Annonsera mera Del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
15-årigt varmblod med fel på hennes kotor säljes för 10.000. Ska inte ridas så mycket. Älskar skogspromenader och skritturer. Fast hon ser inte ut som ett varmblod. Säljes på grund av hennes kotor och att mamma ska ha en egen häst. Priset är inte bestämt. :confused::confused::confused::confused::confused:
 
Är ständigt lika fascinerad över de som vill lämna ut sina oinridna unghästar på foder till någon med unghästvana som kan fostra och rida in. De vill få hästen utbildad gratis och dessutom slippa betala uppehälle för den. Finns det någon som går på sådana annonser?
 
Är ständigt lika fascinerad över de som vill lämna ut sina oinridna unghästar på foder till någon med unghästvana som kan fostra och rida in. De vill få hästen utbildad gratis och dessutom slippa betala uppehälle för den. Finns det någon som går på sådana annonser?
Det finns det säkert.

Och det kan säkert vara rimligt, om vi tänker oss en person som tycker om att träna och grundrida unghäst men som inte vill eller kan betala inköpssumman för en häst.
 
Det finns det säkert.

Och det kan säkert vara rimligt, om vi tänker oss en person som tycker om att träna och grundrida unghäst men som inte vill eller kan betala inköpssumman för en häst.

Varför betala för att få ge bort sina kunskaper istället för att ta betalt för dem?Jag kan inte se det som annat än att man är korkad ekonomiskt om man går med på ett sådant upplägg.
 
Varför betala för att få ge bort sina kunskaper istället för att ta betalt för dem?Jag kan inte se det som annat än att man är korkad ekonomiskt om man går med på ett sådant upplägg.

Det är absolut en aspekt.
Att man i stället kan begära betalt för en tjänst.

Men jag kan fortfarande förstå konceptet: fodervärden får tillgång till en häst, och det är väl det som är "plusset" för fodervärden. Som kanske inte är tillräckligt meriterad för att kunna ta betalt för tjänsten. Och som kanske tycker att det är för krånligt att redovisa/deklarera för det hela.

Hästägaren vinner allt: slipper försörja hästen och får den utbildad...

Och nej, alla har inte önskemål eller förutsättningar att få sin häst inriden av proffs.
 
För att inte tala om de som svarar. Det är nog mer vanligt att dom anser sig vara bra på unghästar och tycker sånt är roligt, men de har (gissar jag) sällan lyckats väl, eller bara ridit till en ursnäll en för några år sen...

Jag hade aldrig vågat lämna ut min unghäst (om jag haft nån) på foder till "nån som kan". Hellre betalar jag nån som vet hur man gör eller så förstör jag unghästen själv ;-)

/Lavinia

Är ständigt lika fascinerad över de som vill lämna ut sina oinridna unghästar på foder till någon med unghästvana som kan fostra och rida in. De vill få hästen utbildad gratis och dessutom slippa betala uppehälle för den. Finns det någon som går på sådana annonser?
 
För att inte tala om de som svarar. Det är nog mer vanligt att dom anser sig vara bra på unghästar och tycker sånt är roligt, men de har (gissar jag) sällan lyckats väl, eller bara ridit till en ursnäll en för några år sen...

Jag hade aldrig vågat lämna ut min unghäst (om jag haft nån) på foder till "nån som kan". Hellre betalar jag nån som vet hur man gör eller så förstör jag unghästen själv ;-)

/Lavinia

Jag resonerar exakt likadant!

Jag håller på att rida in min unghäst själv. Har aldrig gjort sånt förut men hittills går det bra. Om det slutar gå bra betalar jag många gånger hellre någon för att utbilda hästen vidare än att utsätta henne för någon som tycker att den kan. Om denne inte vill ha betalt utan vill göra det "för att det är så roligt" så tänker jag att det är för att denne är så dålig att denne inte kan få någon som vill betala för dennes kunskaper.
 
Jag har tom sett skräckexempel på just "jag köper unghäst/problemhäst och rider till för det är kul". Personen har köpt och sålt hästar i omgångar och ingen av dom har blivit bra förrän de sålts...

Jag resonerar exakt likadant!

Jag håller på att rida in min unghäst själv. Har aldrig gjort sånt förut men hittills går det bra. Om det slutar gå bra betalar jag många gånger hellre någon för att utbilda hästen vidare än att utsätta henne för någon som tycker att den kan. Om denne inte vill ha betalt utan vill göra det "för att det är så roligt" så tänker jag att det är för att denne är så dålig att denne inte kan få någon som vill betala för dennes kunskaper.
 
För att inte tala om de som svarar. Det är nog mer vanligt att dom anser sig vara bra på unghästar och tycker sånt är roligt, men de har (gissar jag) sällan lyckats väl, eller bara ridit till en ursnäll en för några år sen...

Jag hade aldrig vågat lämna ut min unghäst (om jag haft nån) på foder till "nån som kan". Hellre betalar jag nån som vet hur man gör eller så förstör jag unghästen själv ;-)

/Lavinia
Haha precis så jag resonerar nu. Egentligen håller inte min hälsa för regelbunden ridning men efter att några sk "unghästvana" personer provred honom och två föll av (varav en behövde åka ambulans) så gav jag upp. Rider honom hellre själv eftersom jag faktiskt känner honom.

Han blev dock inriden av utbildade personer, det orkade jag inte ta på mig själv. Tror han blev riden 1,5 månad två gånger i veckan innan jag började rida honom, men det hjälpte mycket för mig personligen att se honom ridas först innan jag satt upp. För mig var han lääänge oinriden, inte förrän nu har jag börjat acceptera att han faktiskt är ridhäst. :p
 
Jag hade aldrig vågat lämna ut min unghäst (om jag haft nån) på foder till "nån som kan". Hellre betalar jag nån som vet hur man gör eller så förstör jag unghästen själv ;-)

/Lavinia

Den aspekten tycker jag är den viktigaste.
Faktiskt.
Att det finns "stollar" som kan och vill rida in gratis vet jag.

Men att "våga" lämna ut sin oinridna unghäst till en okänd person utan referenser...:eek::crazy:
 
Den aspekten tycker jag är den viktigaste.
Faktiskt.
Att det finns "stollar" som kan och vill rida in gratis vet jag.

Men att "våga" lämna ut sin oinridna unghäst till en okänd person utan referenser...:eek::crazy:
Jag skulle inte heller göra det, men jag antar faktiskt (hoppas!!!) att de som äger hästen tar referenser :)
 
Saxat från Blocket, men namnen har jag ändrat:

Vill du ha hjälp med Inridning av din D-ponny i sommar? Från 1 juni tar vi emot din ponny på X gård, 2 mil vä om Y. Vi erbjuder plats på bete i fin miljö. Din ponny kommer att utbildas av två ungdomar, Malin och Julia, under ledning av erfaren dressyrryttare med stor unghästvana.

Det jag reagerar på är att det tydligen är barnarbete som man tar betalt för. Ungdomarna (dock inte utskrivet hur gamla de är) är de som ska göra jobbet och man begär pengar.
 
Saxat från Blocket, men namnen har jag ändrat:

Vill du ha hjälp med Inridning av din D-ponny i sommar? Från 1 juni tar vi emot din ponny på X gård, 2 mil vä om Y. Vi erbjuder plats på bete i fin miljö. Din ponny kommer att utbildas av två ungdomar, Malin och Julia, under ledning av erfaren dressyrryttare med stor unghästvana.

Det jag reagerar på är att det tydligen är barnarbete som man tar betalt för. Ungdomarna (dock inte utskrivet hur gamla de är) är de som ska göra jobbet och man begär pengar.
Undrar hur mycket Malin o Julia får betala för nöjet.
 
Saxat från Blocket
**************************
Stubbe, fint skick

Har nu bestämt mig för att sälja min stubbe efter mycket tvekan. Den är som ny och i fint skick, den har alltid fungerat utan problem. Jag är den enda ägaren och har aldrig lånat ut den. Den har många olika användningsområden då den kan använda till skohylla, campingbord och till och med bilbarnstolsförvaring. hemmet viktigare än priset. 5900 kr. Hämtas på plats. Mvh Felix.
************
Och så tre bilder av stubben. En med gympaskor på, en med bilbarrnkudde och en alldeles naturell, endast iförd lite mossa!
 
Saxat från Blocket
**************************
Stubbe, fint skick

Har nu bestämt mig för att sälja min stubbe efter mycket tvekan. Den är som ny och i fint skick, den har alltid fungerat utan problem. Jag är den enda ägaren och har aldrig lånat ut den. Den har många olika användningsområden då den kan använda till skohylla, campingbord och till och med bilbarnstolsförvaring. hemmet viktigare än priset. 5900 kr. Hämtas på plats. Mvh Felix.
************
Och så tre bilder av stubben. En med gympaskor på, en med bilbarrnkudde och en alldeles naturell, endast iförd lite mossa!

:rofl: :rofl: :rofl:
 
Fast det där vill väldigt många sadelköpare veta. Jag skriver därför ofta ut hästrasen som sadeln använts till när jag säljer sadel. Meningslöst visst, men folk frågar lik förbaskat ofta det.

Ähh jag försökte citera ett inlägg om sadel säljes. Har använts till varmblod.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: valy
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 353
Senast: AraSlei
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 197
Senast: Bee
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 020

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp