Bukefalos 28 år!

Ansöka om lån

Skulle absolut ta ett lån hos en bank för att slippa räntorna hos de bolag du nämnt. Banken tar typ 5% och när jag kollade klarna sist så låg de strax under 30% eller något sådant (Jag ger exempel här och inte de faktiska räntorna). Så gå till banken, förklara läget och hoppas de har en bra lösning. Det är ju jättebra om du kan lösa det på det viset. Och om du måste ta det större lånet på 30" så kan du säkert betala in 16" direkt utöver första avbetalningen. Det brukar handla om en minimumsumma men mer går också bra :)
 
Skulle absolut ta ett lån hos en bank för att slippa räntorna hos de bolag du nämnt. Banken tar typ 5% och när jag kollade klarna sist så låg de strax under 30% eller något sådant (Jag ger exempel här och inte de faktiska räntorna). Så gå till banken, förklara läget och hoppas de har en bra lösning. Det är ju jättebra om du kan lösa det på det viset. Och om du måste ta det större lånet på 30" så kan du säkert betala in 16" direkt utöver första avbetalningen. Det brukar handla om en minimumsumma men mer går också bra :)

Fast det hänger väl på om du binder räntan? Isf vill banken ogärna gå med på extra amortering mer än den fasta månatliga? Det banken tjänar på är ju räntan och den summan minskar ju om lånet helt plötsligt minskar. Men bästa vore ju rörlig ränta och fri amortering
 
Fast det hänger väl på om du binder räntan? Isf vill banken ogärna gå med på extra amortering mer än den fasta månatliga? Det banken tjänar på är ju räntan och den summan minskar ju om lånet helt plötsligt minskar. Men bästa vore ju rörlig ränta och fri amortering
Om man tar ett blancolån på 14 000 kr (30 000 kr) så binder man inte räntan, man kan betala av hela skulden precis när man vill.
 
Fast det hänger väl på om du binder räntan? Isf vill banken ogärna gå med på extra amortering mer än den fasta månatliga? Det banken tjänar på är ju räntan och den summan minskar ju om lånet helt plötsligt minskar. Men bästa vore ju rörlig ränta och fri amortering

Jag köpte en bil för ett tag sedan.
Jag hade pengarna men de var låsta i fonder och det var en begagnad bil och jag ville avsluta affären fort så ingen annan snodde åt sig bilen (jag ville uppenbarligen gärna ha den).
Jag kontaktade just Handelsbanken om ett blancolån på 150000kr.
Jag angav som amorteringstid 2 månader.
Jag blev uppringd av en lånehandläggare som undrade hur jag egentligen hade tänkt med avbetalningen (lite udda var det ju...).
Jag förklarade situationen och fick lånet utan problem. De såg det inte som ett problem med ett kortvarigt lån bara för att snabbt få in pengar på kontot. Lånet är nu återbetalat efter att jag sålde fonderna (som jag hade på annan bank).
 
Fast det hänger väl på om du binder räntan? Isf vill banken ogärna gå med på extra amortering mer än den fasta månatliga? Det banken tjänar på är ju räntan och den summan minskar ju om lånet helt plötsligt minskar. Men bästa vore ju rörlig ränta och fri amortering
Personlån (=blancolån) har inte bunden ränta. Sådana lån är utan säkerhet, och det går fin-fint att betala av dem bums om vill det.

Lån mot säkerhet, vanligast är Bolån, kan ha bunden ränta, och då vill banken ha "räntekompensation" om man vill betala tillbaka.
 
Fast det hänger väl på om du binder räntan? Isf vill banken ogärna gå med på extra amortering mer än den fasta månatliga? Det banken tjänar på är ju räntan och den summan minskar ju om lånet helt plötsligt minskar. Men bästa vore ju rörlig ränta och fri amortering

Det var också därför jag skrev att hon ska gå till banken och prata med dem så hon får rätt upplägg. Jag skulle inte vara speciellt orolig för rörlig ränta hos banken. Rör den sig lär den knappast bli lika hög som tex klarnas ändå. Det är inte heller säkert hennes bank kan erbjuda henne ett bra upplägg så jag tänker att TS får kolla hos någon annan bank med innan hon skriver på några papper.
 
Hur ser återbetalningsplanen ut för det lån du skulle vilja ta hos Handelsbanken? Är det möjligt att låna 30000, betala tillbaka de skulder du har på 14000 och direkt betala av ditt Handelsbanken-lån med 16000 i en klumpsumma?
Annars lånar du 30 tkr och betalar tillbaka 16 tkr direkt du fått lånet utbetalt.
Om jag var du så skulle jag göra som några föreslagit, låna 30, läs villkoren ordentligt om avbetalning, betala igen 16' direkt. Och ja, hoppa in i köpstopps-tråden! :D
Skulle absolut ta ett lån hos en bank för att slippa räntorna hos de bolag du nämnt. Banken tar typ 5% och när jag kollade klarna sist så låg de strax under 30% eller något sådant (Jag ger exempel här och inte de faktiska räntorna). Så gå till banken, förklara läget och hoppas de har en bra lösning. Det är ju jättebra om du kan lösa det på det viset. Och om du måste ta det större lånet på 30" så kan du säkert betala in 16" direkt utöver första avbetalningen. Det brukar handla om en minimumsumma men mer går också bra :)

Är det verkligen så bra att rekommendera en person att låna 30k och betala tillbaka 16k direkt när personen bevisligen har svårt att stå emot att handla på dåliga krediter. Det låter som ett läge där man kanske inte kan stå emot och spenderar de 16k istället för att betala in dem...
 
Är det verkligen så bra att rekommendera en person att låna 30k och betala tillbaka 16k direkt när personen bevisligen har svårt att stå emot att handla på dåliga krediter. Det låter som ett läge där man kanske inte kan stå emot och spenderar de 16k istället för att betala in dem...

Ja. Jag tror inte @pepp är omyndigförklarad och vet själv vilket ansvar hon har om hon tar lånet - vilket hon redan pratat med sin bank om innan hon skrev tråden. Just nu ser det ut som bästa lösningen och jag kan inte råda till ett sämre alternativ som att behålla lånen på klarna och qliro.
 
@pepp Har bara bolån och då ville de veta min tjänst, hur mycket jag tjänar, vilka lån jag har och hur stor buffert jag har.
Tror också det är bättre att du pratar med banken och bara lånar det du behöver.
 
Bestämt att jag ska gå in på Swedbank imorgon. Jobbar bara några meter därifrån :)

Har skrivit ner de krediter jag har nu.
Är det nån mer info jag borde ha med mig?


Visa att du klarar av betalningen. Skriv ner dina utgifter och jämför med inkomster, så ser de att du är insatt i din ekonomi och har koll på dina skulder och hur du ska betala dem.
 

Liknande trådar

Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 474
Senast: Mia_R
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 861
Senast: Enya
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
990
Senast: Crossline
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 225
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp