kontrollerade 2008, och hos vem.

Det går inte då hästen kommer från handlare via annan handlare osv att spåra ägare baklänges heller (tyvärr). Så det går inte att gå i fotspåren bakåt. Lite trist fast hästen är ju samma häst oavsett, men det vore kul att veta mer.

Och åter, jag köper helt att stam och ras inte är med. Men (jag börjar känna mig tjatig) VAR hästen är född vet man (och kan således ange) om man vet NÄR hästen är född. I danska pass anges både plats och uppfödare. Så det går alldeles utmärkt att t ex ange att hästen är född i Köpenhamn hos okänd, eller i Köpenhamn hos Namn Efternamn. Utan att ange annat än korsning med okänd stam.

Men det finns inte ens angivet vilket land hon är född i, men på midsommarafton är det. Så det handlar inte bara om att inte kunna/vilja registrera med stam. Utan det handlar om att ha ett exakt födelsedatum men inte plats/land. Och där är nåt som inte stämmer, ena uppgiften är osann helt enkelt.
 
Såg en annons på fb om en som skulle sälja en sadel

"Har legat på ett varmblod."

Säger väl inte sådär jättemycket då varmblod kan se så olika ut osv. Undra hur de tänker när de skriver så? Någon som vet?
 
"Missa inte den här chansen!
Detta föl (ej fött än) kommer att vara till 73% helsyskon med -godkänd hingst-
100.000-150.000sek"

73% helsysyskon. -alltså inte helsyskon då....
haha du hann före!

Men liksom antingen har man ju samma föräldrar = helsyskon = 100%
Eller så har man en annan förälder = halvsyskon = 50%

hur tusan blir man 73% syskon?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
855
Senast: valy
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 477
Senast: AraSlei
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 281
Senast: Bee
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 907

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp