Ansöka om lån

pepp

Trådstartare
Ansökte om ett privatlån hos handelsbanken där jag är kund. Men det blev inte beviljat för att summan var tvungen att uppgå till 30 000 kr.

Jag vill låna 14000 för att betala bort mina skulder.
Vad finns det för andra säkra ställen man kan söka på?
Har aldrig ansökt om ett lån och kan nada.
 
Ansökte om ett privatlån hos handelsbanken där jag är kund. Men det blev inte beviljat för att summan var tvungen att uppgå till 30 000 kr.

Jag vill låna 14000 för att betala bort mina skulder.
Vad finns det för andra säkra ställen man kan söka på?
Har aldrig ansökt om ett lån och kan nada.
Annars lånar du 30 tkr och betalar tillbaka 16 tkr direkt du fått lånet utbetalt.
 
Ansökte om ett privatlån hos handelsbanken där jag är kund. Men det blev inte beviljat för att summan var tvungen att uppgå till 30 000 kr.

Jag vill låna 14000 för att betala bort mina skulder.
Vad finns det för andra säkra ställen man kan söka på?
Har aldrig ansökt om ett lån och kan nada.

Kan du inte spara ihop de pengarna istället eller låna privat av ngn? Kan ngn närstående kanske hjälpa dig? Låter för mig lite orimligt att låna den typen av summa från banken?
Ska du ändå låna, var noga med att kolla räntan NOGA och räkna på om det är värt det/rimligt!
 
Ansökte om ett privatlån hos handelsbanken där jag är kund. Men det blev inte beviljat för att summan var tvungen att uppgå till 30 000 kr.

Jag vill låna 14000 för att betala bort mina skulder.
Vad finns det för andra säkra ställen man kan söka på?
Har aldrig ansökt om ett lån och kan nada.

1.Varför vore det en bra idé att ta ett lån och därmed få en skuld hos banken, för att göra dig av med skulder på andra håll?

2. Hur lång tid av sparsamhet skulle det ta dig att göra dig skuldfri allt eftersom?
Om man tänker sig att dina skulder om 14000kr är hos olika gäldenärer kanske du skulle kunna beta av en skuld i taget?
Eller så skulle man kanske kunna tänka sig att du hoppar med i "köpstopptråden" och sparar och gnetar allt vad du kan och stoppar undan det du inte handlade för, och betalar av?
 
Tror också att det är viktigt att bygga upp en buffert. Man brukar ju säga tre månadslöner som minimum, samt utöver det ett långsiktigt sparade. Sen att undvika att ta krediter eller handla på faktura med dealen att "betala månaden efter".
 
@kryddelydd

1.Varför vore det en bra idé att ta ett lån och därmed få en skuld hos banken, för att göra dig av med skulder på andra håll?
Jag tänkte att det skulle sänka räntan? Är bla qliro och klarna jag har hos..

2. Hur lång tid av sparsamhet skulle det ta dig att göra dig skuldfri allt eftersom?
Om man tänker sig att dina skulder om 14000kr är hos olika gäldenärer kanske du skulle kunna beta av en skuld i taget?
Eller så skulle man kanske kunna tänka sig att du hoppar med i "köpstopptråden" och sparar och gnetar allt vad du kan och stoppar undan det du inte handlade för, och betalar av?

Just nu känns det som evigheter, känns som att skulden aldrig sjunker undan.

Mamma är den enda jag vet som kan låna ut, men hon har redan gjort det en gång. Så jag är inte jättesugen på att fråga igen..
 
Om dina skulder är hos olika kreditbolag/banker/tjofräs så ta lånet från handelsbanken och betala av direkt. Brukar vara betydligt bättre ränta att göra på det viset.

Ja det är väl enda gången det är "rimligt" att låna för att betala av lån. Sen i framtiden aktar man sig noga för krediter och läser det finstilta om räntor och dylikt. Ett tips är också att radera typ Klarna-appen och liknande om man har den på telefonen :)
 
Det är precis såna jag ska betala av :)

Ah, då förstår jag bättre.

Men om man tänker så här, då.
Hur stora kostnader har du varje månad för de här krediterna? Sammanlagt ca 14000kr, men de löper ju under en viss tid.

Så om du gör "ingenting" annat än att betala av i den takt som är avsedd, hur lång tid tar det då att bli av med skulderna?

Att hindra sig själv från att göra om samma misstag igen är en väldigt bra åtgärd.
 
Har du ingen sparad buffert alls @pepp ? Även om det är skönt att ha det som trygghet kan det kanske vara läge att ta från den isf och betala av detta! Då slipper kasta bort pengar räntorna. Sen kör du stenhårt och sparar upp bufferten igen. Rekommenderar också att börja spara på ISK eller dylikt så du har ett mer långsiktigt spar.
 
Har du ingen sparad buffert alls @pepp ? Även om det är skönt att ha det som trygghet kan det kanske vara läge att ta från den isf och betala av detta! Då slipper kasta bort pengar räntorna. Sen kör du stenhårt och sparar upp bufferten igen. Rekommenderar också att börja spara på ISK eller dylikt så du har ett mer långsiktigt spar.

Jo det har jag, men den här min mamma hand om (bespara mig kommentarer som att jag ska växa upp osv.)
Plus sparande till bilen och hunden.
 
Om jag var du så skulle jag göra som några föreslagit, låna 30, läs villkoren ordentligt om avbetalning, betala igen 16' direkt. Och ja, hoppa in i köpstopps-tråden! :D

Ibland kan man inte amortera när man vill tex om räntan är bunden odyl. Men då kan man ju spara undan det man tänker amortera och lägga in det när bindningstiden löper ut. Men då gäller det ju att hålla i de pengarna ;)
 
@kryddelydd

1.Varför vore det en bra idé att ta ett lån och därmed få en skuld hos banken, för att göra dig av med skulder på andra håll?
Jag tänkte att det skulle sänka räntan? Är bla qliro och klarna jag har hos..

2. Hur lång tid av sparsamhet skulle det ta dig att göra dig skuldfri allt eftersom?
Om man tänker sig att dina skulder om 14000kr är hos olika gäldenärer kanske du skulle kunna beta av en skuld i taget?
Eller så skulle man kanske kunna tänka sig att du hoppar med i "köpstopptråden" och sparar och gnetar allt vad du kan och stoppar undan det du inte handlade för, och betalar av?

Just nu känns det som evigheter, känns som att skulden aldrig sjunker undan.

Mamma är den enda jag vet som kan låna ut, men hon har redan gjort det en gång. Så jag är inte jättesugen på att fråga igen..
Ja, det är definitivt värt det att ta ett bra lån hos Handelsbanken (jag har den banken jag med) och betala bort lån med hög ränta. Utan tvekan! Kan du inte boka in ett personligt möte hos Handelsbanken och förklara din situation? De brukar vara väldigt bra på att lösa såna här små "problem".
 
Ja, det är definitivt värt det att ta ett bra lån hos Handelsbanken (jag har den banken jag med) och betala bort lån med hög ränta. Utan tvekan! Kan du inte boka in ett personligt möte hos Handelsbanken och förklara din situation? De brukar vara väldigt bra på att lösa såna här små "problem".

Jag får nog nästan göra det :)
Ska ringa dom någon dag.
 

Liknande trådar

Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 314
Senast: Mia_R
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 617
Senast: Enya
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
951
Senast: Crossline
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 084
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp