Bukefalos 28 år!

Annonsera mera del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fjordingsto 9000 kr
Letar hem till mitt sto.
Snäll men envis som ston flest.
Vet inte så mycke om henne då jag köpte henne nyligen av nån osäriösa.
Ej pass/Chip


Men det här känns seriöst eller? Min man som läste över axeln tyckte det verkade toppen. Själv kände jag att annonsen nog inte förtäljer hela historien om man säger så. :(
 
Det känns som att jag enbart kommer dragande med en massa icke hästrelaterade annonser, men denna annons för en innebandyklubba var jag bara tvungen att posta :p

"Använd en träning, Var inget för min feta kropp att springa och jaga en plastboll, dom 999:- den kosta hade jag heldre lagt på Skräpmat." :D
 
det skär i mitt hjärta när jag ser annonser som denna - tyvärr alldeles för många. :cry: om de nu förväntar sig att hästen ska bli i ridbart skick - varför kan de inte vänta ett halvår så den är igång och sen sälja den?

x f 13 är ett fullblods sto på 165 cm hon har sprungit löp fram till förra året då hon fick senskador på båda frambenen och har därför stått hela vintern ,har undersökt senorna med ultraljud och fått ett igångsättnings schema
1f60a.png
skritten är avklarad och det är dax att börja trava henne , självklart kan jag ta ut alla papper hos veterinär så att man får se dom !
Hon är supertrevlig i hantering en riktig mys häst men hon har mycket motor när man rider vilket inte passar mej helt i smaken därför gör jag denna intresse koll ! Hon är trevlig i hanteringen lätt att lasta,sko,spola mm . Kan även tänka mej att lämna henne ut på foder .Men hon skall INTE springa löp igen för det håller hon inte för.pm för mer info !
Det beror ju på prognosen. Alla senskador betyder inte per automatik att hästen aldrig blir bra igen.
Har själv sett ett antal hopphästar som dragit på sig senskador men ett år senare varit tillbaka på hoppbanorna.
Det stora problemet jag sert är egentligen vem som ska köpa en sån häst och varför man inte rehabiliterar klart först
 
Hittade en annons med film igår, den hästen såg inte riktigt fräsch ut. Väldigt stel i bakdelen och hade svårt att hålla galoppen i ena varvet. Sådär gränsfall om hästen var halt eller inte. O_o
Kommer inte ihåg om jag nämnt den här annonsen tidigare, sorry för upprepning isf...
Det är någon som lägger ut en annons på en islandshäst till salu i en fb-grupp. Både bilden går hästen i en klockrent passtaktig tölt (=inte önskvärt).
Kommentarer på annonsen är bla i stilen "åh, xx :heart har h*n fått ordning på tölten nu? när jag red den så var den så passtaktig att det knappt gick att tölta"
Säljaren svarar att hästen töltar klockrent och att den är köpt som fyrgångare...
Eh... inga fyrgångare är sådär passtaktiga i tölten, så du är nog lurad gumman... och definitivt inte kompetent nog att bedöma om en häst går i "klockren" tölt...
 
Fjordingsto 9000 kr
Letar hem till mitt sto.
Snäll men envis som ston flest.
Vet inte så mycke om henne då jag köpte henne nyligen av nån osäriösa.
Ej pass/Chip


Men det här känns seriöst eller? Min man som läste över axeln tyckte det verkade toppen. Själv kände jag att annonsen nog inte förtäljer hela historien om man säger så. :(

Nej, och den säljaren lägger med jämna mellanrum ut annonser om billiga hästar.
Jag har fått för mig att hon köper billigt i Norge och säljer något dyrare i Sverige.
 
C-ponny med utstrålning
Citat ur annonsen: "Otroligt vacker ponny".

Och så har man valt en grynig, konstig bild av en ponny som står i stallgången? När man inte har någon annan info om honom annat än ras och att han inte passar in i verksamheten utan vill komma till någon tävlingsintresserad. Borde man inte kunna skaka fram en vettig bild på den en vacker häst med anmärkningsvärd utstrålning då?
 
C-ponny med utstrålning
Citat ur annonsen: "Otroligt vacker ponny".

Och så har man valt en grynig, konstig bild av en ponny som står i stallgången? När man inte har någon annan info om honom annat än ras och att han inte passar in i verksamheten utan vill komma till någon tävlingsintresserad. Borde man inte kunna skaka fram en vettig bild på den en vacker häst med anmärkningsvärd utstrålning då?
Det känns som om var och varannan annons innehåller ordet "utstrålning" numera.
 
Underbar ridskolehäst säljes. X kan gå alla slags lektioner. Lätt att rida på tyglen och har ett super trevligt temperament. Hoppar gärna men inte för högt då river han. Snäll i all hantering och snäll att rida ut på. Säljes endast till verksamheter!

Det var första gången jag sett en annons där de säljer ENDAST till verksamhet. Varför det? Varför kan inte jag som privatperson köpa den här hästan (som för övrigt nog faktiskt skulle kunna passa min familj)? Märkligt.
 
Underbar ridskolehäst säljes. X kan gå alla slags lektioner. Lätt att rida på tyglen och har ett super trevligt temperament. Hoppar gärna men inte för högt då river han. Snäll i all hantering och snäll att rida ut på. Säljes endast till verksamheter!

Det var första gången jag sett en annons där de säljer ENDAST till verksamhet. Varför det? Varför kan inte jag som privatperson köpa den här hästan (som för övrigt nog faktiskt skulle kunna passa min familj)? Märkligt.
Men hästen kan ha gått större delen av sitt liv i verksamhet och verka trivas bäst med det. De kan ju ha prövat och insett att hästen inte trivdes med att gå själv. Sedan kan en del ha andra skäl att vilja sälja till verksamhet/proffs och inte privatpersoner.
 
Hej! Nu letar X efter ett hem där han kan njuta sin sista tid. Då planerna inte fungerade som det skulle får han inte den uppmärksamheten han förtjänar. Han är en pigg och glad kille på snart 27 år. Vi har haft barn i 1-5 års ålder som har "ridit" eller suttit på honom när vi har longerat och cyklat med honom. Han älskar när man pysslar med honom men är lite kittlig under magen när man klipper. Han är snäll och sko, lasta, bada etc. I tidigare hem har han varit tävlingsponny på nivå upp till L.A. Tanken är dock inte att han ska tävla mer utan högst åka ut på nån pay and jump då han ändå är till åren. Pris efter överenskommelse. Låter det som att ni är det hemmet vi söker åt X får ni gärna höra av er till mig och komma och träffa honom och provrida.

27 år och så ska han flytta igen den lille raringen (tror han är söt, svårt att se på de extremt dåliga fotona, anmärkningsvärt dåliga till och med för att vara med mobilkamera), urk alltså. :cry:
 
Hej! Nu letar X efter ett hem där han kan njuta sin sista tid. Då planerna inte fungerade som det skulle får han inte den uppmärksamheten han förtjänar. Han är en pigg och glad kille på snart 27 år. Vi har haft barn i 1-5 års ålder som har "ridit" eller suttit på honom när vi har longerat och cyklat med honom. Han älskar när man pysslar med honom men är lite kittlig under magen när man klipper. Han är snäll och sko, lasta, bada etc. I tidigare hem har han varit tävlingsponny på nivå upp till L.A. Tanken är dock inte att han ska tävla mer utan högst åka ut på nån pay and jump då han ändå är till åren. Pris efter överenskommelse. Låter det som att ni är det hemmet vi söker åt X får ni gärna höra av er till mig och komma och träffa honom och provrida.

27 år och så ska han flytta igen den lille raringen (tror han är söt, svårt att se på de extremt dåliga fotona, anmärkningsvärt dåliga till och med för att vara med mobilkamera), urk alltså. :cry:

27 år är inte hysteriskt gammalt för en ponny. Är ponnyn i så fint skick som det verkar på annonsen så kan den lära både ett och två barn till att rida. Jag vet ett flertal ponnyer i den åldern eller lite äldre som fick pension enbart på grund av åldern och de stelnade till och fick tas bort inom ett år. Trots att de var helt friska när de pensionerades. De som fortsatte ridas blev en bit över 30 utan krämpor. Så det är mycket möjligt att ponnyn får det bättre av att säljas.
 
27 år är inte hysteriskt gammalt för en ponny. Är ponnyn i så fint skick som det verkar på annonsen så kan den lära både ett och två barn till att rida. Jag vet ett flertal ponnyer i den åldern eller lite äldre som fick pension enbart på grund av åldern och de stelnade till och fick tas bort inom ett år. Trots att de var helt friska när de pensionerades. De som fortsatte ridas blev en bit över 30 utan krämpor. Så det är mycket möjligt att ponnyn får det bättre av att säljas.

Vi kollar efter ponny till vår dotter och jag skulle vara mycket intresserad av en äldre ponny men inte så pass gammal. Möjligen om den stod i närheten och man kunde vara medryttare, tycker synd om så gamla hästar som ska flytta. Men visst, det är ju inte bra om de bara går och ingen har tid med dem heller så klart.
 
Vi kollar efter ponny till vår dotter och jag skulle vara mycket intresserad av en äldre ponny men inte så pass gammal. Möjligen om den stod i närheten och man kunde vara medryttare, tycker synd om så gamla hästar som ska flytta. Men visst, det är ju inte bra om de bara går och ingen har tid med dem heller så klart.

Jag förstår nog inte varför det skulle vara mer synd om en gammal häst som får flytta?
Gamla hästar har ju hunnit sett och upplevt ett antal flyttar och nya miljöer och tycker nog att det är betydligt mindre stressande än en unghäst som flyttar för första/andra gången.
 
27 år är inte hysteriskt gammalt för en ponny. Är ponnyn i så fint skick som det verkar på annonsen så kan den lära både ett och två barn till att rida. Jag vet ett flertal ponnyer i den åldern eller lite äldre som fick pension enbart på grund av åldern och de stelnade till och fick tas bort inom ett år. Trots att de var helt friska när de pensionerades. De som fortsatte ridas blev en bit över 30 utan krämpor. Så det är mycket möjligt att ponnyn får det bättre av att säljas.
Fast fortfarande skitgammalt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
14
· Visningar
650
Senast: em76
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
63 64 65
Svar
1 291
· Visningar
49 920
Hästmänniskan Och i så fall var någonstans är det bäst att annonsera? :) Det är sex år sedan jag hade medryttarhäst sist och jag har alltid antingen...
Svar
19
· Visningar
2 065
Senast: Takire
·
Övr. Hund Men hur tänkte man här? Jag tycker inte att det är schysst att annonsera ut en 13 år gammal hund! Men jag kanske tänker fel...
34 35 36
Svar
712
· Visningar
53 814
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp