Bukefalos 28 år!

Annonsera mera del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min egen historia kring att handla på annons:

Rider långa pass i skogen på ca 2-3 timmar. Får fruktansvärt ont i sittbenen. Kom på iden att köpa cykeltrosor, och hittar en modell på tradera. Inte begagnade utan nya. Beställer och betalar direkt.

Men trosan kommer inte. Det går ganska många veckor, och jag blir lite fundersam. Sen helt plötsligt en lördag kväll vid 20-tiden ringer det på dörren. Utanför dörren står ett ungt par, ser jättetrevliga ut. Jag blir ju väldigt förvånad vem som ringer på dörren en lördag kl 20…

Så berättar tjejen att hon har fått ett brev/paket fel till sig. Men även hon väntade på ett paket så hon trodde ju att det var ett paket till henne. Så hon öppnar och kikar in. Och ser att detta är ju inte alls det hon har beställt. Utan ett par gräsliga rosa trosor med blöja (vaddering) i grenen och i ett spandexmaterial som är så fult på ett par trosor.
Då läser hon på fraktsedeln som sitter på brevet och ser att det skulle ju till en helt annan person.

Här i berättelsen så känner jag såhär; skit skit skit hoppas det inte är mina rosa cykeltrosor som ser helt galna ut med sin vaddering. Säg inte att det är trosorna (jag hade köpt lite andra saker på en annan sida)!!! Men självklart var det trosorna hon hade fått…
Flickan ber så mycket om ursäkt för att hon har öppnat paket. Och jag säger till killen; ja det här var ju pinsamt att du skulle behöva få se dessa gräsliga underbyxor. Han skrattade!

Jag tackade flera gånger paret för deras engagemang att leverera paket till mig; det som inte POSTNORD klarar av. En eloge till det unga paret!
 
Min egen historia kring att handla på annons:

Rider långa pass i skogen på ca 2-3 timmar. Får fruktansvärt ont i sittbenen. Kom på iden att köpa cykeltrosor, och hittar en modell på tradera. Inte begagnade utan nya. Beställer och betalar direkt.

Men trosan kommer inte. Det går ganska många veckor, och jag blir lite fundersam. Sen helt plötsligt en lördag kväll vid 20-tiden ringer det på dörren. Utanför dörren står ett ungt par, ser jättetrevliga ut. Jag blir ju väldigt förvånad vem som ringer på dörren en lördag kl 20…

Så berättar tjejen att hon har fått ett brev/paket fel till sig. Men även hon väntade på ett paket så hon trodde ju att det var ett paket till henne. Så hon öppnar och kikar in. Och ser att detta är ju inte alls det hon har beställt. Utan ett par gräsliga rosa trosor med blöja (vaddering) i grenen och i ett spandexmaterial som är så fult på ett par trosor.
Då läser hon på fraktsedeln som sitter på brevet och ser att det skulle ju till en helt annan person.

Här i berättelsen så känner jag såhär; skit skit skit hoppas det inte är mina rosa cykeltrosor som ser helt galna ut med sin vaddering. Säg inte att det är trosorna (jag hade köpt lite andra saker på en annan sida)!!! Men självklart var det trosorna hon hade fått…
Flickan ber så mycket om ursäkt för att hon har öppnat paket. Och jag säger till killen; ja det här var ju pinsamt att du skulle behöva få se dessa gräsliga underbyxor. Han skrattade!

Jag tackade flera gånger paret för deras engagemang att leverera paket till mig; det som inte POSTNORD klarar av. En eloge till det unga paret!
:laugh: Min kväll blev genast lite gladare när jag läste det här. :up:
 
A: Finns det bara i svart?
B (annonsör/säljare): Ja, bara svart och storlek full.
C: Finns det i cob?

alltså.... :banghead: på C.

På samma tema: Jag har två sadlar till salu. Båda har utbytbara koppjärn, vilket står tydligt angivet. Jag har även skrivit att jag har alla storlekar på koppjärnen, så köparen kan välja bomvidd/få alla järnen. Första frågan: "Vad är det för bomvidd på dressyren?"

O_o
 
På samma tema: Jag har två sadlar till salu. Båda har utbytbara koppjärn, vilket står tydligt angivet. Jag har även skrivit att jag har alla storlekar på koppjärnen, så köparen kan välja bomvidd/få alla järnen. Första frågan: "Vad är det för bomvidd på dressyren?"

O_o

Jag måste nog erkänna att jag trodde koppjärnen var mankens bredd, inte bombredden över ryggen.
 
Ja det gör det också. Bomvidden på sadlen mäts mig veterligen helt utifrån bredden vid manken.

Jag får nog erkänna mig väldigt okunnig trots måååååååånga år som hästägare. Jag har bara utprovat sadlar med proffs under alla dessa år och vet inte alls vilken bombredd mina sadlar har och var det mäts.
Jag har heller aldrig behövt sälja en sadel.

När folk har visat mig en bom är det hela den hårda konstruktionen och bredden har jag ju fattat det som att det finns fler ställen att mäta.
 
På samma tema: Jag har två sadlar till salu. Båda har utbytbara koppjärn, vilket står tydligt angivet. Jag har även skrivit att jag har alla storlekar på koppjärnen, så köparen kan välja bomvidd/få alla järnen. Första frågan: "Vad är det för bomvidd på dressyren?"

O_o

Många har visst svårt för att läsa....:D:p:banghead:
 
Jag får nog erkänna mig väldigt okunnig trots måååååååånga år som hästägare. Jag har bara utprovat sadlar med proffs under alla dessa år och vet inte alls vilken bombredd mina sadlar har och var det mäts.
Jag har heller aldrig behövt sälja en sadel.

När folk har visat mig en bom är det hela den hårda konstruktionen och bredden har jag ju fattat det som att det finns fler ställen att mäta.

Kort resumé; Koppjärn finns på alla bomsadlar. Koppjärn kan vara utbytbara eller fasta. Koppjärnet avgör bommens bredd och mäts i grader. Graderna mäts vid koppjärnets bas och går egentligen inte att göra helt säkert på ett koppjärn som redan sitter i en sadel utan där får man bara ett hum pga sadelns stoppning/övrigt material. Ibland talar man också om bomben, det är alltså koppjärnets nederdel, dvs det man ser på vissa sadlar som går ner som i fickor. Bombenen kan vara kortare eller längre och kan vara vinklade framåt och bakåt och också det i olika grader eller gå rakt ner. Övriga bommen avgör vilken typ av rygg sadeln passar, dvs. mer eller mindre svängd eller rak. Även i rakhet finns olika grader. Bommens längd avgör sadelns längd.
För att passa in en sadel behöver man veta hästen bredd, dvs. hur många grader vid hästen är över manken och då vet man hur vid sadeln behöver vara. Man behöver också veta sadellägets längd och ryggens kurva och man behöver dessutom ta hänsyn till ev. överbyggnad och mankens höjd och längd och bogbladens rörelse och storlek.
 
Kort resumé; Koppjärn finns på alla bomsadlar. Koppjärn kan vara utbytbara eller fasta. Koppjärnet avgör bommens bredd och mäts i grader. Graderna mäts vid koppjärnets bas och går egentligen inte att göra helt säkert på ett koppjärn som redan sitter i en sadel utan där får man bara ett hum pga sadelns stoppning/övrigt material. Ibland talar man också om bomben, det är alltså koppjärnets nederdel, dvs det man ser på vissa sadlar som går ner som i fickor.
Det här med läsförståelse är ju inte helt lätt. Jag började undra varifrån du fått att man kallar en av sadelns delar för bomben :confused: det där att det stod bom-ben insåg jag några rader senare :banghead:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
14
· Visningar
661
Senast: em76
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
63 64 65
Svar
1 296
· Visningar
50 528
Hästmänniskan Och i så fall var någonstans är det bäst att annonsera? :) Det är sex år sedan jag hade medryttarhäst sist och jag har alltid antingen...
Svar
19
· Visningar
2 088
Senast: Takire
·
Övr. Hund Men hur tänkte man här? Jag tycker inte att det är schysst att annonsera ut en 13 år gammal hund! Men jag kanske tänker fel...
35 36 37
Svar
723
· Visningar
54 112

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp