Bukefalos 28 år!

Annonsera mera del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Håller inte med dig men vi alla tycker olika. Att anpassa efter hästen är a och o och ni känner inte till hästen vilket gör att ni svarar efter ert egna tycke och tänk.

Nu har jag ingen info om hästen i tråden. Men generellt är det så att har de inga fysiska fel som gör dem olämpliga för ridning så brukar man rek att hålla igång dem. Just för att hålla dem rörliga och behålla lite av rätt muskeltonus. Stelhet ger slitage. Minskad styrka ger slitage.
Inte sällan kommer båda då de ställs av.
 
Håller inte med dig men vi alla tycker olika. Att anpassa efter hästen är a och o och ni känner inte till hästen vilket gör att ni svarar efter ert egna tycke och tänk.
Fast här inledde du själv med att gå efter eget tycke och tänk, utan att känna hästen, uppföljt av anekdoter. "Jag tycker hästen ser skröplig ut och jag har minsann haft hästar som..."
Du vill ju inte att hästens liv ska anpassas efter hästen, eftersom du tycker den ska sluta ridas och gå i hagen pga. siffran i åldern.

Det är inte ett eget tycke att det generellt gör mer skada än nytta att ställa av aktiva, friska, äldre hästar.
 
Håller inte med dig men vi alla tycker olika. Att anpassa efter hästen är a och o och ni känner inte till hästen vilket gör att ni svarar efter ert egna tycke och tänk.

Du känner väl inte heller till den specifika hästen, eller har jag missförstått? :)
Att anpassa efter hästen är det viktigaste, förstås.
Generellt sett är det bra för en äldre häst att inte "stelna till".
Just den här hästen i annonsen verkar ju vara regelbundet motionerad och därmed tåla lagom motion?
 
Annons för icke godkänd hingst. Bilden avkapad bakom manken. Hittar bild på honom på blup där han ser ut att vara överbyggd och svag i länden. Förstår varför man inte har en hel uppställningsbild om han alltid ser ut så och det inte bara var tillfälligt på en bild.
 
Läser på Facebook, en annons som ser ut som en häst till salu. En helt vanlig annons innehållande Hästens ras ålder och mankhöjd osv. Lite hur den är i temperamentet. Bild på häst som tömkörs.

Sen läser jag rubriken.

’Sadel sökes till ponny med *sånhär-beskrivning* rygg’.
:confused::laugh:
 
”XX” har en mycket spännande stamtavla. Han är nämligen Helrysk !!!!!!

:meh: trodde det var mer intressant med hingst/sto linjer än nationalitet när det kommer till avel ..

Säger som @kryddelydd, säkert en arab. Men spännande? Kanske inte det ordval jag hade gjort... :meh:

Edit: Kollade upp den och ja, det är en arab. Värdelösa bilder men den ser rätt rysk ut. Stammen är tämligen standard för ryska araber.
 
så är alla ryska linjer intressanta? eller det kanske bara finns en?

Nej, det är de inte och det finns flera linjer. De är ofta lite större och grövre, med stor skalle, samt sabino. Linjerna är mest Crabbet och polskt (ryssarna stal en stor del av Janows hästar under kriget...) samt lite franskt galoppblod långt bak. Crabbet-inslaget är "skyldigt" till att det är så många som är sabino.

De är visserligen inte så vanliga i Sverige men i Europa finns det mycket och även i USA.
 
Nej, det är de inte och det finns flera linjer. De är ofta lite större och grövre, med stor skalle, samt sabino. Linjerna är mest Crabbet och polskt (ryssarna stal en stor del av Janows hästar under kriget...) samt lite franskt galoppblod långt bak. Crabbet-inslaget är "skyldigt" till att det är så många som är sabino.

De är visserligen inte så vanliga i Sverige men i Europa finns det mycket och även i USA.

Men då hade det kanske varit bra att skriva ryskt och sen linjen? som det är utformat nu - och i resten av annonsen nämns inget om vilken hingst/sto hästen är efter, så känns det som att det viktiga är att hästen är rysk. Vilket kanske säger något för den som är mycket avelsintresserad. men även en avelsintresserad vill nog veta exakt vilken linje det pratas om.
 
Men då hade det kanske varit bra att skriva ryskt och sen linjen? som det är utformat nu - och i resten av annonsen nämns inget om vilken hingst/sto hästen är efter, så känns det som att det viktiga är att hästen är rysk. Vilket kanske säger något för den som är mycket avelsintresserad. men även en avelsintresserad vill nog veta exakt vilken linje det pratas om.

Annonsen är rätt kass, ja... ;) :D
 
Finn fem fel ...

"sällskap/promenad
Det är dags för vår XXX att säljas från ridskolan och få bli pensionär, hon är ett danskt halvblod och mäter ca 168cm i mankhöjd, hon är rejäl och bär upp nästan vad som helst. XXX är en grov och rejäl dam som behöver röras på nästan dagligen för att inte bli halt, hon har en förmåga att lägga på sig vikt snabbt och bör inte bli för fet då hon är stor och tung tror jag inte hon håller för de.

Hon är en super snäll häst i ridningen, hon går hos oss ensam i hage men har gått i flocken men trivs nog bättre med en eller två kompisar då hon inte tycker om andra hästar. Sparkar om man kommer för nära vid ridning osv. Hon är tjurig i boxen men på gången är hon en klippa att pyssla med och i ridningen med, vi har haft både barn och vuxna rena nybörjare på henne.

Köptes In sommaren 2015 och har vart halt en gång hos oss det försvann med lite gymnastik så berodde nog på stelhet. Hon är född 2000.
Snäll att sko, snäll att lasta kan backa ur nån gång men går på, kan va lite tråkig att köra men inga bekymmer egentligen. Jag har aldrig klippt henne de har inte behövts så det vet jag inte, snäll att spola, spruta osv.

Ej besiktigad och köparen står för det om så önskas."

:confused::cry:
 
Finn fem fel ...

"sällskap/promenad
Det är dags för vår XXX att säljas från ridskolan och få bli pensionär, hon är ett danskt halvblod och mäter ca 168cm i mankhöjd, hon är rejäl och bär upp nästan vad som helst. XXX är en grov och rejäl dam som behöver röras på nästan dagligen för att inte bli halt, hon har en förmåga att lägga på sig vikt snabbt och bör inte bli för fet då hon är stor och tung tror jag inte hon håller för de.

Hon är en super snäll häst i ridningen, hon går hos oss ensam i hage men har gått i flocken men trivs nog bättre med en eller två kompisar då hon inte tycker om andra hästar. Sparkar om man kommer för nära vid ridning osv. Hon är tjurig i boxen men på gången är hon en klippa att pyssla med och i ridningen med, vi har haft både barn och vuxna rena nybörjare på henne.

Köptes In sommaren 2015 och har vart halt en gång hos oss det försvann med lite gymnastik så berodde nog på stelhet. Hon är född 2000.
Snäll att sko, snäll att lasta kan backa ur nån gång men går på, kan va lite tråkig att köra men inga bekymmer egentligen. Jag har aldrig klippt henne de har inte behövts så det vet jag inte, snäll att spola, spruta osv.

Ej besiktigad och köparen står för det om så önskas."

:confused::cry:

Så fruktansvärt deprimerande :cry:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
14
· Visningar
695
Senast: em76
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
65 66 67
Svar
1 322
· Visningar
51 711
Hästmänniskan Och i så fall var någonstans är det bäst att annonsera? :) Det är sex år sedan jag hade medryttarhäst sist och jag har alltid antingen...
Svar
19
· Visningar
2 098
Senast: Takire
·
Övr. Hund Men hur tänkte man här? Jag tycker inte att det är schysst att annonsera ut en 13 år gammal hund! Men jag kanske tänker fel...
36 37 38
Svar
744
· Visningar
55 718

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp